Forfatter Emne: En klar besked til en kristen  (Læst 4312 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    22.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
En klar besked til en kristen
« Dato: November 06, 2014, 05:53:01 pm »
Uimodståelig denne lille 1 minut video. En lille pige giver en ihærdig kristen klar besked

http://www.liveleak.com/view?i=2c1_1415122155
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Vintersne

• Gæst
Sv: En klar besked til en kristen
« Svar #1 Dato: December 05, 2014, 11:07:45 am »
Uimodståelig denne lille 1 minut video. En lille pige giver en ihærdig kristen klar besked

Selvfølgelig findes Gud i det metafysiske!

Universet som er fysisk, kan ikke være startet af sig selv, når ikke der var noget fysisk i forvejen!

Det kan kun være startet af noget metafysisk - Ånd - Helligånden!

Dette er jo logik for burhøns*S*!

Offline jalmar

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
  • uvidenhed blomstrer hos dem der ikke ser helheden.
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: December 06, 2014, 06:18:54 pm »
Citér

Gud og Gud - Næh :negative:

Vi kan være enige så langt at man måske godt kan kalde de kræfter der har dannet universet for en Gud -

Problemet med det ligger blot i, at en Guddom pr. menneskelig definition skal tilbedes, og så begynder vi at blive uenige i begrebet Gud og Hans indblanding i dannelsen af universet.

Et er, at Universet er overvældende storslået og lige så uforståeligt for de fleste af os, som "Guds rige", meeeeen derfra og til at tilbede de kræfter Universet besidder, synes jeg personligt der er hulens langt.

Og nej, jeg er ikke ateist - For jeg kan ikke bevise Gud ikke eksistere :JC_thinking:

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: December 06, 2014, 09:46:12 pm »

Universet som er fysisk, kan ikke være startet af sig selv, når ikke der var noget fysisk i forvejen!

Det er heller ikke logik for burhøns

Kan du bevise, at noget metafysisk kan have indflydelse på noget i den fysiske verden?

Jeg vil gerne have en beskrivelse af et forsøg, som jeg selv kan efterprøve (for det kan man jo per definition i den logiske verden).

Selv om du kunne bevise (hvad du ikke kan), at noget metafysisk kan have indflydelse på noget i den fysiske verden (fordi der aldrig før er nogen, som har evnet det) - så vil det selvfølgelig ikke bevise, at Gud har skabt verden (men blot give et indtryk af, at din argumentation om logikken ikke er helt ude i hampen).

Det er umuligt fordi metafysikken er studiet af den del af verden, der ikke er tilgængelig for sanserne - og derfor er din argumentation ikke logisk.
« Senest Redigeret: December 06, 2014, 09:58:46 pm af Anklageren »
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    22.6%
  • Country: 00
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: December 06, 2014, 10:56:09 pm »
Og nej, jeg er ikke ateist - For jeg kan ikke bevise Gud ikke eksistere :JC_thinking:

Så får travlt, for der så meget andet der heller ikke findes bevis for ikke eksisterer. Så må du f eks også tro på nissen på loftet, for den kan du heller ikke bevise ikke eksisterer. Og du kan heller bevise at Svantevit ikke eksisterer. Og der tusindxis af guder og ting og sager du heller ikke kan bevise ikke eksisterer.
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Vintersne

• Gæst
« Svar #5 Dato: December 07, 2014, 09:14:15 am »

Det er heller ikke logik for burhøns

Kan du bevise, at noget metafysisk kan have indflydelse på noget i den fysiske verden?

Jeg vil gerne have en beskrivelse af et forsøg, som jeg selv kan efterprøve (for det kan man jo per definition i den logiske verden).

Selv om du kunne bevise (hvad du ikke kan), at noget metafysisk kan have indflydelse på noget i den fysiske verden (fordi der aldrig før er nogen, som har evnet det) - så vil det selvfølgelig ikke bevise, at Gud har skabt verden (men blot give et indtryk af, at din argumentation om logikken ikke er helt ude i hampen).

Det er umuligt fordi metafysikken er studiet af den del af verden, der ikke er tilgængelig for sanserne - og derfor er din argumentation ikke logisk.

Ja, det er her ateisten tager fejl, for det drejer sig ikke om at bevise noget!

Ateister er ofte folk, der interesserer sig for videnskab, og dermed også med at noget skal bevises!

Dette til trods for, at deres egen ateisme også er en tro - for de kan nemlig heller ikke "bevise" at de har ret!

Med andre ord, er det altså et trosspørgsmål, om hvordan det første fysiske vi kender til, nemlig universet blev til!

I den fysiske verden vi lever i, ved vi at der ikke er noget fysisk, der starter uden at der noget andet fysisk der er ophav til det!

Men det første fysiske, kan derfor heller ikke have haft et andet fysisk ophav!

Derfor er den kristne tro, at dette ophav har været metafysisk - altså ikke fysisk!

Derfor sendte den metafysiske Gud, også Jesus til Jorden i fysisk menneskeskikkelse, for at fortælle os om sandheden for 2014 år siden!

De afgørende spørgsmål her, er nemlig - hvorfor er vi her?

Hvad er meningen med livet?

Disse spørgsmål, som ingen videnskab kan svare på, blev besvaret af Jesus, og som står beskrevet i Bibelen og Hellige skrifter!

Svaret er, at det er en ophøjet intelligens, der står bag skaberværket - derfor ér vi her!

Det er altså en magt, der er højere end det fysiske - højere end universet!

Men det er stadigt et trosspørgsmål!

Og det er stadigt et spørgsmål, om man tror på at Jesus har levet for 2014 år siden!

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: December 07, 2014, 12:42:13 pm »
Når jeg oplever noget, som jeg ikke kan forklare, så skynder jeg mig ikke med at opfinde en logisk forklaring, så jeg er ikke en rigtig ateist.

Jeg kan godt leve med, at jeg ikke kan forklare alting - også uden at opfinde en Gud til at udfylde hullerne i min verdensopfattelse.

Desuden forsøger jeg altid at danne mig en helhedsopfattelse af verden, så jeg tænker "oppefra og nedad" - fra helheden til det specifikke. Det ved jeg godt, at jeg ikke behøver at gøre, og at der er mange andre, som tænker anderledes, og opfatter verden som sammensatte enkeltdele.

Jeg skriver det bare for at du bedre kan forstå det følgende.

Du skriver, at "det" er et spørgsmål om tro, og så langt er vi enige, men jeg synes, at du blander tingene sammen, når du alligevel forsøger at komme med logiske forklaringer på, at du tror.

Det gør du f.eks., hvor du skriver:
"Universet som er fysisk, kan ikke være startet af sig selv, når ikke der var noget fysisk i forvejen! Det kan kun være startet af noget metafysisk - Ånd - Helligånden!"

Jeg har noget imod at den kristne Gud har et køn - altså er af hankøn - som f.eks. når man forestiller sig en himmelsk fader.

Hvordan kan en "fader" stå over universet?

Det er der flere ting i, og det første er, at det kun giver mening at Gud er af hankøn, hvis der også eksisterer hunner - men det taler kristne ikke om - og hvordan forklarer man den særhed?

På mig virker det, som om Gud er skabt i menneskets billede - og ikke omvendt.

En nærliggende forklaring kan være, at vi vokser op i familier, hvor retfærdighed hersker. Altså at der er nogen regler (normer), som familien er enige om - dvs at det er uretfærdigt, hvis reglerne gælder for Peter, men ikke for Ulla.

Det er ofte faderen, som er dommer over reglerne (fortolker normerne).

Når vi vokser op, går det på et tidspunkt op for os, at verden ikke er retfærdig - og det har vi det ikke godt med, fordi vi fra første færd har lært, at livet bør være retfærdigt.

Der opstår en konflikt i vores verdensbillede, og  den konflikt løses ved at opfinde en Gud i faderens billede, og den himmelske fader introducerer et nyt begreb "det onde" for at få vores verdensbillede til at hænge sammen igen.

Det er ikke logisk, og derfor kalder vi det tro.

Nu bliver det for langt, så jeg udsætter resten af mine kommentarer.

Ateister er ofte folk, der interesserer sig for videnskab, og dermed også med at noget skal bevises!

Dette til trods for, at deres egen ateisme også er en tro - for de kan nemlig heller ikke "bevise" at de har ret!

Med andre ord, er det altså et trosspørgsmål, om hvordan det første fysiske vi kender til, nemlig universet blev til!

I den fysiske verden vi lever i, ved vi at der ikke er noget fysisk, der starter uden at der noget andet fysisk der er ophav til det!

Derfor er den kristne tro, at dette ophav har været metafysisk - altså ikke fysisk!

Derfor sendte den metafysiske Gud, også Jesus til Jorden i fysisk menneskeskikkelse, for at fortælle os om sandheden for 2014 år siden!

Disse spørgsmål, som ingen videnskab kan svare på, blev besvaret af Jesus, og som står beskrevet i Bibelen og Hellige skrifter!

Svaret er, at det er en ophøjet intelligens, der står bag skaberværket - derfor ér vi her!

Og det er stadigt et spørgsmål, om man tror på at Jesus har levet for 2014 år siden!
« Senest Redigeret: December 07, 2014, 01:15:22 pm af Anklageren »
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline Thor

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: December 07, 2014, 08:21:21 pm »

Når jeg forsøger at se videoen fra dit link, får jeg blot beskeden,at denne video er privat.

Med venlig hilsen
Thor

Vintersne

• Gæst
« Svar #8 Dato: December 08, 2014, 09:53:29 am »
Når jeg oplever noget, som jeg ikke kan forklare, så skynder jeg mig ikke med at opfinde en logisk forklaring, så jeg er ikke en rigtig ateist.

Jeg kan godt leve med, at jeg ikke kan forklare alting - også uden at opfinde en Gud til at udfylde hullerne i min verdensopfattelse.

Desuden forsøger jeg altid at danne mig en helhedsopfattelse af verden, så jeg tænker "oppefra og nedad" - fra helheden til det specifikke. Det ved jeg godt, at jeg ikke behøver at gøre, og at der er mange andre, som tænker anderledes, og opfatter verden som sammensatte enkeltdele.

Jeg skriver det bare for at du bedre kan forstå det følgende.

Du skriver, at "det" er et spørgsmål om tro, og så langt er vi enige, men jeg synes, at du blander tingene sammen, når du alligevel forsøger at komme med logiske forklaringer på, at du tror.

Det gør du f.eks., hvor du skriver:
"Universet som er fysisk, kan ikke være startet af sig selv, når ikke der var noget fysisk i forvejen! Det kan kun være startet af noget metafysisk - Ånd - Helligånden!"

Jeg har noget imod at den kristne Gud har et køn - altså er af hankøn - som f.eks. når man forestiller sig en himmelsk fader.

Hvordan kan en "fader" stå over universet?

Det er der flere ting i, og det første er, at det kun giver mening at Gud er af hankøn, hvis der også eksisterer hunner - men det taler kristne ikke om - og hvordan forklarer man den særhed?

På mig virker det, som om Gud er skabt i menneskets billede - og ikke omvendt.

En nærliggende forklaring kan være, at vi vokser op i familier, hvor retfærdighed hersker. Altså at der er nogen regler (normer), som familien er enige om - dvs at det er uretfærdigt, hvis reglerne gælder for Peter, men ikke for Ulla.

Det er ofte faderen, som er dommer over reglerne (fortolker normerne).

Når vi vokser op, går det på et tidspunkt op for os, at verden ikke er retfærdig - og det har vi det ikke godt med, fordi vi fra første færd har lært, at livet bør være retfærdigt.

Der opstår en konflikt i vores verdensbillede, og  den konflikt løses ved at opfinde en Gud i faderens billede, og den himmelske fader introducerer et nyt begreb "det onde" for at få vores verdensbillede til at hænge sammen igen.

Det er ikke logisk, og derfor kalder vi det tro.

Nu bliver det for langt, så jeg udsætter resten af mine kommentarer.

"Du skriver, at "det" er et spørgsmål om tro, og så langt er vi enige, men jeg synes, at du blander tingene sammen, når du alligevel forsøger at komme med logiske forklaringer på, at du tror."

Logikken har noget at gøre med det som vi mennesker normalt opfatter som logik - og ikke lige min logik specifikt!

"Det gør du f.eks., hvor du skriver:[/b] "Universet som er fysisk, kan ikke være startet af sig selv, når ikke der var noget fysisk i forvejen! Det kan kun være startet af noget metafysisk - Ånd - Helligånden!""

Den menneskelige logik siger os, at når vi kun ved, at der er ét univers - ét fysisk univers - ja så kan det ikke være startet af noget andet fysisk!

Troen er så, at det er startet af noget, der netop ikke er fysisk, men derimod metafysisk!

Men det kan ikke bevises at det forholder sig sådant, da vores videnskab ikke kan måle og veje på noget der ikke er fysisk - videnskaben kan kun måle på noget der ér fysisk!

Vi kan altså ikke måle på det, der var før universet opstod - her tager troen over med forklaringer!

"Jeg har noget imod at den kristne Gud har et køn - altså er af hankøn - som f.eks. når man forestiller sig en himmelsk fader.

Hvordan kan en "fader" stå over universet?"

Fordi "faderen" ikke er et menneske af kød og blod, men derimod en metafysisk højere intelligent eksistens!

Altså Helligånden - som det er beskrevet i Bibelen - står over alt og styrer alt!

Troen er, at det var Helligånden, der sendte Jesus til Jorden i menneskeskikkelse af kød og blod til os - født af Jomfru Marie - undfanget via Helligånden!

"På mig virker det, som om Gud er skabt i menneskets billede - og ikke omvendt."

Ja da, det har ofte skabt diskusion med den sætning fra Bibelen - at Gud skabte mennesket i sit billede!

Her får man indtryk af, at Gud i Himelen er et menneske af kød og blod!

Dette er selvfølgelig nonsens, da alle jo godt ved, at der ikke sidder en Gud af kød og blod og kigger ned på Jorden - Faderen kan ikke være en fysisk person!

Hvad betyder det så?

Dette er der uenighed om, også blandt teologer!

Nogen har forsøgt en sammenligning med en maler, der maler et personbillede!

Gud maler et billede af et menneske på et lærred - når billedet er færdigt, er det så Gud på billedet?

Nej, det er ikke Gud, det er kun et billede i malerens bevisthed!

"Det er ofte faderen, som er dommer over reglerne (fortolker normerne)."

Ja, det er fordi Jesus opstillede nogle leveregler for fremtiden, for 2014 år siden!

Dette er så også årsagerne, til at den Vestlige verden er opbygget på det kristne grundlag!

Måske er der en højere idé med at Muhammed blev født i årerne omkring år 600, og at den muslimske verden bygger på dette grundlag - således at der er trosmodsætninger i verden  - hvem ved!

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: December 08, 2014, 05:05:16 pm »
Den menneskelige logik siger os, at når vi kun ved, at der er ét univers - ét fysisk univers - ja så kan det ikke være startet af noget andet fysisk!

Troen er så, at det er startet af noget, der netop ikke er fysisk, men derimod metafysisk!

Men det kan ikke bevises at det forholder sig sådant, da vores videnskab ikke kan måle og veje på noget der ikke er fysisk - videnskaben kan kun måle på noget der ér fysisk!

Vi kan altså ikke måle på det, der var før universet opstod - her tager troen over med forklaringer!

Det siger logikken ikke.

"Big bang" er en teori, som ikke anses for at være bevist.

En menneskelig hjerne har ikke kapacitet til at forstå særlig meget, men videnskaben giver os mulighed for at "koble flere hjerners kapacitet sammen", men det er en tidrøvende proces.

I forrige århundrede havde man f.eks. æter teorier for at forklare universet, men så kom Einstein med sin relativitetsteori, som var meget mere enkel, og dermed genial.

Det var et videnskabeligt gennembrud, og når du siger, at der ikke var noget før "Big bang", så betyder det bare, at videnskaben ikke er blevet enige om at forklare det endnu.

Der er teorier om at der eksisterer parallel universer, og flere astrofysikere arbejder i øjeblikket med teorier, der beskriver multiverser. En af de teorier forklarer "Big bang" med, at to universer kolliderer.

http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/findes-der-flere-universer-end-vores-eget?page=1

Eftersom "Big bang" ikke anses for at være bevist, så er teorierne om multiverser heller ikke bevist, men det bliver de måske.

Jeg skrev, at det tager meget lang tid at bevise en teori, og det kan tage mere end 50 år, at en teori bliver anerkendt.

