Forfatter Emne: Ramadanen: der tager man fasten alvorligt  (Læst 444 gange)

Nigermanden

• Gæst
Sv: Ramadanen: der tager man fasten alvorligt
« Svar #15 Dato: Maj 22, 2017, 09:04:47 pm »
Fynbokvinde:
Citér
Sådan som muslimer under ramadanen starter en mindre fest hver aften efter solnedgang, har det jo ikke noget med en udrensningskur at gøre.
Og det med at det er for at vise de fattige sympati, har da heller ingen værdi. De fattige bliver da ikke bedre stillet af det. Jeg har forslået de muslimer jeg kender, at de istedet skulle give de fattige penge via et godt projekt for at komme ud af fattigdom.

Nå, har du foreslået det. Hvad sagde de så?

Nu skal jeg fortælle dig noget, Fynbo. Ramadanen er en velgørende tid, som er kommet til at betyde meget for mig. Mange muslimer vælger at give penge til gode formål i løbet af Ramadan-perioden. Og der er også flere moskeer, som serverer aftenmåltidet (iftar) for kvarterets fattige.

Man kan selvfølgelig sagtens snyde med at faste. Men altså - det er noget man gør for Allahs skyld, så selvfølgelig kan man holde det ud, selv om det altid er hårdt lige de første tre dage.
Og så er det bare festligt, når perioden slutter med vores særlige fest Eid, hvor man nyder mad og drikke sammen. Iøvrigt også sammen med ikke-muslimer. Jeg kan huske, at folketingsmedlemmer som Margrethe Vestager (forh.v.) og Morten Østergaard (RV) og Pelle Dragsted (EL) har deltaget.
Det burde langt flere af dem derinde på "Borgen" gøre - det ville måske fremme forståelsen.   :smile1: