Forfatter Emne: Mærsk !.  (Læst 7912 gange)

Offline nobody (OP)

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Sv: Mærsk !.
« Svar #30 Dato: Juni 29, 2017, 07:42:41 pm »
Lunavecchia.

Det var "tørresnoren" der kom med det link.
"Majestic Mærsk kostede 180 mio. dollar at bygge - dagskurs - 1.173.605.220,00 DKK .....

http://www.dr.dk/nyheder/viden/majestic-maersk-fakta ".

Men du har ret, jeg taler om et helt andet skib, og det har ingen gearkasse men direkte træk på propellen, på samme måde som de gamle "Hundested kutter" havde det, de havde bare en "vende-skrue", det har denne maskine så ikke, der vender man omløbsretningen på selve motoren.

Venlig hilsen Poul jørgensen

Tørresnoren

• Gæst
« Svar #31 Dato: Juni 29, 2017, 08:07:54 pm »
så forstår jeg ikke hvorfor en som Mærsk lader så vigtige oplysninger ligge på en "åben" PCèr, propellen på skibet koster alene 1-miliart Kr

Kunne vi for en gangs skyld liiiige prøve at holde fast i - om du stadig påstår at 'en som Mærsk' har købt et skib med en propel - der 'alene koster 1 milliard Kr'....?

- ikke alt dit udenomssnak med 'Hundestedmotorer' og 'gearkasser' - bare svar mig på det med 'milliarden'..... - Tak!

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.2%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #32 Dato: Juni 29, 2017, 08:49:22 pm »
Tørresnoren.

1-Milliard-Kr kostede verdens største propel til verdens største Mærsk skib, men tag nu og udstil dig som dum, det heder en PROPEL, lille dumme tørresnor.

https://ing.dk/artikel/verdens-stoerste-skib-til-skue-ved-langelinie-161996

Poul Jørgensen

Poul Jørgensen
Klik lige på det link, du selv lagde i en kommentar tidligere i dag.

Linket omtaler Majestric Mærsk, som var på besøg i København i 2013.
Og hold så op med al den udenomssnak.
I'm a Troll

Tørresnoren

• Gæst
« Svar #33 Dato: Juni 30, 2017, 08:35:43 am »

Og hold så op med al den udenomssnak.

Nej, det kunne vi jo sige os selv...

- ikke en lyd kommer der ud af oraklet fra Krønge... :big_grin: :blum:

Hver gang Poul bliver grebet i at kvaje sig, så bliver han ligesom som en mandel der er blevet skoldet et par minutter -

- man presser ham lidt.. - og er han smuttet..!  :ROFL:

Offline dna

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #34 Dato: Juni 30, 2017, 09:25:00 am »
Det er vist på tide, der kommer ind en kyndig person ind her.

1: Skruen kan principielt både hede propel og skrue. Det engelske ord er desuden propeller. Skrue er det mest almindelige ord som bruges i daglig tale.

2: Tripple-E skibene blev bygget med to motorer (jeg mener hver motor er på 43.000 hk) som trækker en skrue hver direkte med en aksel forbundet til hver sin motor. Motorens omdrejninger er altså også skruens omdrejninger. På den type motorer er tallet som regel i omegnen af max 100 omdrejninger/minut. Tidligere er skibene blevet bygget med én motor og skrue.

3: Der er også bov-thruster og agter-thruster. Jeg ved ikke præcis, hvor mange. De bruges til at bevæge skibet sideværts. De bruges ikke til at modvirke stærk strøm, men kun under manøvrer, altså når man vender rundt og lægger til og fra kaj. Det er altid ved lav fart. Man kan enten have hydrauliske og elektriske thrustere, men på denne type skibe er de formentlig elektriske. De er trukket af skibets generatorer uanset om det er den ene eller anden type.

Offline Massey

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #35 Dato: Juni 30, 2017, 10:00:11 am »
Det er vist på tide, der kommer ind en kyndig person ind her.

1: Skruen kan principielt både hede propel og skrue. Det engelske ord er desuden propeller. Skrue er det mest almindelige ord som bruges i daglig tale.

2: Tripple-E skibene blev bygget med to motorer (jeg mener hver motor er på 43.000 hk) som trækker en skrue hver direkte med en aksel forbundet til hver sin motor. Motorens omdrejninger er altså også skruens omdrejninger. På den type motorer er tallet som regel i omegnen af max 100 omdrejninger/minut. Tidligere er skibene blevet bygget med én motor og skrue.

3: Der er også bov-thruster og agter-thruster. Jeg ved ikke præcis, hvor mange. De bruges til at bevæge skibet sideværts. De bruges ikke til at modvirke stærk strøm, men kun under manøvrer, altså når man vender rundt og lægger til og fra kaj. Det er altid ved lav fart. Man kan enten have hydrauliske og elektriske thrustere, men på denne type skibe er de formentlig elektriske. De er trukket af skibets generatorer uanset om det er den ene eller anden type.

Nu står der sjovt nok i flere af artiklerne , at der ingen agter-Truster er, så meget for kyndig.
Du rammer heller ikke med dit gæt på omdrejningerne.

http://www.dtu.dk/Nyheder/2014/02/Dynamo_Verdens-stoerste-skib---Optimeret-til-mindste-detalje

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.8%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
« Svar #36 Dato: Juni 30, 2017, 10:07:43 am »
How cares ... De kæmpe blikkasser er kun bygget for at skovle mammon hjem til Mærskgribbene ... :ermm:
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #37 Dato: Juni 30, 2017, 10:25:05 am »
How cares ... De kæmpe blikkasser er kun bygget for at skovle mammon hjem til Mærskgribbene ... :ermm:

De bliver hovedsagelig bygget fordi nogle mennesker der har for mange penge, i den rige del af verden vil give 6-800 kr for en trøje eller skjorte det koster 5 kr, at fremstille i Asien, - den kan i øvrigt også købes for 5. kr. i Asien, - eller et par sko det koster måske 20 - 30 kr. i Asien, kan sælges i Europa for måske 1000 Kr.

Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #38 Dato: Juni 30, 2017, 10:30:42 am »

Desværre vil Mærsks skattebidag kunne mærkes hvis det forsvinder.
De får forhåbentlig en over nallerne for det svinderi her :angry:
http://www.dr.dk/nyheder/penge/enhedslisten-politianmelder-maersk-brud-paa-havmiljoeloven

Men sådan går det vel, når man ikke vil betale for kvalificeret arbejdskraft, men bruger discountudgaven.

Mærsk betaler skam rigtig godt for kvalificeret arbejdskraft, og henter dem ind fra hele verden, - men har naturligvis også brug for en masse kulier.

Jeg går ud fra det meste af arbejdskraften i denne sag har været Dansk ?

« Senest Redigeret: Juni 30, 2017, 10:32:17 am af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Offline Massey

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #39 Dato: Juni 30, 2017, 10:33:06 am »

Desværre vil Mærsks skattebidag kunne mærkes hvis det forsvinder.
De får forhåbentlig en over nallerne for det svinderi her :angry:
http://www.dr.dk/nyheder/penge/enhedslisten-politianmelder-maersk-brud-paa-havmiljoeloven

Men sådan går det vel, når man ikke vil betale for kvalificeret arbejdskraft, men bruger discountudgaven.

Mærsk betaler skam rigtig godt for kvalificeret arbejdskraft, og henter dem ind fra hele verden.

Jeg går ud fra det meste af arbejdskraften i denne sag har været Dansk ?

Jeg slettede selv mit indlæg, jeg var lidt for hurtigt der, da det jo er algefjerner de har brugt i årevis som er blevet ulovlige imellemtiden.

Og de stopper brugen.
« Senest Redigeret: Juni 30, 2017, 10:36:55 am af Massey »

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #40 Dato: Juni 30, 2017, 10:40:10 am »
Lunavecchia.

"Majestic Mærsk kostede 180 mio. dollar at bygge - dagskurs - 1.173.605.220,00 DKK .....

Men du har ret, jeg taler om et helt andet skib, og det har ingen gearkasse men direkte træk på propellen, på samme måde som de gamle "Hundested kutter" havde det, de havde bare en "vende-skrue", det har denne maskine så ikke, der vender man omløbsretningen på selve motoren.

Du har ret i at på kutterne kunne de stoppe maskinen, lade den give et ordentlig knald også vende omdrejningerne, men de maskiner var ca 1 meter høje, denne her har hydraulik, og er 13 meter, så nej de kan ikke gøre det samme.

Sikke noget vrøvl, - det er netop på de små skibsmotorer man bruger gearkasse, eller vendbar skrue.

De store diesel skibsmotorer vender omdrejningerne på hele motoren når de skal bakke. Når de går fra frem til bak bliver motoren stoppet helt og startet igen med modsatte omdrejninger. Sådan har det været i alle de Mærsk skibe jeg har sejlet med, - det samme gælder iøvrigt også ØK, Dansk-fransk, DFDS, Lauritzen og hvad rederierne ellers hed. Jeg har aldrig set motorer i den størrelsesorden med gearkasse.
Sikke en kobling der ellers skulle til.

De startes i øvrigt med trykluft.

Hvis du går en tur på havnen vil du også se at stort set alle kuttere til gengæld har vendbar skrue.

« Senest Redigeret: Juni 30, 2017, 10:57:12 am af Phil »

Offline Massey

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #41 Dato: Juni 30, 2017, 10:49:51 am »
Lunavecchia.

Du har ret i at på kutterne kunne de stoppe maskinen, lade den give et ordentlig knald også vende omdrejningerne, men de maskiner var ca 1 meter høje, denne her har hydraulik, og er 13 meter, så nej de kan ikke gøre det samme.

Sikke noget vrøvl, - det er netop på de små skibsmotorer man bruger gearkasse, eller vendbar skrue.

De store diesel skibsmotorer vender omdrejningerne på hele motoren når de skal bakke. Når de går fra frem til bak bliver motoren stoppet helt og startet igen med modsatte omdrejninger. Sådan har det været i alle de Mærsk skibe jeg har sejlet med, - det samme gælder iøvrigt også ØK, Dansk-fransk, DFDS, Lauritzen og hvad rederierne ellers hed.

Hvis du går en tur på havnen vil du også se at stort set alle kuttere til gengæld har vendbar skrue.

Du får en dementi. Du har ret.

Offline Desdicardo

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Livet kan være godt.
    • Vis profil
« Svar #42 Dato: Juni 30, 2017, 11:08:56 am »

De store diesel skibsmotorer vender omdrejningerne på hele motoren når de skal bakke. Når de går fra frem til bak bliver motoren stoppet helt og startet igen med modsatte omdrejninger. Sådan har det været i alle de Mærsk skibe jeg har sejlet med, - det samme gælder iøvrigt også ØK, Dansk-fransk, DFDS, Lauritzen og hvad rederierne ellers hed. Jeg har aldrig set motorer i den størrelsesorden med gearkasse.
Sikke en kobling der ellers skulle til.

I den maritime verden hedder 'gearkassen' et reverse'gear' der er praktisk taget kun frem, neutral og bak så man kan næppe kalde det et gear. Kobling er ikke eksisterende på NOGET fartøj.
Intet er sikkert her i livet udover døden,

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #43 Dato: Juni 30, 2017, 11:30:20 am »

I den maritime verden hedder 'gearkassen' et reverse'gear' der er praktisk taget kun frem, neutral og bak så man kan næppe kalde det et gear. Kobling er ikke eksisterende på NOGET fartøj.

Jeps, det er korrekt nok, i min egen båd er der f.eks. hydraulisk gear, men naturligvis kun frem, neutral og bak.

Formodentlig også derfor kuttere fortrinsvis bruger vendbar skrue, så de på den måde kan "skifte gear" når de f.eks. skal trække et travl.

Men jeg har nu set eet fartøj med både koblings pedal, gearkasse og hele baduljen. Fyren gik også under navnet "Rasmus Klump" og holdt til i Kerteminde i begyndelsen af 90`erne. Han havde ganske enkelt pillet det hele ud af en bil og sat det over i sin båd, med koblings pedaler og det hele.

Desværre sejlede han direkte ind i kajen da han skulle prøvesejle den efter søsætning, fordi han også var kommet til at krydse virene til roret, så når han drejede bagbord på rattet, drejede skibet til styrbord.

« Senest Redigeret: Juni 30, 2017, 11:40:12 am af Phil »

Offline Desdicardo

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Livet kan være godt.
    • Vis profil
« Svar #44 Dato: Juni 30, 2017, 11:46:02 am »

Jeps, det er korrekt nok, i min egen båd er der f.eks. hydraulisk gear, men naturligvis kun frem, neutral og bak.

Formodentlig også derfor kuttere fortrinsvis bruger vendbar skrue, så de på den måde kan "skifte gear" når de f.eks. skal trække et travl.

Men jeg har nu set eet fartøj med både koblings pedal, gearkasse og hele baduljen. Fyren gik også under navnet "Rasmus Klump" og holdt til i Kerteminde en gang i 90`erne. Han havde ganske enkelt pillet det hele ud af en bil og sat det over i sin båd, med koblings pedaler og det hele.

Desværre sejlede han direkte ind i kajen da han skulle prøvesejle den efter søsætning, fordi han også var kommet til at krydse virene til roret, så når han drejede bagbord på rattet, drejede skibet til styrbord.

Hille den da. Det lyder som den lokale 'Poul Jørgensen' type Haha!

I den sejlklub hvor jeg var medlem var der en lignende kreativ person han lagde simpelthen en lastbilmotor med gearkasse og det hele i sin gamle karavelbyggede toldkrydser fra 30'erne. Han glemte bare at man ikke kan tage havvand  direkte ind som kølevand, motoren korroderer ret hurtigt og befæstigelserne, (motorforankringen) var ikke affjedret tilstrækkeligt så hele 'skivet' rystede som et espeløv. ;))
Senere fik han en brugt volvo penta med rigtigt marinegear installeret.
« Senest Redigeret: Juni 30, 2017, 11:53:32 am af Desdicardo »
Intet er sikkert her i livet udover døden,