Jeg er TRL. Og man må ikke være TRL på debatten her for Gnubbi som straks er ude med slettelakken. Jeg har sågar prøvet at kalde min profil TRL, men den blev slettet. Men man må gerne hedde LRT. Så skal man bare spejlvende det og så er jeg TRL igen.Er der lavet målinger på den gennemsnitlige intelligens for administratorer af debatter?
Citat (Wiki): "De mange forskellige former for IQ-tests anvender en bred vifte af metoder. Nogle tests er visuelle, nogle er verbale, nogle tests bruger kun abstrakte opgaver, og nogle tests koncentrerer sig om matematik, fysisk billedsprog, læsning, ordforråd, hukommelse eller almen viden."I forhold til det halter din kommentar en del.
Desuden giver det ikke mening, at "det er et statistisk faktum at IQ korrelerer med G" - fordi man slet ikke kan måle "G" med naturvidenskabelige metoder.
Citat fra: Tørresnoren efter Juli 06, 2017, 09:33:17 pmDen originale profil blev bannet herinde og alt herinde er en joke alligevel.Det er ikke en konspiration at jeg regelmæssigt opretter en ny profil. Det er jeg ganske åben omkring.Indholdet jeg poster er (oftest) seriøst da jeg finder fakta-benægtelsen der foregår herinde morsom. Jeg foregiver dog aldrig ikke at være mig.Jeg ville gerne sige noget sejt; De afviste hvem jeg er, så nu er jeg alle!Men pointen er; Hvis du vurderer budskabet udfra hvem afsenderen er, forholder du dig ikke til budskabet.
Det er ikke korrekt. Jeg kan sige en masse om en bagvedliggende variabel uden at kunne måle den direkte, men ved bare at kunne måle dens effekt. Eksempel: hvis jeg giver en gruppe mennesker en alkoholholdig drik kan jeg begynde at sige noget om alkoholindholdet bare ved at observere og høre folks reaktioner. På samme måde kan man nå frem til gode estimater for folks G ved at måle effekten af den, eksempelvis ved at måle deres IQ.
Citat fra: GuBBi efter Juli 07, 2017, 11:35:46 amDet er ikke korrekt. Jeg kan sige en masse om en bagvedliggende variabel uden at kunne måle den direkte, men ved bare at kunne måle dens effekt. Eksempel: hvis jeg giver en gruppe mennesker en alkoholholdig drik kan jeg begynde at sige noget om alkoholindholdet bare ved at observere og høre folks reaktioner. På samme måde kan man nå frem til gode estimater for folks G ved at måle effekten af den, eksempelvis ved at måle deres IQ.Du går stadig ud fra, at IQ er et mål for intelligens. Det er et subjektivt skøn.Eftersom IQ målinger højst sandsynlig er miljøpåvirkelige - og ændrer sig over tid i en hastighed, som man ikke kan tilskrive genetiske ændringer - så lyder det tvivlsomt.
Du antager at G ikke er miljø-påvirkelig. Ligesom jeg netop har sagt at IQ IKKE er et mål for intelligens i sig selv, men korrelerer stærkt med det indefor en given population. Og IQ er IKKE et subjektivt skøn. Det er en objektiv måling, men du kan anfægte om den måler det rigtige og det kan man så undersøge med de følgende spørgsmål: Vil en person med en høj IQ også statistisk set være bedre i de følgende områder:MatematikSprogforståelseRummelig forståelseMenneskelig forståelse[Indsæt enhver anden tænkelig effekt af menneskelig intelligens]Svarene på alle disse er ja. Det går imod myten at alle er gode til noget og dårlige til noget andet, men selvom det måske er en behagelig tanke er det ikke sandt. Den bedste IQ test vil være den der i bedst muligt forudsiger resultaterne i de ovenstående målinger, fordi det vil være den IQ test der ligger tættest på G.
Det er uldent.Intelligensforskerne antager, at G-faktoren er genetisk bestemt - men de antager da ikke - at en miljøfaktor som 20 mg stesolid ikke påvirker G-faktoren - eller kostfaktorer (bare eksempler). Påvirker medicinalfabrikkerne befolkningens IQ, når de lancerer et nyt produkt, som sælger godt?
Du går ud fra, at man ud fra en persons evne til at kunne se sammenhængen mellem to geometriske figurer måler en persons intelligens/matematisk evner, men det er ikke sikkert. Hvis man i stedet måler, hvor meget en person har beskæftiget sig med "problemer" af en lignende karakter, så er vi derhenne, at man måler graden af personens uddannelse.
