Afstemning

hvad er det rigtige at gøre i denne situation

Preben skal give Vigga penge for uret
0 (0%)
Preben skal give Vigga uret tilbage, så hun kan sælge det
0 (0%)
Vigga skal spørge om penge for uret
0 (0%)
Vigga skal spørge om uret tilbage, så hun kan sælge det
1 (100%)
Vigga skal glemme uret og pengene
0 (0%)

Totale antal stemmeafgivende: 1

Afstemingen er lukket: Februar 10, 2017, 09:07:25 pm

Forfatter Emne: Smålighed når man går fra hinanden  (Læst 524 gange)

preben

• Gæst
Smålighed når man går fra hinanden
« Dato: Januar 31, 2017, 07:57:56 pm »
Hej alle...
Jeg har et lille dilemma jeg gerne vil høre nogle forskellige meninger om.

Et par har været kærester og boet sammen i 6 mdr, Preben er 38 år og Vigga er 27 år.…

Det bliver jul, og i starten af december fortæller Preben at han vil give en rejse til Vigga i julegave, det skal forgå i uge 7 og rejsen koster ca. 2500-3000kr pr. Pers. Da han skal bruge hendes pas er han nød til at fortælle hende om gaven før juleaften.

Da Vigga hører om den fantastiske gave, skynder hun sig ud og køber et dyrt løbe ur til 2000kr som hun ved Preben ønsker sig. (Vigga er på SU. Så derfor er det en meget stor gave for hende) 

Nu sker der det at mellem jul og nytår får de en mail om at ferien er aflyst grundet ophørt sammenarbejde med rejseselskabet. Preben siger at de bare finder en anden ferie i stedet, Vigga har flere gange prøvet at få Preben til at se på andre rejser, men Preben har ikke virket interesseret i at booke noget nyt. Men 2 uger senere kommer beskeden så om at han ikke har følelserne og at han synes ikke de skal være kærester mere.

Da det er Vigga der er flyttet ind hos Preben, står hun nu, med sin andelslejlighed som hun havde lejet ud, men som står tom fra d.1/2 altså i morgen…
Den er 3500 kr. Dyre pr. mdr., end hvad hun betalte da de to boede sammen. Da de flyttede sammen skilte hun sig af med stort set alle møbler og har nu f.eks. ingen seng.

Bonus info: En uge efter bruddet finder Vigga ud af hun er gravid, da hvilket parret havde prøvet at blive i et par mdr. Vigga beslutter med det samme at få en abort, og har i weekenden fået sådan en gennemført.

Spørgsmålet er:
Er det småligt og total uacceptabelt at hun spørg ham om, når nu hendes julegave er annulleret om hans (løbeuret til 2000kr) også kan blive det. Så Preben enten betaler hende for det eller giver hende det tilbage så hun kan sælge det.

Eller der det småligt og ubetænksomt at Preben ikke selv har tilbudt at give pengene for uret når nu han ikke har givet nogen gave?

Offline politisk ukorrekt

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Selvfølgelig styrer aliens da verden.
    • Vis profil
Sv: Smålighed når man går fra hinanden
« Svar #1 Dato: Januar 31, 2017, 08:08:47 pm »
Det eneste, jeg umiddelbart vil sige, er: Hold op med at give hinanden pissedyre gaver i starten af et forhold. Det kan jo give indtrykket af, at man køber hinandens kærlighed. Derfor er det altid farligt, når der kommer penge og gaver imellem to nyforelskede. Det forpurrer det rene kærlighedsforhold...

Derfor har jeg altid haft det princip, at jeg ikke giver dyre gaver til en forholdsvis ny partner. Fordi så får jeg da sorteret dem fra, der kun er interesseret i penge. Hvis de kræver store gaver, så kan de gå videre til den næste - som sikkert har flere penge end jeg har.
« Senest Redigeret: Januar 31, 2017, 08:13:11 pm af politisk ukorrekt »
Sandheden er ilde hørt. Men sandheden er at Aliens allerede er her på jorden og infiltrerer alverdens regeringer. Take it or leave it. But it´s true.

preben

• Gæst
« Svar #2 Dato: Januar 31, 2017, 08:20:18 pm »
Men situationen er nu den at gaverne er givet, hvad havde du gjort i situationen hvis du havde modtaget en dyr gave og 2 uger senere ikke ville være i forholdet?

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    10.4%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Januar 31, 2017, 08:23:00 pm »
Nej, synes ikke det er småligt at bede om, da det jo er ud af nød snarere end ud af had. Han har dog naturligvis retten til at sige nej, men jeg ville gå med til det hvis jeg var ham. Udover det synes jeg ikke de skylder hinanden noget.

Offline politisk ukorrekt

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.6%
  • Country: 00
  • Selvfølgelig styrer aliens da verden.
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Januar 31, 2017, 08:24:13 pm »
Men situationen er nu den at gaverne er givet, hvad havde du gjort i situationen hvis du havde modtaget en dyr gave og 2 uger senere ikke ville være i forholdet?

Givet den tilbage. Jeg ville jo heller ikke have lyst til at have en dyr gave fra én, hvor vi alligevel var gået fra hinanden. :hyper:
Sandheden er ilde hørt. Men sandheden er at Aliens allerede er her på jorden og infiltrerer alverdens regeringer. Take it or leave it. But it´s true.

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    1%
  • Country: bs
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Januar 31, 2017, 08:38:13 pm »
Preben og Vigga?
Tror du det er Mads og monopolet det her?

Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

doDO

• Gæst
« Svar #6 Dato: Januar 31, 2017, 08:44:50 pm »
Muligt tager jeg fejl, men det ligner den stribende på en prik.

Hej alle...
Jeg har et lille dilemma jeg gerne vil høre nogle forskellige meninger om.

Et par har været kærester og boet sammen i 6 mdr, Preben er 38 år og Vigga er 27 år.…

Det bliver jul, og i starten af december fortæller Preben at han vil give en rejse til Vigga i julegave, det skal forgå i uge 7 og rejsen koster ca. 2500-3000kr pr. Pers. Da han skal bruge hendes pas er han nød til at fortælle hende om gaven før juleaften.

Da Vigga hører om den fantastiske gave, skynder hun sig ud og køber et dyrt løbe ur til 2000kr som hun ved Preben ønsker sig. (Vigga er på SU. Så derfor er det en meget stor gave for hende) 

Nu sker der det at mellem jul og nytår får de en mail om at ferien er aflyst grundet ophørt sammenarbejde med rejseselskabet. Preben siger at de bare finder en anden ferie i stedet, Vigga har flere gange prøvet at få Preben til at se på andre rejser, men Preben har ikke virket interesseret i at booke noget nyt. Men 2 uger senere kommer beskeden så om at han ikke har følelserne og at han synes ikke de skal være kærester mere.

Da det er Vigga der er flyttet ind hos Preben, står hun nu, med sin andelslejlighed som hun havde lejet ud, men som står tom fra d.1/2 altså i morgen…
Den er 3500 kr. Dyre pr. mdr., end hvad hun betalte da de to boede sammen. Da de flyttede sammen skilte hun sig af med stort set alle møbler og har nu f.eks. ingen seng.

Bonus info: En uge efter bruddet finder Vigga ud af hun er gravid, da hvilket parret havde prøvet at blive i et par mdr. Vigga beslutter med det samme at få en abort, og har i weekenden fået sådan en gennemført.

Spørgsmålet er:
Er det småligt og total uacceptabelt at hun spørg ham om, når nu hendes julegave er annulleret om hans (løbeuret til 2000kr) også kan blive det. Så Preben enten betaler hende for det eller giver hende det tilbage så hun kan sælge det.

Eller der det småligt og ubetænksomt at Preben ikke selv har tilbudt at give pengene for uret når nu han ikke har givet nogen gave?

preben

• Gæst
« Svar #7 Dato: Januar 31, 2017, 09:02:23 pm »
ja det er den samme besked, har du en mening omkring det?

doDO

• Gæst
« Svar #8 Dato: Januar 31, 2017, 09:24:01 pm »
ja det er den samme besked, har du en mening omkring det?

Nu er jeg 92% sikker ,o)

preben

• Gæst
« Svar #9 Dato: Januar 31, 2017, 09:33:24 pm »
tak, det var et meget hjælpsomeligt indlæg

Offline El_Nino

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.8%
  • Country: dk
  • Vejen skal altid være snorlige og fremad
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Januar 31, 2017, 09:52:42 pm »
Preben - bring dit problem til Monopolet styret af Mads Steffensen på P4 lørdage morgen
Tænk altid én gang til over det, før du gør det!