Forfatter Emne: Hvor autoritetstro er du?  (Læst 344 gange)

Offline politisk ukorrekt (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Selvfølgelig styrer aliens da verden.
    • Vis profil
Hvor autoritetstro er du?
« Dato: Juni 15, 2017, 10:45:09 pm »
Det er mit indtryk, at danskerne - sammen med svenskerne - nok er et af verdens mest underdanige og autoritetstro folk. Nå ja, måske næstefter kineserne og nordkoreanerne. :blum:

Men i Danmark bliver man betragtet som tosset, hvis man stiller spørgsmål ved autoriteter. Hvis man betvivler, at magthaverne vil os alles bedste. Og de fleste danskere har stor tillid til både retssystem, politi, advokater, medier o.s.v.

Så nu er jeg nysgerrig efter at vide, hvor autoritetstro DU er?

En lille test med nogle få eksempler (det er min egen hjemmelavede quiz, så tag den ikke for andet end tant og fjas, selvom den også er ment lidt i alvor :yes:):

1. Du står i kø i Kvickly og pludselig er der en mand i jakkesæt og med meget velfriseret hår, der frækt klemmer sig ind foran dig. Hvad gør du?
a) du bliver indigneret og spørger hvad han bilder sig ind
b) du er måske nok forarget, men du tænker, at han er nok en vigtig person, så du lader ham gøre det.
c) du opfører dig vildt underdanigt overfor ham og lægger dig ned på knæ og giver dig til at pudse hans sko.

2. Du kører over for rødt i et T-kryds på din cykel, mens der faktisk ingen trafik er. Så du tænker, at det nok ikke gør så meget. Men lige i det, du er kørt over, gasser en patruljevogn op på siden af dig og den ene betjent råber meget bestemt til dig, som om du er et lille barn: KAN DU SÅ FOR SE AT KØRE ORDENTLIGT!! ELLER VIL DU HAVE EN BØDE HVA?? - Hvordan reagerer du?
a) du bliver forarget over at betjenten behandler dig som et lille barn efter en så lille ligegyldig forseelse og råber ad ham og kalder ham arrogant og truer med at klage over ham.
b) du spiller underdanig, men er inderst inde vred og kører bagefter op på nærmeste station og klager til hans kollegaer.
c) du har blind tillid til betjenten, for han passer jo blot sit job. Og du siger undskyld mange gange og bliver helt rød i hovedet af flovhed. Og du mener at betjenten er i sin gode ret til at behandle dig som et lille barn.

(Ovenstående eksempel er autentisk, et jeg selv har oplevet...)

3. Til din store overraskelse møder du en dag selveste Prins Joachim på en gåtur i det fri. Han er også ude og gå en tur. Du siger "Hej Joachim". Hvorefter han svarer tilbage: "Her er vi altså DE´s, om jeg må bede! Ved De ikke hvem jeg er?". Hvad svarer du?
a) "åh, hold da kæft din højrøvede nar. Tror du virkeligt du er mere end mig, bare fordi du er født med en guldske i hånden?"
b) "Det må De undskylde, men jeg troede ikke, at det var noget De tog så tungt, når De bare var i privat øjemed ude i naturen. Men vi kan da godt være De´s, hvis De insisterer, Deres Kongelige Højhed!"
c) "Åh, om jeg må bede. Det må De mange gange undskylde, Deres Højtærede Kongelige Højhed!! Det skal aldrig nogensinde gentage sig. For jeg ved godt, jeg blot er Deres undersåt og at De har ret til at råde over mig, som De lyster. Er der ellers noget, jeg kunne gøre for dem? Pudse Deres sko? Jeg kan også være Deres sexslave, hvis De ønsker. Hvad som helst, Deres Kongelige Højhed!!"

4. Du er ansat i et supermarked og en dag opdager du, at nogle småkager er udløbet. Chefen siger, at du bare skal pakke dem ud af æsken og sælge dem stykvis til 1 krone stykket. Så behøver kunderne ikke vide, at småkagerne er udløbet. Hvad gør du?
a) du nægter at adlyde og bliver herefter fyret
b) du adlyder under protest og siger, at du synes det er en dårlig idé. Men gør det, fordi du gerne vil beholde dit job.
c) du gør det bare uden at stille spørgsmålstegn.

(Ovenstående eksempel er autentisk. Jeg har selv oplevet en sådan situation, da jeg engang arbejdede i en butik).

