Forfatter Emne: Nordkorea. en naturlig forklaring.  (Læst 1063 gange)

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    8%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Nordkorea. en naturlig forklaring.
« Svar #15 Dato: Maj 07, 2018, 01:42:33 pm »
Jeg har ikke noget elskeligt forhold til kommunisme, og jeg beskæftiger mig ikke med perfekte samfund og drømmelande.

hvis du er kommunist og/eller Marxist i nogen grad beskæftiger du dig netop med perfekte samfund og drømmelande. Du startede tråden med at beskrive din egen marxistiske indstilling, så det er lidt sent at forsøge at løbe fra utopi-forestillinger da det netop er hvad Marx beskriver.

Citér
Kapitalistisk økonomi er effektiv? Hvem har gavn af det.

Når kapitalistisk økonomi er så effektiv, hvorfor er der så 48 millioner fattige amerikanere? Og mange andre spørgsmål, som ikke just tyder på effektivitet for nogle få.
Hvad ville du helst: Være fattig i USA eller Venezuela?

Jeg er socialliberalist, så jeg er ikke fan af niveauet af ulighed i USA, men selv med den indrømmelse gør jeg mig ingen forestillinger om at situationen ville være bedre uden en fri markedsøkonomi. Kun værre.

Begging the question. Du lader din konklusion være præmis for dit argument: "Rusland har forfærdelig økonomisk ulighed og er det mest kapitalistiske. Og vi ved at Rusland er det mest kapitalistiske fordi det er landet med den største ulighed".

Kapitalisme er ikke lig ulighed, ligesom kapitalisme ikke er den eneste økonomiske system der skaber ulighed. Sovjetunion var et ufattelig ulige samfund med en lille bitte elite. Og med din uligheds-definition af kapitalisme er feudalisme den mest kapitalistiske samfundsopdeling. hvilket er paradoksalt, for i feudalisme er der sådanset ikke noget frit marked.

Citér
Nej, det kaldes at cambodianske syerskers helbred forvandles til kapital. + plus lidt billige forbrugsvarer i de købedygtige lande.

Uden kapitalismen skulle de givetvis arbejde manuelt i marken for at forsørge sig selv, og det er heller ikke noget der ligefrem giver dig et langt liv. Jeg er for bedre forhold for arbejdere i den 3. verden men folk vælger at arbejde de her steder fordi de er bedre end de alternativer de ellers har. Hvis dit svar er "Jamen de har ingen alternativer!", er mit modsvar "Gudskelov for kapitalismen så, for ellers var de sultet ihjel for længe siden".

Og nu er det sådan at Cambodja faktisk har haft kommunisme før, og dengang havde de værre tilstande end nogle dehydrerede syersker. Knap 3 millioner døde. Så selv i Cambodja er kapitalisme med en meget bred margin det mindste af to onder.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    76.4%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
I bruger ikke naturlige argumenter
« Svar #16 Dato: Maj 07, 2018, 02:21:30 pm »
Hvis man skal sammenligne lande, så er det vigtigt at se på middellevetiden ud fra den betragtning, at hvis man dør hurtigt, så kan miljøet som man lever i ikke være godt.

I Nordkorea er middellevetiden 70,34 år - og det er lige præcis verdensgennemsnittet. Til sammenligning er middellevetiden 71,83 år i Grønland.

Som et kuriosum kan jeg nævne, at middelllevetiden er højere på Cuba, end den er i Danmark.

https://www.globalis.dk/Statistik/Levealder

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    8%
    • Vis profil
Sv: I bruger ikke naturlige argumenter
« Svar #17 Dato: Maj 07, 2018, 02:50:34 pm »
Hvis man skal sammenligne lande, så er det vigtigt at se på middellevetiden ud fra den betragtning, at hvis man dør hurtigt, så kan miljøet som man lever i ikke være godt.

I Nordkorea er middellevetiden 70,34 år - og det er lige præcis verdensgennemsnittet. Til sammenligning er middellevetiden 71,83 år i Grønland.

Som et kuriosum kan jeg nævne, at middelllevetiden er højere på Cuba, end den er i Danmark.

https://www.globalis.dk/Statistik/Levealder

Dybt, dybt, dybt, uenig!

At leve længe er ikke det samme som at leve lykkeligt. Folk flygter fra Cuba til USA, ikke omvendt. Jeg vil medgive at levetid er én af flere faktorer der siger noget om hvor godt et land er. For et mere sammensat billede kan du se på Human Development Index, der er sammensat af flere faktorer heriblandt levetid:

http://hdr.undp.org/en/countries

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    76.4%
    • Vis profil
Dybt dybt uenig - hellere rig og rask - end fattig og syg
« Svar #18 Dato: Maj 07, 2018, 03:44:16 pm »

At leve længe er ikke det samme som at leve lykkeligt.

¨
At leve kort er ikke det samme, som at leve lykkeligt  :smile1:

Set ud fra mit synspunkt, så er det "at leve længe" et gode - og så kan man sammenligne et langt liv med andre goder.

Det er dybt ulogisk at affærdige godet med: "at leve længe er ikke det samme som at leve lykkeligt" - for at leve længe er og bliver et gode - og også et gode, som jeg synes, tåler sammenligning med andre goder.

Dertil kommer, at hvis man ikke får sine materielle behov ordentlig dækket - så vil det altid afspejles i middellevetiden - så ud fra et samfundsmæssigt aspekt, så er middellevetiden en vigtig indikator.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    8%
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: Maj 07, 2018, 03:45:32 pm »
Jeg anfægter ikke at et langt liv, alt andet lige, er et gode. Det jeg anfægter med arme, ben, næb, og klør er en form for lighedstegn mellem levealder og levestandard.

Jeg vil gerne medgive at levealder er én blandt mange flere faktorer der udgør en levestandard, men jeg ville hellere leve 20 år i Sydkorea end 100 i Nordkorea.

Som en lille side-note: Hvor i alverden har man Nordkoreas levetid fra? Er de tal til at stole på?

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    76.4%
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: Maj 07, 2018, 04:05:28 pm »
Jeg anfægter ikke at et langt liv, alt andet lige, er et gode. Det jeg anfægter med arme, ben, næb, og klør er en form for lighedstegn mellem levealder og levestandard.

Jeg vil gerne medgive at levealder er én blandt mange flere faktorer der udgør en levestandard, men jeg ville hellere leve 20 år i Sydkorea end 100 i Nordkorea.

Som en lille side-note: Hvor i alverden har man Nordkoreas levetid fra? Er de tal til at stole på?

Der er en meget klar sammenhæng mellem levealder og levestandart - men man kan ikke sætte lighedstegn mellem dem.

Det som jeg synes, du gør - er at sige - at levealder og levestandart ikke er det samme - så nu snakker vi ikke mere om det.

Offline PU

• Hyper medlem
  • Activity:
    18.4%
  • Country: 00
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #21 Dato: Maj 07, 2018, 04:20:19 pm »
En billed kommentar til levealder og levestandart

Iøvrigt mener jeg, at vi skal hjemsende de fremmede.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    76.4%
    • Vis profil
En billed kommentar til levealder og levestandart

Her er landene med lavest middellevealder (50 år og under), og indbyggerne er S E L V F Ø L G E L I G hverken overfede eller har en høj levestandart.

Ækvatorialguinea, Chad, Centralafrikanske Republik, Zambia, Guinnea-Bissau, Afghanistan, Sierra leone, Den Demokratisk Republik Congo, Lesotho, Swaziland.

Man kan faktisk ikke argumentere logisk imod, at gennemsnitsalderen i en befolkning siger noget om sundheden i samfundet.

« Senest Redigeret: Maj 07, 2018, 04:47:28 pm af Anklageren »

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    24.8%
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: Maj 07, 2018, 05:48:11 pm »

Passer tallet ikke med din forudfattede mening?
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    8%
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: Maj 07, 2018, 05:58:38 pm »

Passer tallet ikke med din forudfattede mening?

Ja, min forudfattede mening der går på at Nordkorea ikke har en pålidelig pendant til danmarks statistik. Jeg er nysgerrig over hvor de tal kommer fra. Og at spørge til en kilde er aldrig mistænkeligt, uanset hvad du tror om mine motiver.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    76.4%
    • Vis profil
« Svar #25 Dato: Maj 07, 2018, 06:31:12 pm »

Ja, min forudfattede mening der går på at Nordkorea ikke har en pålidelig pendant til danmarks statistik. Jeg er nysgerrig over hvor de tal kommer fra. Og at spørge til en kilde er aldrig mistænkeligt, uanset hvad du tror om mine motiver.

Tallene er offentliggjort af FN statistisk division, men er udarbejdet af den nordkoreanske regering. UN's Population Fund, har hjulpet med undersøgelsen og sendte fem hold til at overvåge arbejdet.

