Forfatter Emne: Ti år igen.  (Læst 13647 gange)

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.2%
  • Country: ph
    • Vis profil
Sv: Ti år igen.
« Svar #30 Dato: December 26, 2016, 07:18:06 pm »

Det lyder godt, jeg håber bare det er en returbillet du har købt og ikke en enkeltbillet, - ellers kan du få problemer, de vil nemlig gerne være sikre på de kan komme af med dig igen. I værste fald kan det klares ved at deponere de penge en hjemrejsebillet vil koste, eller købe en billet til Hong Kong.
Jeg har læst at Thaierne vil til at rydde strandene for liggestole, vandscootere og andet turistbras. De har min fulde støtte. Hvis så bare turisterne vil forsvinde samtidig kan der blive helt rart at være igen. Jeg nåede at sejle rundt og se verden inden masseturismen tog fart i 70`erne og kan se hvor meget det virkelig har forandret og ødelagt. Især sådan nogen som dem i artiklen har ødelagt ikke blot strandene, men også den lokale mentalitet på stedet. (kommercialitet, matrialisme m.m.)
Er det din første længere rejse ?
Hvor længe har du tænkt dig at blive i Thailand ?

Selv tager jeg til Philippinerne igen i begyndelsen af Februar. Der er også ved at være overrendt af turister, selv om det knap er så slemt på grund af landets heldigvis dårlige ry og rygte, - det holder gudskelov en del af turisterne væk, - og der er absolut dødsensfarligt på Phillippinerne, I skal endelig ikke tage derud, man bliver både rullet og plyndret, Duterte farer rundt i gaderne og plaffer løs og der er fuldt af giftigt kryb alle vegne.

Der er dog den fordel at Philippinerne indtil for få år siden var Amerikansk koloni så alle taler engelsk. På Phillippinerne kan man tale med dem alle sammen, i Thailand stort set kun med dem der bor i turistområderne og kun lidt. (luderengelsk)

Jeg går ud fra du tager toget fra lufthavnen ind til Bangkok, og derfra tager toget videre til Surat Thani. Nu ved jeg ikke hvad tid du lander, men her er togtiderne og togpriserne fra Bangkok til Surat Thani, derfra går der både til Ko Samui.

http://www.railway.co.th/checktime/checktime.asp?lenguage=Eng

Du skal bare indsætte bynavnene, så kommer tiderne op.

Så vil jeg da ønske dig en rigtig god tur, håber du holder os opdateret hen ad vejen.
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

doDO

• Gæst
« Svar #31 Dato: December 26, 2016, 07:41:47 pm »
"Hvad tænker folk dog på?", spørger du.

De tænker vist mest på sig selv.

Det er også en af grundene jeg er betænkelig ved at tage til Thailand. Masseturismens destruktive kraft, vil jeg ikke gerne være en del af. Det er som et bombardement med atombomber.

Også er der CO2 udslippet fra min lange flyvetur.

Fra 70'erne kom det på mode, fra hippierne, at tage på vandreture i Himalaya. Det blev hurtigt main-stream. Resultatet er at dem der tager på vandreture der i dag, skal vade i affald til armhulerne. Affald efterladt af turister der drager til jomfruelige Himalaya.

Jeg læste også at et trecifret antal kinesere er ved at få en levestandard der ligne vores og at de vil efterspørge at komme til stranden i Sydøstasien. Uha, 300 millioner kinesere til Thailand. Fy for faen.

Køb en returbillet som Phil skriver, den skal du vise når du kommer ind i landet, og det er dyrt skulle du være i landet en dag for meget.

Er du bekymret for miljøet.
http://www.volunteerworkthailand.org/volunteer-thailand.php

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.2%
    • Vis profil
« Svar #32 Dato: December 26, 2016, 10:17:27 pm »

Det var et rigtig godt link du kom med, i hvert fald for en der rejser for at opleve og det tror jeg Carlo gør. Det er også en af grundene til at jeg tror han tager toget fra Bangkok til Ko Samui og ikke bare flyver. Det er helt fint hvis man kun har 2-3 uger fri fra fabrikken og bare skal ned og slappe af og slikke sol, men man oplever ikke særlig meget - det er der jo ikke tid til på 2-3 uger.

Jeg har selv været med i sådanne projekter, også i Thailand bl.a. sammen med Peace Core, det er en rigtig god måde at få nye kontakter og venner på.
Man kan også opleve at blive slæbt indenfor hvis man går forbi en skole i et landdistrikt, så skal man være forsøgskanin i deres engelsk eller geografitime, - det er en sjov oplevelse når alle ungerne griner og snakker Inglis.

Ja, det er dyrt at være der bare een dag for længe. I Bangkok har de et sidste chance bødekontor lige inden man går ind i afgangsterminalen, hvor man kan betale bøde for evt. manglende visa, overstay eller hvad der nu kan være. Bøden stemmer som regel med de penge man har på sig + hvad de ellers kan lokke fra dig - de skal nok sørge for man når sit fly alligevel, men først i sidste sekund.
Man skal nok være lige så slem som hallal-hippierne i 60`erne, der solgte både returbillet og pas så snart de var ankommet, før der sker noget rigtig slemt.

Køb en returbillet som Phil skriver, den skal du vise når du kommer ind i landet, og det er dyrt skulle du være i landet en dag for meget.

Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal, i håb om at planeten så har en chance for at overleve.

doDO

• Gæst
« Svar #33 Dato: December 26, 2016, 11:25:26 pm »

Det var et rigtig godt link du kom med, i hvert fald for en der rejser for at opleve og det tror jeg Carlo gør. Det er også en af grundene til at jeg tror han tager toget fra Bangkok til Ko Samui og ikke bare flyver. Det er helt fint hvis man kun har 2-3 uger fri fra fabrikken og bare skal ned og slappe af og slikke sol, men man oplever ikke særlig meget - det er der jo ikke tid til på 2-3 uger.

Jeg har selv været med i sådanne projekter, også i Thailand bl.a. sammen med Peace Core, det er en rigtig god måde at få nye kontakter og venner på.
Man kan også opleve at blive slæbt indenfor hvis man går forbi en skole i et landdistrikt, så skal man være forsøgskanin i deres engelsk eller geografitime, - det er en sjov oplevelse når alle ungerne griner og snakker Inglis.

Ja, det er dyrt at være der bare een dag for længe. I Bangkok har de et sidste chance bødekontor lige inden man går ind i afgangsterminalen, hvor man kan betale bøde for evt. manglende visa, overstay eller hvad der nu kan være. Bøden stemmer som regel med de penge man har på sig + hvad de ellers kan lokke fra dig - de skal nok sørge for man når sit fly alligevel, men først i sidste sekund.
Man skal nok være lige så slem som hallal-hippierne i 60`erne, der solgte både returbillet og pas så snart de var ankommet, før der sker noget rigtig slemt.

Tog turen er verdens bedste ferie, og så er det billigt.
Er du frækt stopper du halvvejs, og udforsker lidt, det koster trods alt kun ekstra 40 kr at komme på igen næste dag .o)

Vi glemte engang tidsforskellen og skulle af med 1500 kr. men som du skrev, i sidste øjeblik slap vi med en advarsel.

Sejt at du har prøvet være volunteer, bedre bliver det bare ikke.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    65.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #34 Dato: December 27, 2016, 01:11:08 am »
Det lyder godt, jeg håber bare det er en returbillet du har købt og ikke en enkeltbillet, - ellers kan du få problemer, de vil nemlig gerne være sikre på de kan komme af med dig igen. I værste fald kan det klares ved at deponere de penge en hjemrejsebillet vil koste, eller købe en billet til Hong Kong.

Jeg køber en billet til Kuala Lumpur, bare for at have en billet ud af landet. Jeg rejser hjem omkring 1. marts - tror jeg. Måske er der noget der kikser, så jeg må tidligere hjem, og billetter er dyre at få ændret dato på. Måske går det supergodt og jeg beslutter mig til at blive længere.

Jeg har tænkt mig at holde loven til punkt og prikke. Som altid i udlandet. (Ikke som muslimerne i DK.)

Citér
Jeg har læst at Thaierne vil til at rydde strandene for liggestole, vandscootere og andet turistbras. De har min fulde støtte. Hvis så bare turisterne vil forsvinde samtidig kan der blive helt rart at være igen.

I DK har vi jo haft vor berømte kystbeskyttelseslinie, som har fungeret godt i 101 år. Intet byggeri nærmere end 150 meter fra kysten.

Citér
Jeg nåede at sejle rundt og se verden inden masseturismen tog fart i 70`erne og kan se hvor meget det virkelig har forandret og ødelagt.

Tjaeeeeee..... Det er jo klart at de lande gerne vil have økonomisk vækst.

Thailand står nu på grænsen mellem I-land og U-land ifølge verdensstatistikken. Det der har givet dem væksten er sexturisme. Oversat til almindeligt dansk: de har kneppet sig fra U-lands-status, til at blive et I-land. Ikke noget at sige til. Sådan er kapitalismen.

Citér
- og der er absolut dødsensfarligt på Phillippinerne, I skal endelig ikke tage derud, man bliver både rullet og plyndret, Duterte farer rundt i gaderne og plaffer løs og der er fuldt af giftigt kryb alle vegne.

Ikke noget der afskrækker mig. Giftigt kryb er min største interesse. Uha, jeg håber ikke DerRudi læser det, for så får jeg det tilbage)

Man skal hverken være bange eller storsnudet, når man kommer ud.

Citér
Jeg går ud fra du tager toget fra lufthavnen ind til Bangkok, og derfra tager toget videre til Surat Thani. Nu ved jeg ikke hvad tid du lander, men her er togtiderne og togpriserne fra Bangkok til Surat Thani, derfra går der både til Ko Samui.

Det er tjekket. Jeg kommer til at tage en ufrivillig overnatning i Bangkok.

Citér
Så vil jeg da ønske dig en rigtig god tur, håber du holder os opdateret hen ad vejen.

Jeg har faktisk været ude hvor hvid mand aldrig har sat sin fod, f eks i Syktykar i Rusland. Mærkeligt sted, langt ude. Der er så uciviliseret at bilisterne holder for fodgængere der skal over gaden. Dem der kender Rusland, ved at russiske bilister ellers ikke standser for noget mindre end en elefant. Og så tolderne der kontrollerede pas, var mere nysgerrige efter hvordan sådan et EU-pas ser du, end egentlig at kontrollere passet. Det var måske første gang de havde set et. Sådan ser det uciviliserede Syktyvkar ud.

I Syktyvkar lå engang verdens største savværk, med eksport af træartikler til hele verden. I dag ligger det som en rustbunke. Et savværk i dag, er noget man spænder bag på traktorerne og kører ud til træet. Og syv - otte stykker til at drive det. Ikke arbejde for 40 000 russere, som dengang.
Du får ret og jeg får fred!

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    65.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #35 Dato: December 27, 2016, 01:35:18 am »
Mærkeligt noget med byen Syktyvkar i Komi Republik i Rusland. Ligger vest for Uralbjergene og op til Nordlige Ishav.

Da jeg kom der første gang, virkede Syktyvkar som en fredelig mellemsvensk by. Da jeg kom der anden gang, var byen præget af sikkerhedsstyrkerne OMON, tungt bevæbnede + andet politiopbud. Jeg kunne se at en nydelig cafe, ned til floden, som vi tidligere havde nydt, var brændt ned. Fordi indehaveren ikke betalte beskyttelsespenge til mafiaen, fik jeg fortalt.

Sådan fik jeg set Rusland i forandring.

Se en lille video fra Syktyvkar og bliv deprimeret og forstå hvorfor dem der har den mindste chance, flytter væk derfra.

https://youtu.be/2kYjsxZKE_s

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.2%
    • Vis profil
« Svar #36 Dato: December 27, 2016, 09:58:39 am »

Da jeg kom der første gang, virkede Syktyvkar som en fredelig mellemsvensk by. Da jeg kom der anden gang, var byen præget af sikkerhedsstyrkerne OMON, tungt bevæbnede + andet politiopbud. Jeg kunne se at en nydelig cafe, ned til floden, som vi tidligere havde nydt, var brændt ned. Fordi indehaveren ikke betalte beskyttelsespenge til mafiaen, fik jeg fortalt.

