Forfatter Emne: Jordens hældning?  (Læst 9050 gange)

Offline Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.2%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Jordens hældning?
« Svar #30 Dato: Maj 28, 2017, 06:14:39 pm »
Hvis jorden var flad og man starter fra punkt A og fortsætter i en lige linje, hvordan kan det så være at man så kommer til punkt A igen til sidst.? :smile:

Altid glad for at hjælpe. :smile:

Joy O

• Gæst
« Svar #31 Dato: Maj 28, 2017, 06:34:08 pm »
Hvis jorden var flad og man starter fra punkt A og fortsætter i en lige linje, hvordan kan det så være at man så kommer til punkt A igen til sidst.? :smile:

Nok fordi der findes ingen bogstaver A og B på Kinesisk ,o)

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #32 Dato: Maj 28, 2017, 09:19:41 pm »

Ved du da, om man gør det? Har du prøvet at rejse hele jorden rundt for at tjekke efter? :big_grin:

Her ses den flade jord, som NOGLE mener den ser ud. Som det ses, kan man sagtens rejse rundt om jorden og så komme hjem igen til samme punkt, så det er ikke umuligt ifølge fladjords-teorien.

Det hænger sammen med, at jorden stadig er rund. Men blot ikke som en fodbold, men som en flad tallerken. Man kan jo også bevæge gaflen i en cirkulær form rundt på tallerkenen. :yes:

Det, som afgrænser den flade jord, er ismuren ved Antarktis. Ifølge dem, der tror på den flade jord (siger ikke, at jeg hører til dem. Men jeg fortæller blot, hvordan teorien er). Så man kan slet ikke sejle ud over kanten, som mange tror. Blot kommer man aldrig længere end antarktis.

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #33 Dato: Maj 28, 2017, 09:37:37 pm »
Denneher beregner tager både højde for lysets afbøjning og observatørens højde over jordoverfladen: https://www.metabunk.org/curve/
Hvis vi antager at kameraet befinder sig 2 m over vandet og at afstanden til Skærbækværket er 30 km, så siger beregneren at de nederste 40,53 m skulle være dækket af horisonten.
Den højde på 47,5 m som han finder på Wikipedia er ikke bygningens højde men højden på en beholder til fjernvarmevand. Jeg kan ikke lige finde højden på bygningen, men den ene skorsten er 120 m høj: http://www.vlstaal.com/to-nye-kerner-monteret-paa-48-timer/?lang=da

Ok, hvis selve bygningen evt. er 70-80 meter, forklarer det, hvorfor man godt kan se noget af den.

Men vi mangler stadig det præcise tal.

Uanset hvad, ville det være mere pædagogisk at bruge en bygning som vi alle kender til. En fyr har f.eks. forsøgt sig med Turning Torso og hans video tyder nu alligevel på, at jorden skam da er rund:

https://www.youtube.com/watch?v=MoK2BKj7QYk&t=216s

Jeg har ingen agenda om at jorden SKAL være flad. Jeg vil blot finde ud af sandheden én gang for alle, da jeg er lidt træt af den evige debat om jorden er flad eller rund. Så derfor har jeg nu bestemt mig for at sætte mig ind i tingene selv. Jeg har egentlig aldrig før interesseret mig for den debat, da jeg er mere til at diskutere aliens, reptilians og Illuminati. :hyper:

Bygningen ligger selvfølgelig også på en jordoverflade der ligger et vist antal meter over havoverfladen.

På Google Earth kan jeg dog se, at værket ligger helt ude til vandet, så det kan vist højst være et par meter over havniveau, skulle jeg mene....

Men en anden ting. Er det overhovedet Skærbækværket man ser i videoen? Jeg synes ikke at det ligner.

Fra videoen:

Skærbækværket:

Skorstenene står forkert og de to bygninger skal ikke være lige store.

Tja, hvad ved jeg? Har aldrig selv set Skærbækværket. Et bud kunne være, at værket er blevet ændret eller ombygget. ELLER fyren bag videoen er fuld af løgn og det er noget helt andet, han filmer...

