Forfatter Emne: Det her må glæde Homofaber ------ lidt.  (Læst 4828 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    22.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Det her må glæde Homofaber ------ lidt.
« Dato: Juli 03, 2012, 08:48:11 pm »
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/07/03/172053.htm

Citér
Lovkrav om cykelhjelm kan være på vej

Cyklister under 15 år kan meget vel se frem til et skulle bære hjelm ved lov.

Et sommerudspil fra de radikale får opbakning fra SF og Enhedslisten. Og Socialdemokraterne, der tidligere var lodret mod ideen, er nu mere lydhør.

Jeg synes det er snotdumt og fatter ikke at SF og Enhedslisten er med på sådan noget totalt ubegavet noget. Men de tror vel de forøger trafiksikkerheden. Meget vel. Men i Sverige hvor der faktisk er krav om cykelhjelm under 15, er der færre der bruger cykelhjelm end i DK, hvor det, indtil videre, er frivilligt.

Og hvordan tænkes det ført ud i livet, når der er fuldstændigt frit spil for langt alvorligere og farligere overtrædelser af loven? Al den stund myndighederne ikke har ressourcerne til at gøre noget ved det. På cykelområdet f eks sådan noget særdeles farligt noget som at køre imod færdselsretningen på cykelstierne. Eller holde afstande i trafikken ------------ uha!

Tanken om at politiet skulle køre rundt og gi' bøder til mindreårige for ikke at køre med cykelhjelm forekommer komplet latterlig.

Men noget andet realistisk der kunne gøres, tager udgangspunkt i spørgsmålet om hvem der gør cykling farlig. Det gør bilisternes alt for høje hastigheder. Bilisternes hastigheder skal dæmpes hvor der forekommer cykling. Ikke med politiets lemfældige kontroller, men ved at tage politiløs IT-teknologi i brug! GPS-styring af bilernes speeders max-hastighed, ligger inden for teknikkens nære rækkevidde. Således at biler simpelthen ikke KAN køre hurtigere end styringsteknologien tillader.

Tilføjelse: Voksne skulle også bruge cykelhjelm af egen drift. På cykel går det virkeligt galt, når det går galt. Og børn gør ikke det de hører nogen siger, men de gør det de ser nogen gør. Hvisl voksne kører uden cykelhjelm, gør børn det også.

Carlo - storforbruger af cykelhjelm.
« Senest Redigeret: Juli 03, 2012, 08:53:42 pm af Carlo »
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
    • Vis profil
Sv: Det her må glæde Homofaber ------ lidt.
« Svar #1 Dato: Juli 03, 2012, 09:26:31 pm »
Du er da helt besat af mig og cykelhjelme. :)

Men jeg er enig i, at et lovkrav til unge under 15 ikke ville have nogen gavn. Men jeg er uenig i, at teknikken er ved at være moden til at styre bilens hastighed med gps. Det er stadig et alt for stort indgreb i teknikken.
Men cyklisterne har også en del af ansvaret. Jeg har endnu aldrig oplevet en cyklist, der ser sig over venstre skulder for at køre forbi en bil, der holder parkeret i vejsiden. Der trækkes bare ud.

Martin - storforbruger af diesel.
It is a common mistake to theorize before one has data. Insensibly one begins to twist facts to suit theories, instead of theories to suit facts.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    22.6%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Juli 04, 2012, 01:05:58 am »

Ikke for andet end at du nævnte noget om det på det andet forum

Citér
......................................... Men jeg er uenig i, at teknikken er ved at være moden til at styre bilens hastighed med gps. Det er stadig et alt for stort indgreb i teknikken.

Det skulle være en smal sag. Lastbiler er i flere år blevet roadprice'et med GPS. Og min den Mercedes jeg havde som tjenestebil, var der en tempomat. Den kunne nemt tilsluttes noget GPS-værk. Og der ville være enorme formuer at spare for såvel nationen som for den enkelte.

Problemet er ikke teknisk, men politisk. Det er så inderligt imod den herskende liberale ideologi. Foden på egen speeder, imod enhver rationalitet. Der er sikkert et par læsere her der synes at jeg er ren STASI.

Citér
Jeg har endnu aldrig oplevet en cyklist, der ser sig over venstre skulder for at køre forbi en bil, der holder parkeret i vejsiden. Der trækkes bare ud.

Det ville du nok også selv gøre, hvis du kørte på cykel. Jeg ved iøvrigt ikke hvor højt det tæller i ulykkesstatistiken.

Kenneth

• Gæst
« Svar #3 Dato: Juli 04, 2012, 01:41:55 am »
Det forslag er skudt over målet!

