Forfatter Emne: Hvad bør vi lære af de to skæbnesvangre valg i år  (Læst 1154 gange)

Offline GuBBi (OP)

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    10.4%
  • Country: dk
    • Vis profil
Hvad bør vi lære af de to skæbnesvangre valg i år
« Dato: November 09, 2016, 07:56:01 pm »
Det overraskede mig, ligesom det meste af verden, at Trump løb af med sejren igår nat, selvom jeg nok troede det ville blive lidt tættere end visse medier forudsagde. Men i bagklogskabens lys, burde det faktisk ikke have overrasket mig, for der er store ligheder mellem denne afstemning og brexit afstemningen tidligere i år. Det primære de havde til fælles var måden kampagnerne var blevet ført på.

Brexit og Clinton siden havde begge påtaget sig den højere moral og bebrejdede, ikke bare andre politikere, men også folk der lænede til at stemme imod dem selv, som racister, sexister, og tabere. Ligesom "hvide mænd" er blevet brugt nærmest som et skælsord.

Trump og Brexist siden har det til fælles at de begge udstykkede en eller anden vision for tingenes tilstand der var anderledes end status quo. Og de havde det tilfælles at de kunne få selverklærede moralske korsfarere op i det røde felt. Med andre ord kunne de pisse alle de rigtige mennesker af, og vise en anden vej for fremtiden.

Den åbenlyse lektie her er at folk ikke kan lide at du anklager dem for tusind forfærdelige ting (specielt når de ikke er sande), og at det motiverer dem til at stemme imod dig. Det andet er at du bliver nød til at give folk en vision at stemme på, andet end "jeg er i hvert fald marginalt bedre end alternativet". For selvom du måske kan få overbevist en del mennesker om det faktum, er det ikke et argument der motiverer dem til at gå ned til stemmeboksen.

For de folk der blev kaldt tabere og en masse værre ting, vil enhver forandring jo være en mulighed. Hvis de er "tabere" nu, hvad har de så at tabe? At de så samtidig kan få hævn over moralens hævdere er vel bare en bonus for dem.

Dem der stemte Trump er ikke (nødvendigvis) idioter, og det samme med dem der stemte Brexit. De stemte bare på dem der gik i rette med dem, og nikkede genkendende til deres bekymringer.

Jeg var hverken for Brexit eller Trump, så jeg håber det her fører til længe ventet selvransagelse på, specielt på venstrefløjen.
« Senest Redigeret: November 10, 2016, 05:12:36 pm af GuBBi »

Offline politisk ukorrekt

• Hyper medlem
  • Activity:
    11.4%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Selvfølgelig styrer aliens da verden.
    • Vis profil
Sv: Hvad bør vi lære af de to skæbnesvangre valg i år
« Svar #1 Dato: November 09, 2016, 08:48:47 pm »
Den primære lektie der kan drages er, at hvis man som mainstreamedie eller som magthaver pisser på folk og kalder dem dumme, uvidende o.s.v., så er det helt sikkert at de vender dig ryggen. Derfor mener jeg, at magteliten og også medierne bør udvise større ydmyghed - og i stedet for bare at affeje folk, der f.eks stemmer imod EU eller stemmer for Trump som dumme eller idioter, der intet fatter, bør man lytte til dem for at finde ud af, hvad det er for nogle problemstillinger, de er utilfredse med og som har fået dem til at foretage deres (protest-)valg.

Jeg ville modsat dig, GuBBi, have stemt både for Brexit og for Trump. Og det er bl.a. fordi jeg føler mig provokeret af, når magthaverne omtaler folk som jeg, der har nogle skeptiske holdninger til globaliseringen og til den stadigt større centralisering af magten, for konspirationstosser, dumme, idioter o.s.v. Så bliver jeg trodsig og har da bestemt slet ikke lyst til at stemme på dem. Fordi når jeg udviser skepsis overfor magteliten, burde de i stedet indgå i dialog med jeg eller andre skeptikere, lytte til os o.s.v. I stedet gør de grin med os, affejer os som fatsvage eller sære - kort sagt ser ned på os (jeg husker nok, at i forbindelse med Brexit kaldte flere fra magteliten Brexit-tilhængerne for dumme - ligesom Trump-tilhængere er blevet kaldt racister, landsbytosser o.s.v.). Det fremmer en politikerlede, som i sidste ende er det, som giver dette skred mellem politikere/magthavere og befolkningen, som har udløst de her overraskende resultater.

Jeg faldt i øvrigt lige nu over en kommentar fra De Konservatives Rasmus Jarlov, som jeg synes rammer pointen meget godt. Han skriver i dag: »De har tydeligvis ikke forstået, hvorfor Trump er blevet valgt til præsident. Både politikere og medier har udnævnt Trumps vælgere til idioter og folk, der ikke forstår verden. Men nu viser det siger, at det er kommentariatet, der ikke har forstået verden og har fejllæst situationen,«

Helt enig. Det er jo ikke Trumps vælgere, men de meningsdannere, der har udnævnt disse til fatsvage idioter og landsbytosser o.s.v., som mangler fornemmelse for virkeligheden....

Et godt eksempel herpå er DR2-værten Niels Krause Kjær. For et par uger siden hånede han nærmest Trump på direkte tv (tror det var i Deadline) og udtrykte meget tydeligt, at Trump allerede havde tabt valget og at det var tid til selvransagelse hos Republikanerne. Det siger da mere om, hvor virkelighedsfjern den åh, så kloge (mener han sikkert selv) DR-journalist er end det siger om Trump og hans vælgere! Jeg tænkte allerede, mens jeg sad og så det program, at Krause Kjær var alt for bombastisk i sin udmelding og at han meget vel kunne komme til at fortryde den. Jeg håber at han i dag er blevet lidt mere ydmyg og har lært, at man skal passe på med som "neutral" vært på DR at komme med så bombastisk en udmelding. Og jeg ved jo, at i USA har meningsdannerne vist samme arrogance. Og det er jeg sikker på kan have provokeret nogle tvivlere til at stemme på Trump. Lidt i trods måske.

Derudover kan vi drage den lektie, at meningsmålinger skal tages med et gran salt - hvor det af og til virker som om, at de nærmest udgør et evangelium for diverse journalister og meningsdannere (de læser nærmest dem som facitlister). Folk er ikke altid ærlige i disse meningsmålinger, især ikke når de som Trump-tilhængerne er blevet dæmoniseret af medierne. Lidt ligesom homoseksuelle da heller ikke altid har lyst til at indrømme at de er homoer, bare for at nævne et andet eksempel. Og meningsmålingerne tager heller ikke i tilstrækkelig grad højde for tvivlerne, som kan finde på at ændre holdning i sidste øjeblik (f.eks. blev det nævnt i går, at mange Trump-stemmer faldt fra vælgere, der i sidste øjeblik bestemte sig for at stemme på ham - og den slags er svært at tage højde for i en meningsmåling).
« Senest Redigeret: November 09, 2016, 09:22:20 pm af politisk ukorrekt »
Sandheden er ilde hørt. Men sandheden er at Aliens allerede er her på jorden og infiltrerer alverdens regeringer. Take it or leave it. But it´s true.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: November 09, 2016, 10:43:53 pm »
Den primære lektie der kan drages er, at hvis man som mainstreamedie eller som magthaver pisser på folk og kalder dem dumme, uvidende o.s.v., så er det helt sikkert at de vender dig ryggen. Derfor mener jeg, at magteliten og også medierne bør udvise større ydmyghed - og i stedet for bare at affeje folk, der f.eks stemmer imod EU eller stemmer for Trump som dumme eller idioter, der intet fatter, bør man lytte til dem for at finde ud af, hvad det er for nogle problemstillinger, de er utilfredse med og som har fået dem til at foretage deres (protest-)valg.

Det handler ikke om nogle problemstillinger, for man omvender ikke provoer med politik.

De vil altid være imod det bestående samfund, og det der ville kunne have hjulpet var, at de allerede i skolen havde følt sig som vindere, men det har de aldrig gjort i hele deres liv.

MVH

Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

• Hyper medlem
  • Activity:
    11.4%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: November 09, 2016, 11:11:38 pm »

Det handler ikke om nogle problemstillinger, for man omvender ikke provoer med politik.

De vil altid være imod det bestående samfund, og det der ville kunne have hjulpet var, at de allerede i skolen havde følt sig som vindere, men det har de aldrig gjort i hele deres liv.