Synes dog at skorstenen helt ude til venstre står nogenlunde hvor den skal. Mens skorstenen til højre synes at stå for langt ude på videoen. Hvilket dog kan være en optisk illusion på grund af det lidt grynede billede. - Men jeg er enig i, at bygningerne ser lige høje ud på hans video. Men det kan måske være et synsbedrag eller et resultat af en eller anden form for refleksion...
« Senest Redigeret: Maj 28, 2017, 09:45:31 pm af politisk ukorrekt »

Evalu

• Gæst
« Svar #34 Dato: Maj 28, 2017, 09:44:24 pm »
Jeg har ingen agenda om at jorden SKAL være flad. Jeg vil blot finde ud af sandheden én gang for alle, da jeg er lidt træt af den evige debat om jorden er flad eller rund. Så derfor har jeg nu bestemt mig for at sætte mig ind i tingene selv. Jeg har egentlig aldrig før interesseret mig for den debat, da jeg er mere til at diskutere aliens, reptilians og Illuminati. :hyper:

Her er en konspirationsteori, der må være lige noget for dig........

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #35 Dato: Maj 28, 2017, 09:47:41 pm »

Her er en konspirationsteori, der må være lige noget for dig........

Jamen jeg tror også, at det er en mulighed. :yes:

Jeg har selv før skevet, at jeg tror at fladjordsteorien GODT kan være taget op af CIA for at miskreditere konspirationsteoretikere. Det er også en af grundene til, at jeg aldrig selv har været faldjords-tilhænger. Det er jeg jo stadig ikke. Blot stiller jeg spørgsmål, som jeg mener, at man skal, hvis man vil finde frem til sandheden....

Dog er der selvfølgelig nogle, der er helt og aldeles overbeviste om at jorden ER flad. Youtube´eren Golohiagat er én af dem. Han bliver nærmest irriteret, hvis man stiller spørgsmål ved, om jorden nu ER flad....

https://www.youtube.com/watch?v=vGYoYFsN_l8&t=26s
« Senest Redigeret: Maj 28, 2017, 09:53:40 pm af politisk ukorrekt »

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    6.4%
  • Country: aq
    • Vis profil
« Svar #36 Dato: Maj 28, 2017, 11:36:33 pm »
Men en anden ting. Er det overhovedet Skærbækværket man ser i videoen? Jeg synes ikke at det ligner.

Fra videoen:

Skærbækværket:

Skorstenene står forkert og de to bygninger skal ikke være lige store.

Kan det mon være skyggen fra skorstenen der falder på den høje bygning så det ser ud som om det er to bygninger?

Homofaber: "Det er kun godt. Vi trænger til at få noget frisk DNA til vores svage europæiske genpulje."

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #37 Dato: Maj 29, 2017, 02:50:29 am »
Det var et spørgsmål om tid før du blev flat-earther. Hvis du er interesseret er der også en udregner her som jeg synes er bedre. Hvis du er ca. 2 meter høj og står ved havoverflade-højde, så kan du se alle objekter over ~17,5m i højden 20 km. væk.
Det link du sender antager at du ligger med dit øje i havoverfladen.
https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=20&h0=2&unit=metric

Indimellem kan man se en del længere dog, pga at lys kan bøjes i atmosfæren, da der er lavere tryk højere oppe (præcis det samme som et mirage faktisk). Så afhængigt af verjforhold kan man se meget længere til tider.

Men din udregning af Frederikshavn er som følger:

Hvis du er ca 2 meter (rundt regnet) og står 2 meter over havoverfladen, så vil du kunne se alt over ~41 meter i højden 40 km væk. Jeg tror ikke der er særligt mange bygninger i den højde i frederikshavn så enten er der tale om at lyset bliver bøjet, som førnævnt, eller også har du stået højere oppe. Hvis du bare har været 10 meter (eller dine øjne har) over havoverfladen kan du se alt over 27 m i højden i frederikshavn.

Der er en grund til at antenner bliver placeret højt, og at udkigsposten var i toppen af masten i skibe i gamle dage: Jordens krumning.

Men du behøver ikke tage mit ord for det, lav eksperimentet. På en klar og vindstille dag, sæt en laser op i vandkanten til havet eller en stor sø. sørg for at laseren skyder PRÆCIS vandret. Registrer præcis hvilken højde over havet laseren er i. Tag derefter en lille robåd med en påmonteret gipsplade eller lignende du kan tegne på. Sejl så væk fra laseren mens du med jævne intervaller noterer præcis hvilken højde laseren er i på din gipsplade. Min forudsigelse er at laseren vil begynde at stige på din gipsplade, langsomt i starten men hurtigere og hurtigere.
Illustration:

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #38 Dato: Maj 29, 2017, 12:14:24 pm »
Det var et spørgsmål om tid før du blev flat-earther.

Jeg betragter mig nu ikke som flat-earther. Endnu da. Først skal jeg overbevises om, at  jorden virkelig ER flad. Jeg er, som skrevet før, ikke overbevist endnu. Jeg åbnede denne topic for at komme nærmere sandheden. :yes:

Hvis du er interesseret er der også en udregner her som jeg synes er bedre. Hvis du er ca. 2 meter høj og står ved havoverflade-højde, så kan du se alle objekter over ~17,5m i højden 20 km. væk.
Det link du sender antager at du ligger med dit øje i havoverfladen.
https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=20&h0=2&unit=metric

Ja, jeg fandt ud af, at det første link ikke var det bedste. Derfor fandt jeg andre links senere, som jeg også har postet. Men du har nok kun læst første indlæg i denne tråd. Men alligevel tak for linket.

Indimellem kan man se en del længere dog, pga at lys kan bøjes i atmosfæren, da der er lavere tryk højere oppe (præcis det samme som et mirage faktisk). Så afhængigt af verjforhold kan man se meget længere til tider.

Og det er her, det bliver en anelse kompliceret. For jeg har endnu ikke set nogen formel på disse specielle omstændigheder. Og derfor er det svært at have en helt objektiv analyse af tingene, når der er så meget usikkerhed om ovenstående forhold. Dette kort med atmosfæren og lyset, der bliver bøjet, bliver jo altid spillet af de, der mener at jorden er rund, hvis en flat-earther poster en video, hvor man kan se et objekt på lang afstand, f.eks. 30 km. Så kommer argumentet altid med, at det da skam bare er fordi, lyset bøjer eller reflekterer. Og det er svært at argumentere præcist imod, da der vist ikke er nogen præcis formel, der tager højde for dette. Så bliver det ofte påstand imod påstand. Og det er også derfor, jeg aldrig helt er blevet overbevist om, at jorden er flad. Fordi jeg ikke ved, hvor meget ovenstående faktorer reelt betyder...det synes jeg er svært at gennemskue. :yes:

Men din udregning af Frederikshavn er som følger:

Hvis du er ca 2 meter (rundt regnet) og står 2 meter over havoverfladen, så vil du kunne se alt over ~41 meter i højden 40 km væk. Jeg tror ikke der er særligt mange bygninger i den højde i frederikshavn så enten er der tale om at lyset bliver bøjet, som førnævnt, eller også har du stået højere oppe. Hvis du bare har været 10 meter (eller dine øjne har) over havoverfladen kan du se alt over 27 m i højden i frederikshavn.

Jeg skal lige pointere, at jeg nu ikke kunne se bygninger i Frederikshavn fra Skagen. Der er rigtigt nok ikke mange bygninger over 40 meter i Frederikshavn. Men der er da Cloostårnet, der ligger på en bakke ca. 100 meter over havet, mener jeg at huske. Og da selve tårnet er 60 meter højt, befinder udsigtspunktet sig i hele 160 meters højde, hvilket gør det til Nordjyllands mig bekendt højeste udsigtspost:

Men jeg kunne se landskab. Her skal det dog siges, at Frederikshavn by godt nok er ret flad. Men lige bag Frederikshavn er der faktisk nogle ret høje bakker på ca. 100 meter (der er en bakke på 120 meter ca., som er den næsthøjeste bakke i Vendsyssel). Så jeg kan ikke HELT afvise, at det bare er toppen af disse bakker jeg har kunnet observere fra Skagen. Men for mig så det mere ud som om, at det var bugten, jeg så. Hvilket undrer mig, da jeg ikke mener, at bugten dér burde være synlig fra Skagen Strand. Og ja, jeg stod ved stranden i Skagen, så der var ikke tale om at jeg stod på en 10 meter høj bakke. Situationen kan ses HER:

https://youtu.be/T3qewHs68rY?t=1373

På dette kort er det nemt at se, at den bugt, jeg står og kigger udover, er Aalbæk Bugt. Og at spidsen, jeg kan se, er Frederikshavn. Men jeg burde vel slet ikke kunne se kysten fra Skagen, når der e 30 km. i fugleflugt til Frederikshavn...burde den ikke ligge under horisonten?:

