Diverse > Visdom, kloge ord og dine historier

Så kan vi fundere over det

(1/1)

Carlo:
Hvordan man kan få en skyskraber til at hænge fra en asteroide. Det interesserer ikke mig, for jeg har problemer med bremsekablet på min syggel.

Men der er en del debattører her, der går op i så meget underligt. Det er til service for dem, der går op i så meget underligt, at jeg bringer linket. Så kan de fundere lidt over det, i stedet for påståede fake News. Personligt er jeg ligeglad.

http://www.telegraph.co.uk/technology/2017/03/29/plans-unveiled-incredible-skyscraper-hangs-orbitingasteroid/?WT.mc_id=tmg_share_fb

Tænk at komme anstigende med en motorbøsse i sådan en. Der er ingen grænser for fantasien. Eller udstyre Dutarte med en skyskraber, hængende i en asteroide. Så vil han nok kunne rydde op i skravlet.

GuBBi:
Hmm... den der skyskraber er en variation på "skyhook" konceptet med en rumelevator. Jeg tvivler på at en asteroide er en godt valg som anker i kredsløb, for der vil være enorme kræfter der påvirker den, og asteroider er som regel meget porøse. Jeg tror den ville gå i opløsning meget hurtigt hvis man forsøgt det.

Der er flere problemer. Hvis asteroiden skulle være i et kredsløb tæt på jorden, for at muliggøre skyskraberen med kendte materialer, ville den havne indenfor jordens "Roche limit" indenfor hvilken jordens tyngdekraft overgår den interne massetiltrækning i asteroiden, og den vil gå i opløsning af sig selv (Og give jorden et ringsystem, ligesom Saturn). Roche limit kommer an på massen af asteroiden, men selv med en stor asteroide skal vi ret langt fra jorden før at det kan lade sig gøre, i hvert fald uden at vi sætter strukturer på plads for at holde sammen på asteroiden, men så ryger pointen i at bruge den lidt.
Hvis vi skal udenfor roche limit (~30.000 km for en stor asteroide), kommer vi meget langt fra jorden og jeg tvivler på at vi ville kunne bygge den konstruktion med kendte materialer. MÅSKE carbon nano tubes, hvis de sætte op på den måde at der er flere i rummet, og at de støtter hinanden som en omvendt pyramide hele vejen ned. Ellers risikerer vi at selv de stærkeste materialer simpelthen vil knække under deres egen vægt. 30.000 km nano tubes kabel vejer trods alt noget, og brækkelængen på carbon nanotubes er knap 5000 km efter hvad jeg har fundet.

Et andet problem er friktion. Fordi skyskraberen farer rundt i atmosfære, vil hele systemet, skyskraber, kabler og asteroide, hele tiden miste moment i deres kredsløb om jorden. Dvs. at den vil begynde at falde til jorden (med katastrofale følger), medmindre der konstant bliver udøvet en energi på systemet for at kompensere for det moment det taber. Det kan muligvis klares gennem solenergi der giver energi til en eller flere ion-motorer, men uanset hvad er det fortsat yderligere pres på de i forvejen hårdt prøvede kabler.

Min dom er at den der himstregims aldrig bliver bygget, og muligvis er en komplet umulighed. Den har alle de klassiske problemer med en rum-elevator PLUS en asteroide der skal holdes sammen, PLUS en tung skyskraber i den ene ende. Og hvis du har læst det her til ende er du i øvrigt en nørd :D.

Trådløse-Anna:
Det var noget af en forklaring,  :girl_wacko:

:girl_smile:

Navigering

[0] Emneindeks

Skift til fuld version