5. Du er inde i din lokale bank for at få talt dine småpenge op, da du til din store overraskelse bliver afkrævet et gebyr på 25 kroner, selvom du selv har talt pengene op i maskinen og ekspeditricen kun bruger 20 sekunder på at give dig sedlerne for din bon. Hvad gør du?
a) du brokker dig og bliver så indigneret at du bagefter skriver et læserbrev i lokalavisen - eller laver en Youtube-video om emnet. :blum:
b) du brokker dig lidt, men accepterer det og gør ikke yderligere ved sagen.
c) du siger, at det kan du sandelig da nok forstå. Og du synes, at de godt kunne tage lidt mere i gebyr. Fordi bankerne skal da skam også have lov at tjene penge. Du er kort sagt meget forstående/underdanig.

(Ovenstående eksempel er autentisk. Noget jeg selv oplevede i går).

6. Du er til koncert med Cliff Richard. Du har betalt 600 kroner for billetten. Desværre er Cliff Richard blevet syg og han vælger at mime gennem hele koncerten, så det bliver en fuser. Hvad gør du?
a) buer ham ud og kræver derefter pengene tilbage.
b) lader som om du nyder koncerten, men brokker dig lidt bagefter overfor familien, uden dog at gøre noget ved sagen.
c) du er begejstret. Cliff er dit store idol og du skal være glad for overhovedet at være i nærheden af ham, om han så kun mimer og er helt ude af form. Idoler skal jo nu engang beundres i medgang og i modgang.

(Ovenstående eksempel er autentisk. Cliff Richard holdt faktisk koncert forleden i Aalborg, hvor han var syg og mimede sig gennem koncerten! Men folk skulle alligevel betale fuld pris, 400-600 kroner...)

Hvert a-svar giver 1 point
Hvert b-svar giver 2 points
Hvert c-svar giver 3 points

Så autoritetstro er du:

6-7 points: du er den fødte rebel. Du finder dig ikke i noget som helst. Du bliver måske nok anset som en brokkerøv, men i det mindste er der ingen der slipper afsted med at tage røven på dig. Dit problem er, at du aldrig er ansat noget sted i mere end kort tid ad gangen, fordi du altid er konfliktsøgende og rebelsk. Du vil trives bedst som din egen chef - evt. som chefen selv, der giver andre ordrer.
8-9 points: du her rebelske tendenser, men er også så dannet, at du er i stand til at bide i det sure æble om nødvendigt. Du kan derfor godt holde på et job i et stykke tid, men ofte ender det alligevel med, at du rager uklar med chefen eller med folk og går din vej.
10-11 points: du har bestemt dine grænser for, hvad du finder dig i. Men er grundlæggende diplomatisk i din måde at udtrykke dig på, selvom det sker, at du ikke kan holde din kæft. Generelt er du tillidsfuld og god til at indordne dig. Indenfor rimelighedens grænse.
12-13 points: du har en rimelig balance mellem at være autoritetstro og rebelsk. Du er kort sagt afbalanceret og diplomatisk. Du har dine egne meninger, men udtrykker dig altid respektfuldt og du kender din plads og ved, hvem du ikke skal tage kampen op imod.
14-15 points: du er ikke ligefrem den oprørske type. Ofte finder du dig nok i lidt for meget. Og du er typen der ser op til de kendte og de rige og fine. Du er velegnet til at være lønslave, da du aldrig brokker dig over noget.
16-17 points: du er meget autoritstro og underdanig. Du finder dig i alt for meget, men et eller andet sted har du det fint nok med det, fordi du ved, at det er din skæbne og at der er forskel på folk. Så du er et eller andet sted beæret over at være tjener her i livet. Faktisk er der stor sandsynlighed for at du er enten skopudser, tjener eller prostitueret.
18 points: du er en totalt underdanig luder af en slave. Har du overhovedet nogen fri vilje eller er du en robot? :hyper:
« Senest Redigeret: Juni 16, 2017, 10:45:47 pm af politisk ukorrekt »
Sandheden er ilde hørt. Men sandheden er at Aliens allerede er her på jorden og infiltrerer alverdens regeringer. Take it or leave it. But it´s true.

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
    • Vis profil
Sv: Hvor autoritetstro er du?
« Svar #1 Dato: Juni 15, 2017, 11:02:24 pm »
Her er mine svar:

1. a (skal nok sige noget, hvis folk maser sig foran mig i køen, uanset om det er en fin mand i jakkesæt. Vil dog som udgangspunkt påtale det nogenlunde venligt i første omgang)
2. b (jeg gad ikke risikere at skulle få en bøde, men jeg kørte op på stationen bagefter og brokkede mig)
3. a (tror jeg nok, men det afhænge af mit humør. Har jeg overskud, kan det være jeg vælger B, for at undgå konflikt...er jeg i det rebelske humør, vælger jeg a...c er udelukket)
4. b (jeg sagde, at syntes, at det var en dårlig idé. Men på den anden side havde jeg selv smagt småkagerne og måtte give chefen ret i, at de sagtens kunne ædes....havde det nu været noget fordærvet noget, havde det måske været noget andet).
5. a (se anden tråd herinde he he)
6. a (havde dog nok ikke buet, da det er synd for manden,  hvis han er syg. Men jeg havde helt klart brokket mig over at skulle betale fuld pris for en halvdårlig koncert).

Min score = 8 points. ALTSÅ: 8-9 points: du her rebelske tendenser, men er også så dannet, at du er i stand til at bide i det sure æble om nødvendigt. Du kan derfor godt holde på et job i et stykke tid, men ofte ender det alligevel med, at du rager uklar med chefen eller med folk og går din vej.

- Den karakteristisk passer fint på mig. Jeg er rebelsk, men kan også være diplomatisk, hvis det er påkrævet. Og det er også sandt, at jeg godt kan holde et job i et stykke tid, men før eller siden har jeg det med alligevel at søge ny frihed og så stopper jeg.
« Senest Redigeret: Juni 15, 2017, 11:04:38 pm af politisk ukorrekt »
Sandheden er ilde hørt. Men sandheden er at Aliens allerede er her på jorden og infiltrerer alverdens regeringer. Take it or leave it. But it´s true.

Offline nobody

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Juni 16, 2017, 07:22:59 am »
Politisk Ukorrekt.

Det var godt-nok et langt indlæg, men i den om småkagerne, der manglede du en valgmulighed, nemlig den med at man bare uden at sige noget tog sit tøj og gik sin vej.

Venlig Hilsen Poul Jørgensen

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Juni 16, 2017, 11:51:56 am »
Politisk Ukorrekt.

Det var godt-nok et langt indlæg, men i den om småkagerne, der manglede du en valgmulighed, nemlig den med at man bare uden at sige noget tog sit tøj og gik sin vej.

Ja, jo. Men nu er min lille test også bare tant og fjas, så ikke noget man skal tage alt for seriøst.

Jeg laver bare lidt gas over en anden diskussion vi havde, hvor jeg skrev, at jeg mener, at danskerne er et af verdens mest autoritetstro folkefærd, fordi alle herinde synes at mene, at det er helt okay, at bankerne tager tårnhøje gebyrer. Så fik jeg lyst til at teste din-debat-brugernes autoritetstro.

Siden de ikke svarer, betyder det nok, at de enten synes min test er for fjollet. Eller at de ifølge testen er ekstremt autoritetstro (som jeg mistænker), hvorfor de selvfølgelig ikke har lyst til at poste deres score. :yes:

Det overrasker mig ikke, at DU, Poul Jürgensen, er den eneste, der svarer på tråden indtil videre. For jeg regner heller ikke dig som værende særligt autoritetstro. Det er jo klart, sådan som du kæmper imod de store kanoner. Som TRYG!

Andre, jeg vil forvente heller ikke er specielt autoritetstro, er brugere som f.eks.:

Carlo..kommunister BURDE jo teoretisk set hade jakkesæt og uniformer. Omvendt kan kommunister selvfølgelig godt lide, at ingen skiller sig alt for meget ud. Janteloven I ved. Det er på sin vis også en slags autoritetstro, så jeg ved ikke helt med ham Carlo...
Phil...virker som meget sin egen, sådan lidt en livsnyder, der gør som han lyster
Torsten Bonfils...han har udtalt foragt for Prins Joachims arrogance. Det tyder på, at TORSKen ikke er vildt autoritetstro.
Danskpartisten....virker også lidt rebelsk. Eller har i hvert fald sine egne meninger.
PU (ikke politisk ukorrekt, men PU)...har kontroversielle standpunkter om f.eks. jøderne.
« Senest Redigeret: Juni 16, 2017, 11:59:23 am af politisk ukorrekt »

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.6%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Juni 16, 2017, 12:21:31 pm »

Ja, jo. Men nu er min lille test også bare tant og fjas, så ikke noget man skal tage alt for seriøst.

