Forfatter Emne: Hvorfor kan drenge ikke gå i kjole?  (Læst 4380 gange)

Offline sun^lady (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Hvorfor kan drenge ikke gå i kjole?
« Dato: Juli 11, 2012, 05:31:46 pm »
Herbert på 3 år, elsker at klæde sig ud i kjole, og forældrene har ladet ham gå i børnehave med kjole på. Det er der rigtig mange der ikke kan acceptere, og nogle har endda ment at Herbert burde tvangsfjernes, fordi forældrene lader ham gå i kjole. Hvorfor er det så forfærdeligt egentlig? At piger går i drengetøj og leger med såkaldt drengelegetøj, er helt accepteret. Men omvendt er noget frygteligt noget. Er mænd virkelig så bange for deres identitet?

I artiklen på DR siger mandeforskeren Kenneth Reinicke:

Citér
- Maskuliniteten er mere sårbar og skrøbelig i vores samfund end femininiteten, og derfor er sanktionerne mere barske. Hvis man ikke levere op til normerne som dreng, betaler man en hård pris. Mandekønnet er i høj grad konstitueret ved det, man ikke er som mand: "Jeg er i hvert fald ikke svans og homo." Derfor er der også meget mere angst blandt drenge for at falde uden for normerne. Homofobi simpelthen et skabende element for mange drenge og mænds venskaber og omgangsformer, siger han.

Er maskulinitet sårbar og skrøbelig, og hvorfor? Er kvindekønnet det stærke køn, også på det område? Kan det da ikke være fuldstændig ligegyldigt hvilket tøj man har på? Hvorfor betyder det så meget, hvad man tror andre tænker om en?

Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/07/11/151244.htm?rss=true

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • Klub-SUK
Sv: Hvorfor kan drenge ikke gå i kjole?
« Svar #1 Dato: Juli 11, 2012, 06:48:55 pm »
Ja, det er da helt skævt, at det nærmest bringer glæde og accept, hvis en pige går i "drengetøj" og klatrer i træer, mens der ses skævt til en dreng der gerne vil gå i kjole. Jammen herregud da, drengen er 3 år, og synes da sikkert bare det er sjovt.

Virkelig underligt, når vi ellers er et samfund der går så højt op i ligestilling. ( til tider lidt for meget - i sær når ligestillingen tilsyneladende kun gælder den ene vej, altså til kvindernes fordel )

Kærlig hilsen
Carmen
De smukkeste ting i verden kan ikke ses eller røres.  De skal føles i dit hjerte

Offline PU

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Mand
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Danskernes Parti
« Svar #2 Dato: Juli 12, 2012, 05:28:39 pm »
Vi lever i et sygt samfund, hvor det er ok for mænd at gå i bukser, som næsten hænger nede om knæerne. Det opstod i de amerikanske fængsler for at signalere underkastelse (Så man er klar til at blive røvpullet). Drenge skal ikke gå i kjole, punktum.
Iøvrigt mener jeg, at vi skal hjemsende de fremmede.

Offline Rudolf

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Juli 12, 2012, 06:51:49 pm »
Drenge skal gå i det tøj de bedst  kan li' at gå i. Punktum
Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje

Offline hanne

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.4%
  • Country: 00
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Juli 12, 2012, 08:12:44 pm »
nej drenge skal ikke gå i kjoler,de vil blive rent til grin,blive mobbet osv
ved godt at børn kan li at klæde sig ud og det er så ok
at piger går i lange bukser er helt naturligt.
religion er roden til al ondskab på jorden
og skulle forbydes.

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #5 Dato: Juli 12, 2012, 08:38:15 pm »
I gamle dage var det vel ikke så naturligt at kvinder gik i lange bukser, som det er blevet med tiden.

Javist ser det da "forkert" ud, at en dreng eller mand har kjole på. Men Vi har jo også kvinder i militæret (hvilket jeg personligt synes  er totalt u-kvindligt  ;)  Men ligestilling og lige ret til at gå klædt som man vil, og til alt muligt andet, må altså gå begge veje.

Hvis drenge og mænd pr. definition kun må gå i lange bukser for at være en rigtig mand, ja så bør kvinder vel også pr. definition kun gå i kjoler og nederdele for at være en rigtig kvinde.

Og hvad med langt eller kort hår? Moden har jo også på det punkt skiftet gennem tiderne. Men ellers kunne man jo godt mene at mænd har kort hår, og kvinder langt hår.

Ihvertfald kan jeg ikke se problemet i at en lille dreng på 3 år synes det er sjovt at gå i kjole.  Synes faktisk det er værre i den børnehave i Sverige hvor de konsekvent kalder hinanden for "hen" eller ven, i stedet for han eller hun. Og ligeså forsøger at udryde alt der signalerer køns forskelle.

Uanset hvad, så er der forskel på kønnene, og det er da fantatsisk dejligt synes jeg  :-* Men overordnet så er vi også menesker, med hver sine styrker og svagheder, som ikke nødvendigvis har noget med kønnet at gøre. Ihvertfald tror jeg ikke hverken tøj eller hårlængde gør nogen forskel på, om man er en rigtig mand, eller en rigtig kvinde.

Kærlig hilsen
Carmen, der i bund og grund er frygtelig gammeldags i mange henseender, men ogmvendt også går ind for personlig frihed til at leve sit eget liv som man vil. Frihed under ansvar
De smukkeste ting i verden kan ikke ses eller røres.  De skal føles i dit hjerte