Forfatter Emne: Stand-up er plat dog ikke den muslimske  (Læst 367 gange)

Offline Allah ved bedst (OP)

  • Nyt medlem
  • *
  • Indlæg: 22
  • Activity:
    0.8%
    • Vis profil
Stand-up er plat dog ikke den muslimske
« Dato: Maj 01, 2017, 01:17:16 pm »
"Et smil til din broder er en velgørenhedshandling." (Sahih Muslim)
Smil og latter stimulerer både krop og sjæl, og for at holde sig sundt både fysisk og åndeligt er det godt at grine. Mange brødre og søstre gør sig meget umage for at fremstå som seriøse og alvorlige, og af og til er de bange for at dette billede skal krakelere, hvis man laver sjov. Andre forbinder sjov og skæg med barnlig opførsel. Men for megen alvor kan skræmme ens medmennesker. Derfor er der også plads til humor i islam; både den tidsløse, hurtige humor såvel som den mere reflekterende, filosofiske humor.
Profetens humor
Allahs budbringer (Allahs fred og velsignelser med ham) er vores forbillede i alle henseender, og dette gælder også i forbindelse med humor. Talrige er de beretninger, der fortæller om Allahs budbringers (Allahs fred og velsignelser med ham) humor, især sammen med sine følgesvende.
Ifølge Bukhari blev Allahs budbringer (Allahs fred og velsignelser med ham) konfronteret af hans følgesvende, da de sagde: "Jamen du laver sjov med os." Allahs budbringer (Allahs fred og velsignelser med ham) svarede: "Men jeg siger dog sandheden."
mam Ahmad Bin Hanbal (må Allah være tilfreds med ham) beretter, at der blandt profetens følgesvende befandt sig en beduin ved navn Zahir. Zahir var efter sigende ikke nogen pæn mand (af udseende). En dag var Zahir ved at sælge nogle varer på markedet, da Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) omfavnede ham bag fra for at overraske ham. Zahir kunne ikke se, hvem det var og råbte: "Hvem er det? Slip mig!" Da profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) slap ham, vendte han sig rundt og så, hvem det var. Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) sagde så i skæmt: "Hvem vil købe denne slave?" Zahir svarede: "Oh, Allahs budbringer, jeg er usælgbar." Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) svarede: "Men i Allahs åsyn er du værdifuld."
Tirmidhi beretter om en gammel kvinde, der kom til Allahs budbringer (Allahs fred og velsignelser med ham) og spurgte ham: "Oh, Allahs budbringer, bed for mig, så jeg kan komme i Paradis." Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) svarede hende i skæmt: "Oh mor til den og den, ingen gammel kone vil komme i Paradis." Da begyndte hun at græde og gå sin vej. Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) sagde da: "Fortæl hende, at hun ikke vil komme i Paradis som en gammel kvinde, for Allah (swt) har sagt: "Vi skabte kvinder fuldkomne og gjorde nogle af dem til jomfruer." (Koranen 56:35-36)"
Mange af Profetens følgesvende havde en pragtfuld humor, som er overleveret gennem tillidsfulde kæder af beretninger.
Auf Ibn Malik Ashjai beretter, at han under slaget ved Tabuk gik hen til Profetens telt for at besøge ham. Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) sad ved et lille lavt bord af læder. Auf hilste profeten (Allahs fred og velsignelser med ham), som hilste tilbage. Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) bad ham så om at komme ind i teltet. Auf spurgte ham: "Hele mig?" Og Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) svarede: "Ja, hele dig!"  [Abu Daud, al Bidayah Vol VI p46] [Walid Ibn Uthman ibn Abi al Aliyah(må Allah være ham barmhjertig) fortæller, at Auf lavede sjov på grund af teltets lille størrelse.]
