Forfatter Emne: Farvelfærd  (Læst 350 gange)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.6%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Farvelfærd
« Svar #30 Dato: I dag ved 12:16:50 am »
Jeg beklager mig over, at der ikke længere er jobmuligheder for ufaglærte, der droppede tidligt ud af skolen - og det bliver kun værre med den nye teknologi. Jeg taler om rigtige jobs, og at det er oplagte jobs for ufaglærte kontanthjælpsmodtagere.

Tidligere havde kommunerne vedligeholdelsespligten af fortovene langt flere steder end i dag, og det drejer sig om at udskifte knækkede fliser og rette skæve fliser op. Ikke noget der kræver store investeringer.

Der er stadig nogen som dropper tidligt ud af skolen, så hvad skal de lave i fremtiden?

Der vil fortsat være behov for ufaglært arbejdskraft,  medmindre disse job bruges til arbejdsprøvning/aktivering af kontanthjælpsmodtagere, der så skal arbejde lige så hårdt blot uden at få andet end kontanthjælpen ud af det.

Det kan ikke være meningen, at det offentlige skal stille gratis underbetalt arbejdskraft til rådighed for det private arbejdsmarked.

Det siger jeg heller ikke. Jeg vil have flere ufaglærte ansat i den offentlige sektor i ganske almindelige jobs, ligesom det var førhen i tiden. En vejmand i kommunerne var ikke i løntilskudsjob, men var overenskomstansat ligesom alle andre - og det er bare et eksempel.

Nu linker jeg for en gangs skyld til Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (selvom jeg ikke plejer at linke til AE, fordi kilden automatisk bliver draget i tvivl).

Citat: "I 1995 var omkring hvert fjerde job i Danmark besat af en ufaglært. I dag er det ca. hver ottende job. Det er en halvering af de ufaglærte på arbejdsmarkedet."

Siden 1995 er antallet af ufaglærte i beskæftigelse med andre ord faldet med 312.000 personer.

https://www.ae.dk/analyser/andelen-af-ufaglaerte-paa-arbejdsmarkedet-er-halveret-paa-20-aar

Citat: "Ser man bort fra arbejdsløse i offentlige løntilskudsjob, var der under Helle Thorning-Schmidts ledelse en stigning i antallet af offentligt ansatte på godt 4.000 personer, mens der under Lars Løkke Rasmussens ledelse har været et fald på ca. 6.000 personer."

https://www.ae.dk/analyser/faerre-offentligt-ansatte-under-lars-loekke-rasmussen

Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Evalu

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.6%
  • Country: 00
    • Vis profil
Sv: Farvelfærd
« Svar #31 Dato: I dag ved 12:45:57 am »
Jeg vil have flere ufaglærte ansat i den offentlige sektor i ganske almindelige jobs, ligesom det var førhen i tiden. En vejmand i kommunerne var ikke i løntilskudsjob, men var overenskomstansat ligesom alle andre - og det er bare et eksempel.

Jeg er enig