MVH

Jeg klarede mig nu pænt nok i skolen. Og som barn var jeg ikke specielt provo. Nok lidt en outsider og meget min egen, men provo var jeg ikke. Tværtimod en meget flink dreng (lidt for flink, nu jeg analyserer det i dag). Provo er noget jeg er blevet med alderen, efterhånden som jeg har fundet ud af, hvor meget råddenskab der er i verden.

Dog er det nok sandt, at selvom Trump har vundet, er jeg stadig skeptisk overfor magthaverne. Og Trump skal ikke tro, at han ikke bliver holdt øje med fra min side. Jeg vil naturligvis holde øje med, om han holder sine løfter - for politkerne skal stå til ansvar for, hvad de lover. De slipper alt for ofte afsted med falske løfter og valgflæsk, som de ikke lever op til alligevel.
Sandheden er ilde hørt. Men sandheden er at Aliens allerede er her på jorden og infiltrerer alverdens regeringer. Take it or leave it. But it´s true.

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    1%
  • Country: bs
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: November 10, 2016, 09:45:03 am »

MVH

Jeg klarede mig nu pænt nok i skolen. Og som barn var jeg ikke specielt provo. Nok lidt en outsider og meget min egen, men provo var jeg ikke. Tværtimod en meget flink dreng (lidt for flink, nu jeg analyserer det i dag). Provo er noget jeg er blevet med alderen, efterhånden som jeg har fundet ud af, hvor meget råddenskab der er i verden.

Dog er det nok sandt, at selvom Trump har vundet, er jeg stadig skeptisk overfor magthaverne. Og Trump skal ikke tro, at han ikke bliver holdt øje med fra min side. Jeg vil naturligvis holde øje med, om han holder sine løfter - for politkerne skal stå til ansvar for, hvad de lover. De slipper alt for ofte afsted med falske løfter og valgflæsk, som de ikke lever op til alligevel.

Uha da. Så du vil personligt holde øje med hvad tumpen render rundt og laver af ulykker og stille ham til regnskab?

Ærlig talt, jeg tror sgu han er pænt kold over for både dig og andre her i lille Danmark.
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Hvad nu, hvis "de" helt reelt er tabere?
« Svar #5 Dato: November 10, 2016, 10:57:12 am »
At være en "taber" handler ikke kun om man er i stand til at "skaffe mad på bordet".

Hvis man ikke har en fornemmelse af, at verden bevæger sig fremad, og samtidig spørger sig selv: Kan "dette" dog være meningen med livet? ... Er der ikke andet?

... hvor livet ikke rigtigt er opfyldelsen af de drømme, man havde som helt ung om at gøre "det" bedre ...

Så er stilstand måske ikke ...

Kennedy og Trump er/var enormt forskellige, men to ting har de til fælles: Viljen til forandring - og folkelig opbakning.
« Senest Redigeret: November 10, 2016, 11:07:20 am af Anklageren »
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.4%
  • Country: ph
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: November 10, 2016, 11:13:07 am »

Breder Trumpismen sig til Europa ?

Gert Wilders har allerede sagt at Trumps sejr er en revolution der også er nødvendig i Europa.

Der er allerede lagt op til flere episoder i Trump-stil, startende med det Østrigske genvalg, og afstemningen om Italian Constitutional referendum 4. December. Derefter følger der 12 valg inden for et år.

Rumænsk valg 11. December, Hollænderne stemmer i marts, Fransk præsidentvalg sidst i April, Tyskland i September, Tjekkiet i oktober plus andre, og derudover en masse lokale valg.

Vil Trumpismen brede sig til og i Europa og hvor hurtigt ? - det bliver spændende at se.

Selvransagelsen er nok ca. 30 år for sent på den.

Det overraskede mig, ligesom det meste af verden, at Trump løb af med sejren igår nat, selvom jeg nok troede det ville blive lidt tættere end visse medier forudsagde. Men i bagklogskabens lys, burde det faktisk ikke have overrasket mig, for der er store ligheder mellem denne afstemning og brexit afstemningen tidligere i år. Det primære de havde til fælles var mådes kampagnerne var blevet ført på.

Brexit og Clinton siden havde begge påtaget sig den højere moral og bebrejdede, ikke bare andre politikere, men også folk der lænede til at stemme imod dem selv, som racister, sexister, og tabere. Ligesom "hvide mænd" er blevet brugt nærmest som et skælsord.

Trump og Brexist siden har det til fælles at de begge udstykkede en eller anden vision for tingenes tilstand der var anderledes end status quo. Og de havde det tilfælles at de kunne få selverklærede moralske korsfarere op i det røde felt. Med andre ord kunne de pisse alle de rigtige mennesker af, og vise en anden vej for fremtiden.

Den åbenlyse lektie her er at folk ikke kan lide at du anklager dem for tusind forfærdelige ting (specielt når de ikke er sande), og at det motiverer dem til at stemme imod dig. Det andet er at du bliver nød til at give folk en vision at stemme på, andet end "jeg er i hvert fald marginalt bedre end alternativet". For selvom du måske kan få overbevist en del mennesker om det faktum, er det ikke et argument der motiverer dem til at gå ned til stemmeboksen.

For de folk der blev kaldt tabere og en masse værre ting, vil enhver forandring jo være en mulighed. Hvis de er "tabere" nu, hvad har de så at tabe? At de så samtidig kan få hævn over moralens hævdere er vel bare en bonus for dem.

Dem der stemte Trump er ikke (nødvendigvis) idioter, og det samme med dem der stemte Brexit. De stemte bare på dem der gik i rette med dem, og nikkede genkendende til deres bekymringer.

Jeg var hverken for Brexit eller Trump, så jeg håber det her fører til længe ventet selvransagelse på, specielt på venstrefløjen.
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal.

• Hyper medlem
  • Activity:
    11.4%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: November 10, 2016, 11:22:46 am »

Uha da. Så du vil personligt holde øje med hvad tumpen render rundt og laver af ulykker og stille ham til regnskab?

Ærlig talt, jeg tror sgu han er pænt kold over for både dig og andre her i lille Danmark.

Utvivlsomt.

Men min kommentar var mere møntet på en anden brugers kommentar om, at hvis Trump blev valgt, kunne jeg ikke bagefter tillade mig at kritisere nogen, hvis det blev en katastrofe og hvis verden gik under o.s.v. Jo, selvfølgelig kan jeg da det, for jeg vil da naturligvis holde Trump op på hans løfter. For selvom jeg foretrak og foretrækker ham fremfor Clinton, så er det jo - som en anden så sandt nævnte - stadig resultaterne, han skal dømmes på. Og dem har han stadig til gode at vise, at han kan levere i praksis. Og naturligvis vil jeg kritisere ham, hvis han ikke holder, hvad han lover.

At han så nok er ligeglad med min kritik, det har du da nok ret i. Men hvis alle nu kritiserer ham, hvis han ikke lever op til løfterne, så er han måske alligevel ikke helt ligeglad.

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Dig og dine ét-parti-drømme
« Svar #8 Dato: November 10, 2016, 12:19:03 pm »

Gert Wilders har allerede sagt at Trumps sejr er en revolution der også er nødvendig i Europa.

I tåler bare ikke den mindste medgang. Europa er stadig demokratisk med mange partier.

Manden med brintoverilte-håret er ikke revolutionsleder.

« Senest Redigeret: November 10, 2016, 12:40:54 pm af Anklageren »

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    22.6%
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: November 10, 2016, 12:33:14 pm »
Og Trump skal ikke tro, at han ikke bliver holdt øje med fra min side. Jeg vil naturligvis holde øje med, om han holder sine løfter - for politkerne skal stå til ansvar for, hvad de lover. De slipper alt for ofte afsted med falske løfter og valgflæsk, som de ikke lever op til alligevel.

Du får travlt. Tidligere lovede han at muslimer ikke ville få lov til at rejse ind i USA. Det har han allerede trukket tilbage, og der er to måndere til han skal indtage præsidentstolen.
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Offline Phil

• Hyper medlem
  • Activity:
    8.4%
  • Country: ph
    • Vis profil
Direkte demokrati, - NU
« Svar #10 Dato: November 10, 2016, 12:40:55 pm »

Jeg vil give dig ret i Gert Wilders frisør burde straffes.

Jeps, der er mange politiske partier i Europa, - der var også mange mulige præsidentkandidater i USA, og alligevel ender de op med de to.

Men Trumpismen og dens udbredelse i Europa, og muligheden for at "fuck you" bevægelsen mod de politiske pampere, deres system og politiske korrekthed vil skabe gehør og få følgere i Europa ved kommende valg, er et rimeligt stort emne i andre medier og fora.

Ingen tvivl om det vil komme til at gavne og give flere stemmer til både Wilders, LePenn, AfD og lignende partier ud over Europa ved de næste valg.

TRUMP TSUNAMI: EU braces for 'revolution' amid Austria, Italy, France and German elections
http://www.express.co.uk/news/world/730767/US-election-Donald-Trump-european-leaders-fear-effects

I tåler bare ikke den mindste medgang. Manden med brintoverilte-håret er ikke revolutionsleder.

Der er stadig mange politiske partier i Europa.
Ser frem til at jordens befolkning reduceres til ca. 1% af det nuværende antal.

• Hyper medlem
  • Activity:
    11.4%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: November 10, 2016, 12:47:33 pm »
Og Trump skal ikke tro, at han ikke bliver holdt øje med fra min side. Jeg vil naturligvis holde øje med, om han holder sine løfter - for politkerne skal stå til ansvar for, hvad de lover. De slipper alt for ofte afsted med falske løfter og valgflæsk, som de ikke lever op til alligevel.

Du får travlt. Tidligere lovede han at muslimer ikke ville få lov til at rejse ind i USA. Det har han allerede trukket tilbage, og der er to måndere til han skal indtage præsidentstolen.

Jeg er ikke i tvivl om, at han ikke kan holde ret meget af det, han har lovet. Grunden til at jeg har anbefalet ham fremfor Hillary er, at jeg ikke har lyst til at få en atombombe i fjæset - og jeg fastholder, at Hillary´s uforsonelige kurs overfor Putin før eller siden ville have ført til en stor krig, måske endda en atomkrig. Men bortset fra det er det jo ikke fordi jeg har de helt vildt høje tanker om Trump og hans troværdighed. Som jeg har skrevet før, anser jeg ham mere som det mindste onde end som en rigtigt god kandidat.

Jeg bemærkede også, at han i sin første tale efter valget straks lød meget mildere stemt overfor Hillary end før, hvor han har lovet at få hende smidt i fængsel. Så det med at hun skulle i spjældet var nok også bare valgflæsk.

Det kan dog næppe gå meget værre end med Obama. Han holdt stort set ikke ét eneste af sine løfter....

What do you think? Will Donald Trump Break his Promises like other President?

https://www.youtube.com/watch?v=7XoZCOvUcSY
« Senest Redigeret: November 10, 2016, 12:50:27 pm af politisk ukorrekt »

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Halloo - jorden kalder Phil
« Svar #12 Dato: November 10, 2016, 12:50:59 pm »

Men Trumpismen og dens udbredelse i Europa, og muligheden for at "fuck you" bevægelsen mod de politiske pampere, deres system og politiske korrekthed vil skabe gehør og få følgere i Europa ved kommende valg, er et rimeligt stort emne i andre medier og fora.

Det er bare et valg blandt mange, og næste gang vinder modparten.

Forslag om totalt indrejseforbud for muslimer er forsvundet fra Trumps hjemmeside

Revolutionen er aflyst på grund af medgang Ha ha ha ha

• Hyper medlem
  • Activity:
    11.4%
    • Vis profil
Sv: Halloo - jorden kalder Phil
« Svar #13 Dato: November 10, 2016, 12:55:11 pm »

Forslag om totalt indrejseforbud for muslimer er forsvundet fra Trumps hjemmeside

Det gælder jo begge fløje, at de har svært ved at holde deres løfter. Hvem husker ikke SF i Danmark, da de kom til magten. Total fiasko. Omvendt har DF jo også meget svært ved at holde deres løfter i praksis...

Det er jo derfor jeg siger, at uanset hvem der vinder et valg, så er det i praksis en skyggeregering der styrer det meste og det er kun småting, som en præsident kan flytte rundt med. Nemlig de store internationale banker og cooporations. Politikerne er stort set blot marionetdukker for disse. Til en vis grad er Trump det også - dog knapt så meget som Hillary, mener jeg. Men det er naivt at tro, at han ikke også har inflydelsesrige lobbyister bag sig. For uden dem, vinder man jo ikke et amerikansk valg.
« Senest Redigeret: November 10, 2016, 12:57:04 pm af politisk ukorrekt »

Sharia

• Gæst
Han bygger en mur?
« Svar #14 Dato: November 10, 2016, 12:57:52 pm »

Det holder nasserøve væk?

EU burde bygge en mur rundt om hele Europa, ligesom Atlantvolden?