Forfatter Emne: Noget om Julen.  (Læst 1010 gange)

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.2%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Noget om Julen.
« Dato: December 18, 2016, 01:32:35 am »
Emmarenze Henriette Margrethe Gad, født Halkier 21. januar 1852 i København, død  8. januar 1921, også i København.
https://da.wikipedia.org/wiki/Emma_Gad

Bedre kendt som Emma Gad med sin "Takt og Tone", som jeg erindrer, at vi i min ungdom i 60'erne og 70'erne grinte lidt hånligt af, eller at man i bedste fald blot trak på skuldrene og tænkte sit.

Men hun er egentlig en ganske sej dame for sin tid.

For nylig var der en klumme i min lokalavis om Emma Gads gode råd i forbindelse med julen. En papiravis er jo ikke nem at linke til, men heldigvis genfandt jeg Emma Gads tanker om julen på nettet :-)

Sjov læsning til trods for, at ordene er skrevet...ja hvornår? Før 1921 i al fald.

"Allerede i November begynder de kære Smaa at lade Vink falde om, hvad de kan tænke sig at ville modtage, og inden Juleaften er naaet, er Gavelavinen svulmet op til en tordnende finansiel Katastrofe i mange Huse. Spørgsmaalet vil for de Flestes Vedkommende være: Hvem skal man give Gaver? Det vil naturligvis afhænge af Temperament og Familietradition og særlig af, hvor mange Gaver, man selv faar."

Ja, det kan man jo godt nikke genkendende til, også i vores århundrede.

Eller hvad med dette gode råd?

"Giv ikke Deres Børn kostbare Julegaver. Barnefantasien har den lykkelige Ævne at gøre det tarveligste Legetøj illuderende, og Luksus bidrager kun til, at Julen, modsat af, hvad den skulde, gør Børnene fordringsfulde og mindre elskværdige."

Ja, fordringsfulde og mindre elskværdige børn og børnebørn er det sidste, man ønsker, så måske de skulle nøjes med en gave til en tyver fra Tigerbutikken i år, så børnefantasien rigtig kan komme til sin ret?

Flere af Emma Gads gode råd om både jul og nytår findes her:

https://www.emmagad.dk/takt-og-tone/julen-hoejtider.html

I'm a Troll

Offline Fynbokvinde

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Sv: Noget om Julen.
« Svar #1 Dato: December 18, 2016, 09:24:31 am »
citat af Lunavecchia "Ja, fordringsfulde og mindre elskværdige børn og børnebørn er det sidste, man ønsker, så måske de skulle nøjes med en gave til en tyver fra Tigerbutikken i år, så børnefantasien rigtig kan komme til sin ret?"

Køb endelig ikke sådan noget plastik-bras. Det tror jeg bestemt ikke er i Emma Gads ånd.

doDO

• Gæst
« Svar #2 Dato: December 18, 2016, 09:45:22 am »
Emmarenze Henriette Margrethe Gad, født Halkier 21. januar 1852 i København, død  8. januar 1921, også i København.
https://da.wikipedia.org/wiki/Emma_Gad

Bedre kendt som Emma Gad med sin "Takt og Tone", som jeg erindrer, at vi i min ungdom i 60'erne og 70'erne grinte lidt hånligt af, eller at man i bedste fald blot trak på skuldrene og tænkte sit.

Men hun er egentlig en ganske sej dame for sin tid.

For nylig var der en klumme i min lokalavis om Emma Gads gode råd i forbindelse med julen. En papiravis er jo ikke nem at linke til, men heldigvis genfandt jeg Emma Gads tanker om julen på nettet :-)

Sjov læsning til trods for, at ordene er skrevet...ja hvornår? Før 1921 i al fald.

"Allerede i November begynder de kære Smaa at lade Vink falde om, hvad de kan tænke sig at ville modtage, og inden Juleaften er naaet, er Gavelavinen svulmet op til en tordnende finansiel Katastrofe i mange Huse. Spørgsmaalet vil for de Flestes Vedkommende være: Hvem skal man give Gaver? Det vil naturligvis afhænge af Temperament og Familietradition og særlig af, hvor mange Gaver, man selv faar."

Ja, det kan man jo godt nikke genkendende til, også i vores århundrede.

Eller hvad med dette gode råd?

"Giv ikke Deres Børn kostbare Julegaver. Barnefantasien har den lykkelige Ævne at gøre det tarveligste Legetøj illuderende, og Luksus bidrager kun til, at Julen, modsat af, hvad den skulde, gør Børnene fordringsfulde og mindre elskværdige."

Ja, fordringsfulde og mindre elskværdige børn og børnebørn er det sidste, man ønsker, så måske de skulle nøjes med en gave til en tyver fra Tigerbutikken i år, så børnefantasien rigtig kan komme til sin ret?

Flere af Emma Gads gode råd om både jul og nytår findes her:

https://www.emmagad.dk/takt-og-tone/julen-hoejtider.html

Tak for noget rigtigt læseværdigt her på DD

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.2%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: December 18, 2016, 02:41:21 pm »
citat af Lunavecchia "Ja, fordringsfulde og mindre elskværdige børn og børnebørn er det sidste, man ønsker, så måske de skulle nøjes med en gave til en tyver fra Tigerbutikken i år, så børnefantasien rigtig kan komme til sin ret?"

Køb endelig ikke sådan noget plastik-bras. Det tror jeg bestemt ikke er i Emma Gads ånd.

Bare rolig, de mindre børnebørn får plastik-bras fra Fætter BR, for det er, hvad de ønsker sig.
Det er kun de voksne, som får plastik-bras fra Tigerbutikken  :ROFL:
I'm a Troll

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.2%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: December 18, 2016, 02:43:25 pm »

Tak for noget rigtigt læseværdigt her på DD

Velbekomme :-)
Det hele skal jo ikke handle om muslimer.
I'm a Troll

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    99.8%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Andre Emma gad citater fra Omgangstone og Samtale
« Svar #5 Dato: December 18, 2016, 03:19:10 pm »
Tjenstagtighed
"Taarer betragtes som et næsten ufejlbarligt kvindeligt Vaaben. Ganske vist føler de fleste Mænd sig forsvarsløse overfor Kvindetaarer, men der gives forstokkede mandlige Væsner, hvem Graad irriterer, saa de ligefrem gør sig haarde, og kalder det for at tude.

Gør derfor ikke Brug af dette yndede Vaaben, hvor De ikke er nøje kendt med Deres Modparts Temperament, og overhovedet ikke, hvis De har Erfaring for, at det ikke klæder Dem at græde. Taarerne vil da være udgydt omsonst."

Håndtryk
"Skikken at trykke Folk i Haanden ved Hilsen og Farvel, ved Lykønskning eller Deltagelse, kort sagt ved enhver tænkelig Lejlighed, er en engelsk Skik, der i Nutidslivet har udviklet sig til at bruges af Alle, hvorimod det i Fortiden kun anvendtes ved mere højtidelige Anledninger.
Dog er der endnu Kredse, særlig blandt Damer, hvor det kun betragtes som korrekt at give Haanden til Personer indenfor det Samfundslag, man selv tilhører i Omgangslivet, og ikke f. Eks. til dem, man handler med i en Forretning eller overhovedet betjenes af i en eller anden Retning.
Det er Damen, der byder til Haandtryk, og ikke Herren."

Kedsomhed
"Selv om De keder Dem nok saa meget, naar De er sammen med Andre, lad det ikke ytre sig i Deres Væsen eller Udtryk. Øv Kommando over Deres Ansigt og undertryk alt, hvad der kunde ligne en Gaben. Selv den mindste Trækning ved et Næsebor vil røbe Dem.

Udprægede Meninger, der afviger stærkt fra de Andres, bør ikke sættes under Debat i Selskabslivet. Sker det, maa det være under saa let en Form, at det ikke støder."
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    99.8%
  • Country: gl
    • Vis profil
Hvad er 1 Kvint Melis?
« Svar #6 Dato: December 18, 2016, 03:40:16 pm »
Jeg prøvede at bage klejner i går, men opgav, og jeg har nu tænkt mig at starte forfra. Jeg tror at fejlen var, at jeg brugte Kærgården i stedet for gammeldags smør, og at der var for meget sukker i opskriften, så de også blev for søde.

Da jeg så tråden om Emma Gad, kom jeg til at tænke på Frk. Jensens Kogebog.

Tre  Æg  røres  godt  med  30  Kvint  Melis,   30  Kvint  lunken   Margarine,
stødt  Kardemomme  samt  hakket   eller   reven   Skal   af  en  Citron.   

