Forfatter Emne: Fristelser  (Læst 1736 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    27%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Fristelser
« Dato: December 08, 2014, 01:47:11 am »
"Led os ikke fristelse" står der Folkekirkens trosbekendelse.

Jesus blev fristet af Fanden i ørkenen. Jesus modstod fristelsen og han kunne dermed blive frelser - som det var afgjort at han skulle blive. Hvad jeg ikke forstår er, hvad pointen er i at Jesus skulle fristes, når udfaldet åbenbart var afgjort forhånd? Kristne er kringlede når de kan se pointe i det.

Men Jesus blev tilbudt alverdens riger og lande som fristelse. Når der be's om at vi ikke ledes i fristelse, hvad tænkes der så på? Det er næppe nogen der fristes med alverdens riger og lande, og hvis de gjorde, ville de være ufatteligt dumme, hvis de hoppede på den.

Hvilke fristelser tænkes der på i Folkekirkens bøn, som det kunne tænkes man, som normalt begavet menneske, blev ledt i?
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Offline Thor

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Sv: Fristelser
« Svar #1 Dato: December 08, 2014, 02:03:37 am »
Der er da utrolig mange fristelser som det er bedst at undgå.

Tænk på narkotikamisbrug,  rygning, druk, kriminalitet   og utroskab samt meget andet.

Med venlig hilsen
Thor

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    27%
  • Country: 00
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: December 08, 2014, 07:10:16 am »
Der er da utrolig mange fristelser som det er bedst at undgå.

Tænk på narkotikamisbrug,  rygning, druk, kriminalitet   og utroskab samt meget andet.

Intet af nævnte kan kaldes fristelser. Tværtimod. Måske ikke det med andre folks koner - måske. Kom med nogle forslag til hvad der kan være for fristelser der leder til at man mister frelsen?

En enkelt som jeg måske kan komme i tanker om er alle de spillesider på nettet, hvor de lover en store gevinster. Men hvis man hopper på dem, er man bare for dum.
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Offline Thor

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: December 14, 2014, 12:54:37 am »
Jeg tror du har fået frelsen galt i halsen.

Hvad med at blive fri for de fristelser der fører til et dårligt liv.

At være kriminel, narkoman, alkoholiker eller en krøbling på grund af vold, kan da ikke være et godt liv.

Så at bede om  at måtte undgå disse er da et fornuftig ønske.

Med venlig hilsen
Thor

Offline jalmar

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
  • uvidenhed blomstrer hos dem der ikke ser helheden.
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: December 14, 2014, 10:06:28 am »
Jeg tror du har fået frelsen galt i halsen.

Hvad med at blive fri for de fristelser der fører til et dårligt liv.

At være kriminel, narkoman, alkoholiker eller en krøbling på grund af vold, kan da ikke være et godt liv.

Så at bede om  at måtte undgå disse er da et fornuftig ønske.
Se Thor - dit indslag minder til forveksling om en form for reklame for JV/DSR/GB's udsagn om hvad der også skal undgås for at blive frelst, derfor er muligheden temmelig stor for, at du Thor har misforstået begrebet frelse - Løgn er forbudt ifølge Biblen - og det er løgn når du sætter de  pågældende begreber ind i frelsersammenhæng, de har intet med frelse at gøre ifølge de "Græske Kristne Skrifter" (Men dem følger jo hverken JV/DSR/GB eller NVO heller ikke - på trods af rigide påstande om det modsatte fra samme JV/DSR/GB - og det er så også en af løgnene leveret af DSR/GB !)

Fakta er, at der konsekvent bliver drukket en del vin i Biblen og det er heller ikke alle JV'ere der holder sig fra de "våde varer" eller kriminalitet - Desuden florerer både løgn, utroskab og ikke mindst pædofili lystigt overalt, også i det "åh så" "bibel-tro" Jehovas Vidner (der ikke følger Biblen og/eller de "Græske Kristne Skrifter", men DSR/GB og deres NVO/NWT).

"narkomani, alkoholisme m.m." eksisterer ikke i Biblen (selvom (der så vidt jeg husker) står lidt om at drikke for meget).

Krøbling grundet vold - Hmmm - Hvor er det nævnt i Biblen ? - For øvrigt er det muligt at få et godt liv, selv som krøbling Thor.
(Det noget paradokse re. vold er jo, at Israel er vundet ved Yahwehs hjælp, der, ifølge Biblen, hjalp jøderne gevaldigt med at udføre mord, vold og lemlæstelser på vejen mod "The Promised Land", hvor minimum 7 stammer brutalt blev udryddet for at gøre plads til jøderne i Kana'an. 
http://www.biblen.info/Gud-draebt.htm

Offline Thor

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: December 14, 2014, 12:19:25 pm »
Kan du da så ikke fortælle hvad det er for fristelser man bør undgå.

Jeg har nu altså opdraget mine børn til at undgå de fristelser jeg nævnte, og det vil jeg blive ved med, uanset du mener det ingen betydning har.

Hvorfor du blander jv in i det, forstår jeg ikke, det der er skadelig for mig,er vel også skadeligt for dem, det er da vist kun dig det ikke er skadeligt for at være en alkoholiseret narkoman,uden arme der sidder i spjæld et på livstid.

Jeg vil mene at et sådant liv, vil være træls for de fleste, en jv inklusiv.
Med venlig hilsen
Thor

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.4%
  • Country: gl
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: December 14, 2014, 12:33:32 pm »

Jeg har nu altså opdraget mine børn til at undgå de fristelser jeg nævnte, og det vil jeg blive ved med, uanset du mener det ingen betydning har.

Hvorfor du blander jv in i det, forstår jeg ikke, det der er skadelig for mig,er vel også skadeligt for dem, det er da vist kun dig det ikke er skadeligt for at være en alkoholiseret narkoman,uden arme der sidder i spjæld et på livstid.

Jeg opfatter det (uden selv at være overbevist kristen) som at fristelser handler  om kampen imellem det gode og det onde inde i hvert enkelt menneske.

Var det ikke Paulus, som sagde noget i retning af - at det gode som jeg vil, det gør jeg ikke - men det onde som jeg ikke vil - det gør jeg?

Her tror jeg ikke, at Paulus tænkte på at ryge en fed - men på hvordan vi handler imod næsten (jvnf. bjergprædikenen)

« Senest Redigeret: December 14, 2014, 12:35:44 pm af Anklageren »
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Evalu

• Gæst
« Svar #7 Dato: December 14, 2014, 01:31:22 pm »

En fristelse, som man bør undgå, kunne være det at tro, at nogle er mere værd i Guds øjne end andre.

En "alkoholiseret narkoman, uden arme, der sidder i spjældet på livstid" er lige så meget værd for Gud, som hans andre børn.

Offline jalmar

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
  • uvidenhed blomstrer hos dem der ikke ser helheden.
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: December 16, 2014, 06:25:49 pm »
Citér
Thor

NT's morale er: At som du selv ønsker at blive behandlet, skal du behandle dine medmennesker!

Citér
uanset du mener det ingen betydning har.
Endnu en typisk JV - Nemlig forfalskningen af det der de facto stod i mit indlæg - Jeg har ikke mødt en anden debattør der i den grad forfalskede/skævvred et indlæg som JV'ere generelt har en hvis tendens til -

Citér
Fordi Thor konsekvent citerer fra NVO uden at fortælle det -

Et citat fra JV's NVO vil af næsten alle, om ikke alle, der ikke er JV'ere blive noteret med et NVO!

Din opremsningsfacon var så typisk JV som den kunne blive!

Og ikke
mindst - Din forfalskning/skævvridning af mit indlæg har jeg kun oplevet fra JV-debattører.

Jeg skrev ikke
noget om, at Narkomani og alkoholisme ikke var skadeligt -

Jeg skrev at Narkomani og alkoholisme ikke fandtes i Biblen og at det intet havde at gøre med Biblens Frelse !

Følgende står i Biblen re. "frelse": - Du kan muligvis af det udlede hvad der skal til for at blive frelst !
Eksempler:
Johannes 10:7-16
[Mennesket] Jesus sagde da igen: »Sandelig, sandelig siger jeg jer: Jeg er døren til fårene. Alle de, der er kommet før mig, er tyve og røvere, men fårene hørte ikke på dem. Jeg er døren. Den, der går ind gennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange. Tyven kommer kun for at stjæle og slagte og ødelægge. Jeg er kommet, for at de skal have liv og have i overflod.

Jeg er den gode hyrde. Den gode hyrde sætter sit liv til for fårene. Den, der er daglejer og ikke er hyrde og ikke selv ejer fårene, ser ulven komme og lader fårene i stikken og flygter, og ulven går på rov iblandt dem og jager dem fra hinanden; for han er daglejer og er ligeglad med fårene.

Jeg er den gode hyrde. Jeg kender mine får, og mine får kender mig, ligesom Faderen kender mig, og jeg kender Faderen; og jeg sætter mit liv til for fårene. Jeg har også andre får, som ikke hører til denne fold; også dem skal jeg lede, og de skal høre min røst, og der skal blive én hjord, én hyrde.
Apostlenes Gerninger 2:38-41
Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave. For løftet gælder jer og jeres børn og alle dem i det fjerne, som Herren vor Gud vil kalde på.« Og med mange andre ord vidnede Peter og formanede dem og sagde: »Lad jer frelse fra denne forkvaklede slægt!« De, som tog imod hans ord, blev døbt, og den dag blev der føjet næsten tre tusind mennesker til.