Forfatter Emne: Hvem er du?  (Læst 729 gange)

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Country: bs
    • Vis profil
Sv: Selvhad :-)
« Svar #15 Dato: April 03, 2017, 08:54:52 pm »
Christian d. 4. - og jeg har altid anset ham for at være en af de ringeste konger  :big_grin:
Ringeste?
Han var sgu da en af de kløgtigste.

Jeg slutter mig til koret der mener han var en katastrofe. Han blev konstant involveret i krige han ikke kunne vinde, og opbyggede et elendigt forhold til Sverige der i denne periode blev en stormagt. Tabet af Skåne Halland og Blekinge kan spores direkte tilbage til beslutninger han traf.
Han var bare god til at iscenesætte sig selv, og byggede e masse bygninger for de penge han vandt under sin første krig (og eneste sejr nogensinde) i Kalmar krigen. Da han Arvede Danmark-Norge var det et af Europas stærke og fremadgående riger, og da han efterlod det, var det i armod, slået og ydmyget i en serie af håbløse krige. Aldrig igen blev Danmark så magtfuldt som det havde været da Christian d. 4 arvede det.
Men byggerierne Gubbi, må du da indrømme, at vi har stor glæde af stadigvæk!
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    8.2%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Hvem er du?
« Svar #16 Dato: April 03, 2017, 08:57:35 pm »
Margrethe 1. var Danmarks bedste regent nogen sinde, som samlede Norden.

Hun var nok den bedste politiker. Dog må man sige at den union viste sig at være lidt ustabil i længden, hvilket naturligvis ikke alt sammen kan lægges ved hendes fødder.
Hvis jeg skulle vælge en favorit, ville det nok være Valdemar Sejr. En middelalderkonge med masser af drama, intriger, storhed og fald. En historie der tigger om en HBO serie.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    8.2%
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: April 03, 2017, 08:58:49 pm »
Christian d. 4. - og jeg har altid anset ham for at være en af de ringeste konger  :big_grin:
Ringeste?

Jeg slutter mig til koret der mener han var en katastrofe. Han blev konstant involveret i krige han ikke kunne vinde, og opbyggede et elendigt forhold til Sverige der i denne periode blev en stormagt. Tabet af Skåne Halland og Blekinge kan spores direkte tilbage til beslutninger han traf.
Han var bare god til at iscenesætte sig selv, og byggede e masse bygninger for de penge han vandt under sin første krig (og eneste sejr nogensinde) i Kalmar krigen. Da han Arvede Danmark-Norge var det et af Europas stærke og fremadgående riger, og da han efterlod det, var det i armod, slået og ydmyget i en serie af håbløse krige. Aldrig igen blev Danmark så magtfuldt som det havde været da Christian d. 4 arvede det.

Givet hvad Danmark tabte under ham, så vil jeg sige at de bygninger i hvert fald er købt og betalt.

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Country: bs
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: April 03, 2017, 09:03:03 pm »
Ringeste?

Givet hvad Danmark tabte under ham, så vil jeg sige at de bygninger i hvert fald er købt og betalt.
Tja. Jeg ved sgu ikke rigtig.
Hvis vi stadig havde Norge, Skåne, Halland og Blekinge, samt en bid af Tyskland - tror du så Danmark ville have det meget bedre, både økonomisk og socialt?
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    8.2%
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: April 03, 2017, 09:19:37 pm »
Ringeste?

Tja. Jeg ved sgu ikke rigtig.
Hvis vi stadig havde Norge, Skåne, Halland og Blekinge, samt en bid af Tyskland - tror du så Danmark ville have det meget bedre, både økonomisk og socialt?

Så meget ville være gået anderledes, at jeg slet ikke tør spå om hvordan verden så ville så ud. Men uden tvivl ville det havde gjort livet lettere for folk der boede i de områder i perioderne hvor de blev erobret."Svenskifisering" af Skåne var bla. en ret så rædselsfuld affære. Og derudover er der de tusinder af unge mænd der mistede livet fordi en inkompetent konge havde lidt for meget tro på egne evner.

Offline Baldr

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Mand
  • Kvæg dør, slægtninge dør. Hver mand er dødelig.
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: Maj 22, 2017, 03:53:05 pm »
Jeg er Nina Bang, kvinde-rets-forkæmper.
Længe leve skæbnens ironi :(
"En omrejsende skal aldrig rejse ubevæbnet men have sine våben klar. Han ved aldrig når han behøver et spyd, eller hvad ondskab han møder på sin vej."

Offline Fynbokvinde

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: Maj 22, 2017, 08:34:33 pm »
Jeg blev testet til at være Nina Bang, kvindeforkæmper :-)