En beduin kom for at besøge Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) og bandt sin kamel foran hans moské, før han gik ind. Nogle af følgesvendene så det og sagde til Nu'ayman ibn 'Amr al-Ansari: "Hvis du slagter dén kamel, så kan vi spise den, for vi er sultne. Profeten vil betale for det." Nu'ayman slagtede så kamelen. Da beduinen kom ud fra moskeen så han sin sadel ligge på jorden og råbte: "De har slagtet min kamel, oh Muhammed!" Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) kom ud fra moskeen og spurgte følgesvendene: "Hvem har gjort det?" De svarede: "Nu´ayman." Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) gik nu for at lede efter ham, og han kom til det hus, der tilhørte Duba'ah bint al-Zubayr ibn 'Abdul Muttalib. Nu´ayman havde gemt sig i en grøft ved huset og skjult sig under palmegrene og blade. En mand pegede på det sted, hvor Nu´ayman havde gemt sig og sagde højt: "Jeg har ikke set ham, oh Allahs budbringer!" Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) trak Nu´ayman ud fra sit skjul, og hans ansigt var snavset af blade og støv. Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) spurgte ham: "Hvorfor gjorde du det?" Nu´ayman svarede: "Dem, der fortalte dig, hvor jeg var, er de samme, som fortalte mig, at jeg skulle slagte kamelen." Profeten gned sig i ansigtet og begyndte at le. Derefter betalte han beduinen for den slagtede kamel. [fra Hayat As Sahabah, 3/154, 155]
Muslimsk traditionel humor indeholder ofte en underfundig refleksion over vigtige ting i livet; ofte bliver sandheden omkring penible situationer løst af en person, der som i Nu´aymans tilfælde synes at virke lettere imbecil, men som gennem sine handlinger faktisk viser sig i stand til at narre de omkringstående til morskab for alle.
Sådanne personificeringer af dobbelttydig humor findes i mange dele af muslimsk litteratur, fx. i 1001 Nats Fortællinger, eller i de kendte Hodja Nasruddin-historier.
En dag gik Nasruddin Hodja til moskeen for at holde fredagsprædiken for folk. Folk var ikke særlige entusiastiske, da de så ham. Han stillede sig op og spurgte dem: "Ved I hvad jeg skal sige til jer?" Folk råbte: "NEJ!" Så gik Nasruddin ned af prædikestolen (minbar) og forlod moskeen med ordene: "Jeg har slet ikke lyst til at holde tal for folk, der ikke aner det fjerneste om, hvad jeg vil sige."
Næste fredag kom Nasruddin tilbage til moskeen og stillede folk det same spørgsmål. Denne gang råbte de: "JA!", og igen forlod Nasruddin moskeen uden at prædike, mens han sagde: "Jeg gider ikke tale til folk, der allerede ved, hvad jeg skal snakke om!"
Tredje fredag kom Nasruddin tilbage til moskeen og spurgte folk igen, om de vidste, hvad han ville tale om. Halvdelen råbte: "NEJ!" og den anden halvdel af menigheden råbte. "JA!". Og for tredje gang forlod Nasruddin moskeen uden at holde prædiken, og da han gik sagde han til folk: "Fint, så kan den ene halvdel af jer, der ved, hvad jeg skal tale om, fortælle det til den anden halvdel af jer, der ikke ved det!"
En anden historie fortæller om en from muslim, der ville købe en hest på markedet. En sælger kom hen til ham og sagde: "Dette er en fin hest, som du bare MÅ eje! Det er en islamisk hest!" Manden var skeptisk og spurgte: "Hvad er det, der præcis gør denne hest til islamisk?"
"Jo", sagde sælgeren, "Hesten sætter i gang når du siger ALHAMDULILLAH, og når du skal stoppe, skal du bare sige LA ILLAHA ILLA ALLAH. hesten adlyder prompte!"
Manden ville prøve hesten først, så han satte sig op på den og råbte: "Alhamdulillah!" - vupti, hesten styrtede af sted i fuld galop. men nu kunne manden ikke huske, hvad han skulle sige for at stoppe den. Han tænkte og tænkte, men kunne ikke huske det, og de nærmede sig begge en dyb afgrund. Manden læste al-Fatiha, men ingen ting skete, hesten løb og løb, og om lidt ville de begge styrte over afgrunden og blive smadret på bunden af klipperne. Konfronteret med situationen og den snarlige død fremsagde manden den islamiske trosbekendelse (La Illaha Illa Allah) og straks stoppede hesten op, centimeter fra kanten. Manden var utrolig lettet, viskede sveden af panden og udbrød: "ALHAMDULILLAH!"

