Forfatter Emne: Mærsk !.  (Læst 7914 gange)

Offline nobody (OP)

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Mærsk !.
« Dato: Juni 28, 2017, 11:46:57 am »
Hvordan kan den civiliseret verden tillade, at verdens største virksomheder bliver taget som gidsler af en hacker, om nogen så burde der være dødsstraf for sådanne noget, hackeren gør det jo kun for at tjene penge på det, i teorien har hackeren taget 6-miliarder mennesker som gidsler, og det koster samfundet milliarder af Kr hver eneste dag.

Det er så ikke "kun" Mærsk men næsten alle multinationale virksomheder der er taget som gidsler, olieselskaber, flyselskaber, elværker, skibsfarten og kommuner og alt muligt andet.

Venlig Hilsen Poul Jørgensen

Offline El_Nino

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.4%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
  • Vejen skal altid være snorlige og fremad
    • Vis profil
Sv: Mærsk !.
« Svar #1 Dato: Juni 28, 2017, 04:25:13 pm »
Tja Poul Jørgensen - vi er åbenbart ret sårbare her i vesten med et åbent samfund. Kunne håbe at FE fik flere ansøgninger til deres Hacker-jobs.
Tænk altid én gang til over det, før du gør det!

Offline nobody (OP)

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Juni 28, 2017, 04:39:45 pm »
EL_Nino.

(et underligt navn, men OK:). ).

Du har ret, dette er en terror handling, en som kan lamme hele den civiliseret verden, og nu har de set deres "magt", men jeg forstår så ikke Mærsk, at deres skibe er "on-line" , med deres PCèr med alle deres oplysninger på, det virker for dumt og for uprofessionelt, men nu har de måske lært noget.

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #3 Dato: Juni 28, 2017, 04:43:30 pm »
Folk, der går ind for det kontantløse samfund, burde tænke sig om en ekstra gang. Se bare hvor sårbare vore elektroniske systemer er for hackers. Den dag, hvor vi er helt afhængige af teknologien, bliver vi også ekstremt sårbare. Derfor er og bliver jeg en stor modstander af det kontantløse samfund. Det er altid godt at have kontanter i baghånden, hvis alle systemerne skulle gå ned.

Offline nobody (OP)

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Juni 28, 2017, 04:47:15 pm »
Politisk Ukorrekt.

Intet kan være mere sandt, men hvad pokker hjælper det hvad vi siger, det er jo hjerne"døde" politikker der bestemmer hvad vi skal og ikke skal. Venlig Hilsen Poul Jørgensen

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #5 Dato: Juni 28, 2017, 11:21:42 pm »
Politisk Ukorrekt.

Intet kan være mere sandt, men hvad pokker hjælper det hvad vi siger, det er jo hjerne"døde" politikker der bestemmer hvad vi skal og ikke skal. Venlig Hilsen Poul Jørgensen

Tja, men det er jo desværre folket, der vælger disse hjernedøde politikere. Så politikerne er præcist så dumme, som folket tillader dem at være. :yes:

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Juni 29, 2017, 12:30:53 am »
Der er helt utvivlsomt IKKE tale om en enlig hacker et sted. Der er tale om en organisation af en art der har lavet dette angreb, meget muligt statsstøttet. Rusland, Kina, og Nordkorea er mine top-3 bud på hvem der står bag i sidste ende.

@PU: Jeg vil mene det er lettere at forfalske kontante penge end de digitale af slagsen. Sidstenævnte er mig bekendt aldrig sket. Folk har stjålet digitalt, naturligvis, og indimellem på virkelig kloge metoder, men fordi ethvert beløb på en bankkonto altid skal kunne føres tilbage til et eller andet, vil jeg mene at det er meget svært at svindle med.

Så kan du argumentere for at vi bør slæbe rundt på klumper af guld, men den slags kan også forfalskes, for er det virkelig en solid guldbar det der, eller er det bare en forgyldt blylegering? Når det kommer til betalingsmidler vil du på et eller andet tidspunkt altid nå til et punkt hvor du er nød til bare at stole på den valuta der bliver brugt, efter en overfladisk test. Alternativet er en decideret bytteøkonomi, og det er ikke noget godt alternativ overhovedet.

