Forfatter Emne: "Flødebolle-racisme" ???  (Læst 1865 gange)

Offline lyjse (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
"Flødebolle-racisme" ???
« Dato: December 13, 2014, 10:45:50 am »

http://sr.tv2.dk/forside-klumme/Lars_Bennike/er-pyrus-racistisk/?no_cache=1

Er 'Pyrus' racistisk?

Citér
Kalenderen starter, da Pyrus en morgen opdager, at ”nogen” i nattens løb har fyldt hans store julesok med slik. Nissepigen Kandis advarer ham mod at spise det hele på en gang, da hun er bange for, at han skal falde død om.

”Sludder og vrøvl. Skulle det endelig ske, så vil jeg dø som en lykkelig nisse”, siger Pyrus, og bryder ud i sangen ’Gi’ mig guf og gi’ mig godter’:

”Gi’ mig flødeboller eller
Gi’ mig fløde karameller
Gi’ mig flere, gi’ mig mere, giv mig meget
Gi’ mig giffen, gaffen, guf.
Gi’ mig flere, gi’ mig mere, giv mig meget
Gi’ mig giffen, gaffen, guf”,

http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-ma-man-ikke-sige-neger

Hvorfor må man ikke sige neger?

Citér
Neger betyder sort
Godt spørgsmål. Før vi finder ud af, om forskerne kan svare på det, slår vi lige op i Gyldendals åbne encyklopædi, hvor vi finder ud af, at 'neger' kommer fra det latinske ord 'niger', som slet og ret betyder 'sort'. Ifølge encyklopædien er det »en betegnelse for folk med sort eller brun hudfarve, fortrinsvis i Afrika syd for Sahara og i Nord- og Sydamerika.«

Jeg forstår ikke, at en flødebolle kan være racistisk  :connie_nutzo:

Fruppe

• Gæst
Sv: "Flødebolle-racisme" ???
« Svar #1 Dato: December 13, 2014, 02:37:53 pm »
Nu står der jo ikke negerboller i teksten, en betegnelse der blev fjernet længe før tosserne begyndte på deres kvalmende politiske korrekthed........og selv om der dengang stod negerboller på pakken sagde de fleste flødeboller.

I øvrigt har flødeboller aldrig været i nærheden af fløde medmindre der er brugt en anelse i bundvaflen eller chokoladen.

Offline lyjse (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: December 14, 2014, 09:05:10 am »
Nu står der jo ikke negerboller i teksten, en betegnelse der blev fjernet længe før tosserne begyndte på deres kvalmende politiske korrekthed........og selv om der dengang stod negerboller på pakken sagde de fleste flødeboller.

I øvrigt har flødeboller aldrig været i nærheden af fløde medmindre der er brugt en anelse i bundvaflen eller chokoladen.

Du har ret - jeg har også  altid kaldt dem for flødeboller - men jeg citerer: "'neger' kommer fra det latinske ord 'niger', som slet og ret betyder 'sort'. " så hvem der har fundet på, at det skulle være et skældsord, ved jeg ikke ???

Fruppe

• Gæst
« Svar #3 Dato: December 14, 2014, 10:08:54 am »

Du har ret - jeg har også  altid kaldt dem for flødeboller - men jeg citerer: "'neger' kommer fra det latinske ord 'niger', som slet og ret betyder 'sort'. " så hvem der har fundet på, at det skulle være et skældsord, ved jeg ikke ???

Kender du forresten flødeboller med lakridsovertræk, jeg ved ikke om det kun er Rema1000 der har dem, men de smager godt og anderledes.............jeg er nu ikke den store slikmund.

Joakim

• Gæst
« Svar #4 Dato: December 14, 2014, 11:13:10 am »
Den sag er så langt ude, og gimpen har da et problem, siden hun ser ligheder mellem dansende flødeboller i et børne program og så hendes søn af afrikansk afstamning.
Mon ikke afkommet møder mange ting i sit liv der er racistiske ,nu han er flaske op med de mærkværdigheder, bare der ikke er en der tager sig en kop sort kaffe i hans nærhed, så skal han da vist have krisehjælp.
:JC_finger:

Offline Fynbokvinde

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: December 14, 2014, 11:29:33 am »
Jeg synes for mange emner er ved at blive for følsomme, og nogle mennesker er lidt for sarte.

Vi behøver ikke at overanalysere hver enkelt udtalelse/ord. Hvis vi alle sammen bare opførte os ordentlig overfor hinanden, så skal det hele nok gå. Alt det politiske korrekthed er med til at vi ikke bare kan være umiddelbare og være os selv.
« Senest Redigeret: December 14, 2014, 11:31:51 am af Fynbokvinde »

Offline Trådløse-Anna

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
  • Tror på en fremtid uden de bl?s indblanding, :))
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: December 14, 2014, 11:35:15 am »

Kender du forresten flødeboller med lakridsovertræk, jeg ved ikke om det kun er Rema1000 der har dem, men de smager godt og anderledes.............jeg er nu ikke den store slikmund.

Man kan lave dem selv, også med lakrids,  :happy:

Se bare her-
http://www.odense-marcipan.dk/opskrifter/floedeboller/floedeboller-med-saltkaramel.aspx#9061
<3 <3
Støttemedlem af brovte-banden, :)

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Debat på barrikaderne
« Svar #7 Dato: December 14, 2014, 12:14:54 pm »
Den sag er så langt ude, og gimpen har da et problem, siden hun ser ligheder mellem dansende flødeboller i et børne program og så hendes søn af afrikansk afstamning.
Mon ikke afkommet møder mange ting i sit liv der er racistiske ,nu han er flaske op med de mærkværdigheder, bare der ikke er en der tager sig en kop sort kaffe i hans nærhed, så skal han da vist have krisehjælp.

Alle lader til at glemme, at sagen egentlig handler om et politisk opgør med, at nazisterne havde et anderledes racebegreb - så vi er rigtig i Janteland her.

Det sjove er, at dem som er ved at brække sig over al den politiske korrekthed - selv er yderst politisk korrekte (med en anden politisk målestok).

Man må altså hverken kunne mistænkes for at være racist - eller politisk korrekt - for så kan man være sikker på, at debatten ændrer karakter og kører ud af et sidespor.

Vi balancerer på et knivsæg i den offentlige debat - som gør det særdeles svært at debattere problemer som er knyttet til indvandring i Danmark - fordi det får folk op på barrikaderne.

Derfor finder jeg det sært, at vi stirrer os så blinde på splinten i svenskernes øjne - og overser bjælken i vores egne.

Vi ved jo som regel, om der blot smutter et racistisk - eller et såkaldt politisk korrekt udtryk - ud i kampens hede (eller om der er tale om noget dybtfølt).

« Senest Redigeret: December 14, 2014, 12:24:02 pm af Anklageren »
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Joakim

• Gæst
Sv: Debat på barrikaderne
« Svar #8 Dato: December 14, 2014, 01:09:38 pm »

Alle lader til at glemme, at sagen egentlig handler om et politisk opgør med, at nazisterne havde et anderledes racebegreb - så vi er rigtig i Janteland her.

Det sjove er, at dem som er ved at brække sig over al den politiske korrekthed - selv er yderst politisk korrekte (med en anden politisk målestok).

Man må altså hverken kunne mistænkes for at være racist - eller politisk korrekt - for så kan man være sikker på, at debatten ændrer karakter og kører ud af et sidespor.

Vi balancerer på et knivsæg i den offentlige debat - som gør det særdeles svært at debattere problemer som er knyttet til indvandring i Danmark - fordi det får folk op på barrikaderne.

Derfor finder jeg det sært, at vi stirrer os så blinde på splinten i svenskernes øjne - og overser bjælken i vores egne.

Vi ved jo som regel, om der blot smutter et racistisk - eller et såkaldt politisk korrekt udtryk - ud i kampens hede (eller om der er tale om noget dybtfølt).

Hvis man vil tages alvorlig skal man så harcelere over noget andet end en skide julekalender.
Hvis hun ikke kan forbedrede sin unge på at møde en verden hvor ikke alle synes han er så speciel som moar, så får har hun ikke løftet sin opgave ordentlig.

Vi har ikke lært en skid af anden verdenskrig, det sker snart igen.
Især med de madamme der har hærget de sidste 3 år, man laver velfærdsmassakre, overalt på nær indvandrebyrden.
Så beder man selv om samme gruppe lægges for had, det er en helt naturlig reaktion.

Grupper som jurister, socialrådgivere, speciellærer piver jo også når der tales om at indvandrebyrden skal mindskes, for så tager du brødet ud af munden på dem, de er dog mere raffinerede, og camoufler det under humanisme.

Denne humanisme kunne man passende teste, ved at indbetalinger til ALT der går til andre folkeslag pilles ud fra dansk skat, og kun de interesserede indbetaler eller husly med ALT hvad det indbære af udgifter, så fik tonen sgu hurtig en anden lyd.
Det er pisselet at prædike godhed og solidaritet, når man selv har sit på det tørre. :bad:

Jeg tror de fleste efterhånden tager beskyldningen om at være racist med et skuldertræk, det begreb er misbrugt så meget at det er udvandet.