  :heart2: :heart2: :heart2: :heart2: :big_grin: :big_grin: :big_grin:

Offline Evalu

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 504
  • Activity:
    5%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Stand-up er plat dog ikke den muslimske
« Svar #1 Dato: Maj 01, 2017, 01:25:19 pm »
Det er dårlig debatstil ikke at angive sin kilde, når man copypaster.  :JC_doubledown:

http://www.danskmuslim.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=219&Itemid=117

Offline Torsten Bonfils

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 964
  • Activity:
    15.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Stand-up er plat dog ikke den muslimske
« Svar #2 Dato: Maj 01, 2017, 02:53:23 pm »
Skal muslimer sige, "Allahs fred og velsignelser med ham", hver gang de nævner profeten Muhammed?

Offline Tørresnoren

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 967
  • Activity:
    4.6%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Stand-up er plat dog ikke den muslimske
« Svar #3 Dato: Maj 01, 2017, 06:12:27 pm »
Skal muslimer sige, "Allahs fred og velsignelser med ham", hver gang de nævner profeten Muhammed?

Det bruges faktisk en del rundt om..

- når jeg feks. omtaler Joachim B. Olsen (Måtte han kun leve af muggent brød - og få koldbrand i sin diller!) - så følger der altid et:

'Måtte han kun leve af muggent brød - og få koldbrand i sin diller!'

 :big_grin:
'Det er aldrig for sent at leve lykkeligt til sine dages ende'...

Offline Carlo

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 5755
  • Activity:
    31%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Sv: Stand-up er plat dog ikke den muslimske
« Svar #4 Dato: Maj 01, 2017, 09:59:51 pm »
Skal muslimer sige, "Allahs fred og velsignelser med ham", hver gang de nævner profeten Muhammed?

Hvad rager det os hvad muslimer siger? Vi går mere op i hvad vi selv siger - af mere eller mindre fornuftige ting
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Offline GuBBi

  • Administrator
  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 1883
  • Activity:
    12.6%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Stand-up er plat dog ikke den muslimske
« Svar #5 Dato: Maj 01, 2017, 11:50:17 pm »
Aaaaalt for langt.


Hvis trådstarter gider lave en forkortet tl;dr version giver jeg det måske en chance.

Offline Danskpartisten

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 1102
  • Activity:
    0%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Stand-up er plat dog ikke den muslimske
« Svar #6 Dato: Maj 02, 2017, 07:41:46 pm »
Aaaaalt for langt.


Hvis trådstarter gider lave en forkortet tl;dr version giver jeg det måske en chance.
Det har en wall-of-text problem hvor trådstarter ikke har lavet mellemum i teksten. Som en der støttede Trump er jeg glad for en mur men lige her er det dumt med et tekstmur
Ønsker du heller ikke at danskerne kommer i mindretal i Danmark? Og mener du også at hellig krig som Tyrkiet vil have er en dårlig ide? Så gå ind på stemdansk.dk og bliv stiller for Danskernes Parti

Offline Danskpartisten

  • Hyper medlem
  • *****
  • Indlæg: 1102
  • Activity:
    0%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Stand-up er plat dog ikke den muslimske
« Svar #7 Dato: Maj 02, 2017, 07:43:24 pm »
Jeg prøver af rent kedsomhedsskyld at fixe teksten

"Et smil til din broder er en velgørenhedshandling." (Sahih Muslim)
Smil og latter stimulerer både krop og sjæl, og for at holde sig sundt både fysisk og åndeligt er det godt at grine. Mange brødre og søstre gør sig meget umage for at fremstå som seriøse og alvorlige, og af og til er de bange for at dette billede skal krakelere, hvis man laver sjov. Andre forbinder sjov og skæg med barnlig opførsel. Men for megen alvor kan skræmme ens medmennesker. Derfor er der også plads til humor i islam; både den tidsløse, hurtige humor såvel som den mere reflekterende, filosofiske humor.