Folk må selv bestemme, om de vil have cykelhjelm på eller ej!

Hvis det blev et lov krav, at vi alle skal køre med cykelhjelm, så vil jeg ALDIG bruge den.

Og hvem skulle uddele bøder ? politiet ??? Det har de næppe tid til...

Så et lovkrav, som ingen vil overholde, og som politiet ikke vil følge op på, på grund af andre ting.

Det er jo det samme som at køre uden lys på cyklen, det er et lovkrav, men hvem overholder det ?

Og hvor mange får bøder for at køre uden lys ? (Meget meget få)

Så få droppet det forslag, og find på et andet forslag som vi kan bruge til noget.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Juli 04, 2012, 08:50:12 am »

Ikke for andet end at du nævnte noget om det på det andet forum

Citér
......................................... Men jeg er uenig i, at teknikken er ved at være moden til at styre bilens hastighed med gps. Det er stadig et alt for stort indgreb i teknikken.

Det skulle være en smal sag. Lastbiler er i flere år blevet roadprice'et med GPS. Og min den Mercedes jeg havde som tjenestebil, var der en tempomat. Den kunne nemt tilsluttes noget GPS-værk. Og der ville være enorme formuer at spare for såvel nationen som for den enkelte.
En ting er systemer på lastbiler og så tempomat på visse biler - det er ikke engang sikkert at din tempomat registrer selve hastigheden, men kun bruger den aktuelle som reference; med andre ord, du kan ikke få den til at køre 50km/t. En anden ting er, at der findes så mange biler og typer, at det er umuligt at lave et fælles sytem. Og så er der alle de fejl, der måtte opstå for ikke at tale om folk, der er i stand til at fjerne den blokering. Tekniske løsninger har aldrig virket specielt godt.

Citér
Citér
Jeg har endnu aldrig oplevet en cyklist, der ser sig over venstre skulder for at køre forbi en bil, der holder parkeret i vejsiden. Der trækkes bare ud.

Det ville du nok også selv gøre, hvis du kørte på cykel. Jeg ved iøvrigt ikke hvor højt det tæller i ulykkesstatistiken.
Nu kører jeg faktisk meget på cykel, og jo, det er da logik, at hvis man trækker ud på kørebanen, at man ser, om der skulle komme med bil bagfra - specielt hvis vejen er smal eller der kommer en modkørende bil eller hvis der er fuldt optrukne linier. Jeg svinger jo heller ikke ud på vejen uden at se mig for.
It is a common mistake to theorize before one has data. Insensibly one begins to twist facts to suit theories, instead of theories to suit facts.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    22.6%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Juli 05, 2012, 07:50:33 am »
En ting er systemer på lastbiler og så tempomat på visse biler - det er ikke engang sikkert at din tempomat registrer selve hastigheden, men kun bruger den aktuelle som reference; med andre ord, du kan ikke få den til at køre 50km/t. En anden ting er, at der findes så mange biler og typer, at det er umuligt at lave et fælles sytem. Og så er der alle de fejl, der måtte opstå for ikke at tale om folk, der er i stand til at fjerne den blokering. Tekniske løsninger har aldrig virket specielt godt.

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Juli 05, 2012, 02:09:43 pm »

Hvad mener du?

Jeg er selv elektroniktekniker og ved, at den slags er ikke noget, man bare lige laver og installerer på alle biler. For ikke tale om gps-kort skal opdateres. Jeg kender selv en, der arbejder med bilalarmer og selv de kan brydes. Tekniske løsninger på dårlig adfærd duer ikke. Se på højresvingsulykker.

Og i hvilke situationer sker de fleste uheld med cyklister og biler?

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #7 Dato: Juli 06, 2012, 09:02:41 am »
Tekniske løsninger på dårlig adfærd duer ikke. Se på højresvingsulykker.

Og i hvilke situationer sker de fleste uheld med cyklister og biler?

Vedr. højresvingsulykker, kunne man måske undgå en del af dem, hvis cyklister lærte at holde sig bagved bilerne, i stedet for at de ofte kører op på siden af dem. Ligeledes burde der måske indføres lovpligtig ansvarsforsikring for cykler, på ligefod med den lovpligtige ansvarsforsikring for biler.

Det virker af og til som om man pr. automatik lægger al ansvaret over på bilisterne. Jeg mener dog at cyklister også selv har et ansvar for at lære, samt overholde færdselsloven, og ikke mindst ansvar for at passe på sig selv ( og andre naturligvis )

Kærlig hilsen
Carmen
De smukkeste ting i verden kan ikke ses eller røres.  De skal føles i dit hjerte

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #8 Dato: Juli 06, 2012, 10:38:39 am »
Med hensyn til tvungen brug af cykelhjelm er jeg nok lidt både for og imod. Generelt går jeg ikke ind for tvang. Mener ikke man kan lovgive sig ud af alt.
Mener at man ved alt for megen lovgivning, fratager folk deres eget ansvar og dømmekraft. Men skal der endelig vedtages en lov, så bør den gælde alle. 