Ifølge dit link, GuBBi, burde jeg jo slet ikke kunne se noget under 47 meter i Frederikshavn, når jeg står ved stranden i Skagen:

https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=30&h0=2&unit=metric

Nogen vil måske argumentere, at det er Pikkerbakken eller nogle af de andre bakker bag selve Frederikshavn, som jeg ser:

Udsigt fra Pikkerbakken i Frederikshavn. Den er ifølge Wikipedia 71 meter høj. Men længere bag byen er der en endnu højere bakke på ca. 120 meter.

Der er en grund til at antenner bliver placeret højt, og at udkigsposten var i toppen af masten i skibe i gamle dage: Jordens krumning.

Det giver mening, ja. Men flat earther´s ville sige, at masten bare er høj fordi en høj mast er nemmere at se end en lav mast. Og at det ikke har noget med jordens krumning at gøre.

Men du behøver ikke tage mit ord for det, lav eksperimentet. På en klar og vindstille dag, sæt en laser op i vandkanten til havet eller en stor sø. sørg for at laseren skyder PRÆCIS vandret. Registrer præcis hvilken højde over havet laseren er i. Tag derefter en lille robåd med en påmonteret gipsplade eller lignende du kan tegne på. Sejl så væk fra laseren mens du med jævne intervaller noterer præcis hvilken højde laseren er i på din gipsplade. Min forudsigelse er at laseren vil begynde at stige på din gipsplade, langsomt i starten men hurtigere og hurtigere.
Illustration:

Desværre har jeg ikke sådan fint udstyr. Men hvis jeg en dag får råd til det, så kunne det da være et spændende eksperiment. Det kræver jo også, at jeg har råd til en båd. :yes:
« Senest Redigeret: Maj 29, 2017, 12:48:12 pm af politisk ukorrekt »

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #39 Dato: Maj 29, 2017, 01:34:01 pm »
Wow, dude. Du tror at alle videnskabs folk og alle som har udstyret bare lyver selvom der er utallige eksperimenter du selv kunne udføre hvis du bare gad og ville.
Hvis du skal blive en Buff Dude er det vigtigt at give en max indsats for alt hvad der er vigtigt. Ellers fejler du. Du sidder bare og kalder folk for løgnere fordi du ikke selv gider lægge en indsats.

Gaaab ieet. Du er så forudsigelig med dine trollerier....😜

Offline Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.2%
    • Vis profil
« Svar #40 Dato: Maj 29, 2017, 02:00:43 pm »
Men hvis jeg en dag får råd til det, så kunne det da være et spændende eksperiment. Det kræver jo også, at jeg har råd til en båd. :yes:
Den 100kr. seddel som en laser koster skulle ikke vælte et budget, og en båd kan man altid låne. :smile:
Altid glad for at hjælpe. :smile:

politisk ukorrekt

• Gæst
« Svar #41 Dato: Maj 30, 2017, 04:50:49 pm »
Han vil hellere kalde eksperter og andre som laver eksperimenterne for løgnere end at lave indsatsen og tjekke selv.
Hos os Dudes kalder vi dem for Keyboard Warriors. De kommer ind og fortæller hvordan trænings metoder ikke virker og de ved noget helt andet, uden de nogensinde har prøvet det. Eller råber Roids af vores fysik fordi de ikke selv lagde indsatsen.

Og du er FORTSAT tydeligvis ieet. Trollen ieet.

Når dette så er sagt, så er det jo vrøvl, hvad du skriver. Når jeg i denne tråd har siddet og regnet forskellige jordkruminger ud for forskellige steder, er det jo netop at yde en indsats selv for at komme nærmere sandheden.

Og hvis jeg havde værktøjet til det, ville jeg også gerne tage ud i naturen og måle op. Men jeg har altså ikke lige det grej, som behøves.

Men det er nu stadig tydeligt, at du bare troller, ieet. Så jeg må jo bære over med dig, siden du har et dagligt behov for trollerier. :blum:
« Senest Redigeret: Maj 30, 2017, 05:59:33 pm af politisk ukorrekt »