I de 15 år siden den foregående folketælling faldt levealderen med 3,4 år, hvor mænd kun lever 65,6 år og kvinder i gennemsnit kun 72,7 år.

Spædbarnsødeligheden steg fra 14 dødsfald pr. 1.000 levendefødte til 19, mens mødredødeligheden steg med omkring 30%, til 77 mødredøde pr. 100.000 levendefødte.

Faldet skyldes hungersnøden midt i 1990'erne.

https://www.theguardian.com/world/2010/feb/22/north-korea-life-expectancy-falls

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    24.8%
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: Maj 09, 2018, 03:59:42 pm »
hvis du er kommunist og/eller Marxist i nogen grad beskæftiger du dig netop med perfekte samfund og drømmelande. Du startede tråden med at beskrive din egen marxistiske indstilling, så det er lidt sent at forsøge at løbe fra utopi-forestillinger da det netop er hvad Marx beskriver.

Hvor har du dog det fra? Har du læst noget af Karl Marx. Hvor meget af Karl Marx værker handler så om noget utopi?

En halv side vil jeg tro. I marxistisk tænkning er der ikke noget utopi, for i ethvert samfund vil der altid være modsætninger.

Citér
Hvad ville du helst: Være fattig i USA eller Venezuela?

Muligvis i USA. Der er der flest madrester at rode efter i skraldespande.

Citér
Begging the question. Du lader din konklusion være præmis for dit argument: "Rusland har forfærdelig økonomisk ulighed og er det mest kapitalistiske. Og vi ved at Rusland er det mest kapitalistiske fordi det er landet med den største ulighed".

Da den naturlige drift i kapitalismen er, at værdierne bliver mere og mere koncentrerede. Og da Rusland er det land hvor værdierne er på færrest hænder, så må Rusland være det mest kapitalistiske land.

Citér
Kapitalisme er ikke lig ulighed, ..........

Det er en iboende lov. Eller vis noget andet.

Citér
Sovjetunion var et ufattelig ulige samfund med en lille bitte elite.

Og det ved du fordi ..........??.?
« Senest Redigeret: Maj 09, 2018, 04:10:58 pm af Carlo »
Licensnægteren: "Charlottesville er ingen ting i forhold til hvad der kommer i Sverige fra NMR fremover."

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    24.8%
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: Juli 16, 2018, 05:16:37 am »
I Thailand er der lige faldet en dom på 30 års fængsel for angivelig majestætsfornærmelse. Bere et påskud til at ramme oppositionelle. Peg bare fingre ad Nordkorea.

Absolutismens ånd lever videre både i Thailand og i Nordkorea. Derfor er styrerne så brutale. Ikke fordi de er specielt kommunistiske. Og Thailand er bestemt ikke kommunistisk.

Online Licensnægteren

• Hyper medlem
  • Activity:
    47.6%
  • Foragter NWOeliten, løgnemedierne og multikulturen
    • Vis profil
Pheu Thai ligger på Gubbis fløj
« Svar #28 Dato: Juli 16, 2018, 09:27:49 am »
I Thailand er der lige faldet en dom på 30 års fængsel for angivelig majestætsfornærmelse. Bere et påskud til at ramme oppositionelle. Peg bare fingre ad Nordkorea.

Absolutismens ånd lever videre både i Thailand og i Nordkorea. Derfor er styrerne så brutale. Ikke fordi de er specielt kommunistiske. Og Thailand er bestemt ikke kommunistisk.
Det er nemlig et parti der ligger i midden i politik
https://en.wikipedia.org/wiki/Pheu_Thai_Party
Afmeld DDRlicensen her https://www.dr.dk/om-dr/licens/selvbetjening/afmeld-medielicens-0 du bliver 2600 kroner rigere hvert år og du slipper for at betale til løgnepropagandaen (Husk nem-id)

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    16.6%
    • Vis profil
« Svar #29 Dato: Juli 16, 2018, 10:23:06 am »

Madeleine Albright sagde jo under sit møde med Kim Jong-il, at han havde stor sympati for den thailandske model for fastholdelse af tradition. Det havde nok været dyrkelsen af kongen, han mere havde set op til, mente hun. Det er ret ironisk, at Nordkorea lod (eller lader) sig inspirere af andre lande lige fra Skandinavien til Kina i forsøg på at samle resterne.
Vi skal endelig huske den gode debat.