På den anden side, så har man jo vedtaget at bilister skal have sele på, selvom jeg også personligt mener at det er en indgriben i den personlige frihed. Selv har jeg derfor udelukkende selen på, for at undgå en bøde eller klip i kørekortet.

Kærlig hilsen
Carmen
De smukkeste ting i verden kan ikke ses eller røres.  De skal føles i dit hjerte

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #9 Dato: Juli 06, 2012, 03:19:44 pm »

Din frihed til at ryge direkte ud af forruden ved et uheld.... det er den du gerne vil have?
Friheden til at ende dine dage som en halvvissen grøntsag - på samfundets regning?
Jeg kan være enig i, at mennesker skal lære at være selvstændige væsener, tage ansvar for sig selv osv.
Men lige netop seletvang i biler er jeg 100% fortaler for.
Om der burde være lov om tvungen brug af cykelhjelm..... Det burde der vel. Når man tænker på hvor alvorlige skader de pådrager sig uden.
Cykelhjelm er årsagen til at vi stadig har min svoger iblandt os! Uden den havde han enten været død, eller invalid.

Jeg så gerne at man indførte en lignende tvang for brug af redningsveste når man sejler. Som det er i dag, skal der bare være veste til alle om bord.

Man kan også ende som en halv, eller hel vissen grøntsag, selvom man har brugt sele.  Riscikoen for det, er MÅSKE større, end at jeg dør ved en ulykke hvor jeg ikke havde sele på. Uanset hvad, er der nok ingen der ønsker at komme ud for en ulykke. Heller ikke jeg.  Uanset om man dør i en ulykke, eller ender som en grøntsag, så vil de efterladte være kede af det.  Men måske vil de alligevel hellere have at deres kære dør, og dermed ikke mærker noget, end de ønsker at deres kære skal ende sine dage som en grøntsag.

En grund til at man måske ikke bryder sig om at have sele på, kan være at man føler en angst for ikke at kunne komme hurtigt nok ud af den igen, i tilfælde af ulykke. Det er ihvertfald sådan jeg personligt føler ved at have sele på. Og det er så den følelse loven tvinger mig til at have hver dag.
Men det er et svært emne at debatere. Uanset hvad, vil der være for og imod. Og ingen af os ved på forhånd hvilken ulykke vi kommer ud for, eller OM vi kommer ud for en. Vi kan kun håbe at vi slipper igennem uden. 

I teorien kunne man jo komme ud for en ulykke hvor man netop redede både liv og lemmer fordi man ikke havde sele på. En ulykke hvor det at have sele på, var årsag til at man enten mistede livet, eller ende som en grøntsag. Men det er der mig bekendt ikke lavet nogen statistikker over??

Man kan jo ikke forsikre sig mod alt.

Kærlig hilsen
Carmen

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #10 Dato: Juli 06, 2012, 04:45:42 pm »

Der findes en såkalde selekniv specielt udformet til dette!
OK :) Men hvad er den værd, hvis man bliver slået bevidstløs, og der ikke lige hurtigt nok, kommer hjælp til?

Du lever i et demokratisk retssamfund, hvor du er underlagt tonsvis af love og regler - lev med det!
Det gør jeg søreme også :) Og jeg overholder også landets love, uanset om jeg bryder mig om dem eller ej  ;) Derfor har jeg jo alligevel ret til at have politisk ukorrekte meninger  :)
Om der direkte er lavet statistikker på hvor mange der kunne/ikke kunne overleve med/uden sele ved jeg ikke. Men det har OFTE været skrevet at det er selen der har reddet folk fra at blive slået ihjel.
Ja, det er sandt. Jeg mener bare at man måske også burde lave undersøgelser/statistikker på det modsatte end det "alle" helst vil høre. Det er vel den eneste måde hvorpå man hver i sær kan danne sine egne holdninger.

Dybest set tror jeg bare mere på kampagner, og på at tale til folks egen fornuft, end jeg tror på forbud og regler. Andet er der såmænd ikke i det :)

Citatet her er godt nok svensk, men det forstås nok alligevel :)
"När myndigheterna tar över ansvaret för befolkningen, kommer inte människorna längre att ta ansvar för sig själva."

