Forfatter Emne: Adfærds bakterie.  (Læst 1112 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    31%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Adfærds bakterie.
« Dato: Marts 27, 2016, 02:15:55 pm »
Toxoplasma gondii bakterien er mest kendt for at give misdannede børn hos gravide kvinder. Katte har bakterien og derfor frarådes gravide at rode med kattebakken.

Men bakterien indgår i et vekselspil mellem katte og møs. Nemlig sådan at møs der er smittet med bakterien, udviser en adfærd der f eks gør den mindre agtpågivende og dermed nemmere at fange for katten. Kattene skider, på den anden side, steder hvor mulighederne for at smitte møs, maksimeres. Ude på landet skider katte gerne i løst opbevaret korn, har jeg set.

Men det slutter ikke her, og med gravide kvinder. Mennesker der smittes med bakterien, kan også ændre adfærd, har der været lidt opmærksomhed om de senere år. En tjekkisk forsker har peget på der er en mega overrepræsentation af smittede med Toxoplasme blandt involverede i trafikulykker. Det stemmer jo meget godt med det som bakterien gør med mus. Nemlig at naturlig fornemmelse for, hvornår noget er farligt, nedsættes - også i trafikken.

Men nu er det blevet mainstream.

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/03/160323142328.htm?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

"Individuals with a psychiatric disorder involving recurrent bouts of extreme, impulsive anger -- road rage, for example -- are more than twice as likely to have been exposed to a common parasite than healthy individuals with no psychiatric diagnosis."

Der er flere af den slags relationer i naturen. En virkeligt gyselig er en larve af en snyltehveps, der gør mariehøns til viljesløse zombier.

http://illvid.dk/dyr/insekter/mariehoene-larver-goer-mariehoens-til-zombier

Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Hellefront

• Gæst
Sv: Adfærds bakterie.
« Svar #1 Dato: Marts 27, 2016, 02:47:11 pm »
Nå!

Mon jeg er den eneste, der - ved at se overskriften "ADFÆRDS BAKTERIE" og Carlos navn - tænkte: Så, nu kommer der endelig en kort selvbiografi !
 :girl_haha: :JC-hysterical: :triniti:

Men så var det bare noget om en lille bille...

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    1%
  • Country: bs
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Marts 27, 2016, 09:15:51 pm »
Nå!

Mon jeg er den eneste, der - ved at se overskriften "ADFÆRDS BAKTERIE" og Carlos navn - tænkte: Så, nu kommer der endelig en kort selvbiografi !

Jeg vil undlade at skrive hvad jeg tænker, når jeg ser der er et indlæg fra dig - uanset emne!
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    31%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Marts 27, 2016, 10:32:22 pm »
Nå!

Jeg vil undlade at skrive hvad jeg tænker, når jeg ser der er et indlæg fra dig - uanset emne!

Måske hun er smittet med Toxoplasme. Adfærden med raserianfald, peger i den retning.

Øv, jeg ville ellers have sendt hende et datingforslag. Men enten er jeg for kedelig, eller direkte led. Så er der kun datingforslagene fra Albert Johansen tilbage. Hvad han dog har sendt mig ovre på SOL. Ikke for de sarte.
F

Offline El_Nino

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
  • Country: dk
  • Vejen skal altid være snorlige og fremad
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Marts 31, 2016, 07:45:22 pm »
Toxoplasma gondii bakterien er mest kendt for at give misdannede børn hos gravide kvinder. Katte har bakterien og derfor frarådes gravide at rode med kattebakken.

Men bakterien indgår i et vekselspil mellem katte og møs. Nemlig sådan at møs der er smittet med bakterien, udviser en adfærd der f eks gør den mindre agtpågivende og dermed nemmere at fange for katten. Kattene skider, på den anden side, steder hvor mulighederne for at smitte møs, maksimeres. Ude på landet skider katte gerne i løst opbevaret korn, har jeg set.

Men det slutter ikke her, og med gravide kvinder. Mennesker der smittes med bakterien, kan også ændre adfærd, har der været lidt opmærksomhed om de senere år. En tjekkisk forsker har peget på der er en mega overrepræsentation af smittede med Toxoplasme blandt involverede i trafikulykker. Det stemmer jo meget godt med det som bakterien gør med mus. Nemlig at naturlig fornemmelse for, hvornår noget er farligt, nedsættes - også i trafikken.

Men nu er det blevet mainstream.

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/03/160323142328.htm?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

"Individuals with a psychiatric disorder involving recurrent bouts of extreme, impulsive anger -- road rage, for example -- are more than twice as likely to have been exposed to a common parasite than healthy individuals with no psychiatric diagnosis."

Der er flere af den slags relationer i naturen. En virkeligt gyselig er en larve af en snyltehveps, der gør mariehøns til viljesløse zombier.

http://illvid.dk/dyr/insekter/mariehoene-larver-goer-mariehoens-til-zombier

Kan det være en Zika virus?? :girl_haha: :girl_hide: :girl_hospital:
Tænk altid én gang til over det, før du gør det!

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    31%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: April 16, 2016, 01:12:14 am »
Mere om Toxoplasma gondii og hvordan man erhverver den. Fra salaten i haven f eks. Når katte har skidt i grønsager, kan den komme over til mennesker. Meget andet interessant i artiklen.

http://www.iflscience.com/brain/how-mind-controlling-parasites-can-get-inside-your-head

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    95%
  • Country: gl
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: April 16, 2016, 02:02:51 am »
Mere om Toxoplasma gondii og hvordan man erhverver den. Fra salaten i haven f eks. Når katte har skidt i grønsager, kan den komme over til mennesker. Meget andet interessant i artiklen.

http://www.iflscience.com/brain/how-mind-controlling-parasites-can-get-inside-your-head

Engang i tidernes morgen arbejdede jeg et årstid på en af mammutinstitutionerne for åndssvage på Z3, hvor nogen af de mest handicappede boede. Ingen af dem kunne gå eller tale.

Som jeg husker det, var to af de mest handicappede på afdelingen blevet forstyrret i deres udvikling af toxoplasmose også kaldet haresyge - Ingse og jeg husker ikke længere, hvad den anden hed. Ingse lå altid i sengen med spredte ben, og hun var stiv som et bræt. Hvis man tog hende i det ene knæ og løftede, så løftede man hele kroppen op fra lagnet. Hun var omkring 20 år gammel, og man kunne ikke få kontakt med hende, som man dog havde på fornemmelsen, at man kunne med nogen af de andre, selvom de ikke kunne tale.

Det kan være meget alvorligt.

« Senest Redigeret: April 16, 2016, 02:09:31 am af Anklageren »
Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?