Naar    dette    er    rørt    til    en    sejg    Masse,    kommes    3   
Spiseskefulde   raa   Fløde   og   omtrent    1  pund   Mel   deri.      Dejgen     
udrulles   meget  tyndt  og  afskæres   med   Kagesporen   i  langagtige 
Kager,   i  Midten   af  hvilke  der   ridses   et  Hul   med    Kagesporen,   
og  derigennem   trækkes   den   ene   Ende  af  Kagen,   som    derved   
slynges  i   en  Knude   paa   Midten.     Denne   Portion   kan   koges  i 
Palmin   paa   Stegepanden.   

En anden opskrift i Frk. Jensens Kogebog fra 1909

Fire  Æg  røres   med  1/3 pund  Melis,   og  25 Kvint  lunken  Margarine.    Et  Par  Skefulde   Fløde  og   1  pund   Mel   blandes   heri,   æltes   med    Hænderne,    udrulles,  formes   og  koges  som   ovenstaaende.   

Nu fandt jeg selv ud af, hvor meget en kvint er. 
1 kvint = 10 ort = 5 g

Hvad mener du om opskrifterne?
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.2%
    • Vis profil
Sv: Andre Emma gad citater fra Omgangstone og Samtale
« Svar #7 Dato: December 18, 2016, 04:22:36 pm »

Håndtryk
"Skikken at trykke Folk i Haanden ved Hilsen og Farvel, ved Lykønskning eller Deltagelse, kort sagt ved enhver tænkelig Lejlighed, er en engelsk Skik, der i Nutidslivet har udviklet sig til at bruges af Alle, hvorimod det i Fortiden kun anvendtes ved mere højtidelige Anledninger.
Dog er der endnu Kredse, særlig blandt Damer, hvor det kun betragtes som korrekt at give Haanden til Personer indenfor det Samfundslag, man selv tilhører i Omgangslivet, og ikke f. Eks. til dem, man handler med i en Forretning eller overhovedet betjenes af i en eller anden Retning.

Tænk engang, her troede jeg, at det at give hånd var en gammel dansk skik helt fra Ruder Konges tid.
Man skulle i det mindste tro det, når man tænker på den furore, det vækker, hvis man opdager, at der er nogen, som ikke vil give hånd til hvem som helst.

Der kan man bare se ;-)

I'm a Troll

doDO

• Gæst
Sv: Andre Emma gad citater fra Omgangstone og Samtale
« Svar #8 Dato: December 18, 2016, 04:37:14 pm »

Håndtryk

Tænk engang, her troede jeg, at det at give hånd var en gammel dansk skik helt fra Ruder Konges tid.
Man skulle i det mindste tro det, når man tænker på den furore, det vækker, hvis man opdager, at der er nogen, som ikke vil give hånd til hvem som helst.

Der kan man bare se ;-)

Ikke engang de Engelske var først med at give hånd, dette skik går helt tilbage til den romerske tid, hvor specielt soldater var kendt for gi hånd efter kamp, der er flere andre situationer hvor traditionen er carved ud i sten i Rome/Pompey og andre steder.

andet sjovt tradition er India, hvor man normalt ikke gir hånd, men hvor de unge tager hånden fra fremmede eller kendte for derefter ligger dem på deres forhoved som et tegn for respekt, (meget rørende)

Personligt tror jeg dog på at det kommer fra håndværker faget, hvor man så often hører, kan du gi mig en hånd ,o)

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    25%
  • Country: 00
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: December 19, 2016, 12:24:43 am »
"Takt og Tone" blev udgivet i 1918.

"Allerede i November begynder de kære Smaa at lade Vink falde om, hvad de kan tænke sig at ville modtage, og inden Juleaften er naaet, er Gavelavinen svulmet op til en tordnende finansiel Katastrofe i mange Huse. ................................................................................"

Der var opstået et borgerskab i sidste halvdel af 1800-tallet. De begyndte at få stor købekraft, og det er dem "gavelavinen juleaften" sigter til. For resten af befolkningen var der ikke nogen gavelavine.

Jeg er opvokset i 60'erne, hvor man kan tale om at gavelavinen opstod blandt almindelige mennesker, men min mor har fortalt om livet under hendes barndom i et husmandshjem på landet. Sådan noget som tøj, var yderst sjældent noget man købte. Alt lavede man selv.

