Forfatter Emne: Fusions-energien på vej  (Læst 598 gange)

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    31.2%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Fusions-energien på vej
« Dato: Maj 04, 2017, 12:43:16 pm »
Da jeg begyndte at interessere mig for denne naturvidenskabelige side, sidst i 70'erne, fik man at vide, at fusionsenergien ville blive operativ om 20 år. Det må være i slutningen af 90'erne så. Men vi har ikke hørt ret meget, bortset fra der forskes og forskes. Og at nu har man været i stand til at holde processen kørende i en milliontedel sekund mere.

Men nu kommer der nyt fra forskningen. Fra engelsk side hævdes der nu at vi kan få de første fusionsreaktorer omkring 2030.

https://www.facebook.com/ScienceNaturePage/videos/1063388417126749/

Ikke at min tillid til at det vil løse problemerne med overbefolkning og udtømning af naturens ressourcer. Energien vil være så dyr, at den kun vil blive tilgængelig for en lille del af de 10 milliarder mennesker der vil være på jorden til den tid.
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Offline DF-112

• Fuld medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Sv: Fusions-energien på vej
« Svar #1 Dato: Maj 04, 2017, 12:50:59 pm »
Da jeg begyndte at interessere mig for denne naturvidenskabelige side, sidst i 70'erne, fik man at vide, at fusionsenergien ville blive operativ om 20 år. Det må være i slutningen af 90'erne så. Men vi har ikke hørt ret meget, bortset fra der forskes og forskes. Og at nu har man været i stand til at holde processen kørende i en milliontedel sekund mere.

Men nu kommer der nyt fra forskningen. Fra engelsk side hævdes der nu at vi kan få de første fusionsreaktorer omkring 2030.

https://www.facebook.com/ScienceNaturePage/videos/1063388417126749/

Ikke at min tillid til at det vil løse problemerne med overbefolkning og udtømning af naturens ressourcer. Energien vil være så dyr, at den kun vil blive tilgængelig for en lille del af de 10 milliarder mennesker der vil være på jorden til den tid.

Hvad rager det os?

Offline Marius, the giraffe

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Fusions-energien på vej
« Svar #2 Dato: Maj 05, 2017, 02:38:10 pm »
@ Carlo

Desværre tror jeg at forskerne er alt for optimistiske mht. fusionsenergi..
Som du selv siger, stod gennembrudet lige for døren for 30 år siden, men de har ikke rykket sig nævneværdigt siden.

Mit bud er at vi skal satse på thorium, som så heller ikke er færdigudviklet endnu.
Men selve konceptet omkring thorium lyder temmelig sympatisk.

1. Minimal radioaktiv affald, samt en halveringstid der er 1/50 af konventionel uran
2. Passiv sikkerheds systemer der gør anlægget ekstrem sikkert
3. Decimeret brændsels-omkostninger. (1 ton thorium = 200 ton uran = 3.500.000 ton kul)
4. Ikke pladskrævende.

Det er vist viljen (pengene) til at færdigudvikle anlægget der mangler.
I de gode koldkrigs tider ville alle jo have fat i det radioaktive affald til plutonium, så man kunne udvikle kernevåben, så derfor var der uanede midler til reaktorer, men det kniber lidt i dag...

//MTG
//MTG