Forfatter Emne: Nationaløkonomi og hjemmegående  (Læst 320 gange)

Offline homofaber (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    41%
  • Country: 00
    • Vis profil
Nationaløkonomi og hjemmegående
« Dato: December 01, 2016, 04:37:07 pm »
Jeg har et spørgsmål, som jeg er lidt usikker på. I et land som USA har de en stor del af hjemmegående mødre og vi har også en del i Danmark - gider dog ikke lige finde tal på det - de fleste ville nok sige, at så længe den ene partner kan forsørge dem, er det ikke et problem. Men hvordan ser det ud i et makroøkonomisk perspektiv? Man kan jo ikke prissætte værdien af en hjemmegående, så flere hjemmegående ville betyde et fald i nationalregnskabet. Eller hvad? Der er sikkert flere ting, der kan spille ind og ikke mindst ægtefællens skattefradrag måske. Og hvordan ser det ud fra staten eller det offentliges side under høj- og lavkonjunkturer?
Spørgsmålet er, om det er totalt ligegyldigt, hvis den ene partner er hjemmegående, som folk ville sige, eller om det for samfundet kan være en ulempe. Jeg ligger mest til det sidste, men er lidt i tvivl. Der er måske heller ikke et enkelt svar på det.

Det er ikke en diskussion for eller imod hjemmegående, men kun hvad det har/får af konsekvens set ud fra de økonomsike teorier om samfundsøkonomi.