Jeg laver bare lidt gas over en anden diskussion vi havde, hvor jeg skrev, at jeg mener, at danskerne er et af verdens mest autoritetstro folkefærd, fordi alle herinde synes at mene, at det er helt okay, at bankerne tager tårnhøje gebyrer. Så fik jeg lyst til at teste din-debat-brugernes autoritetstro.

Siden de ikke svarer, betyder det nok, at de enten synes min test er for fjollet. Eller at de ifølge testen er ekstremt autoritetstro (som jeg mistænker), hvorfor de selvfølgelig ikke har lyst til at poste deres score. :yes:

Det overrasker mig ikke, at DU, Poul Jürgensen, er den eneste, der svarer på tråden indtil videre. For jeg regner heller ikke dig som værende særligt autoritetstro. Det er jo klart, sådan som du kæmper imod de store kanoner. Som TRYG!

Andre, jeg vil forvente heller ikke er specielt autoritetstro, er brugere som f.eks.:

Carlo..kommunister BURDE jo teoretisk set hade jakkesæt og uniformer. Omvendt kan kommunister selvfølgelig godt lide, at ingen skiller sig alt for meget ud. Janteloven I ved. Det er på sin vis også en slags autoritetstro, så jeg ved ikke helt med ham Carlo...
Phil...virker som meget sin egen, sådan lidt en livsnyder, der gør som han lyster
Torsten Bonfils...han har udtalt foragt for Prins Joachims arrogance. Det tyder på, at TORSKen ikke er vildt autoritetstro.
Danskpartisten....virker også lidt rebelsk. Eller har i hvert fald sine egne meninger.
PU (ikke politisk ukorrekt, men PU)...har kontroversielle standpunkter om f.eks. jøderne.

På opfordring skal jeg da gerne kommentere hvad jeg mener om bankernes gebyrer, - jeg er helt tilfreds med dem, og ville næppe kunne få samme service billigere andre steder i verden.

Førhen skulle man rende på posthus, trække nummer og stå i kø for at betale et girokort eller andet, - i dag sidder man hjemme, taster lidt på computeren og både post og bankforretninger ordnes med et klik.

Førhen når vi skulle sende penge til eller have penge til udlandet havde vi fandens til besvær med traveler-check, bankoverførsler, IBAN og SWIFT numre, fax frem og tilbage og det tog helvedes til tid alt sammen, også fordi modtagerbanken ofte holdt på pengene en måneds tid for at tjene renterne selv inden de udbetalte.

I dag putter man bare et plastickort i en automat hvor som helst i verden, trykker på et par knapper og får udbetalt cash med det samme i den lokale valuta, - kan det være nemmere ?

Hele det system de har opbygget der, har helt klart gjort mit og andre rejsendes liv meget lettere, og selv om vi tager gebyrerne i betragtning, nok også billigere end alt besværet, tiden og udgifterne til bus, taxa, frimærker, fax o.s.v. vi havde tidligere.

Desuden sparer man også penge fordi vekselkursen ofte er en del bedre på plastickortet end i den lokale bank/vekselbutik.

« Senest Redigeret: Juni 16, 2017, 12:52:45 pm af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal.

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    14%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Juni 16, 2017, 01:51:23 pm »
Hvis endelig vi skal snakke om gebyrer, synes jeg, det er værre med den praksis, man efterhånden ikke kan undgå, nemlig at man skal betale gebyrer for at betale sine regninger. Altså ikke de gebyrer, man betaler på posthuse og i banker, men gebyrer til udbydere af telefon, el, gas og hvad ved jeg, blot for at få lov til at betale for sit forbrug.

I'm a Troll

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
    • Vis profil
Dette handler ikke om autoritetstro
« Svar #6 Dato: Juni 16, 2017, 03:02:25 pm »
Gebyrer ændrer ikke på den samlede regning, for pengene bliver kradset ind alligevel. Forskellen består i at gebyrer får de samlede omkostninger til at blive uoverskuelige.

Det gør det måske alligevel i politisk ukorrekts tilfælde - men det er bare fordi, han ikke vil være en egentlig kunde i banken - men udelukkende kræver, at bankassistenten skal arbejde gratis med at veksle hans småpenge.

Han er lidt af en nasserøv på de andre bankkunder. Der er andre udgifter for "de rigtige bankkunder" at betale end lige timelønnen, mens politisk ukorrekt står foran skranken (feriepenge, løn under sygdom, byggeri af bygningen, opvarmning, EL osv osv)
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline nobody

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Juni 16, 2017, 04:02:27 pm »
Politisk Ukorrekt.