Det var endnu værre da jeg kom tilbage til min yndlingscafe i Faro i Portugal, hyggeligt lille sted i et hyggeligt kvarter med en smilende tyk vært, gode vine, tapas og venlige lokale gæster, - så var det gud hjælpe mig nedlagt og lavet om til en McDonald biks.

Citér
I DK har vi jo haft vor berømte kystbeskyttelseslinie, som har fungeret godt i 101 år. Intet byggeri nærmere end 150 meter fra kysten.

Den kystbeskyttelseslinje er genial, desværre har jeg hørt forsøg på at lave den om, håber ikke det lykkes.
På Boracay var der også en regel om at der ikke måtte bygges over palmehøjde, - det varede kun til der kom en hotelkoncern med tilstrækkelig mange penge.

Citér
Thailand står nu på grænsen mellem I-land og U-land ifølge verdensstatistikken. Det der har givet dem væksten er sexturisme. Oversat til almindeligt dansk: de har kneppet sig fra U-lands-status, til at blive et I-land. Ikke noget at sige til. Sådan er kapitalismen.

Ja, man skal hjælpe hvor man kan er også mit motto. Der kan man se hvordan et lille bidrag her og der fra godhjertede mennesker alligevel kan hjælpe et helt land på fode igen. Set i det rigtige perspektiv er det jo nærmest en form for nødhjælpsarbejde. Her har jeg som sømand naturligvis også ydet et lille, omend beskedent bidrag hist og her.

Det lyder interessant alt det du skriver om østlandene, et område jeg kun har et meget begrænset kendskab til. Jeg har også planer om at tage derover, men jeg tager til Philippinerne 7. februar og kommer først tilbage i april, om sommeren har jeg travlt i DK, så min tur til Ukraine bliver desværre ikke før til efteråret.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    65.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #37 Dato: Januar 06, 2017, 06:25:48 pm »
Så er jeg nået til Bangkok og kom glat igennem immigrationskontrollen.

Og vil videre med toget mod Kuala Lumpur. Men der er Øv, bøv, bussemand. Togstrækningen er oversvømmet. Jeg er på vej til Koh Samui, der er omtalt i artiklen. I morn tager jeg toget så langt det kører og håber der findes busser der kører uden om oversvømmelsen

http://www.dr.dk/nyheder/udland/ambassadoer-i-thailand-lyt-til-myndighederne

Bangkok er dog en hæslig og larmende by. Knaå så svinsk som Sankt Petersburg.

Jer der måske skal ud og rejse, og vil søge efter flybilletter og den slags. Gå LANGT uden om Momondo, Trivago, Travelmarket.dk og hvad der eller er af opreklamert gylle. Det man får tilbudt der, er heftigt overpriset. Jeg fandt mine flybilletter til det halve, nærmest, ved at gå uden om dem.

doDO

• Gæst
« Svar #38 Dato: Januar 06, 2017, 06:53:39 pm »

Og vil videre med toget mod Kuala Lumpur. Men der er Øv, bøv, bussemand. Togstrækningen er oversvømmet. Jeg er på vej til Koh Samui, der er omtalt i artiklen. I morn tager jeg toget så langt det kører og håber der findes busser der kører uden om oversvømmelsen

Jer der måske skal ud og rejse, og vil søge efter flybilletter og den slags. Gå LANGT uden om Momondo, Trivago, Travelmarket.dk og hvad der eller er af opreklamert gylle. Det man får tilbudt der, er heftigt overpriset. Jeg fandt mine flybilletter til det halve, nærmest, ved at gå uden om dem.

Puuha, det bliver lang ferie hvis du synes Bangkok er larmende.
Hvorfor ikke stoppe flere steder, du kan alligevel ikke køre hele vejen, også Penang er et besøg vært, dog er byen ligesom alle de andre larmende.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.2%
    • Vis profil
« Svar #39 Dato: Januar 06, 2017, 09:16:51 pm »

Så vidt jeg er orienteret er der tog helt ned til Thung Song, så du burde nok kunne komme hele vejen til Surat Thani med toget.