Det legetøj vi fik som små, var mest noget til at se på. Ikke til at lege med. Først da vi fik Legoklodser, var der noget at lege med. Og så var der også noget legetøj, med nogen skinner man kunne skrue sammen og lave ting.

Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.4%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: December 19, 2016, 10:24:56 am »
Glædelig jul  :smile1:

Jeg er 8 år ældre end min bror.

Jeg husker julen hos mine bedsteforældre - som en dejlig tid.

Min farfar havde pyntet juletræet, og det stod i en anden stue, hvor døren var lukket ind til, så vi fik ikke set det, før vi havde spist and og flæskesteg / risalamande.

Det var meget spændende, når døren blev åbnet og træet stod tændt.

Men julegaverne var små.. jeg husker en skriveblok og en blyant.. nogle år senere, stod der en brugt cykel bag sofaen  :smile1:

Da min bror var på samme alder, ønskede han sig et elektrisk tog, men da han ikke fik det, som den første gave, skabte han sig hysterisk - indtil han endelig fik pakken med tog.

I vores familie - blev vi enige om, at det kun var børnene, der skulle have julegaver - og så spiller vi ellers om pakker - køber en pakke hver, til ca. 50 kr. og spiller om dem, så er det ikke så stressende op til jul.

For mit vedkommende, har de sidste par år været fyldt med sorger og store problemer, så jeg har haft svært ved, at finde julestemningen.

Jeg må lige "sparke mig selv bagi" og så se at få den kasse med julepynt, ud af skabet - ud og klippe noget gran, så duften af jul kommer ind, og så hjælper det, og vi skal nok få en god jul  :smile1:

« Senest Redigeret: December 19, 2016, 10:26:59 am af lyjse »

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.2%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: December 19, 2016, 01:32:39 pm »
"Takt og Tone" blev udgivet i 1918.

"Allerede i November begynder de kære Smaa at lade Vink falde om, hvad de kan tænke sig at ville modtage, og inden Juleaften er naaet, er Gavelavinen svulmet op til en tordnende finansiel Katastrofe i mange Huse. ................................................................................"

Der var opstået et borgerskab i sidste halvdel af 1800-tallet. De begyndte at få stor købekraft, og det er dem "gavelavinen juleaften" sigter til. For resten af befolkningen var der ikke nogen gavelavine.

Jeg er opvokset i 60'erne, hvor man kan tale om at gavelavinen opstod blandt almindelige mennesker, men min mor har fortalt om livet under hendes barndom i et husmandshjem på landet. Sådan noget som tøj, var yderst sjældent noget man købte. Alt lavede man selv.

Det legetøj vi fik som små, var mest noget til at se på. Ikke til at lege med. Først da vi fik Legoklodser, var der noget at lege med. Og så var der også noget legetøj, med nogen skinner man kunne skrue sammen og lave ting.

Du har helt ret, Emma Gad var en del af det bedre borgerskab, født ind i det og gift standsmæssigt, og det er ud fra de forudsætninger, hun skriver. Men en aktiv dame var hun nu.

http://www.kvinfo.dk/side/170/bio/1294/%20-/

Jeg voksede op i et middelklassehjem, men jeg erindrer nu ikke nogen decideret gavelavine, selv om jeg dog fik legetøj, der kunne leges med i 1950'erne.
I 1960'erne begyndte de bløde pakker at blive mere interessante, men et stort irritationsmoment var det, at når jeg fik noget moderne tøj i gaver fra familien, skulle det gemmes til pænt brug :-/
I'm a Troll

Offline Lunavecchia (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    14.2%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: December 19, 2016, 01:37:34 pm »
Lyjse

Jeg husker også det højtidelige øjeblik, hvor alle blev gennet ud af stuen, mens juletræet blev tændt. Selve træet havde vi naturligvis set i forvejen, for det stod i stuen, hvor vi spiste.

Vi giver også kun gaver til børnene i min familie, og så køber vi mindre gaver, vi rafler om, når gaveræset er overstået for børnenes vedkommende.
I'm a Troll

Offline hanne

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: December 19, 2016, 04:14:30 pm »
jeg vil skide på julen hva rager den mig.
religion er roden til al ondskab på jorden
og skulle forbydes.

Offline Fynbokvinde

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: December 19, 2016, 04:18:22 pm »
jeg vil skide på julen hva rager den mig.

Er den ikke meget hyggelig her i den lange mørke vinter med en lysfest!?