Hvor objektive er målemetoderne så, hvis man ikke ved, hvad man måler?
Hvis man sætter tingene lidt på spidsen, så kan man måske bedre forstå problemer ved IQ målinger.Jeg er ikke i tvivl om, at karaktererne i skolen korrelerer med G (men man har ikke til formål at måle personernes intelligens).Er personer, der får dårlige karakterer, eller dropper hurtigt ud af skolen lav-IQ borgere?
Citat fra: Anklageren efter Juli 07, 2017, 12:28:44 pmDet er uldent.Intelligensforskerne antager, at G-faktoren er genetisk bestemt - men de antager da ikke - at en miljøfaktor som 20 mg stesolid ikke påvirker G-faktoren - eller kostfaktorer (bare eksempler). Påvirker medicinalfabrikkerne befolkningens IQ, når de lancerer et nyt produkt, som sælger godt?Intelligensforskere laver ikke den antagelse. Gennem "longitudinal data" (kender ikke en god oversættelse) kan de påvise at intelligens i høj grad ER genetisk bestemt, slev når man tager højde for miljøfaktorer. Men det er bestemt ikke sådan at miljø slet ikke spiller en rolle. Det gør det helt bevisligt.
CitérDu går ud fra, at man ud fra en persons evne til at kunne se sammenhængen mellem to geometriske figurer måler en persons intelligens/matematisk evner, men det er ikke sikkert. Hvis man i stedet måler, hvor meget en person har beskæftiget sig med "problemer" af en lignende karakter, så er vi derhenne, at man måler graden af personens uddannelse.Nej det er ikke SIKKERT at man kan sige noget om personens intelligens ved at løse en bestemt slags opgave, men det er statistisk sandsynligt, og du mindsker usikkerheden jo bredere viften af problemer der skal løses er. Og det er en påstand der kan testes og er blevet testet. En person rigtig dygtig til matematik vil statistisk set også have en bedre sprogforståelse end gennemsnittet, selvom det ikke er feltet han/hun beskæftiger sig med. Du kan godt finde eksempler på det modsatte, men det er et statistisk faktum.
Hvis din påstand er at en uddannelse generelt gør en bedre til at løse alle problemer (En påstand jeg ikke på stående fod tør hverken at be- eller afkræfte), så vil det betyde at G er blevet løftet af at tage en uddannelse, eller med andre ord er uddannelse så en miljøpåvirkning. Tror måske at misforståelsen ligger i at du ser G som en hjernes potentiale, men den er et mål for en hjernes evne til at løse problemer.
https://en.wikipedia.org/wiki/G_factor_(psychometrics)CitérHvor objektive er målemetoderne så, hvis man ikke ved, hvad man måler?Vil gerne definere terminologien:Objektivitet er et mål for at testen har en fastlagt metode der ikke bliver påvirkert af den der laver undersøgelsens egne holdninger af de/den/det målte.Validitet er et mål for at testen måler det det er meningen den skal måle.Realibilitet er et mål for at testen giver konsistente resultater.
Citat fra: Anklageren efter Juli 07, 2017, 01:30:33 pmHvis man sætter tingene lidt på spidsen, så kan man måske bedre forstå problemer ved IQ målinger.Jeg er ikke i tvivl om, at karaktererne i skolen korrelerer med G (men man har ikke til formål at måle personernes intelligens).Er personer, der får dårlige karakterer, eller dropper hurtigt ud af skolen lav-IQ borgere?Måske. Det ved jeg sådanset ikke, kommer an på hvor god korrelationen mellem karakterer og ens hjernes problemløsning er. Jeg tror du ved om karaktergivning end mig. Med karakterer spiller personlighed og dovenskab jo også ind.
Citat fra: GuBBi efter Juli 07, 2017, 01:39:30 pmCitat fra: Anklageren efter Juli 07, 2017, 01:30:33 pmHvis man sætter tingene lidt på spidsen, så kan man måske bedre forstå problemer ved IQ målinger.Jeg er ikke i tvivl om, at karaktererne i skolen korrelerer med G (men man har ikke til formål at måle personernes intelligens).Er personer, der får dårlige karakterer, eller dropper hurtigt ud af skolen lav-IQ borgere?Måske. Det ved jeg sådanset ikke, kommer an på hvor god korrelationen mellem karakterer og ens hjernes problemløsning er. Jeg tror du ved om karaktergivning end mig. Med karakterer spiller personlighed og dovenskab jo også ind.Spiller personlighed og dovenskab ikke ind, hvis man bliver bedt om at tage en IQ test?