Forfatter Emne: Linux  (Læst 779 gange)

Offline homofaber (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Country: 00
    • Vis profil
Linux
« Dato: Februar 19, 2017, 01:17:46 am »
Eftersom der er en del computersnak, kunne jeg godt tænke mig at vide, om der er andre end mig, der primært har kørt linux på deres desktop?
I 2003 efter at have brugt Win2k prøvede jeg FreeBSD uden nogen erfaring på området. Efter flere dage fik jeg det endelig op og det blev efterfølgende mit primære system. Har været tidligere systemprogrammør så det tiltalte mig en del at der kunne rodes så meget, når man havde kildekoden. Senere, i 2008, blev jeg lidt irriteret, fordi det i bund og grund var meget bøvl, så jeg skiftede til Gentoo. Det var nok en af de bedste distributioner, jeg har set. Blandt andet kunne jeg ikke stå for Portage, som minder lidt om FreeBSD. Jeg havde en firkernet Q6600, som egentlig var ok, men alligevel var lidt træls, når der skulle oversættes. Gentoos dokumentation var også i særklasse. Arch linux var også en fræk sag, nok en af de hurtigste, men det blev alligevel Gentoo. Gentoo har dog mistet opbakning, synes jeg, og jeg har brugt Windows i de sidste to år. Mest fordi jeg begyndte at spille lidt og fordi jeg også ville holde mig lidt opdateret, hvad der skete på den front. Desuden blev jeg aldrig helt dus med UEFI, der erstattede BIOS.
Jeg overvejede i en periode at rode lidt med Xen, en bare metal hypervisor, så jeg kunne køre begge systemer samme tid. Desværre er nvidias grafikkort og vga-passthrough ikke glade for hinanden, så jeg forudså en masse problemer.
Har netop installeret Virtualbox for at prøve at se på enten Arch, Gentoo eller noget helt andet. I øvrigt var min vindow manager dwm. http://dwm.suckless.org/ Savner virkelig den minimalistiske ting, jeg kunne lide ved Gentoo.
It is a common mistake to theorize before one has data. Insensibly one begins to twist facts to suit theories, instead of theories to suit facts.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Linux
« Svar #1 Dato: Februar 19, 2017, 03:17:02 am »
Jeg har ikke rodet med linux siden i 1990'erne, og det skyldes mest, at jeg blev kastet ud i det som systemansvarlig i Microsoft systemer (fra 1999) i Grønland. Dengang var der få her, der kunne noget af betydning. Så måtte jeg jo selv sætte mig ind i det hele, og så gik tiden jo med det (i stedet for det, jeg brændte for). Der var dog noget spændende ved at bygge IT op fra grunden, udbrede det på skolerne og i hele institutionsudviklingen. Skoleudviklingen har i ret høj grad været centreret omkring indførelsen af ny teknologi. Jeg fik også lige klemt en bachelor i IT og institutionsudvikling ind i mit arbejdsprogram i starten af 00'erne.

Jeg har været mest bidt af Apple, og de kreative ting man kunne lave, men nu er det over 30 år siden. I øvrigt er jeg bedst til at løse problemer, og dårligere til at forklare, hvad jeg gør. Årsagen til, at jeg har arbejdet med computere er nok, at jeg har været hurtigere end de fleste til at sætte mig ind i noget nyt. I de senere år har jeg mistet noget af gejsten, og jeg har også let kunnet køre på rutinen.

Jeg har kun programmeret, når jeg har været nødt til det, og så har jeg hugget noget fra andre og passet det til. Hugget er så meget sagt, for der er jo mange, som stiller det, som de har lavet til rådighed, og så anmoder de en om at sende lidt dollars, hvis man kan undvære nogen.

Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Online Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    25.6%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Februar 19, 2017, 11:10:43 pm »
Et af mine styresystemer ser ud sådan her. :smile:

dl.dropbox.com/s/ht44guzryyu06bs/Standardprojekt.mov
Altid glad for at hjælpe. :smile:

Offline El_Nino

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.4%
  • Vejen skal altid være snorlige og fremad
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Februar 20, 2017, 09:42:25 am »
Har aldrig kørt Linux - kender intet til det. Var en overgang meget for Apple, men det er længe siden, da en iMac4 lave "numre" med mit fotobibliotek, så siden da (2006), har jeg holdt mig til Windows.
Tænk altid én gang til over det, før du gør det!

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.2%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Februar 20, 2017, 02:03:17 pm »
Et af mine styresystemer ser ud sådan her. :smile:

dl.dropbox.com/s/ht44guzryyu06bs/Standardprojekt.mov

Styresystemet ser nemt og overskuligt ud; men det har du også brugt et par dage på?

Me, har du brugt EDBprisers forum i gamle dage?   :drag_02:
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Online Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    25.6%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Februar 20, 2017, 03:37:25 pm »
Styresystemet ser nemt og overskuligt ud;
Det er nemt og overskueligt for dem som er vandt til at bruge Windows. (og så er det gratis) :smile:

men det har du også brugt et par dage på?
Downloade og installerede det for 2 dage side.

Nej, men jeg har/er på flere andre forums, også mit eget hjælpeforum. :smile:

Min først Ubuntu var Ubuntu 4.10 i 2004.

Den Linuxversion som er på videoen er Zorin 12

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Februar 20, 2017, 04:17:25 pm »

Jeg installerede Ubuntu sidste år, for lige at se det. Det kan man enhver gøre uden problemer.

Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.2%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Februar 20, 2017, 05:02:50 pm »
Styresystemet ser nemt og overskuligt ud;
Det er nemt og overskueligt for dem som er vandt til at bruge Windows. (og så er det gratis) :smile:

men det har du også brugt et par dage på?
Downloade og installerede det for 2 dage side.

Nej, men jeg har/er på flere andre forums, også mit eget hjælpeforum. :smile:

Den Linuxversion som er på videoen er Zorin 12

Det er en del år siden jeg rodede med linux og troede man skulde bruge mere tid på at strikke sin egen brugerflade sammen.
Lader være med at spørge hva det hjælpeforum hedder  :big_grin:
Har selv brugt alt for lang tid på eks. EDBprisers forum
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    8.2%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Februar 20, 2017, 10:31:11 pm »
Jeg havde ubuntu i ret lang tid på en bærbar jeg bare brugte til studie osv.
Herhjemme bruger jeg dog windows, da det bare er nemmere at kunne køre en almindelig exe fil uden at bruge emulators. I det hele taget synes jeg det er besværligt hvis almindelige brugere skal rode kode i terminalen for at bruge et OS.
Nu har jeg også et par spil jeg holder af, som mere eller mindre kun kører på windows, emulator eller ej.

Online Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    25.6%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Februar 20, 2017, 11:10:01 pm »
I det hele taget synes jeg det er besværligt hvis almindelige brugere skal rode kode i terminalen for at bruge et OS.
I dag behøver man ikke rode mere i terminalen end hvad man skal i dos promt i Windows. :smile1:

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    8.2%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Februar 20, 2017, 11:36:22 pm »
I det hele taget synes jeg det er besværligt hvis almindelige brugere skal rode kode i terminalen for at bruge et OS.
I dag behøver man ikke rode mere i terminalen end hvad man skal i dos promt i Windows. :smile1:

Kan godt være det er lavet om, men sidst jeg havde ubuntu skulle man stadig ind i terminalen for at hente visse opdateringer, eller hvis man skulle installere noget der ikke lige lå i softwarecentret. Det var sgu noget besværligt, fordi jeg brugte det ikke nok til at kunne huske syntaksen i hovedet, så tit måtte jeg google mig frem til nogle koder så den gad gøre det jeg ville have den til. Lærte mig at sætte pris på exe filer.

Edit: Forsøger ikke at bashe linux. Kan faktisk godt lide det på mange måder, både pga. filosofien bag det, men også fordi det kan ændres til lige det man skal bruge det til, og fordi det generelt er meget lettere at have kørende, så det er perfekt til en lidt ældre maskine.
« Senest Redigeret: Februar 20, 2017, 11:38:16 pm af GuBBi »

Online Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    25.6%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Februar 21, 2017, 12:00:31 am »
Nu om dage når det skal opdateres så kommer dette symbol frem nede på porcelinjen og så skal man bare klikke på det og så vil opdateringerne blive hentet og installeret.

PS:
Der er ca. 51000 emner (programmer) i softwarecentret i dag.  :smile1:
« Senest Redigeret: Februar 21, 2017, 12:15:58 am af Me »

Online Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    25.6%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Februar 21, 2017, 12:21:56 am »
Ja, de mest sikre server i dag er Linux server. :smile:
Ja, og tænk på alle de mobiltelefoner som bruger Linux. :smile:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Februar 21, 2017, 12:34:07 am »
Ja, de mest sikre server i dag er Linux server. :smile:
Ja, og tænk på alle de mobiltelefoner som bruger Linux. :smile:

Der er cirka lige mange som bruger Apache servere (linux), som der bruger Microsoft servere.

Microsoft sidder mest på de små servere, mens de store servere hovedsagelig er apache eller nginx servere.

« Senest Redigeret: Februar 21, 2017, 12:37:10 am af Anklageren »

Online Me

• Hyper medlem
  • Activity:
    25.6%
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Februar 21, 2017, 12:46:07 am »
Ja, Google ligger på en Apache servere. :smile: