Forfatter Emne: Motionerer du nok?  (Læst 1186 gange)

Offline politisk ukorrekt (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Selvfølgelig styrer aliens da verden.
    • Vis profil
Motionerer du nok?
« Dato: Juni 13, 2017, 09:28:40 am »
De kloge sundhedsguruer mener jo, at man skal røre sig mindst ½ time om dagen. Som MINIMUM. Det er bedre med en time til halvanden. Og de siger også, at man bør gå mindst 10.000 skridt om dagen.

Lever du op til sundhedsguruernes anbefalinger? Og hvilken type for motion dyrker du?

Jeg indrømmer, at jeg ikke er i nærheden af de 10.000 skridt. Synes det er temmelig langt at skulle gå. Det svarer jo til at gå 6-7 km. om dagen og det har jeg stort set aldrig gjort. Ikke siden jeg var i starten af 20´erne og spillede fodbold. Jeg kan dog godt finde på at gå små ture på 2-3 km. Men længere går jeg aldrig. Hvorfor gå så langt, hvis man har en cykel?

Ja, for jeg cykler så til gengæld en del. I snit i hvert fald 20 km. om dagen. I går dog kun 15 km, men så gik jeg så netop for en gangs skyld 3 km. om aftenen i stedet. Men der er også dage, hvor jeg cykler 30-40 km.

Så jeg lever NOGENLUNDE op til anbefalingerne, i hvert fald med hensyn til at tiden. Jeg rører mig nok mindst en time hver dag. Men de 10.000 skridt når jeg altså slet ikke.

Jeg har dog selv kunnet mærke en forskel fra, når jeg har været inaktiv og til, når jeg har motioneret mere regelmæssigt. Da jeg var ung og var gået ud af gymnasiet, havde jeg taget ti kg. på, fordi jeg var stresset med alle de lektier o.s.v. Men så meldte jeg mig til en sportshøjskole og tabte de ti kg. igen.

For to år siden opdagede jeg, at min kondi var blevet elendig, fordi jeg i 2-3 år havde droppet næsten al motion. Pludselig blev jeg forpustet bare ved at cykle. 10 km. i roligt tempo. Så har jeg siden cyklet de der 20 km. i snit hver dag og kondien er da blevet bedre nu. Nu kan jeg igen sagtens cykle en 10-15 km. uden at blive forpustet, medmindre jeg ligefrem bevidst okser derudad. Der er dog stadig et stykke vej til min ungdoms form. Da jeg var i 20´erne kunne jeg af og til finde på at cykle. 70-80 km. i ét stræk. Min rekord er en tur på 130 km, jeg en dag cyklede. Det orker jeg ikke helt i dag. Men mindre kan vel også gøre det.
Sandheden er ilde hørt. Men sandheden er at Aliens allerede er her på jorden og infiltrerer alverdens regeringer. Take it or leave it. But it´s true.

Offline Trådløse-Anna

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
  • Tror på en fremtid uden de bl?s indblanding, :))
    • Vis profil
Sv: Motionerer du nok?
« Svar #1 Dato: Juni 13, 2017, 09:50:39 am »
Bare go for´it  :girl_smile:
<3 <3
Støttemedlem af brovte-banden, :)

Offline El_Nino

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
  • Vejen skal altid være snorlige og fremad
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Juni 13, 2017, 11:11:34 am »
Jeg ved ikke om antal skridt, men jeg cykler en hel del  :Laie_76A:
Tænk altid én gang til over det, før du gør det!

Offline Tørresnoren

• Hyper medlem
  • Activity:
    4.6%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Juni 13, 2017, 12:35:26 pm »

:hyper: :ROFL:

Jeg vil mene at jeg får den motion som passer til mig.

- jeg er ikke specielt overvægtig, spiser nogenlunde fornuftigt, drikker STORT set aldrig alkohol - er dog passioneret piberyger..!

Efter jeg for nyligt blev 'hjemmeløbende' - så er jeg så SANDELIG blevet noget mere aktiv..! - Førhen gik meget af dagen enten bag et rat - eller bag et skrivebord..

