Forfatter Emne: Vil den nye bandepakke hjælpe?  (Læst 12809 gange)

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    6.2%
  • Country: ph
    • Vis profil
Sv: Magtadskillelse
« Svar #135 Dato: Februar 04, 2017, 02:20:45 pm »

Der er forskel på at håne og så berettiget kritik og tvivl, der er også forskel på den menige politimand og ledelsen, man kan i den forbindelse godt stille nogle spørgsmål:

Ville dansk politi også arrestere jøder og kommunister hvis deres bandeleder gav ordren ?

Hvis ikke der kommer helt klarhed og ryger hoveder over tibetsagens alvorlige grundlovsbrud, hvor dansk politi reducerede sig selv til blot at være en af banderne og ikke grundlovens og ytringsfrihedens beskytter, - skal de fremover nok ikke regne med at blive anset som lovens repræsentanter og beskytter, men derimod blot som en mere af banderne, der af deres "bandeleder" kan beordres til al mulig tilfældig grundlovsstridig terror af borgerne.

Befolkningens tillid til politiet som lovens vogter vil være fuldstændig væk, og befolkningen blot betragte bandernes fremtidige vold og drab på politibetjente som internt bandeopgør, og ikke noget der interesserer dem eller noget de gider høre om. Ta en tudekiks.

Kineserne havde jo selv sagt de slet ikke frygtede for præsidentens sikkerhed, slet ikke, men at han ikke måtte "fornærmes" (?) af den danske ytringsfrihed.

Politiet havde derfor frygtelig travlt med at ofre tusindvis af mandskabstimer på lovstridigt undertrykkelse af ytringsfriheden, - men hvis borgerne ringer efter hjælp har de til gengæld aldrig tid.

Det rejser jo spørgsmålet om den jævne politimand også ville adlyde blindt og arrestere jøder og kommunister og måske tage mindelunden i brug som henrettelsesplads igen, - eller blindt adlyde andre vanvittige og lovstridige ordrer som i tibet-sagen hvis deres "fører" gav ordre til det ?

Hvilken garanti har befolkningen for det ? Jeg syntes det er et ganske vigtigt spørgsmål at få besvaret.

Noget helt andet er den almindelige politibejents mulighed for at sige fra over for lovstridige ordrer fra føreren uden at blive fyret ?
Den ret må den menige politibetjent vel også sikres fremover, - efter denne sag.

Vi kommer ikke uden om det principielle i hvordan samfundet er opbygget, når vi debatterer politiets grundlæggende rolle i samfundet.

Demokratiet i Danmark bygger på magtens tredeling - en udøvende magt (statsministeren, regeringen, herunder den offentlige forvaltning), en lovgivende magt (Folketinget) og en dømmende magt (domstolene).

Det er en udbredt misforståelse, at den udøvende magt repræsenteres af politiet.

Politiet er embedsmænd som hører under regeringen, og betjentene har pligt til at adlyde regeringen. Den enkelte betjent skal ikke bedømme, om han skal følge en ordre eller ej, for så ender vi med et politi, som ikke kan styres.

Når magten er delt i tre, så hører kritik af sådan noget som at arrestere jøder, kommunister og tibetsagen ind under domstolene, som regeringen ikke kan styre - som regeringen kan styre politiet (fordi ministeren er deres øverste chef).

https://da.wikipedia.org/wiki/Magtadskillelse

Javel, vi har altså en minister der har optrådt som fører og givet sine tropper ordre på at se bort fra grundloven, -Ytringsfrihed er nemlig sikret allerede i grundloven, "og censur kan aldrig genindføres".

Du skal ikke komme og fortælle at ordren om at undertrykke ytringsfriheden ved at tage flagene fra demonstranterne havde været hen over domstolene først.

Politiet og borgerne står altså i samme situation som vagterne og de indsatte i koncentrationslejrene. Hvis vagten ikke skyder bliver han selv skudt, og skyder han bliver han dømt for det bagefter ?

Her drejer det sig så om fyring i stedet, men princippet er det samme.

De betjente der har taget flag, bør dømmes for det præcis som alle andre ville blive. At de har været i tjeneste og gør det efter ordre er kun en skærpende omstændighed.

« Senest Redigeret: Februar 04, 2017, 02:23:36 pm af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Anklageren

• Gæst
Sv: Vil den nye bandepakke hjælpe?
« Svar #136 Dato: Februar 04, 2017, 02:24:52 pm »

Men hvis nu det kun kan forbedres ved netop at ændre de bestående rammer ?

Sådan nogen kan jo også forældes og blive utidssvarende.

Så skal man ændre Grundloven, for hvis man ikke vil følge Grundloven, er man en slags forræder.

Måden det gøres på er gennemtænkt, og tilhører de vigtigste og mest grundlæggende danske værdier.

Det er ikke nødvendigvis grundloven der skal ændres, den er vist god nok.
Det er alle de kilometervis af papirdynger de øvrige love udgør stridighederne står om, så vidt jeg kan se.

Det er jo ikke grundloven det drejer sig om når de politiske yderfløje slås i gaderne.

Der er ikke tvivl om, at bureaukratiet er et stort problem. Hvis man tror det er let at ændre, så er man på vildspor, men vi skal ikke give op af den grund.

På den måde har protestpartierne sin berettigelse, selvom jeg er dybt uenige med dem - men de sætter "kniven på struben" af politikerne, og det kan være nødvendig at vække dem, inden de falder helt i søvn.

Der er mange ting, som har indflydelse på de politiske yderfløje.

Man kommer f.eks. ikke uden om, at stor arbejdsløshed styrker yderfløjene (men det er kun et eksempel, for der er også andet, som har betydning).

Derimod kan problemet næppe løses med motor-skydere.

Anklageren

• Gæst
« Svar #137 Dato: Februar 04, 2017, 02:31:23 pm »
Javel, vi har altså en minister der har optrådt som fører og givet sine tropper ordre på at se bort fra grundloven, -Ytringsfrihed er nemlig sikret allerede i grundloven, "og censur kan aldrig genindføres".

Du skal ikke komme og fortælle at ordren om at undertrykke ytringsfriheden ved at tage flagene fra demonstranterne havde været hen over domstolene først.

Det gør jeg sgu da heller ikke. Jeg tror at ordren stammer fra ministeriet, som jo har den udøvende magt i samfundet, og ministeriet vil gerne undgå problemer med handelen med Kina.

Det giver dem ikke ret til at blæse på reglerne, men politiet skal adlyde ministeren - for vi vil ikke have et anarkistisk politi.

Det er jo samtidig ministeren, der har magten over hele statsadministrationen - og derfor er ministeriet stort set urørlig af alle andre end domstolene.

Højesteret kan tryne ministeren (som de eneste sammen med Rigsretten). Om de gør det, ved jeg ikke.

Citér

Politiet og borgerne står altså i samme situation som vagterne og de indsatte i koncentrationslejrene. Hvis vagten ikke skyder bliver han selv skudt, og skyder han bliver han dømt for det bagefter ?

Her drejer det sig så om fyring i stedet, men princippet er det samme.

De betjente der har taget flag, bør dømmes for det præcis som alle andre ville blive. At de har været i tjeneste og gør det efter ordre er kun en skærpende omstændighed.
« Senest Redigeret: Februar 04, 2017, 02:33:33 pm af Anklageren »

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    6.2%
    • Vis profil
« Svar #138 Dato: Februar 04, 2017, 02:36:19 pm »

Men hvis nu det kun kan forbedres ved netop at ændre de bestående rammer ?

Sådan nogen kan jo også forældes og blive utidssvarende.

Så skal man ændre Grundloven, for hvis man ikke vil følge Grundloven, er man en slags forræder.

Måden det gøres på er gennemtænkt, og tilhører de vigtigste og mest grundlæggende danske værdier.

Det er ikke nødvendigvis grundloven der skal ændres, den er vist god nok.
Det er alle de kilometervis af papirdynger de øvrige love udgør stridighederne står om, så vidt jeg kan se.

Det er jo ikke grundloven det drejer sig om når de politiske yderfløje slås i gaderne.

Der er ikke tvivl om, at bureaukratiet er et stort problem. Hvis man tror det er let at ændre, så er man på vildspor, men vi skal ikke give op af den grund.

På den måde har protestpartierne sin berettigelse, selvom jeg er dybt uenige med dem - men de sætter "kniven på struben" af politikerne, og det kan være nødvendig at vække dem, inden de falder helt i søvn.

Der er mange ting, som har indflydelse på de politiske yderfløje.

Man kommer f.eks. ikke uden om, at stor arbejdsløshed styrker yderfløjene (men det er kun et eksempel, for der er også andet, som har betydning).

Derimod kan problemet næppe løses med motor-skydere.

Det var da motorskydere der løste problemet med nazierne, - eller var det den bløde pædagogok ? - jeg kan ikke rigtig huske det.

Næ det gik godt nok den gang udviklingen ikke gik hurtigere end  politikere og bureaukrati kunne følge med, men det ser ud som om udviklingen begynder at gå hurtigere end "systemet" og bureaukratiet kan følge med, og så er det altså udviklingen selv der tager styringen og efterlader resten på bagperronen, - og naturens egen udvikling har vist altid været temmelig Darwinistisk.

Så vidt jeg kan se er det også noget i den stil der er ved at ske.

« Senest Redigeret: Februar 04, 2017, 02:39:04 pm af Phil »
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

Anklageren

• Gæst
« Svar #139 Dato: Februar 04, 2017, 02:39:06 pm »

Næ det gik godt nok den gang udviklingen ikke gik hurtigere end  politikere og bureaukrati kunne følge med, men det ser ud som om udviklingen begynder at gå hurtigere end "systemet" og bureaukratiet kan følge med, og så er det altså udviklingen selv der tager styringen og efterlader resten på bagperronen, - og naturens egen udvikling har vist altid været temmelig Darwinistisk.

Det troede jeg også i 1980'erne, men nu er der gået over tredive år ...

Vi får se.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    6.2%
    • Vis profil
« Svar #140 Dato: Februar 04, 2017, 02:43:49 pm »

Det troede jeg også i 1980'erne, men nu er der gået over tredive år ...

Vi får se.

Vi har også vidst isen omkring nordpolen var ved at forsvinde i 30 år, - men det er først nu vi begynder at kunne se det tydeligt.

Anklageren

• Gæst
« Svar #141 Dato: Februar 04, 2017, 02:53:48 pm »

Vi har også vidst isen omkring nordpolen var ved at forsvinde i 30 år, - men det er først nu vi begynder at kunne se det tydeligt.

Nu vil køre ned på havnen og købe nogen støtteben til min riffel. Jeg har set at skibsforsyningen har nogen, og sidste sommer var der ikke nogen i byen. Det er jo ikke New York.

Jeg skal også have isen hakket af omkring motoren på min jolle og have startet motoren indtil den bliver varm - så jeg vil lige vente lidt med at frelse verden  :yes:

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    6.2%
    • Vis profil
« Svar #142 Dato: Februar 04, 2017, 04:06:18 pm »

Det giver dem ikke ret til at blæse på reglerne, men politiet skal adlyde ministeren - for vi vil ikke have et anarkistisk politi.

Hvad så når det netop er et "anarkistisk politi" som du kalder det, der er garanti for demokratiet ?

I Thailand har militæret tit måttet tage magten under uroligheder, men de har aldrig beholdt magten selv men altid afholdt frie valg hurtigst muligt igen.

Jeg må også lige gøre dig opmærksom på at Philippinerne har demokrati (sådan da) i dag fordi politi og militær nægtede at skyde på deres egen befolkning. Har du samme tillid til Dansk politi, - jeg har ikke.

Vi skal heller ikke have en flok hjernedøde robotter der bare adlyder en hvilken som helst ordre, det er alt for farligt, både for demokratiet og befolkningen.

Det har Dansk politi jo lige demonstreret.

Befolkningen skal nok ikke vente megen hjælp fra politiet i en krise eller krigssituation. Politiet vil have travlt med at beskytte politikerne og blæse befolkningen et stykke. De vil få lov at sejle i deres egen sø og klare sig selv som de bedst kan.

Jeg tror heller ikke dansk politi ville betænke sig på at skyde på egne borgere for at adlyde og beskytte politikerne, hvis deres fører gav ordre til det.
Det er politikernes politi, ikke borgernes eller demokratiets og ytringsfrihedens.

« Senest Redigeret: Februar 04, 2017, 04:16:47 pm af Phil »

Anklageren

• Gæst
Det er ikke demokratisk, når politiet nægter at følge ordrer
« Svar #143 Dato: Februar 04, 2017, 09:01:30 pm »

Hvad så når det netop er et "anarkistisk politi" som du kalder det, der er garanti for demokratiet ?

Jeg har allerede skrevet det før: Det er en udbredt misforståelse, at den udøvende magt repræsenteres af politiet - og den præcise formulering er taget fra et leksikon.

Hvis politiet nægter at adlyde en grundlovsstridig ordre, så er det stadig mytteri. Politiet bør protestere over for de overordnede og tage opgøret senere.

Der gælder de samme regler inden for militæret - man taber simpelthen krigen, hvis beslutningsprocesserne i militæret er for demokratiske.

###

Når politiet nægter at adlyde de foresatte, så er vi netop ovre i retning af noget revolutionært, hvis det griber om sig - og det er vi helt bestemt, når militæret gør det.

Under revolutioner gælder der andre regler, og det siger sig selv, at Grundloven allerede er sat ud af kraft i den situation.

Der er også ofte undtagelsestilstand inden revolutionen lykkes, og der gælder også andre regler end normalt.