Forfatter Emne: Konvertitter.  (Læst 254 gange)

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.2%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Konvertitter.
« Dato: Marts 15, 2017, 12:36:48 am »
I min jagt på en dåb af en af mine aner faldt jeg  over en konvertit, Jøden Israel Marcus, som lod sig døbe den 24. juni 1766 i Frederiksborg Slotssogn, og det var lidt af en begivenhed.
Jeg er i øvrigt stødt på den slags tidligere i København, hvor en hel jødisk familie, far, mor og adskillige børn blev omvendt og fik gode kristne navne - også med adskillige honoratiores som faddere.

Naturligvis måtte jøden give afkald på sit navn ved dåben, hvor han fik navnet Christian Friderich - et godt dansk navn - og i dagens anledning var det kongelige herskab blevet anmodet om at være faddere for den heldige jøde.
Desværre var de forhindrede, så alle de kongelige højheder havde udpeget substitutter til at deltage i højtideligheden på deres vegne.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=149764#149764,24792594
Nederst på højre side.

Spørgsmålet er nu, er denne jødes efterkommere - hvad de end måtte hedde - danskere?
I'm a Troll

Sdr. Omme

• Gæst
Sv: Konvertitter.
« Svar #1 Dato: Marts 15, 2017, 04:15:15 pm »
I min jagt på en dåb af en af mine aner faldt jeg  over en konvertit, Jøden Israel Marcus, som lod sig døbe den 24. juni 1766 i Frederiksborg Slotssogn, og det var lidt af en begivenhed.
Jeg er i øvrigt stødt på den slags tidligere i København, hvor en hel jødisk familie, far, mor og adskillige børn blev omvendt og fik gode kristne navne - også med adskillige honoratiores som faddere.

Naturligvis måtte jøden give afkald på sit navn ved dåben, hvor han fik navnet Christian Friderich - et godt dansk navn - og i dagens anledning var det kongelige herskab blevet anmodet om at være faddere for den heldige jøde.
Desværre var de forhindrede, så alle de kongelige højheder havde udpeget substitutter til at deltage i højtideligheden på deres vegne.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=149764#149764,24792594
Nederst på højre side.

Spørgsmålet er nu, er denne jødes efterkommere - hvad de end måtte hedde - danskere?

Det kan siges at vi har et fuldstændigt og gennemført mistillid til alt som vi ikke mener er pæredansk, og moralen lider bestemt ikke under flertallets laster som i vores land ligger som oftest med rødder over vores grænser.
Vi har en onkel i Canada, mødte manden med fam hele en gang og kæft den zillion kunne bedre Dansk en jeg kan magte, endda med tykt lokalt accent, så kom jeg til at spurge om jeg måtte se hvordan en canadisk pas ser ud, den havde Mr zillis sku ikke, efter 55 år over grænser gík han stadigvæk iklædt sin ræverøde pas, og for at det ikke skulle være løgn så kæftede han i stor harmoniet op over de forbandede udlændinge.
Om jeg kom at besøge den gamle støder?, ellers tak
Vi har sku et sygeligt dobbeltmoral om alt som omfatter De andre   

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.2%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Marts 15, 2017, 08:17:31 pm »
Med udlændinge, går jeg ud fra, at han mener alle andre, der ikke har samme kulør som ham selv.
I'm a Troll

Sdr. Omme

• Gæst
« Svar #3 Dato: Marts 17, 2017, 05:06:41 pm »
Med udlændinge, går jeg ud fra, at han mener alle andre, der ikke har samme kulør som ham selv.

Rigtigt. Men manden hader også de lokale indianer, de sorte, de brune og andre end dem med blond hår, så mener den søde at fattigdom er selvforskyldt.
Der ligger lidt mistanke i min baghovet, at den søde Ziller onkel er til små drenge, så jeg slap heldigt fra hans dominerende verdens fjendtlige øje og hans store fede hænder