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #7 Dato: Juni 29, 2017, 12:42:00 am »
@GuBBi,

min frygt med hensyn til det kontantløse samfund (som KOMMER på et tidspunkt, for det har Illuminati med Rothschilds og Rockefeller i spidsen planlagt for længst), er at alle systemer bryder sammen, så én, der f.eks. har 117.000 kr. på bankkontoen, lige pludselig bliver hacket og så bliver hans pengesum nulstillet. Og så på en eller anden måde, vil systemet blive ødelagt, så han ikke længere kan bevise, at han vitterligt havde 117.000 kr. på sin bankkonto.

Og så kan man også forestille sig, at microchips kan blive hacket og misbrugt. Lige nu eksperimenteres der med fingerscanning, så ens pegefinger f.eks. kan give adgang til nogle ting. Men en finger kan vel også hackes, så de kriminelle bare hacker sig ind på ens pegefinger og replikerer den. Og dermed flænser ens bankkonto eller personlige oplysninger.

Måske er jeg gammeldaws, men nej, jeg stoler ikke så meget på al den nymodens teknik.

Sidst, men ikke nødvendigvis mindst, har jeg forebehold angående helbredsrisici. Trådløs teknologi er usundt. Bare se denne undersøgelse:

http://www.bt.dk/udland/har-du-altid-din-mobil-taet-paa-dig-det-har-en-tydelig-effekt-paa-din-hjerne

Det er i mine øjne også helbredsmæssigt risikabelt at skulle have al denne teknologi på os 24/7/365.

Offline nobody (OP)

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Juni 29, 2017, 06:26:03 am »
Politisk Ukorrekt.

Den Chips jeg tænker på, den skal jo ikke være en Chips på den måde, men kun en "sender" som sender visse oplysninger, om personens helbred og stedet hvor personen er.

Jeg prøvede engang at oprette en "net-konto", jeg prøvede 4-5-gange, sidste gang loggede en fra banken (SDS) ind på min PCèr så hun kunne hjælpe mig, alt gik som det skulle, lige til sidst hvor jeg trykkede "Udfør", så skrev den fejl, det forstod hende i banken ikke, så jeg opgav, Ca. 1-måned efter blev min konto tømt, det viste sig at der var en der havde hacket banken, og havde lavet en kopi-kort af mit kort, som personen så gik i banken med og lavede valutahandel med og førte pengene over på en anden konto i banken, som så automatisk blev overført til en skjult konto i en 3`je bank, han havde lavet 52 falske kort og havde tømt alle 52 kontoer inden han blev fanget i København, og dette var Ca. 15-år siden, så jeg tror ikke vi kan sikre os som systemet er i dag.

Offline nobody (OP)

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Juni 29, 2017, 06:43:22 am »
Og med den viden vi har om sikkerhed, så forstår jeg ikke hvorfor en som Mærsk lader så vigtige oplysninger ligge på en "åben" PCèr, propellen på skibet koster alene 1-miliart Kr også bruger skibet ikke engang en "lukket" Pcèr til at styre det og alle oplysningerne ombord på skibet, det finder jeg ret ubegavet.

For nogle år  siden blev ISS også hacket og den var ved at styrte ned, så alle ved at problemet er der, nu bruger hackerne selv nettet til at "arbejde" fra, så ! men, forstil jer lige at hele verdens IT netværk brød totalt ned så intet virkede, så ingen Tlf:,TV, Radioer eller PCèr ville kunne virke, verden ville gå helt i stå.

Tørresnoren

• Gæst
« Svar #10 Dato: Juni 29, 2017, 10:36:23 am »
propellen på skibet koster alene 1-miliart Kr

- så resten af skuden fik de altså til rene spotpriser...?  :ROFL:

'En milliard for 'propellen' - (altså skruen).... :hyper: :dash2: :big_grin:

DU er sgu da en jubelklovn af dimensioner...  :blum:

"Skibet er bygget på skibsværftet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) i Okpo, der ligger i Sydkorea, og ifølge DSME har det kostet lidt mere end en milliard danske kroner at bygge skibet"

http://nyheder.tv2.dk/nyheder.tv2.dk/nyheder/article.php/id-70864926s%C3%83%C2%A5-dyrt-er-verdens-st%C3%83%C2%B8rste-containerskib.html

Tørresnoren

• Gæst
« Svar #11 Dato: Juni 29, 2017, 11:04:32 am »

Jeg prøvede engang at oprette en "net-konto", jeg prøvede 4-5-gange, sidste gang loggede en fra banken (SDS)

du havde altså allerede netbank før 1990....? - året hvor 'SDS' blev til 'Unibank'

https://da.wikipedia.org/wiki/Sparekassen_SDS

- vi andre måtte pænt vente 8 år for at få dén mulighed... :big_grin:

https://www.danskebank.com/da-dk/Presse/nyheder/Pages/smpm07081998.aspx

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.2%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Juni 29, 2017, 12:50:20 pm »

Du har ret, dette er en terror handling, en som kan lamme hele den civiliseret verden, og nu har de set deres "magt", men jeg forstår så ikke Mærsk, at deres skibe er "on-line" , med deres PCèr med alle deres oplysninger på, det virker for dumt og for uprofessionelt, men nu har de måske lært noget.

Der er vist kun én, der er dum og uprofessionel her, og det ser desværre ikke ud til, at der er håb forude.

Lad være at containerskibe af den slags, som Mærsk sejler med, i høj grad er computerstyrede, men i situationen her, er det blandt andet havneterminalerne, som er ramt. Logistik, ordrer ind og ordrer ud er alt sammen computerstyret, og går systemet ned, er man på den.

For en del år siden gik systemet ned på den virksomhed, jeg arbejdede på. Der var ikke tale om hackere, men bare et ganske almindeligt nedbrud.
Det medførte, at de læssede lastbiler, der skulle køre varerne ud fra virksomheden, ikke kunne køre ud. Rent fysisk kunne de selvfølgelig bare køre, men varerne kunne ikke bliver registreret, så de var nødt til at blive, hvor de var. Det forplantede sig til resten af virksomheden og kostede i øvrigt nogle timers produktionsstop, indtil hjulenetrillede igen.
I'm a Troll

Offline nobody (OP)

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Juni 29, 2017, 01:06:33 pm »
Tørresnoren.

1-Milliard-Kr kostede verdens største propel til verdens største Mærsk skib, men tag nu og udstil dig som dum, det heder en PROPEL, lille dumme tørresnor.

https://ing.dk/artikel/verdens-stoerste-skib-til-skue-ved-langelinie-161996

Poul Jørgensen

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Juni 29, 2017, 01:43:21 pm »
Tørresnoren.

1-Milliard-Kr kostede verdens største propel til verdens største Mærsk skib, men tag nu og udstil dig som dum, det heder en PROPEL, lille dumme tørresnor.

https://ing.dk/artikel/verdens-stoerste-skib-til-skue-ved-langelinie-161996

Poul Jørgensen

DER STÅR IKKE EN DYT OM EN SKRUE TIL EN MILLIARD,DUMME POUL!!

Det er muligt bolværksmatroser, landkrabber og journalister kalder skruen på et skib for en propel, - men nu har jeg sejlet hele mit liv, bl.a. også med Mærsk, og har aldrig oplevet en rigtig dansk sømand der gjorde det, - de kalder det altså en skrue.

Rent teknisk er forskellen den at en propel er noget der sidder på et fly og flytter luft, - en skrue sidder på et skib og flytter vand. De ser derfor også helt forskellige ud.

Misforståelsen kommer nok af at skruen på et skib på engelsk hedder propeller.

« Senest Redigeret: Juni 29, 2017, 01:49:04 pm af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.