Videnskaben arbejder jo ikke, ligesom journalisterne fremstiller det.

En teori skal peer reviewes - dvs. efterprøves af en række kritiske uafhængige forskere, som når frem til til det samme resultat.

Det kan også godt være at der kommer nye videnskabelige resultater, som underbygger en tidligere teori, som f.eks Milankovitz teorien der i det store og hele blev anerkendt i 1970'erne - men allerede blev fremsat under 1. verdenskrig.

Milankovitz teori forklarer istidernes kommen og gåen ved at pege på forskellen i solindstrålingen som skyldes jordens og solens stilling i verdensrummet.

Sådan noget går hurtigere under en krig, og under 2. verdenskrig kom der to store gennembrud.

Det ene var anerkendelsen af teorierne bag at masse er ækvivalent med energi, som jo blev endelig bevist ved en prøvesprængning i 1945.

Sådan noget er svært at få anerkendt videnskabeligt - fordi den Newtonske fysik havde den hovedtese, at energi hverken kan opstå eller forsvinde.

Teorier om "Big bang" er også svære at få anerkendt, men det betyder ikke, at den eneste logisk mulighed er, at "Big bang" er skabt af noget metafysisk.

Det andet store gennembrud var computeren.

Vintersne

• Gæst
« Svar #10 Dato: December 09, 2014, 10:04:06 am »

Det siger logikken ikke.

"Big bang" er en teori, som ikke anses for at være bevist.

En menneskelig hjerne har ikke kapacitet til at forstå særlig meget, men videnskaben giver os mulighed for at "koble flere hjerners kapacitet sammen", men det er en tidrøvende proces.

I forrige århundrede havde man f.eks. æter teorier for at forklare universet, men så kom Einstein med sin relativitetsteori, som var meget mere enkel, og dermed genial.

Det var et videnskabeligt gennembrud, og når du siger, at der ikke var noget før "Big bang", så betyder det bare, at videnskaben ikke er blevet enige om at forklare det endnu.

Der er teorier om at der eksisterer parallel universer, og flere astrofysikere arbejder i øjeblikket med teorier, der beskriver multiverser. En af de teorier forklarer "Big bang" med, at to universer kolliderer.

http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/findes-der-flere-universer-end-vores-eget?page=1

Eftersom "Big bang" ikke anses for at være bevist, så er teorierne om multiverser heller ikke bevist, men det bliver de måske.

Jeg skrev, at det tager meget lang tid at bevise en teori, og det kan tage mere end 50 år, at en teori bliver anerkendt.

Videnskaben arbejder jo ikke, ligesom journalisterne fremstiller det.

En teori skal peer reviewes - dvs. efterprøves af en række kritiske uafhængige forskere, som når frem til til det samme resultat.

Det kan også godt være at der kommer nye videnskabelige resultater, som underbygger en tidligere teori, som f.eks Milankovitz teorien der i det store og hele blev anerkendt i 1970'erne - men allerede blev fremsat under 1. verdenskrig.

Milankovitz teori forklarer istidernes kommen og gåen ved at pege på forskellen i solindstrålingen som skyldes jordens og solens stilling i verdensrummet.

Sådan noget går hurtigere under en krig, og under 2. verdenskrig kom der to store gennembrud.

Det ene var anerkendelsen af teorierne bag at masse er ækvivalent med energi, som jo blev endelig bevist ved en prøvesprængning i 1945.

Sådan noget er svært at få anerkendt videnskabeligt - fordi den Newtonske fysik havde den hovedtese, at energi hverken kan opstå eller forsvinde.

Teorier om "Big bang" er også svære at få anerkendt, men det betyder ikke, at den eneste logisk mulighed er, at "Big bang" er skabt af noget metafysisk.

Det andet store gennembrud var computeren.

"Det siger logikken ikke.

"Big bang" er en teori, som ikke anses for at være bevist."

Ja, det kan da godt være, at din logik ikke siger det*S*!

Og ja, den videnskabelige Big Bang teori, er kun en teori - den er ikke bevist!

"I forrige århundrede havde man f.eks. æter teorier for at forklare universet, men så kom Einstein med sin relativitetsteori, som var meget mere enkel, og dermed genial.

