Forfatter Emne: Hvordan føler du ???  (Læst 2049 gange)

Offline Rudolf (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Hvordan føler du ???
« Dato: Juli 24, 2012, 02:09:14 am »
Ved grave til en af dine kære.

Et underligt spørgsmål, men jeg har lige set slutningen af en film, hv or en far står  ved den grav hans kone og hans datter ligger i.l
Han er sørgende og han kommer med blomster. Nu er det på film så alt kan lade sig gøre, så hans datter kommer til ham, og beder ham om at give slip.

Som sagt var det kun en film, men det fik mig til at tænke. I min alder har jeg deltaget i en del begravelser, og nogle af dem af nærtstående personer.

Nogle af dem har jeg besøgt senere - i reglen medbringende en blomsterkost. Og så har jeg stået og tænkt: Hvad laver jeg i grunden her - håber jeg på et pågældende vil stande op af graven, for at takke for blomsten.
Og så indser jeg at det intet siger mig, at stå der ved en dyr sten - og bare glo.

Derimod kan jeg flyde helt ud, hvis der sker noget som vækker minderne i mig. F.eks. min kone var meget glad for tysk musik. Og fik mig til at blive glad for det også.

Når jeg nu hører tysk musik og en af de sangere som hun var glad for triner frem på skærmen, får jeg tårer i øjnene. Eller hvis jeg kommer et sted hvor har glædet os over at være sammen.

Men hvordan har du det med sorg og gravsteder o.l.

Er ellers ikke særlig sentimental - men det kan jo tage overhånd.
Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje

Offline Rudolf (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Sv: Hvordan føler du ???
« Svar #1 Dato: Juli 24, 2012, 02:13:35 am »
Jeg har selv bedt om at blive brændt og sat ned i de ukendtes grav. Jeg vil at familien skal huske mig for den jeg var, og ikke som den de puttede i et hul og kastede jord på.

Og de skal ikke plages af skyldfølelse fordi de ikke fik sat blomster på til jul.

Offline musenfryd

• Administrator
  • Senior medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
    • Telefonpasning
« Svar #2 Dato: Juli 24, 2012, 08:36:30 am »
Min far ville også gerne i de ukendtes som dig..
det blev ikke sådan... jeg ville gerne have et sted hvor jeg vidste han "var" og det samme ville min mor. Han har fået en plade nedsænket i jorden og hvis vi ikke render der i tide og utide og smækker blomster på, så gør det ikke noget...
Jeg har det ret godt med at der ligger en sten med hans navn, så er han ikke bare helt glemt og borte.

Hvad der skal ske med mig, det må de selv om.. jeg ser naturligvis helst at det bliver til noget med en masse marmor og noget smedejernsgitter og altid friske liljer, men  som sagt: det er op til mine efterladte ;-)
Life's a journey, not a destination

http://prontocallcenter.dk/
hvis der er brug for telefonpasning

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Juli 24, 2012, 11:32:29 am »
Gravsten og den slags siger mig heller ikke noget - min far har bare en plænesten, men jeg føler ikke rigtig noget ved at komme op og se den eller lægge blomster - jeg gør det mest for min mors skyld. Faktisk kunne jeg godt undvære den.
Det er minderne, der er det vigtigste for mig - dog kan jeg ikke sige, om det ville være anderledes, hvis jeg selv havde levet sammen med en partner i mange år, hvor hun gik bort.
It is a common mistake to theorize before one has data. Insensibly one begins to twist facts to suit theories, instead of theories to suit facts.

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #4 Dato: Juli 24, 2012, 12:40:01 pm »
Jeg kan også meget bedre lide fællesgrav i stedet for ukendtes. Synes også det vil være fint med en enkelt sten eller flise lagt ned i jorden, bare så personen ikke er helt glemt.

Min elskede mormor og morfar ligger på sådan en fællesgrav. Min oldemor og oldefar havde et gravsted med sten, men det er nedlagt nu. Jeg kommer der ikke så tit, men vil helt sikkert kunne finde stedet igen, også selvom stenen er fjernet.

Det er nok mest min mormor, jeg ville ønske, også havde et bestemt sted, hvor jeg vidste at det var lige der. Men når det nu ikke er tilfældet, så er det fint at have hende, og alle de gode minder i mit hjerte.

Mine egne forældre ønsker også bare at blive brændt og komme i en fællesgrav. Og det må jeg respektere. Selv ved jeg ikke helt hvad jeg vil, men tænker at tage snakken med vores børn, hvad de evt.  ønsker, da det jo er dem der bedst ved om de vil passe en grav, eller bare have os i deres hjerter og minder

Kærlig hilsen
Carmen
De smukkeste ting i verden kan ikke ses eller røres.  De skal føles i dit hjerte

Offline Rudolf (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Juli 24, 2012, 02:21:36 pm »
Min anden kone ville brændes og i fællesgraven - det havde hun og mig mor talæt meget om.

Men da vi kom dertil kom hendes ene søn, at han da gerne ville ha' et sted han kunne besøge.

Så hun fik en flise med navn og data på. Der er en vase der står omvendt i græsset, så man kan slå græs hen over.

Jeg kommer der næsten aldrig. Derimod kan jeg ikke blive træt af et billede på min væg. Der danser hun  jitterbug med sin tvillingesøster, 6 uger efter den operation der dødsdømte hende.

Offline sun^lady

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Juli 29, 2012, 08:26:14 am »
Et gravsted siger mig intet. Min mor ønskede at blive brændt, og det blev hun. Min bror ville gerne at hun fik en sten, som han kunne besøge og kigge på, så hun kom ned i et urnegravsted og fik en sten. Det var i øvrigt mig der fik hvervet at sænke hende ned, og det var en meget højtidelig og på en måde rar oplevelse. Det gav mig en rigtig god slutning.

Min bror besøger gravstedet jævnligt, og tager altid billeder, som han så sender til mig. Det er hans behov, men jeg meget hellere vil mindes hende, ved at se billeder fra da hun levede og tænke på alle de sjove og dejlige minder jeg har om hende.

Dog må jeg to gange om året besøge gravstedet, fordi min ældste søster gerne vil. Hun er mentalt handikappet og kan ikke selv tage derhen, så jeg henter hende og følges med hende til jul og på min mors fødselsdag. Men mig siger det absolut intet.

Offline Sif

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Juli 29, 2012, 03:42:16 pm »
Det er et svært spørgsmål.

Jeg personligt siger det intet, og skal selv brændes, hvad de så vil gøre med asken, er de efterladtes sag, for min skyld kan de smide den hvoromhelst.

Min far fik en grav, det var for min mors skyld, og da hun havde betalt den for 50 år, så kom hun også i den; men hverken jeg eller mine brødre kommer der.

Men der er jo nogen det betyder noget for.

Offline hanne

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.2%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Juli 30, 2012, 12:12:41 am »
mine forældre døde jo for nogle få år siden,når jeg hommer og besøger dem
bliver jeg rigtig ked af,når den tid kommer vil jeg gerne i en fællesgrav.
religion er roden til al ondskab på jorden
og skulle forbydes.