Mænd, kvinder og alle de andre > Familie, børn og parforhold

Noget om Julen.

(1/5) > >>

Lunavecchia:
Emmarenze Henriette Margrethe Gad, født Halkier 21. januar 1852 i København, død  8. januar 1921, også i København.
https://da.wikipedia.org/wiki/Emma_Gad

Bedre kendt som Emma Gad med sin "Takt og Tone", som jeg erindrer, at vi i min ungdom i 60'erne og 70'erne grinte lidt hånligt af, eller at man i bedste fald blot trak på skuldrene og tænkte sit.

Men hun er egentlig en ganske sej dame for sin tid.

For nylig var der en klumme i min lokalavis om Emma Gads gode råd i forbindelse med julen. En papiravis er jo ikke nem at linke til, men heldigvis genfandt jeg Emma Gads tanker om julen på nettet :-)

Sjov læsning til trods for, at ordene er skrevet...ja hvornår? Før 1921 i al fald.

"Allerede i November begynder de kære Smaa at lade Vink falde om, hvad de kan tænke sig at ville modtage, og inden Juleaften er naaet, er Gavelavinen svulmet op til en tordnende finansiel Katastrofe i mange Huse. Spørgsmaalet vil for de Flestes Vedkommende være: Hvem skal man give Gaver? Det vil naturligvis afhænge af Temperament og Familietradition og særlig af, hvor mange Gaver, man selv faar."

Ja, det kan man jo godt nikke genkendende til, også i vores århundrede.

Eller hvad med dette gode råd?

"Giv ikke Deres Børn kostbare Julegaver. Barnefantasien har den lykkelige Ævne at gøre det tarveligste Legetøj illuderende, og Luksus bidrager kun til, at Julen, modsat af, hvad den skulde, gør Børnene fordringsfulde og mindre elskværdige."

Ja, fordringsfulde og mindre elskværdige børn og børnebørn er det sidste, man ønsker, så måske de skulle nøjes med en gave til en tyver fra Tigerbutikken i år, så børnefantasien rigtig kan komme til sin ret?

Flere af Emma Gads gode råd om både jul og nytår findes her:

https://www.emmagad.dk/takt-og-tone/julen-hoejtider.html

Fynbokvinde:
citat af Lunavecchia "Ja, fordringsfulde og mindre elskværdige børn og børnebørn er det sidste, man ønsker, så måske de skulle nøjes med en gave til en tyver fra Tigerbutikken i år, så børnefantasien rigtig kan komme til sin ret?"

Køb endelig ikke sådan noget plastik-bras. Det tror jeg bestemt ikke er i Emma Gads ånd.

doDO:

--- Citat fra: Lunavecchia efter December 18, 2016, 01:32:35 am ---Emmarenze Henriette Margrethe Gad, født Halkier 21. januar 1852 i København, død  8. januar 1921, også i København.
https://da.wikipedia.org/wiki/Emma_Gad

Bedre kendt som Emma Gad med sin "Takt og Tone", som jeg erindrer, at vi i min ungdom i 60'erne og 70'erne grinte lidt hånligt af, eller at man i bedste fald blot trak på skuldrene og tænkte sit.

Men hun er egentlig en ganske sej dame for sin tid.

For nylig var der en klumme i min lokalavis om Emma Gads gode råd i forbindelse med julen. En papiravis er jo ikke nem at linke til, men heldigvis genfandt jeg Emma Gads tanker om julen på nettet :-)

Sjov læsning til trods for, at ordene er skrevet...ja hvornår? Før 1921 i al fald.

"Allerede i November begynder de kære Smaa at lade Vink falde om, hvad de kan tænke sig at ville modtage, og inden Juleaften er naaet, er Gavelavinen svulmet op til en tordnende finansiel Katastrofe i mange Huse. Spørgsmaalet vil for de Flestes Vedkommende være: Hvem skal man give Gaver? Det vil naturligvis afhænge af Temperament og Familietradition og særlig af, hvor mange Gaver, man selv faar."

Ja, det kan man jo godt nikke genkendende til, også i vores århundrede.

Eller hvad med dette gode råd?

"Giv ikke Deres Børn kostbare Julegaver. Barnefantasien har den lykkelige Ævne at gøre det tarveligste Legetøj illuderende, og Luksus bidrager kun til, at Julen, modsat af, hvad den skulde, gør Børnene fordringsfulde og mindre elskværdige."

Ja, fordringsfulde og mindre elskværdige børn og børnebørn er det sidste, man ønsker, så måske de skulle nøjes med en gave til en tyver fra Tigerbutikken i år, så børnefantasien rigtig kan komme til sin ret?

Flere af Emma Gads gode råd om både jul og nytår findes her:

https://www.emmagad.dk/takt-og-tone/julen-hoejtider.html

--- Afslutning på citat ---

Tak for noget rigtigt læseværdigt her på DD

Lunavecchia:

--- Citat fra: Fynbokvinde efter December 18, 2016, 09:24:31 am ---citat af Lunavecchia "Ja, fordringsfulde og mindre elskværdige børn og børnebørn er det sidste, man ønsker, så måske de skulle nøjes med en gave til en tyver fra Tigerbutikken i år, så børnefantasien rigtig kan komme til sin ret?"

Køb endelig ikke sådan noget plastik-bras. Det tror jeg bestemt ikke er i Emma Gads ånd.

Bare rolig, de mindre børnebørn får plastik-bras fra Fætter BR, for det er, hvad de ønsker sig.
Det er kun de voksne, som får plastik-bras fra Tigerbutikken  :ROFL:

Lunavecchia:

--- Citat fra: doDO efter December 18, 2016, 09:45:22 am ---

Tak for noget rigtigt læseværdigt her på DD

Velbekomme :-)
Det hele skal jo ikke handle om muslimer.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version