Det var et videnskabeligt gennembrud, og når du siger, at der ikke var noget før "Big bang", så betyder det bare, at videnskaben ikke er blevet enige om at forklare det endnu."

Jeg mener nu da, at netop Einstein har bevist, at "tiden" blev skabt sammen med universets start!

Der startede altså først et tidsforløb, da universet blev skabt!

Hvad betyder dette?

Det betyder, at der ingen tid var før universet - her herskede altså evigheden!

Og det er netop fra denne metafysiske evighed, at det første fysiske kom til - nemlig universet!

Derfor gentager jeg gerne - at det første fysiske, kun kan være kommet fra en metafysisk ophøjet intelligens, som befinder sig i evigheden!

Og dette kan kun være det vi kalder Faderen eller Gud i det Høje!

Der er ikke andre muligheder for start af det første fysiske, når ikke der var noget fysisk i forvejen og der var heller ingen tid - eller tidsforløb!

Mennesket lever i en fysisk verden, hvor alt kan ses og alt har en fortid og ophav!

Det er derfor ekstremt svært, for den menneskelige hjerne, at forstå hvad "ingenting" er for en størrelse!

For når der ingenting er - ingen univers - ingen tid - intet tidsforløb - ja så er der kun Ånd og Helligånd tilbage - fordi det sidste nævnte ikke behøver et fysisk univers - ikke behøver en tid - ikke behøver et tidsforløb, fordi det er evigt!

Thi kun fra en evighed af, kunne det første fysiske være blevet skabt!

Videnskaben vil aldrig kunne forklare, hvad der var før det fysiske univers, da vores videnskab kun kan måle og veje på noget der ér fysisk!

Hvis vi forestiller os, at teorien om Big Bang er rigtigt, vil videnskaben kun kunne måle ned til ekstremt kort efter start af universet - den kan ikke måle og veje på den anden side af universets start, hvor evigheden hersker - fordi det er metafysisk!

Offline jalmar

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
  • uvidenhed blomstrer hos dem der ikke ser helheden.
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: December 09, 2014, 06:49:25 pm »
 :biggrin:
Citér
Så får travlt, for der så meget andet der heller ikke findes bevis for ikke eksisterer. Så må du f eks også tro på nissen på loftet, for den kan du heller ikke bevise ikke eksisterer. Og du kan heller bevise at Svantevit ikke eksisterer. Og der tusindxis af guder og ting og sager du heller ikke kan bevise ikke eksisterer.

Som jeg snart har præciseret utallige gange Carlo, tror jeg ikke på at Biblens Gud eksisterer, eller at nogen anden Gud eksisterer - Og som jeg også har præciseret, tvivler jeg også på at Jesus nogensinde har eksisteret - Men jeg kan ikke bevise det og kan derfor heller ikke benægte det.

Og nej jeg kan heller ikke bevise at Julemanden, nisser, alfe og elvermanden ikke eksisterer eller noget andet mennesker tror på ikke eksisterer, hvorfor jeg da heller ikke benægter nogets eksistens uden beviser for eller imod.

:biggrin:
jalmar

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: December 10, 2014, 12:52:19 am »
Mig bekendt siger teorien om big bang bare, at da alle galakser bevæger sig væk fra det samme punkt i verdensrummet, må de være startet der.

Teorien beskæftiger sig ikke med, hvad der var før, men det mener du så at vide, og jeg kan godt følge din tankegang (hvis der altså ikke var noget før big bang).

Det er ret filosofisk, fordi du mener at have et gudsbevis.

Heldigvis er det ikke det ontologiske gudsbevis, som du mener at have, for det forstår jeg slet ikke logikken i.

Du mener altså at have det kosmologiske gudsbevis, som jeg trods alt bedre forstår, men jeg forstår endnu bedre Søren Kierkegaard, som sagde: Hvis Guds eksistens kunne bevises, ville der ikke længere være tale om at tro på Gud.

Offline Burnit

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: December 10, 2014, 09:21:21 am »
Hej Anklageren,

Du skriver:

Mig bekendt siger teorien om big bang bare, at da alle galakser bevæger sig væk fra det samme punkt i verdensrummet, må de være startet der.

Teorien beskæftiger sig ikke med, hvad der var før, men det mener du så at vide, og jeg kan godt følge din tankegang (hvis der altså ikke var noget før big bang).

Heldigvis er det ikke det ontologiske gudsbevis, som du mener at have, for det forstår jeg slet ikke logikken i.

Du mener altså at have det kosmologiske gudsbevis, som jeg trods alt bedre forstår, men jeg forstår endnu bedre Søren Kierkegaard, som sagde: Hvis Guds eksistens kunne bevises, ville der ikke længere være tale om at tro på Gud.
citat slut.

Svar:

Jeg er Kristen og bekender Jesus den Korsfæstede, men også "den fødte".

Det bekræfter jeg (og mange millioner) i denne Juletid. Argumentet, at Julen er en  hedensk fest godtager jeg ikke. Vi er netop gået fra Hedenskabet fra før - til Kristendommen nu og dermed er alle de Hedenske teorier og referancer udskiftet med Kristendommen, ja på nogle datoer falder de sammen med "det forgangne", men vi fejre altså Jesu fødsel, trods det at vi ikke aner den nøjagtige dato.

Sammenfaldet med Hedenskab og Kristendom i modsvarende eller "tilsyneladende tilsvarende" teorier betyder ikke, at de er samme. Mennesker har lige siden de første identificeret sig med forholdet mellem dem (os) og "det der ikke kan ses eller det der opleves i naturen og erfares ved at betragte det synlige univers i vor Mælkevej (galakse).

Nå, men Kristendommens budskab er Jesu forkyldelse, Jesu ord og jeg mener ikke nogen kan finde på at argumentere imod det.

Jesu Ord må stå som det mest sandfærdige og rigtige. Det er jo det vi forsøger at forholde os til Politisk.

Med hensyn til skabelsen af Universet og Big Bang "teorien", som jeg også tror er korrekt og din melding vedr. dette mener jeg er korrekt, men hvad der var før er jo defineret.

"det der var før" var (er) jo Energi. Vi kan så gå ind i den debat vedr. denne Energi, men "det der var før" var altså Energi.

Nu er Energi vel en usynlig identitet og det kan man så kalde hvad man vil. At denne Energi besad / besidder egenskaber er vi vel også enige om, så at Energien kan "formulere" sig selv må vel være sandt.

Burnit.

Vintersne

• Gæst
« Svar #14 Dato: December 10, 2014, 09:55:17 am »

"Teorien beskæftiger sig ikke med, hvad der var før, men det mener du så at vide, og jeg kan godt følge din tankegang (hvis der altså ikke var noget før big bang).

Det er ret filosofisk, fordi du mener at have et gudsbevis."

Igen det der med "bevis" - det har intet med at bevise noget - det er en Gudstro - altså et trosspørgsmål!

Big Bang teorien og for den sags skyld Evolutionsteorien, beskæftiger sig kun med noget, der ér skabt og hvordan det evt. kunne udvikle sig!

Vores videnskab vil aldrig kunne "bevise" hvordan Big-Bang startede, hvad der var årsag til denne start - og heller ikke hvad der var årsag, til at det første liv i universet og på Jorden startede!

Og slet ikke de afgørende spørgsmål - nemlig hvorfor startede det? - og hvad er meningen med livet?

Dette er fordi svaret på alle disse spørgsmål, ligger på den anden side af Big-Bang - før Big-Bang startede, hvis det overhovedet startede på denne måde, og ikke på den Bibelske måde, som det er beskrivet i Bibelen!

"Hvis Guds eksistens kunne bevises, ville der ikke længere være tale om at tro på Gud."

Dette er tilgængæld rigtigt nok sagt, og derfor er det også et trosspørgsmål, at tro på Gud, indtil Dommedag!

Dommedag, er iflg. Bibelen den sidste dag i menneskets historie, hvor Gud vil åbenbare sig for hele verden, og fælde en Dom over alle levende og døde!

Så først på denne specielle dag, kommer dit "bevis", når vi snakker om et videnskabeligt bevis!

Dette betyder ikke, at enkelte individer, ikke har fået et bevis personlig fra Gud, om hans eksistens!

Der er nemlig nogen, der har oplevet dette, og derved "ved" de at Gud er til!

Og da dette er en personlig oplevelse, kan det heller ikke "bevises" videnskabeligt!