Forfatter Emne: Kan du blive journalist?  (Læst 649 gange)

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.4%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Kan du blive journalist?
« Dato: April 30, 2017, 02:17:43 am »
Eller måske snarere, ville du have en mulighed for at blive journalist?
En af forudsætningerne er i al fald i første omgang at kunne svare rigtigt på omkring halvdelen af disse 50 spørgsmål for overhovedet at have en chance for at blive optaget på Journalisthøjskolen (det første link i artiklen)
Jeg klarede at svare rigtigt på 42 ud af de 50 inden for tidsgrænsen, og det var da ikke så ringe endda ;-)

http://www.dr.dk/nyheder/indland/test-dig-selv-kan-du-klare-journalisternes-optagelsesproeve

Desværre kan debattøren, der evig og altid harcelerer over fakenews ikke deltage, da han ikke har noget at gøre på DR's hjemmeside. Det kunne ellers have været interessant, om der i det hele taget lå bare et minimum af almindelig viden bag om al den braldren ;-)
I'm a Troll

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    1%
  • Country: bs
    • Vis profil
Sv: Kan du blive journalist?
« Svar #1 Dato: April 30, 2017, 07:56:52 am »
Der er andre muligheder for at tage testen!

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/test-dig-selv-kan-du-blive-journalist/6635953
http://videnstest.dmjx.dk/
Og ja; jeg kunne godt blive journalist  :big_grin:
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    97.6%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: April 30, 2017, 09:42:08 am »
Desværre holdt siden op med at svare, da jeg var halvvejs gennem testen.

Lidt frustrerende.
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.4%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: April 30, 2017, 02:24:20 pm »
Det var også en irriterende side. Sort skærm og scrolle op og ned.
I'm a Troll

Offline Danskpartisten

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Juni 02, 2017, 09:28:14 pm »
6) Hvem er forfatter til New York trilogien (En by af glas, Genfærd og Det aflåste værelse)?

Hvorfor er dette vigtigt at vide? Hvis man er kritisk til løgnemedierne og fake news eller bare vil fortælle nyheder i det hele taget så er det totalt ligegyldigt om man kender svaret på dette spørgsmål. I det hele taget så er quizzen bred nok med spørgsmål men hvad har det men journalistik at gøre? Hvis man skriver en nyhed så er det vigtigt at kunne fortælle det med god grammartik/stavning og så forklare i et godt prosa så teksten er så nem at læse som muligt. Om man ved hvem der har skrevet en eller andet bog (jeg stoppede med spørgsmål 10 da jeg ikke fatter pointen af denne test) er ligegyldigt hvis man vil skrive en nyhed. Her er en nyhed som et fint skrevet på fynes.dk http://www.fyens.dk/odense/Boern-oedelaegger-for-100000-kr-Boernehaver-i-Vollsmose-plaget-af-haervaerk/artikel/3155411 forklar mig hvorfor at kunne kende en bog er vigtigt for at skrive en nyhedsartikel i en avis? Denne artikel kræver intet viden at skrive
« Senest Redigeret: Juni 02, 2017, 09:38:02 pm af Danskpartisten »
Ønsker du heller ikke at danskerne kommer i mindretal i Danmark? Og mener du også at hellig krig som Tyrkiet vil have er en dårlig ide? Så gå ind på stemdansk.dk og bliv stiller for Danskernes Parti

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.4%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Juni 04, 2017, 12:47:28 am »
6) Hvem er forfatter til New York trilogien (En by af glas, Genfærd og Det aflåste værelse)?

Hvorfor er dette vigtigt at vide? Hvis man er kritisk til løgnemedierne og fake news eller bare vil fortælle nyheder i det hele taget så er det totalt ligegyldigt om man kender svaret på dette spørgsmål. I det hele taget så er quizzen bred nok med spørgsmål men hvad har det men journalistik at gøre? Hvis man skriver en nyhed så er det vigtigt at kunne fortælle det med god grammartik/stavning og så forklare i et godt prosa så teksten er så nem at læse som muligt. Om man ved hvem der har skrevet en eller andet bog (jeg stoppede med spørgsmål 10 da jeg ikke fatter pointen af denne test) er ligegyldigt hvis man vil skrive en nyhed. Her er en nyhed som et fint skrevet på fynes.dk http://www.fyens.dk/odense/Boern-oedelaegger-for-100000-kr-Boernehaver-i-Vollsmose-plaget-af-haervaerk/artikel/3155411 forklar mig hvorfor at kunne kende en bog er vigtigt for at skrive en nyhedsartikel i en avis? Denne artikel kræver intet viden at skrive

Nu laver en journalist andet end at skrive nyheder, men lad os tage den først med Grammartik. Allerede her går det galt for dig.
Stavningen er du heller ikke alt for heldig med generelt set, og endelig bliver man ikke en god journalist ved at copy paste alt muligt crab fra dubiøse hjemmesider.

Endelig har du ikke fattet pointen af den test, der er en del af adgangsbilletten til en uddannelse som journalist. Almen viden!
En journalist kommer også ud for at skulle interviewe en eller anden person, en biskop, en politiker, en hjemmehjælper eller en forfatter, og her kræves der også bred viden, som man enten besidder eller kan tilegne sig hurtigt.

Du avancerer næppe nogensinde fra din nuværende status som tastaturkriger.
I'm a Troll

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.6%
  • Køn: Mand
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Juni 04, 2017, 12:17:53 pm »
Når jeg gennemlæser Tekst TV på de forskellige kanaler SÅ der vist adskillige Journalister der trænger til en staveplade ...  :ohmy:
« Senest Redigeret: Juni 04, 2017, 12:31:23 pm af Debatsvinet »
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...