Forfatter Emne: Samfundets døgnrytme er helt forkert  (Læst 505 gange)

politisk ukorrekt

• Gæst
Samfundets døgnrytme er helt forkert
« Dato: Januar 05, 2017, 08:17:14 am »
Jeg har tit undret mig over den syge døgnrytme, vi har her i Nordeuropa. Er jeg den eneste, der er træt af, at al aktivitet her i landet altid skal starte kl. 7-8 om morgenen? - et tidspunkt der for mig er midt om natten.

Ligeledes undrer det mig, så tidligt mange danskere går i seng. Mange går i seng kl. 22 hver aften. Men det er jo alt for tidligt, da der f.eks. ofte er en Champions League-kamp på tv, der først slutter 22.30. Og bagefter er der goal show o.s.v, og så bliver klokken jo noget over midnat, inden man er klar til at gå i seng.

Jeg går ind for at vi ændrer vor døgnrytme, så den bliver lidt ligesom nede i Spanien, hvor folk står et par timer senere op og går et par timer senere i seng. Det er ret irriterende, at folk skal styrte rundt og stresse og larme fra kl. 7-8 om morgenen.

(Skriver naturligvis dette i irritation over nabolarm fra kl. 7 om morgenen - havde egentlig tænkt mig at sove et par timer mere, da jeg først gik i seng ved 2-tiden :yes:).

Nogle vil svare, at "der skal jo nogle op for at passe samfundet og bla bla bla". Men den undskyldning dur ikke. Kommunalarbejdere BEHØVER IKKE larme fra kl. 7-16. De kan i stedet larme fra f.eks. kl. 9-18. :smile1:

Det er heller ikke fair overfor børn, at de skal op kl. 7 og møde i skole kl 8. Det tangerer børnemishandling, da netop børn har brug for at sove længe og være udhvilede. Jeg husker nok, at det var en pestilens i min skoletid, at man skulle så tidligt op hver morgen. Min naturlige døgnrytme har ALTID været at sove fra kl. 2 til kl. 10. :blum:
« Senest Redigeret: Januar 05, 2017, 08:19:39 am af politisk ukorrekt »

• Gæst
Sov sødt, lille Jumbo - og visselul... ;O))
« Svar #1 Dato: Januar 05, 2017, 08:52:27 am »
Det er for længst bevist at der ER forskel på os mennesker - 'A & B mennesker' - faktisk siges det at B-mennesker kan blive direkte syge af at være tvunget til at leve på A-præmisser...!

http://www.kristeligt-dagblad.dk/sundhed-helbred/saadan-faar-du-den-bedste-soevn-som-eller-b-menneske

Selv er jeg UBETINGET A-menneske, og ikke kun fordi jeg er tvunget til det..

- på alle hverdage larmer mit vækkeur klokken 03:45..! - Jeg skal helst ud af klappen 5:20 - og da jeg har nået en alder hvor 'morgen-nusseriet' tager en heeelvedes tid, så er det bare sådan det være... :yes:

Nuvel, her om vinteren er det sgu nogen gange sur mås at slæbe sig ud af fiseposen om morgenen.. - til gengæld ELSKER jeg de morgener, hvor jeg kan sidde udenfor og vågne langsomt op - med min kaffe og et godt stop pibetobak, alt imens imens det lysner i øst... :d_sunny:

Nu ved jeg jo ikke 'hvad/hvis' dit evt. arbejde er - men hvis du har noget du skal 'tidligt' op til - så har jeg sgu lidt ondt af dig.. :big_grin:

- og nej, JEG får ikke set ret meget Champions League eller noget som helst andet - hvis det foregår meget senere end 22.00  :negative:

doDO

• Gæst
Sv: Samfundets døgnrytme er helt forkert
« Svar #2 Dato: Januar 05, 2017, 10:00:26 am »
Jeg har tit undret mig over den syge døgnrytme, vi har her i Nordeuropa. Er jeg den eneste, der er træt af, at al aktivitet her i landet altid skal starte kl. 7-8 om morgenen? - et tidspunkt der for mig er midt om natten.

Ligeledes undrer det mig, så tidligt mange danskere går i seng. Mange går i seng kl. 22 hver aften. Men det er jo alt for tidligt, da der f.eks. ofte er en Champions League-kamp på tv, der først slutter 22.30. Og bagefter er der goal show o.s.v, og så bliver klokken jo noget over midnat, inden man er klar til at gå i seng.

Jeg går ind for at vi ændrer vor døgnrytme, så den bliver lidt ligesom nede i Spanien, hvor folk står et par timer senere op og går et par timer senere i seng. Det er ret irriterende, at folk skal styrte rundt og stresse og larme fra kl. 7-8 om morgenen.

Fruen og mig er også B mennesker, og det fungerer ganske fint, vi tilpasser os.
Jeg kan ikke forstå at du vil ændre på samfundet, det er jo netop friheden som er vigtigst, og opdelingen passer ganske fint for mange, tænk sig at alle sammen kørte på arbejd kl. 10.30.

Og det passer ikke helt at de er B mennesker i Spanien, stik modsat arbejder de meget tidligt for de meste, selvom air conditioning forstyrrer livets rytme for mange familier.

Nej, lad os nu endelig ikke ligge om på samfundet, og dem som er styret af uret skal også ha lov at gøre dette.