Profetens humor
Allahs budbringer (Allahs fred og velsignelser med ham) er vores forbillede i alle henseender, og dette gælder også i forbindelse med humor. Talrige er de beretninger, der fortæller om Allahs budbringers (Allahs fred og velsignelser med ham) humor, især sammen med sine følgesvende.
Ifølge Bukhari blev Allahs budbringer (Allahs fred og velsignelser med ham) konfronteret af hans følgesvende, da de sagde: "Jamen du laver sjov med os." Allahs budbringer (Allahs fred og velsignelser med ham) svarede: "Men jeg siger dog sandheden."

mam Ahmad Bin Hanbal (må Allah være tilfreds med ham) beretter, at der blandt profetens følgesvende befandt sig en beduin ved navn Zahir. Zahir var efter sigende ikke nogen pæn mand (af udseende). En dag var Zahir ved at sælge nogle varer på markedet, da Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) omfavnede ham bag fra for at overraske ham. Zahir kunne ikke se, hvem det var og råbte: "Hvem er det? Slip mig!" Da profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) slap ham, vendte han sig rundt og så, hvem det var. Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) sagde så i skæmt: "Hvem vil købe denne slave?" Zahir svarede: "Oh, Allahs budbringer, jeg er usælgbar." Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) svarede: "Men i Allahs åsyn er du værdifuld."

Tirmidhi beretter om en gammel kvinde, der kom til Allahs budbringer (Allahs fred og velsignelser med ham) og spurgte ham: "Oh, Allahs budbringer, bed for mig, så jeg kan komme i Paradis." Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) svarede hende i skæmt: "Oh mor til den og den, ingen gammel kone vil komme i Paradis." Da begyndte hun at græde og gå sin vej. Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) sagde da: "Fortæl hende, at hun ikke vil komme i Paradis som en gammel kvinde, for Allah (swt) har sagt: "Vi skabte kvinder fuldkomne og gjorde nogle af dem til jomfruer." (Koranen 56:35-36)"
Mange af Profetens følgesvende havde en pragtfuld humor, som er overleveret gennem tillidsfulde kæder af beretninger.

Auf Ibn Malik Ashjai beretter, at han under slaget ved Tabuk gik hen til Profetens telt for at besøge ham. Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) sad ved et lille lavt bord af læder. Auf hilste profeten (Allahs fred og velsignelser med ham), som hilste tilbage. Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) bad ham så om at komme ind i teltet. Auf spurgte ham: "Hele mig?" Og Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) svarede: "Ja, hele dig!"  [Abu Daud, al Bidayah Vol VI p46] [Walid Ibn Uthman ibn Abi al Aliyah(må Allah være ham barmhjertig) fortæller, at Auf lavede sjov på grund af teltets lille størrelse.]

En beduin kom for at besøge Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) og bandt sin kamel foran hans moské, før han gik ind. Nogle af følgesvendene så det og sagde til Nu'ayman ibn 'Amr al-Ansari: "Hvis du slagter dén kamel, så kan vi spise den, for vi er sultne. Profeten vil betale for det." Nu'ayman slagtede så kamelen. Da beduinen kom ud fra moskeen så han sin sadel ligge på jorden og råbte: "De har slagtet min kamel, oh Muhammed!" Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) kom ud fra moskeen og spurgte følgesvendene: "Hvem har gjort det?" De svarede: "Nu´ayman." Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) gik nu for at lede efter ham, og han kom til det hus, der tilhørte Duba'ah bint al-Zubayr ibn 'Abdul Muttalib. Nu´ayman havde gemt sig i en grøft ved huset og skjult sig under palmegrene og blade. En mand pegede på det sted, hvor Nu´ayman havde gemt sig og sagde højt: "Jeg har ikke set ham, oh Allahs budbringer!" Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) trak Nu´ayman ud fra sit skjul, og hans ansigt var snavset af blade og støv. Profeten (Allahs fred og velsignelser med ham) spurgte ham: "Hvorfor gjorde du det?" Nu´ayman svarede: "Dem, der fortalte dig, hvor jeg var, er de samme, som fortalte mig, at jeg skulle slagte kamelen." Profeten gned sig i ansigtet og begyndte at le. Derefter betalte han beduinen for den slagtede kamel. [fra Hayat As Sahabah, 3/154, 155]