Det værste man vel kan komme ud for er, at man i sin tro på systemet, gør noget for systemet, som efter næste valg og regeringsskifte faktisk pludseligt var/er ulovligt.

Jeg ved ikke om man kan blive straffet for at havde gjort noget for en regering efter et valg og under en anden regering, men så er vi jo pludseligt der henne hvor, hvad er en "frihedskæmper" kontra en terrorist, i sidste ende kommer det vel an på hvem der har/får magten, vinder den "forkerte" regering, så er "frihedskæmperen" jo pludseligt en terrorist og modsat, eller hvad ?.

Offline Tørresnoren

• Hyper medlem
  • Activity:
    4.4%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Juni 16, 2017, 07:24:35 pm »

Det værste man vel kan komme ud for er, at man i sin tro på systemet, gør noget for systemet, som efter næste valg og regeringsskifte faktisk pludseligt var/er ulovligt.

- kunne man lokke bare et enkelt eksempel ud af dig..?  :ohmy:
'Det er aldrig for sent at leve lykkeligt til sine dages ende'...

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    14%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Juni 16, 2017, 07:50:26 pm »

- kunne man lokke bare et enkelt eksempel ud af dig..?  :ohmy:
Nu skal du ikke forlange for meget.
I'm a Troll

Offline Danskpartisten

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Juni 16, 2017, 09:53:18 pm »
Der skulle være et spørgsmål om licensen. Betaler man ikke licens til DDR så får man et point men man får tre point hvis man betaler licens til DDR. Har dog ingen to points ide til dette spørgsmål
Ønsker du heller ikke at danskerne kommer i mindretal i Danmark? Og mener du også at hellig krig som Tyrkiet vil have er en dårlig ide? Så gå ind på stemdansk.dk og bliv stiller for Danskernes Parti

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Juni 16, 2017, 10:40:29 pm »
Politisk Ukorrekt.

Jeg ved ikke om man kan blive straffet for at havde gjort noget for en regering efter et valg og under en anden regering, men så er vi jo pludseligt der henne hvor, hvad er en "frihedskæmper" kontra en terrorist, i sidste ende kommer det vel an på hvem der har/får magten, vinder den "forkerte" regering, så er "frihedskæmperen" jo pludseligt en terrorist og modsat, eller hvad ?.

Jo, det skal der da nok være eksempler på. Jeg har da hørt om folk, der støttede Allende i Chile i sin tid. Og da Pinochet - støttet af USA og CIA - begik militærkup og indførte diktatur i Chile, røg Allende´s støtter i fængsel. Og mange blev tortureret og slået ihjel. For pludselig blev det ulovligt at støtte Allende og i det hele taget at være imod diktator Pinochet.

Det er derfor, jeg mener, at det er farligt at stole blindt på autoriteter. Fordi der er så mange eksempler på i verdenshistorien, at autoriteter har misbrugt deres magt. Derfor er en sund skesis overfor autoriteter nødvendig, mener jeg, hvis vi skal bevare vort demokrati. Ren autoritetstro er hamrende farligt.

Omvendt er ren anarki jo heller ikke sagen. Lidt tillid er også nødvendigt for at samfundet skal fungere. Men for at borgerne skal have tillid til systemet og magthaverne, kræver det, at systemet er troværdigt og at magthaverne opfører sig ordentligt. Det er klart, at det er svært at have tillid til f.eks. systemet i Nordkorea. :hyper:

Jeg holder altid selv øje med magthaverne og skal nok brokke mig, hvis jeg ser tegn på magtmisbrug eller råddenskab indenfor systemet. Jeg mener at det er vor allesammens pligt som borgere at være vagthunde overfor magthaverne og systemet.
« Senest Redigeret: Juni 16, 2017, 10:43:37 pm af politisk ukorrekt »

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Juni 16, 2017, 10:44:56 pm »
Der skulle være et spørgsmål om licensen. Betaler man ikke licens til DDR så får man et point men man får tre point hvis man betaler licens til DDR. Har dog ingen to points ide til dette spørgsmål

2´eren kunne være, at man betaler sin licens under protest.

Så 1´eren er licensnægtere og 3´eren er folk, der betaler licens med glæde og elsker DDR.

Offline Jacqueline

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Juni 21, 2017, 09:51:32 pm »
Er meget skeptisk overfor stort set alt..........