Forfatter Emne: Julekalender historie 7 december  (Læst 644 gange)

Offline Alice (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Julekalender historie 7 december
« Dato: December 06, 2014, 11:34:47 pm »
Julekalender historie 7. december Uventet gæst

Det var atter mørkt på den gamle gård. Menneskene var gået i seng og dem på loftet sov endnu. Lige med et lød et brag. Curioso vågnede og satte sig forskrækket op. Hvad var dog det. Der var jo ikke andre end ham og Leonora på loftet, og hun sov endnu. Nu lød en mumle, som om en eller anden var sur.

Han kravlede ned af den gamle barnevogn, så stod han stille og lyttede, der var derover nær skorstenen lyden kom fra. Han tænkte på om det kunne være Nisseposten, men han ville jo komme frem. Så fik han øje på det.

Det var en lille nisse, en pigenisse, og han havde aldrig set en der var så flot før. Hun stod og rodede i en plastik pose og så hev hun en gammel dukke ud. Hun stod og kiggede på den.  Den var næsten lige så stor om hende selv.

”Hvad laver du, ” råbte Curioso. Nissepigen så forskrækket på ham.  ”Du skal med mig. ” han gik hen i mod hende, hun vendte sig om, og prøvede på at stikke af. ”Næ, du den går ikke, ” sagde han, og tog fat i hendes hånd.  Han trak af med hende i hånden og i den anden havde hun den gamle dukke. Hun råbte og skreg, og prøvede at rive sig løs, men han var stærkere.
Han bankede på Leonoras dør og så gik han lige igennem døren, med nissepigen i hånden.  Leonora kiggede på dem. Curioso forklarede, hvordan han havde fundet hende.

”Ja så, hvem er du, ” spurgte Leonora. Nissepigen kneb læberne sammen, rystede på hovedet, og sagde ingenting. Leonora smilede beroligende til hende.  Så lød et bump ude fra loftsrummet. Curioso kiggede på Leonora, hun lo og sagde. ”Tag det bare rolig, det er Nisseposten, han kan bare ikke gå ordentlig ud af skorstenen.

Det bankede på døren og Leonora råbte kom ind. Nisseposten kom ind. ”Nu skal du høre, sagde han hurtigt, kan du huske jeg fortalte om pigen der lavede problemer i går. Hun er væk. Pist forsvundet. Ingen kan finde hende. Jamen, ” han stoppede op og kiggede på Nissepigen, ”der hun jo, det er Nosy, det kalder vi hende fordi hun er så nysgerrig. Men hvordan er hun kommet her. ”

Leonora lo, ”Okay, nu ved vi jo hvem den unge nissedame her er. Og hvordan det ved vi ikke. Curioso fandt hende ude på loftet. Jeg tror hun kom samme vej som dig. Vil du sige noget nu, ” Leonora kiggede over på den lille nissepige.

”Okay, jeg hørte julemanden snakke om et brev der kom herfra, og så tænkte jeg at det løs sjovt, så jeg fandt vejen her til og kom også som dig gennem skorstenen.  Her er bare slet ikke sjovt og nu vil jeg bare hjem. ” Nu græd hun.

”Den går ikke, nu bliver du her samme med os og så giver jeg besked til Julemanden. Havde du et brev med til mig, Nissepost. ” Han nikkede og tog et brev frem af lommen i sin kappe og gav hende. Hun læste det og smilede, så tog hun sin fjerpen og blæk frem, og så skrev hun hurtigt et svar, og rakte det til Nisseposten. Han tog, så bukkede han og gik gennem døren og rejste så hjem igen, gennem skorstenen.

” Curioso vil du lige hente den lille skotøjsæske, der står derude i hjørnet, og så finder jeg et tæppe og en pude, og så redder vi en lille seng herinde til Nosy. Hun er jo en ren udbryder dronning, hun minder mig om en nisseudgave af Lærke. ” Curioso grinede da han gik ud for at hente skotøjsæsken.

Han kom ind med den og satte den over i hjørnet i Leonora kammer, og hun redte en seng op til den lille nissepige. Hun kiggede på dem. ”Nu ved I hvad jeg hedder men hvad hedder I. ” spurgte hun. Leonora fortalte hende hvem de var, og sagde så. ”Nu er klokken mange og først til dig unge dame, du skal holde dig væk fra menneskene de må ikke se dig, husk det, og så må du hellere gå ud i din seng go sov godt, husk på nu er der kun 17 dage til juleaften.

Så gik Curioso ud og Nosy kravlede ned i sin skotøjs seng og Leonora gik også i seng og snart sov de alle.