Muslimsk traditionel humor indeholder ofte en underfundig refleksion over vigtige ting i livet;
 ofte bliver sandheden omkring penible situationer løst af en person, der som i Nu´aymans tilfælde synes at virke lettere imbecil, men som gennem sine handlinger faktisk viser sig i stand til at narre de omkringstående til morskab for alle.

Sådanne personificeringer af dobbelttydig humor findes i mange dele af muslimsk litteratur, fx. i 1001 Nats Fortællinger, eller i de kendte Hodja Nasruddin-historier.
En dag gik Nasruddin Hodja til moskeen for at holde fredagsprædiken for folk. Folk var ikke særlige entusiastiske, da de så ham. Han stillede sig op og spurgte dem: "Ved I hvad jeg skal sige til jer?" Folk råbte: "NEJ!" Så gik Nasruddin ned af prædikestolen (minbar) og forlod moskeen med ordene: "Jeg har slet ikke lyst til at holde tal for folk, der ikke aner det fjerneste om, hvad jeg vil sige."
Næste fredag kom Nasruddin tilbage til moskeen og stillede folk det same spørgsmål. Denne gang råbte de: "JA!", og igen forlod Nasruddin moskeen uden at prædike, mens han sagde: "Jeg gider ikke tale til folk, der allerede ved, hvad jeg skal snakke om!"

Tredje fredag kom Nasruddin tilbage til moskeen og spurgte folk igen, om de vidste, hvad han ville tale om. Halvdelen råbte: "NEJ!" og den anden halvdel af menigheden råbte. "JA!". Og for tredje gang forlod Nasruddin moskeen uden at holde prædiken, og da han gik sagde han til folk: "Fint, så kan den ene halvdel af jer, der ved, hvad jeg skal tale om, fortælle det til den anden halvdel af jer, der ikke ved det!"
En anden historie fortæller om en from muslim, der ville købe en hest på markedet. En sælger kom hen til ham og sagde: "Dette er en fin hest, som du bare MÅ eje! Det er en islamisk hest!" Manden var skeptisk og spurgte: "Hvad er det, der præcis gør denne hest til islamisk?"


"Jo", sagde sælgeren, "Hesten sætter i gang når du siger ALHAMDULILLAH, og når du skal stoppe, skal du bare sige LA ILLAHA ILLA ALLAH. hesten adlyder prompte!"
Manden ville prøve hesten først, så han satte sig op på den og råbte: "Alhamdulillah!" - vupti, hesten styrtede af sted i fuld galop. men nu kunne manden ikke huske, hvad han skulle sige for at stoppe den. Han tænkte og tænkte, men kunne ikke huske det, og de nærmede sig begge en dyb afgrund. Manden læste al-Fatiha, men ingen ting skete, hesten løb og løb, og om lidt ville de begge styrte over afgrunden og blive smadret på bunden af klipperne. Konfronteret med situationen og den snarlige død fremsagde manden den islamiske trosbekendelse (La Illaha Illa Allah) og straks stoppede hesten op, centimeter fra kanten. Manden var utrolig lettet, viskede sveden af panden og udbrød: "ALHAMDULILLAH!"

Nu er det måske læstbart
Ønsker du heller ikke at danskerne kommer i mindretal i Danmark? Og mener du også at hellig krig som Tyrkiet vil have er en dårlig ide? Så gå ind på stemdansk.dk og bliv stiller for Danskernes Parti