Diverse > Alt det andet

Er de mon højresnoede i Højreby?

(1/2) > >>

Lunavecchia:
Slægtsforskning er temmelig befordrende for mit kendskab til Danmark rent geografisk, og det er de mest besynderlige bynavne, jeg støder på rundt omkring - altså set med mine københavnerøjne.
For tiden roder jeg rundt på Lolland, som jeg ikke har det store kendskab til; jeg har vist kun været der en enkelt gang for mange år siden i Knuthenborg Park, og den er opkaldt efter en von Knuth for flere hundrede år siden.

Brandstolpe - jeg skulle lige være sikker på, at jeg læste rigtigt - men det var en lokalitet i Slemminge sogn med 3 gårde og et par husmandssteder i Slemminge sogn. I dag er det blot en bebyggelse, der knap nok kan findes på Google. I samme sogn lå Udstolpe, og der findes i det mindste stadig en vej af det navn.

Og så er det Højreby, som befinder sig i Søllested sogn.

Gad vide hvor Venstreby ligger.

Landboen:
https://da.wikipedia.org/wiki/Slemminge_Sogn
Der ligger (vel) noget historisk fornuft bag navnene, men de er sgu lidt morsomme  :big_grin:

I Slemminge Sogn findes flg. autoriserede stednavne:

Atterup (bebyggelse)
Brandstolpe (bebyggelse, ejerlav)
Ettehave (bebyggelse, ejerlav)
Ettehave Rode (bebyggelse)
Fælleseje (landbrugsejendom)
Hejningen (bebyggelse)
Hejrede (bebyggelse, ejerlav)
Indtægten (areal)
Kamperhave (bebyggelse)
Kistofte (bebyggelse)
Lille Slemminge (bebyggelse, ejerlav)
Nørregård (ejerlav, landbrugsejendom)
Rode (bebyggelse)
Slemminge (bebyggelse)
Sletteskov (bebyggelse)
Sorteby (bebyggelse)
Udstolpe (bebyggelse, ejerlav)
Østerby (bebyggelse, ejerlav)

Anklageren:
Slægtsforskning kræver rigtig meget tålmodighed.

--- Citat fra: Lunavecchia efter Maj 29, 2017, 12:09:30 am ---Slægtsforskning er temmelig befordrende for mit kendskab til Danmark rent geografisk, og det er de mest besynderlige bynavne, jeg støder på rundt omkring - altså set med mine københavnerøjne.
For tiden roder jeg rundt på Lolland, som jeg ikke har det store kendskab til; jeg har vist kun været der en enkelt gang for mange år siden i Knuthenborg Park, og den er opkaldt efter en von Knuth for flere hundrede år siden.

Brandstolpe - jeg skulle lige være sikker på, at jeg læste rigtigt - men det var en lokalitet i Slemminge sogn med 3 gårde og et par husmandssteder i Slemminge sogn. I dag er det blot en bebyggelse, der knap nok kan findes på Google. I samme sogn lå Udstolpe, og der findes i det mindste stadig en vej af det navn.

Og så er det Højreby, som befinder sig i Søllested sogn.

Gad vide hvor Venstreby ligger.

--- Afslutning på citat ---

Lunavecchia:

--- Citat fra: Landboen efter Maj 29, 2017, 11:14:49 am ---https://da.wikipedia.org/wiki/Slemminge_Sogn
Der ligger (vel) noget historisk fornuft bag navnene, men de er sgu lidt morsomme  :big_grin:

I Slemminge Sogn findes flg. autoriserede stednavne:

Atterup (bebyggelse)
Brandstolpe (bebyggelse, ejerlav)
Ettehave (bebyggelse, ejerlav)
Ettehave Rode (bebyggelse)
Fælleseje (landbrugsejendom)
Hejningen (bebyggelse)
Hejrede (bebyggelse, ejerlav)
Indtægten (areal)
Kamperhave (bebyggelse)
Kistofte (bebyggelse)
Lille Slemminge (bebyggelse, ejerlav)
Nørregård (ejerlav, landbrugsejendom)
Rode (bebyggelse)
Slemminge (bebyggelse)
Sletteskov (bebyggelse)
Sorteby (bebyggelse)
Udstolpe (bebyggelse, ejerlav)
Østerby (bebyggelse, ejerlav)

Ja, der er helt sikkert en årsag til, at et sted har fået sit navn.
Hvad lige Udstolpe og Brandstolpe angår, er de angivet som Ugestrup og Brandstrup i den tidligste kirkebog fra slutningen ag 1600-tallet, men det ændrer sig over tid i 1700-tallet til de nuværende navne.

Lunavecchia:

--- Citat fra: Anklageren efter Maj 29, 2017, 11:31:22 am ---Slægtsforskning kræver rigtig meget tålmodighed.

Det gør det, og lige på det område er min tålmodighed nærmest uendelig.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version