- nu fiser jeg rundt - hakker, bygger og roder i have og hus - eller render rundt i min skov og glor på fugle 'klokken skraldemand' om morgenen.. :big_grin:

- og jeg tager gerne cyklen de 4 kilometer hen til indkøbsmuligheder - med mindre det er lortevejr.. - SÅ tager jeg sgu bilen..!  :blum:

Men, 'motionscenter'..? - ALDRIG..!  :hyper:

« Senest Redigeret: Juni 13, 2017, 12:55:30 pm af Tørresnoren »
'Det er aldrig for sent at leve lykkeligt til sine dages ende'...

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97.2%
  • Country: gl
    • Vis profil
I morges ringede uret klokken 3
« Svar #4 Dato: Juni 13, 2017, 01:08:14 pm »
Jeg er også ved at vænne mig til en tilværelse som pensionist.

Nu skulle der fanges de ammassatter som kiksede, da jeg var på hvalsafari.

Da jeg regnede med at politiet sov, tog jeg "konen" bag på min Dr.Big og kørte ned på havnen og tog min lille slæbebåd med en 20 Hk Honda og sejlede 7-8 kilometer ind i fjorden.

Det skulle nødvendigvis ske på det gudsforladte tidspunkt, fordi det er en forudsætning, at der er ebbe.

Jeg fyldte to fiskekasser med ammassatter (lodder) og så gik turen den anden vej.

Da jeg kom hjem kiggede jeg på klokken, da jeg ikke havde min mobil med. Klokken var kvart over 4.

Jeg tænkte, det var satans - en time og et kvarter efter uret ringede, har jeg fanget to kasser fisk og er allerede hjemme. Så overvejede jeg, om jeg skulle skrive om min bedrift på debatten, men tænkte: Det får jeg ingen til at tro på. Det er kun Poul Jørgensen, som har så store evner!

Lidt efter lagde jeg mærke til, at sekundviseren nok bevægede sig lidt, men den bevægede sig ikke rundt. Alle batterier løber jo flade på et tidspunkt, så det var ret naturligt.

I virkeligheden kom jeg hjem igen tre en halvt time efter, at jeg vågnede - men det er stadig godt skuldret, selv om man bare kan skovle ammassatter op i båden.

Nu har jeg lige fået en time på øjet, og det er et privilegium, jeg har savnet i mange år.

Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline huHU

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0.2%
  • Verdenen er så god som du selv vil det.
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Juni 13, 2017, 10:33:13 pm »
Det bliver gerne til et rask trav tur - det skal der til når man som jeg er glad for rødvin. Mit ble kan godt genere ,men heldigvis retter min muslimske hjemmehjælper det gerne til.

Den ugenlige tur i swingerklub giver også sved på panden.
How about being in family with Einstein?

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Juni 14, 2017, 11:44:17 am »
Det bliver gerne til et rask trav tur - det skal der til når man som jeg er glad for rødvin. Mit ble kan godt genere ,men heldigvis retter min muslimske hjemmehjælper det gerne til.

Den ugenlige tur i swingerklub giver også sved på panden.

Ja, det må da være bøvlet at gå rundt med en ble. Især hvis den er fyldt. :hyper:

Har du den også på, når du er i swingerklub?
Sandheden er ilde hørt. Men sandheden er at Aliens allerede er her på jorden og infiltrerer alverdens regeringer. Take it or leave it. But it´s true.

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Juni 14, 2017, 11:50:25 am »

:hyper: :ROFL:

Jeg vil mene at jeg får den motion som passer til mig.

- jeg er ikke specielt overvægtig, spiser nogenlunde fornuftigt, drikker STORT set aldrig alkohol - er dog passioneret piberyger..!

Efter jeg for nyligt blev 'hjemmeløbende' - så er jeg så SANDELIG blevet noget mere aktiv..! - Førhen gik meget af dagen enten bag et rat - eller bag et skrivebord..