Kærlig hilsen
Carmen

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Juli 06, 2012, 06:16:44 pm »
Der er skam blevet lavet undersøgelser af betydningen af at have sele på i trafikken. Der er få beretninger, hvor ikke brug af selen har reddet et liv - ofte hvor der er kommet genstande ind i kabinen, men i forhold til hvad det kan gøre af gavn, er det uden betydning.
Selv ved et sammenstød ved lav hastighed eller hård opbremsning kan selen være til gavn uden at der er livsfare, fordi den er med til at holde personen fast. Prøv som forsøg at sætte dig ind i bilen som passager, luk øjnen og slap af, og bed føreren om at lave en hård opbremsning ved lav hastighed og se hvad der sker når du ikke er opmærksom.

Men som Hartmann siger; det er en større udgift til samfundet, men det handler også om de folk, der er involveret og evt. skal meddele pårørende - det er noget bedre at give gode nyheder end dårlige.

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #12 Dato: Juli 06, 2012, 06:18:39 pm »
Er du bevidstløs, og der ikke er andre til stede, er du jo alligevel overladt til skæbnen!
Selekniven var ment som en hjælp til at komme ud over det der paranoia-agtige ved at have sele på.

Naturligvis :)  Men hvor køber man sådan en?

Kærlig hilsen
Carmen

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #13 Dato: Juli 06, 2012, 06:35:32 pm »
Der er skam blevet lavet undersøgelser af betydningen af at have sele på i trafikken. Der er få beretninger, hvor ikke brug af selen har reddet et liv - ofte hvor der er kommet genstande ind i kabinen, men i forhold til hvad det kan gøre af gavn, er det uden betydning.

Ok :) Jeg har så bare ikke set, eller hørt om de undersøgelser. Jeg er muligvis også lidt farvet af, selv at kende en, samt at min mand har oplevet tilfælde hvor personerne enten kun var i live fordi de ikke havde sele på, eller at de kunne have været redet hvis de ikke havde den på. Der sker jo trods alt andre former for ulykker end sammenstød. Og selv få tilfælde, mener jeg har en betydning.
Selv ved et sammenstød ved lav hastighed eller hård opbremsning kan selen være til gavn uden at der er livsfare, fordi den er med til at holde personen fast. Prøv som forsøg at sætte dig ind i bilen som passager, luk øjnen og slap af, og bed føreren om at lave en hård opbremsning ved lav hastighed og se hvad der sker når du ikke er opmærksom.
Naturligvis. men igen, ikke alle ulykker indebærer sammenstød, eller hårde opbremsninger. Og man ved aldrig hvilken slags ulykke man kommer ud for, hvis uheldet er ude. Hvad hjælper det at vaccinere mod et brækket ben, hvis det er armen man brækker?
Men som Hartmann siger; det er en større udgift til samfundet, men det handler også om de folk, der er involveret og evt. skal meddele pårørende - det er noget bedre at give gode nyheder end dårlige.
Det kan vi da ikke blive uenige om :) Gode nyheder er altid bedre end dårlige. Hvad angår udgiften til samfundet, ja så betaler vi alle jo til samfundet, og er dermed alle med  til at dække udgifter som vi hver i sær måske ikke synes der burde bruges penge på.  :)

Mon ikke vi alle kan finde områder hvor vi synes at vores skattepenge kunne gøre mere gavn, end der hvor de nu bliver brugt? Men det er selvfølgelig en helt anden debat.

Kærlig hilsen
Carmen 

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Juli 06, 2012, 07:03:08 pm »
Jeg kan ikke se, at det er andet end en dårlig undskyldning for ikke at bruge sele, at man kender til et tilfælde, hvor der var godt, at man ikke havde sele på. De folk, der rydder op ved uheld har ikke den samme opfattelse. Hvis du skulle spille på hest A, der er en gammel krikke, der har vundet et løb i tiden eller hest B, der er en frisk hingst, hvad spiller du så på?

Ang. det med, at vi alle betaler til fælleskassen, så stiller det også nogle krav. Det er ikke meget anderledes end et forsikringsselskab, hvor vi alle betaler, men til gengæld skal vi også tænke os om. Du kan heller ikke bare efterlade nøglerne i bilen, og når bilen så bliver stjålet, siger du, at din frihed bliver krænket, fordi du mener, du har ret til at forlade din bil så tyven kan smutte og få erstatning. Det handler jo ikke bare om at batale skat eller præmie - det handler også om størrelsen - hvis alle tænker som dig, betyder det endnu større udgifter til det offentlige eller højere pris på forsikring. Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skal være med til at betale prisen for, at andre mennesker mener at de har ret til at gøre hvad de vil.