Forfatter Emne: Den 13. kriger  (Læst 638 gange)

Offline Evalu (OP)

• Senior medlem
  • Activity:
    5.2%
  • Country: 00
    • Vis profil
Den 13. kriger
« Dato: Juli 01, 2016, 08:50:10 pm »
Kanal 5 sender i aften kl 21.00 filmen "Den 13. kriger" med Antonio Banderas.

Filmen er ikke så kendt; men den er faktisk rigtig god og kan anbefales.

joJO

• Gæst
Sv: Den 13. kriger
« Svar #1 Dato: Juli 01, 2016, 08:58:54 pm »
Kanal 5 sender i aften kl 21.00 filmen "Den 13. kriger" med Antonio Banderas.

Filmen er ikke så kendt; men den er faktisk rigtig god og kan anbefales.

Tak fordi fruen virker interesserede in den film, vi sidder på vores plads hvor vi begge ser noget andet, og så har vi reklame pauser.

Jeg prøver at se begge fodbold og den 13. kriger, godt fornøjelse.

Offline El_Nino

• Hyper medlem
  • Activity:
    10.2%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
  • Vejen skal altid være snorlige og fremad
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Juli 01, 2016, 09:42:09 pm »
Ja, og jeg har slet ikke TV - gider ikke spille min tid på/med det bras.
Tænk altid én gang til over det, før du gør det!

joJO

• Gæst
« Svar #3 Dato: Juli 01, 2016, 09:53:51 pm »
Ja, og jeg har slet ikke TV - gider ikke spille min tid på/med det bras.

Pause. 1-1

Prøv at holde trit i mørket.
Vikinger klarede sig udmærket, helt uden TV 

Nok fordi de hold fingeren på pulsen og klarede sig uden fjernvarme.

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    12.8%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Juli 01, 2016, 11:27:46 pm »
Jeg så den engang for mange år siden.
Så vidt jeg husker, handler den om en klog, lækker, fredselskende muslim (jo, den er god nok) som kommer ud på en eller anden rejse med nogle vikinger. Vikingerne bliver fremstillet som dumme, brutale og ulækre hvilket bliver udpenslet i en scene hvor de alle sammen vasker sig og snotter i den samme skål vand. Den kloge muslim lærer desuden vikingernes sprog i løbet af et par dage blot ved at observere dem tale med hinanden. Som prikken over i'et ender den lækre muslim selvfølgelig også med at score en blond, lys vikingekvinde.

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    5%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Juli 02, 2016, 12:12:09 am »
Så vidt jeg husker, handler den om en klog, lækker, fredselskende muslim (jo, den er god nok) som kommer ud på en eller anden rejse med nogle vikinger. Vikingerne bliver fremstillet som dumme, brutale og ulækre hvilket bliver udpenslet i en scene hvor de alle sammen vasker sig og snotter i den samme skål vand. Den kloge muslim lærer desuden vikingernes sprog i løbet af et par dage blot ved at observere dem tale med hinanden. Som prikken over i'et ender den lækre muslim selvfølgelig også med at score en blond, lys vikingekvinde.

En fredselskende muslim ???? ... Findes en sådanne  :question: ...  :ahappy:
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

Offline Evalu (OP)

• Senior medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Juli 02, 2016, 05:56:07 am »

Ibn Fadlan, som i filmen spilles af Antonio Banderas, var en arabisk diplomat, der i 921-922 deltog i en delegation til Volgaområdet i det nuværende Rusland.
Scenen med vikingerne, der vasker sig og snotter i samme skål, er bygget på hans øjenvidnebeskrivelse fra år ca. 922.

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/
citat:
"De er nødt til at vaske deres ansigter og hoveder hver dag i vand, som er så skident og urent, som det er muligt. Det foregår således: Pigen kommer hver morgen tidligt og har et stort fad vand med. Dette rækker hun til sin herre og så vasker han sine hænder, ansigt og hår deri, han både vasker det og kæmmer det i karret. Derpå snyder han næsen og spytter i det. Der bliver ikke noget skidt tilbage, som han ikke får med i vandet. Når han så er færdig med hvad der er nødvendigt, bærer pigen karret til hans sidemand, og han gør det samme som kammeraten har gjort. Hun holder ikke op med at bære det fra den ene til den anden, førend hun har ladet det gå på omgang til alle, som er i huset, idet hver af dem snyder næsen, spytter og vasker sit ansigt og hår deri."
citat slut

Scenen med vikingebegravelsen i begyndelsen af filmen bygger også på Ibn Fadlans øjenvidnebeskrivelse.

Filmens handling, hvor Ibn Fadlan drager til Norden sammen med en gruppe vikinger og deltager i en historie, der bygger på Beovulfkvadet  https://da.wikipedia.org/wiki/Beovulfkvadet , er naturligvis ren fiktion.

« Senest Redigeret: Juli 02, 2016, 05:58:24 am af Evalu »