Jeg ved godt man af og til kan finde både bedre og billigere biletter ved at gå direkte til flyselskabet, men næsten halv pris ?
Det lyder som om du har en god fidus, vil du dele den med os, hvordan gjorde du det ?
Vil du fortælle os hvad du gav for biletten og hvor længe turen varer ?
« Senest Redigeret: Januar 06, 2017, 09:27:26 pm af Phil »

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    65.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #40 Dato: Januar 07, 2017, 06:40:19 am »
Nede på stationen står der et skilt, hvor der står at toget kun kører til Chumphon, som er omkring 2/3 til Surat Thani.  Jeg tager en nat mere i Bangkok, og i morgen tager jeg til Chumphon og håber der går busser der kører uden om oversvømmelserne.

Jeg har ikke nogen fidus til at få billigere billetter. Ikke andet, end hvis der reklameres anmassende for et eller andet, så skal man holde sig fra det.

Jeg søgte bare efter billetter på Google og lod være med at tage de mest prominente søgeresultater.

1800, - bops ud, 2 000,- hjem, uden lange ventetider. Med søgemaskinerne kan man måske finde noget tilsvarende, men så er det med lange ventetider i Dubai og lignende lortelande.

Offline El_Nino

• Hyper medlem
  • Activity:
    1.8%
  • Country: dk
  • Vejen skal altid være snorlige og fremad
    • Vis profil
« Svar #41 Dato: Januar 07, 2017, 11:04:25 am »
Nede på stationen står der et skilt, hvor der står at toget kun kører til Chumphon, som er omkring 2/3 til Surat Thani.  Jeg tager en nat mere i Bangkok, og i morgen tager jeg til Chumphon og håber der går busser der kører uden om oversvømmelserne.

Jeg har ikke nogen fidus til at få billigere billetter. Ikke andet, end hvis der reklameres anmassende for et eller andet, så skal man holde sig fra det.

Jeg søgte bare efter billetter på Google og lod være med at tage de mest prominente søgeresultater.

1800, - bops ud, 2 000,- hjem, uden lange ventetider. Med søgemaskinerne kan man måske finde noget tilsvarende, men så er det med lange ventetider i Dubai og lignende lortelande.

Pøj pøj, Carlo - god tur - hvad med Phuket - har selv været der et par gange - boede på Karon Beach :JC_out_cold: :JC_hurrah:
Tænk altid én gang til over det, før du gør det!

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.2%
    • Vis profil
« Svar #42 Dato: Januar 07, 2017, 12:25:18 pm »

Det er rigtig man sagtens kan finde billige flybiletter med lange rejsetider og flere flyskift, men med en fornuftig rejsetid syntes jeg 3800 er en ganske fornuftig pris, den bliver nok svær at finde meget billigere.

Hvis toget kun går til Chumpon, vil der uden tvivl være alle mulige transportører der tilbyder at fragte dig videre. Alt fra busser og lastbiler til trækvogne og cykeltaxier, og til mange forskellige priser. Jeg gætter på du bliver bestormet af tilbud på videretransport så snart du stiger ud af toget, - måske allerede i toget.

Må jeg spørge ind til din rejseforsikring ? De kan blive dyre når man når op i alderen, så der er mastercards tilbud nok et af de bedste og billigste, det er den jeg selv bruger, hvad har du af den slags ?

Håber du fortsætter med din rejsebeskrivelser og også gerne nogle gode billeder.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    65.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #43 Dato: Januar 07, 2017, 03:33:19 pm »
Jeg har årsrejseforsikring hos Europæiske ERV. Håber satme den er tistrækkelig.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    65.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #44 Dato: Januar 09, 2017, 10:39:58 am »
Så fik jeg prøvet det med. Blive berørt af en af de naturkatastrofer i 3. verden, som man ellers kun læser om.

Jeg fik to ekstra ufrivillige døgn i Bangkok. Men nu blev toglinien åben. Føj, et syn at køre gennem det hærgede landskab. Oversvømmelsen havde skyllet affaldspande og lossepladser ud, så indholdet var spredt over landskabet. Og det var det man kunne se. Gud nåde og trøste os overfor det der er blevet skyllet ud af latriner og kloakker. Og være glad for at man er en privilligeret turist, der har adgang til sæbe og rent vand.