Forfatter Emne: Jeg kan bevise, at livet objektivt set er meningsløst.  (Læst 754 gange)

Offline politisk ukorrekt

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Selvfølgelig styrer aliens da verden.
    • Vis profil
Sv: Jeg kan bevise, at livet objektivt set er meningsløst.
« Svar #15 Dato: Februar 16, 2017, 11:29:52 pm »
Du opsummerer meget flot hvorfor karma idéen kan være en rædselsfuld filosofi. For mens meningen er at få os til at opføre os godt, er resultatet at man kan bebrejde folk der har det hårdt på dem selv. Sultende børn i Afrika har været voldpsykopater i et tidligere liv, osv. Det har ligget til grund for kastesystemet i Indien, og ligesom alle andre religiøse overbevisninger, opnår det ikke dets mål med at gøre os bedre mennesker.

Jeg kan sagtens følge dette udmærkede argument. Faktisk har jeg selv fremført samme argument, når jeg har diskuteret tilhængere af karmateorien - fordi selvom jeg grundlæggende mener, at reinkarnationsideen giver mening, så kan jeg godt se de samme svagheder, som du ser. F.eks. har jeg overfor tilhængere af reinkarnationsideen netop spurgt, om ikke karma undertiden kan bruges som en slags sovepude eller undskyldning for at lade stå til, når man ser alverdens elendighed. Barnet, der sulter, var sikkert en grovæder i sit tidligere liv. Det misbrugte barn var sikkert selv krænker i sit tidligere liv. Den voldtagede kvinde var sikkert selv voldtægtsmænd i sit tidligere liv. Soldaten, der bliver dræbt i krigen, får bare karma tilbage fordi han dagen før selv dræbte én. O.s.v. Svagheden ved karma er, at det kan se ud som om, at det bliver skruen uden ende. Den evige onde spiral, hvor dårlig karma avler endnu mere dårlig karma, fordi en ond handling skal efterfølges af endnu en ond handling for at genoprette balancen.

Det svar, jeg får, er noget i retning af, at når folk lærer at lade være med at være hævntørstige og lærer at tilgive, så vil den dårlige karma langsomt opløse sig selv. Det er derfor, at mange karma- og reinkarnationsfortalere f.eks. er imod fængsel. Fordi de mener, at det intet godt fører med sig ud fra et spirituelt synspunkt. Men blot skaber endnu mere dårlig karma. Hvis man i stedet tilgiver forbryderen, mindskes den dårlige karma. For der er så ingen, der føler et behov for at tage hævn.

Du aner ikke, hvor mange slåskampe jeg har haft med tilhængere af karmateorien om det her emne. Fordi jeg netop selv har haft samme indvendinger, som du kommer med. Men samtidig kan jeg altså også se de gode ting ved teorien. Nemlig at alle får flere chancer, hvis ens liv har været en katastrofe. Og det synes jeg er en smuk tanke. :yes:

Desuden mangler idéen jo evidens. Der er ingen grund til at tro at det skulle forholde sig sådan. Men jeg har sådanset også mere tiltro til mennesker som helhed. Jeg tror at de fleste af os ønsker at gøre godt, og gøre verden et bedre sted, og at vi ikke har behov for pisk og gulerod i det henseende. Den primære grund til at de fleste af os ikke myrder løs af andre, for egen vindings skyld, er ikke loven, og ikke religion, men fordi vi ved det er forkert.

Tja, men nu har du jo også en rimeligt okay etisk standard, kan jeg fornemme på dine indlæg. Det har vi jo været inde på herinde, når vi har haft diskussionen om, hvor meget trolling o.s.v., der skal tillades. Jeg synes bestemt det er et flot princip at have, men omendt også lidt farligt, fordi hvis man altid skal have beviser for alting eller altid lader tvivlen komme folk til gode, så risikerer man også nogle gange, at problemer over ørerne på én, fordi man har været for længe om at reagere på dem. Men idealistisk, det er du da bestemt, hr. GuBBi. Men sådan en etik er det jo bestemt ikke alle der har. Bare se, hvordan højre- og venstrefløjen herinde bekriger hinanden og nærmest hader hinanden. :hyper:
« Senest Redigeret: Februar 16, 2017, 11:36:50 pm af politisk ukorrekt »
Sandheden er ilde hørt. Men sandheden er at Aliens allerede er her på jorden og infiltrerer alverdens regeringer. Take it or leave it. But it´s true.

Offline selvi

• Fuld medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Sv: Jeg kan bevise, at livet objektivt set er meningsløst.
« Svar #16 Dato: Februar 19, 2017, 01:07:48 pm »
Sørme godt at vi alle sammen lever det subjektivt, så.

@PU: Hvis vi får evigt liv efter vores død er vores jordiske liv da netop meningsløst. Det vil jo i så fald bare være en ubetydeligt lille brøkdel af vores faktiske liv. Hvis vi dør når vi dør, har vi lidt mere travlt med at udrette de ting vi vil.

Det giver mening i form af karmaloven. Som betyder, at de handlinger du begår i dit nuværende liv, bringer du videre med dig til næste liv. Så er du ond, så får du dårlig karma og får flere prøvelser og mere modgang i næste liv. Men er du flink og god, så oparbejder du en positiv karma og får måske mere succes og lykke i næste inkarnation. Derfor giver det netop mening, at man skal bestræbe sig på at være god mod andre, fordi så får man det også selv nemmere i næste liv og i fremtidige liv. Hvis man nu er hamrende ligeglad med det hele og går rundt og voldtager og plyndrer o.s.v., så kan det give så dårlig en karma, at man måske i næste liv fødes som krøbling eller multihandicappet. Eller som underernæret barn i Afrika o.s.v.

Nu siger jeg ikke, at det ER sådan. Jeg fremstiller bare teorien, som jeg opfatter den efter at have læst lidt om det og skrevet med folk, der tror på reinkarnation og karma.

islanm er den sande tor hvis du læste koranen

hvorfor konvetere alle til islam? hvorfor er der snak om islam konstant? hvorfor er muslimer ofre?

alle beviser peger på koranen