- nu fiser jeg rundt - hakker, bygger og roder i have og hus - eller render rundt i min skov og glor på fugle 'klokken skraldemand' om morgenen.. :big_grin:

- og jeg tager gerne cyklen de 4 kilometer hen til indkøbsmuligheder - med mindre det er lortevejr.. - SÅ tager jeg sgu bilen..!  :blum:

Men, 'motionscenter'..? - ALDRIG..!  :hyper:

Havearbejde er bestemt også en slags motion. Tror da nok det giver lige så meget som at gå en tur i almindeligt tempo, når man står og pukler ude i haven.

Mit problem er, at jeg ikke er særligt praktisk anlagt og derfor stort set aldrig laver den slags. Og når jeg så en sjælden gang alligevel gør det, så kan jeg godt mærke, at det er lidt hårdt, når man ikke er vant til det. Så jeg synes at græsslåning er ca. lige så hårdt som at gå en tur eller endda hårdere.

Man behøver vel heller ikke dyrke triatlon eller motion på højt plan. En rask travetur, en cykeltur eller noget husligt arbejde giver også motion. Men problemet er, at man måske ikke altid får pulsen højt nok op. Når jeg cykler, har jeg bemærket, at pulsen stort set aldrig kommer over 130 i fladt terræn (måske 140 i strid modvind, men så skal jeg VIRKELIGT træde til). Derfor tog jeg i går en tur opad Aalborg´s højeste bakke, fordi så får jeg pulsen lidt højere op. Den nåede da op på 150, da jeg nåede toppen. Der er tale om den bakke, der går op til Mølleparken i Aalborg. Den ligger 65 meter over havet, så den kan godt være lidt hård at cykle opad.

På toppen af bakken, i Mølleparken, er der i øvrigt en okkult skulptur. Noahs´Ark. Ret Illuminati-agtig. :yes:

« Senest Redigeret: Juni 14, 2017, 11:54:18 am af politisk ukorrekt »

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Juni 14, 2017, 03:39:30 pm »
Hård konditions træning og HIIT er serdeles velegnet til at få pulsen seriøst op som er godt får hjerte og kredsløb, såvel som forbrændingen.
Cykling i roligt tempo eller anden lettere træning vil ikke give de samme resultater.

Det har du utvivlsomt ret i. Men det kommer også an på, hvad ens udgangspunkt er og hvad man vil med sin motion.

F.eks. en ældre svagelig person bør nok ikke kaste sig ud i Buff Dude-træning med tårnhøj puls. Og det samme gælder stærkt overvægtige med en dårlig startform. Så er det bedre for dem at gå en tur eller cykle måske 10 km. i roligt tempo. Det er jo langt bedre end ingenting.

Men er man en ung frisk fyr eller pige og har en okay grundform, så er det klart, at det ikke giver så meget at cykle. 10 km. med 15 km. i timen eller at gå 2 km. i turisttempo.

Mit udgangspunkt var en ret dårlig form for 3-4 år siden, fordi jeg havde været for magelig i nogle år (hvilket jeg ikke forstår, fordi da jeg var ung var jeg nemlig ret sporty - men jeg har åbenbart fået nogle magelige år på et tidspunkt, hvor jeg arbejdede meget og også var lidt stresset). Derfor var det for mig fint nok bare at starte med i det mindste at cykle få km. om dagen. Nu er jeg så oppe på at cykle. 20 km. i snit pr. dag (lidt mindre om vinteren, lidt mere om sommeren). Jeg har f.eks. lige nu cyklet 18 km. Og tager måske også en aftentur, så jeg kommer op på måske 25 km. i dag. Vi får se.

Men jeg er også nået dertil, hvor jeg, udover at cykle lidt længere end i starten, nok også skal se at få lidt mere fart på. Derfor cykler jeg også en smule hurtigere nu end for to år siden. Og i går tog jeg byens højeste bakke og kørte opad, for DET giver også rimeligt høj puls.

Er som sagt enig i, hvad du skriver. Men man skal blot også tage udgangspunkt i den enkelte persons alder, vægt, form o.s.v. :yes:

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Juni 14, 2017, 10:58:40 pm »
HIIT træning kan tilpasses til folks helbred ved valg af øvelse og variation af tiden. For kredsløbs-træning er en høj puls nødvendigt for at det virker effektivt.
Nogen og let træning er selvfølgelig bedre end ingen. For de fleste uden helbreds problemer er det bare dårlige undskyldninger som stopper dem i at forbedre konditionen hurtigt med HIIT.

Nu ved jeg ikke helt, hvad HIIT står for. Men måske noget med Høj Intensitet-et-eller-andet?

Det med højintensitet forsøger jeg da skam også at komme lidt ind på nu. Efter at jeg nu har forbedret kondien så meget, at jeg kan cykle 15-20 km. uden at blive specielt forpustet (altså i middel-tempo), ja, så kunne det da være nærliggende at lave lidt intervalhalløj, hvor jeg får pulsen mere op. For at forbedre formen yderligere. Lige nu er min form kun middel, men hvis den skal blive rigtigt god, så skal jeg selvfølgelig have noget mere intensitet på. Det har jeg dog ikke prioriteret indtil videre, da jeg var nervøs for at presse mig selv for meget, da min grundform var rimeligt dårlig for et par år siden. :yes:

Så det er da muligt, at jeg vil tage nogle flere intervaller op ad byens bakker. Heldigvis er der mange gode bakker i Aalborg, man kan træne på. Der er jo 5-6 bakker, som er 40-65 meter høje.

Bjergbyen Aalborg

https://www.youtube.com/watch?v=PeqML1aE5AA
« Senest Redigeret: Juni 14, 2017, 11:00:58 pm af politisk ukorrekt »

Offline Mak

• Fuld medlem
  • Activity:
    1.6%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Juni 14, 2017, 11:01:45 pm »
Jeg kan ikke dyrjke motion på grund af kronisk sygdom, så nej jeg får slet ikke den motion jeg burde. Minm krop er simpelthen ved at sige stop. Det er enormt ubehageligt.

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Juni 14, 2017, 11:17:40 pm »
Jeg kan ikke dyrjke motion på grund af kronisk sygdom, så nej jeg får slet ikke den motion jeg burde. Minm krop er simpelthen ved at sige stop. Det er enormt ubehageligt.

Så er det, at du bør forsøge at starte meget stille og roligt op. Nu ved jeg ikke, hvor meget din krop magter. Men du kan f.eks. starte med at cykle bare 2 km. Eller gå 500 meter. Lidt er altid bedre end intet. Derudover bør du overveje små ændringer i kosten, hvis du er overvægtig. Spise lidt mindre og skære ned på sukker og søde sager. Jeg tabte 10 kg. bare ved at motionere lidt mere og ved kun at spise søde sager 1 gange om ugen (før kunne jeg finde på at gøre det næsten hver dag). Nu ryger og drikker jeg så heller ikke. Måske ryger og drikker du? Så er det sværere. Men så prøv om du ikke kan skære bare lidt ned på alkohol og smøger. Igen tag et lille skridt ad gangen. Er du vant til at få 10 smøger om dagen, kan du starte med at gå ned til 8. Et skridt ad gangen, så føles det ikke så slemt.

Jeg kender godt til ubehaget. Da jeg var i dårligst form, følte jeg også ubehag ved at cykle 10 km. Var meget forpustet og svedig. Men jeg tog mig sammen og da jeg havde cyklet den tur en del gange, så blev det jo nemmere. Og i dag cykler jeg også 20 uden problemer. Og jeg håber da at kunne komme i endnu bedre form. For jeg har stadig langt igen, før jeg er ved min ungdoms form. Dengang kunne jeg cykle 100 km. :yes: - Mindre kan dog også gøre det nu. Jeg er ikke purung længere og har ingen ambitioner om at blive topatlet. Det lader jeg Buff Dude om. :blum:

Jeg har en onkel, der har sukkersyge og er ret overvægtig (gætter på han vejer ca. 130 kg. og han er 180 cm. høj, så det er ret fedt). Hans problem er, at han er alt for magelig og har været det i mange år. Jeg har tit sagt til ham, at han bør prøve at tage sig sammen og starte langsomt op. Han siger han ikke kan klare at gå 1 km. Men så kan han gå 200 meter. Og træne sig selv op derfra. Ganske vist er han nær de 70 år og er i hamrende elendig form. Men hvis han vil have en chance for at blive 80, er det nu, at han skal tage sig sammen. Men han skal selv ville det. Og Rom blev ikke bygget på én dag. Han bliver desværre ved med at tage knallerten til bageren, i stedet for at tage cyklen den km. der er. Så det virker som om, at han ikke helt har viljen....

Men nogle gange må man indstille sig på, at processen er hård og langsommelig. Men man skal derfor huske og nyde de små sejre, inden man bliver en Buff Dude, der træner mega intensivt. Det kan man ikke, hvis ens krop er ved at stå af.
« Senest Redigeret: Juni 14, 2017, 11:29:39 pm af politisk ukorrekt »

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Juni 15, 2017, 11:50:37 am »
Mak det lyder som en dårlig undskyldning for ikke at lave små livsstils ændringer der over tid langsomt kan forbedre dit helbred. Livskvaliteten med de fleste kroniske sygdomme kan også forbedres med træning. Kan du gå i et tempo hvor du bliver forpustet efter 10 minutter?

politisk ukorrekt gode råd til Mak. HIIT high-intensity interval training. Start du med at give alt hvad du kan i 2-3 minutter. Tag 2 minutters pause og så gentag. Det vil forbedre din kondition væsentligt hurtigere end de lange ture.

Ja, Mak bør starte med livsstilsændringer og så lidt moderat motion og bygge sig selv op derfra. Det var sådan jeg forbedrede min kondi. Som stadig har plads til store forbedringer, men i dag vil jeg sige at min kondi er acceptabel. :yes:

Jeg sad i går og så en video fra næsten et år siden, hvor jeg cyklede op til toppen af byens højeste bakke. Der KOM jeg ganske vist op, men jeg var enormt forpustet. I forgårs cyklede jeg samme tur og var kun moderat forpustet. Så da jeg så den video, kunne jeg hurtigt se, at min kondi faktisk ER blevet bedre. Det er den slags små sejre, der gør slidet værd. Og derfor bør Mak også prøve at starte stille og roligt op med meget moderat motion og små livsstilsændringer og så bygge sig selv op derfra. Han vil synes, det er pissehårdt. Men de små sejre, han også vil opleve undervejs, vil gøre det sliddet værd.

Jeg har de sidste par år tvunget mig selv til at motionere mindst en time hver dag. Og det har jeg holdt. Der har maks været et par dage, hvor jeg er sprunget over. Men så har det kun været fordi jeg har været syg og har haft 39 i feber eller noget. Men ellers har jeg aldrig nogen undskyldninger for at springe over. Så det kræver lidt selvdisciplin. Især på de kedelige efterårs-regnvejrsdage, hvor man bare ikke GIDER gå ud. Men jeg får altid taget mig sammen alligevel, hvad enten det regner eller sner. I går havde jeg f.eks. krampe i højre lægmuskel på grund af overanstrengelse. Men alligevel fik jeg cyklet 28 km (første tur 18 km, anden tur 10 km). Nogle gange SKAL det gøre lidt ondt. Og i dag er smerten i lægmusklen i øvrigt væk.

Men det er klart, at hvis man ryger og drikker o.s.v., så giver man ikke kroppen ro og overskud til at dyrke motion. Og så er det, at man knapt kan gå 1 km. eller cykle 5 km. Så derfor skal man også have viljen til at ændre nogle af de uhensigtsmæssige vaner, man har.
« Senest Redigeret: Juni 15, 2017, 11:59:56 am af politisk ukorrekt »

Offline Mak

• Fuld medlem
  • Activity:
    1.6%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Juni 16, 2017, 10:52:21 pm »
Mak det lyder som en dårlig undskyldning for ikke at lave små livsstils ændringer der over tid langsomt kan forbedre dit helbred. Livskvaliteten med de fleste kroniske sygdomme kan også forbedres med træning. Kan du gå i et tempo hvor du bliver forpustet efter 10 minutter?

politisk ukorrekt gode råd til Mak. HIIT high-intensity interval training. Start du med at give alt hvad du kan i 2-3 minutter. Tag 2 minutters pause og så gentag. Det vil forbedre din kondition væsentligt hurtigere end de lange ture.

Det er helt udelukket, jeg kan næsten ikke gå 100 meter uden at blive forpustet. Det er helt forfærdeligt.

Mændene på bunden af samfundet har dårligt helbred, det koster samfundet millioner. Skulle man gøre noget for ligestillingen, så er det der man sksulle begynde - men vi er det måske ike værd?

JO! Vel er vi så, vi er også mennesker men det glemmer i aklt for ofte. Samfundet er indrett6et til kvinder, vi mænd står tilbage som tabere.

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.6%
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Juni 17, 2017, 11:34:21 am »
Det er helt udelukket, jeg kan næsten ikke gå 100 meter uden at blive forpustet. Det er helt forfærdeligt.

Det lyder da rigtigt nok trælst, som vi siger i Gylland.

Men hvad kan du gøre ved det? Du skriver "jeg kan næsten ikke gå 100 meter uden at blive forpustet". Jeg bider mærke i NÆSTEN. D.v.s. du altså godt KAN gå 100 meter. Så start med at gå de der 100 meter. Evt. flere gange om dagen. Og du kan sikkert godt gå 200 meter også, hvis du presser dig selv lidt. Gør så det i første omgang 3-4 gange om dagen, og se: du skal nok komme i bedre form, hvis du gør det konsekvent flere gange om dagen i en periode. :yes:

Mændene på bunden af samfundet har dårligt helbred, det koster samfundet millioner. Skulle man gøre noget for ligestillingen, så er det der man sksulle begynde - men vi er det måske ike værd?

JO! Vel er vi så, vi er også mennesker men det glemmer i aklt for ofte. Samfundet er indrett6et til kvinder, vi mænd står tilbage som tabere.

Jeg er faktisk enig med dig i, at feministerne har sejret ad h. til. De har sejret så meget, at det i dag er mænd, der bliver diskrimineret mest i det danske samfund. :hyper:

Jeg griner en del af dagens feminister, fordi det er jo fjollet, at de bliver ved med at hævde sig undertrykt, når det i praksis er mænd, der er mest undertrykte anno 2017. Ved skilsmisse får kvinden oftest barnet/børnene. Kvinder slipper gratis ind i swingerklubber, mens mænd skal betale fuld pris. Kvindelige forbrydere slipper med lavere straf, fordi de er kvinder og derfor nemmere får sympati fra dommeren (som oftest er en mand, der lader sig bedåre af tiltaltes ynde og kvindelighed).  Politiet er flinkere overfor kvinder, de anholder, end de er overfor mænd, de anholder. Kvindelige pædofile får lavere straffe, fordi dommeren ofte mener, at "drengen kunne jo godt lide det og hun opfyldte bare hans drøm, så derfor nøjes vi med 3 måneders betinget straf", mens mandlige pædofile får 3-4 år ubetinget, fordi "du er et monster, som groft udnytter den unge piges naivitet og du bliver hermed idømt 4 års ubetinget fængsel. SVIN!!".

- Og jeg kunne nævne mange flere eksempler på, at kvinder i dag særbehandles udover kvalmegrænsen.

Så måske skulle vi mænd slå os sammen og danne en forening. Machoisterne eller maskulinisterne eller noget i den stil. :yes: