Forfatter Emne: "Eskimo" betyder "slave".  (Læst 7908 gange)

Offline Tigermanden (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Jeg er Muslim og Kommunist.
    • Vis profil
    • DKP
"Eskimo" betyder "slave".
« Dato: Marts 25, 2016, 02:21:47 pm »
En af mine elever i en af de store klasser kom til at gøre noget uovervejet her før påskeferien. Hun havde skrevet en fristil om Grønland, men var kommet til konsekvent at bruge det racistiske udtryk, "eskimo" hele vejen igennem. Jeg gjorde hende selvfølgelig opmærksom på, at "eskimo" - helt i lighed med N-ordet - betyder "slave". Og så kunne hun jo godt se, at det ikke var så smart. Det var egentlig først der, jeg blev opmærksom på, at der stadig er folk, der bruger dette gammeldags, racistiske udtryk, og derfor kom jeg til at tænke på, hvad I andre egentlig kalder Grønlands oprindelige befolkning? Og her ser jeg naturligvis frem til Anklagerens indspark i debatten, han har garanteret noget rigtig fornuftigt at sige.
Måske er vi endnu ikke kommet frem til den korrekte betegnelse for dette folk - en betegnelse, som ikke vil støde nogen. Så her har vi virkelig en mulighed for at sætte vores aftryk på sproget. Selv tænker jeg, at man kunne lade sig inspirere af "afro-amerikaner", der nu er den gængse betegnelse for mennesker af afrikansk oprindelse i hele verden. Grønland henregnes til det nordamerikanske kontinent - kunne vi kalde dem noget med "polar-amerikanere" eller "arktis-amerikanere"? For guds skyld noget, der ikke vil støde nogen.  :JC_doubleup:
Midlerne er underordnede.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    55.2%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Sv: "Eskimo" betyder "slave".
« Svar #1 Dato: Marts 25, 2016, 02:29:47 pm »
Nej, betegnelsen "eskimo" kommer fra et algonkin-indiansk sprog og betyder "råkødædere".

Jeg benytter selv betegnelsen "inuiter", selvom betegnelsen mere hentyder til sprogfamilien. Inuit-aleutisk.

Jeg ved ikke om eskimo er racistisk. Jeg vil spørge en hvad vedkommende selv synes.
Du får ret og jeg får fred!

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    20.8%
  • Country: aq
    • Vis profil
Danmark frit for marmorkrebs.

Offline Tigermanden (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • DKP

Offline Torsten Bonfils

• Hyper medlem
  • Activity:
    20.8%
  • Country: aq
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Marts 25, 2016, 03:25:09 pm »
Huskede du at give hende en ekstra dårlig karakter for hendes racistiske stil?
Danmark frit for marmorkrebs.

Offline Tigermanden (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • DKP
« Svar #5 Dato: Marts 25, 2016, 03:27:30 pm »
Huskede du at give hende en ekstra dårlig karakter for hendes racistiske stil?

Nej, hun vidste jo ikke bedre. Opgaven var ellers fin.

Offline Holger Danske

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Marts 25, 2016, 03:32:11 pm »
Uha da da!
Tænk at vi har en racistisk uddannelse i eskimologi herhjemme.
Ting skal efterhånden være så pisse politisk korrekt at det er til at brække sig over.

Grønlænder foretrækker at blive kaldt det de er, nemlig Grønlænder og intet andet.
I øvrigt kalder dem som bor i Alaska og Sibirien sig selv for Eskimoer.

Det er en udbredt misforståelse at ordet stammer fra indiansk. Ordet er fransk og stammer fra det latinske ord ”excommunicati” som oversat betyder noget i retning af ”dem som står uden for det kristne fællesskab” Det blev til ”esquimaux” på fransk og derefter til ”escimo” på engelsk. Herfra stammer det danske ord ”eskimo”
Pro Patria

Anklageren

• Gæst
Inuit eller Eskimo: Hvilket navn er det bedst at bruge?
« Svar #7 Dato: Marts 25, 2016, 03:36:07 pm »
af Lawrence Kaplan i Alaska Native Language Center

Selvom navnet "Eskimo" er almindeligt brugt i Alaska til at henvise til alle inuit og yupik folk i verden, bliver dette navn anset for at være nedsættende mange andre steder, fordi det blev givet af ikke-inuit folk og efter sigende betød "den der spiser råt kød."

Sprogforskere mener nu, at "Eskimo" er afledt af et ojibwa ord, som betyder "at nette snesko." Men folk i Canada og Grønland foretrækker andre navne. "Inuit", der betyder "folk," anvendes i det meste af Canada, og sproget kaldes "Inuktitut" i det østlige Canada, selv om der også anvendes andre lokale betegnelser. Inuitterne i Grønland betegner sig selv som "grønlændere" eller "Kalaallit" i deres sprog, som de kalder "grønlandsk" eller "Kalaallisut".

De fleste i Alaska accepterer fortsat navnet "Eskimo", især fordi "Inuit" kun henviser til Inupiat i det nordlige Alaska, inuit i Canada og Kalaallit i Grønland, og det er ikke et ord i yupik sprog i Alaska og Sibirien.

« Senest Redigeret: Marts 25, 2016, 03:37:52 pm af Anklageren »

Saltefanden

• Gæst
« Svar #8 Dato: Marts 25, 2016, 03:45:45 pm »
http://www.bt.dk/brevkasser/annettes-klumme-min-soen-blev-indberettet-for-at-skrive-eskimo-i-en-skoleopgave

Så finder provokatøren igen noget på nettet - som han så 'liiige' gør til sin egen historie - tsk! - Hvor latterligt..!

- og som sædvanligt, så skal den raspede tigertunge da også lige køres godt op i 'guruens' rectum... :JC_moon:

Jeg ser nu ingen grund til at kalde inuitterne andet end hva' jeg plejer at kalde dem:

'Køleskabs-kinesere'

Offline Tigermanden (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • DKP
Sv: Inuit eller Eskimo: Hvilket navn er det bedst at bruge?
« Svar #9 Dato: Marts 25, 2016, 03:54:08 pm »
af Lawrence Kaplan i Alaska Native Language Center

Selvom navnet "Eskimo" er almindeligt brugt i Alaska til at henvise til alle inuit og yupik folk i verden, bliver dette navn anset for at være nedsættende mange andre steder, fordi det blev givet af ikke-inuit folk og efter sigende betød "den der spiser råt kød."

Sprogforskere mener nu, at "Eskimo" er afledt af et ojibwa ord, som betyder "at nette snesko." Men folk i Canada og Grønland foretrækker andre navne. "Inuit", der betyder "folk," anvendes i det meste af Canada, og sproget kaldes "Inuktitut" i det østlige Canada, selv om der også anvendes andre lokale betegnelser. Inuitterne i Grønland betegner sig selv som "grønlændere" eller "Kalaallit" i deres sprog, som de kalder "grønlandsk" eller "Kalaallisut".

De fleste i Alaska accepterer fortsat navnet "Eskimo", især fordi "Inuit" kun henviser til Inupiat i det nordlige Alaska, inuit i Canada og Kalaallit i Grønland, og det er ikke et ord i yupik sprog i Alaska og Sibirien.

Kære Anklageren, tusind tak for et super godt og velovervejet indlæg.  :JC_doubleup: Selv hælder jeg til "Arktis-amerikanere".
« Senest Redigeret: Marts 25, 2016, 03:56:46 pm af Tigermanden »

Offline Tigermanden (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • DKP
« Svar #10 Dato: Marts 25, 2016, 03:55:29 pm »

Jeg ser nu ingen grund til at kalde inuitterne andet end hva' jeg plejer at kalde dem:

'Køleskabs-kinesere'

Det er ren racisme - og jeg fatter ikke, at Musenfryd vil give plads til en som dig her på siden!

Offline WTF!

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Marts 25, 2016, 03:56:27 pm »
Jeg er en racistisk kannibal, jeg har en kasse med kæmpe eskimoer i min fryser. 

Kære Anklageren, tusind tak for et super godt og velovervejet indlæg.  :JC_doubleup:
Kan du godt lide smagen af lort?

Offline Tigermanden (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • DKP
« Svar #12 Dato: Marts 25, 2016, 03:57:35 pm »
Jeg er en racistisk kannibal, jeg har en kasse med kæmpe eskimoer i min fryser. 

Kære Anklageren, tusind tak for et super godt og velovervejet indlæg.  :JC_doubleup:
Kan du godt lide smagen af lort?

Anmeldt.

Offline El_Nino

• Hyper medlem
  • Activity:
    5%
  • Country: dk
  • Vejen skal altid være snorlige og fremad
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Marts 25, 2016, 03:58:03 pm »
Nej, betegnelsen "eskimo" kommer fra et algonkin-indiansk sprog og betyder "råkødædere".

Jeg benytter selv betegnelsen "inuiter", selvom betegnelsen mere hentyder til sprogfamilien. Inuit-aleutisk.

Jeg ved ikke om eskimo er racistisk. Jeg vil spørge en hvad vedkommende selv synes.

Det tror jeg ikke det er - så skulle betegnelsen "dansker" jo også være det - så for at være korrekt så hedder dansker "Caucasian" :mail1: - Tigermanden, er som ofte, på galt spor
Tænk altid én gang til over det, før du gør det!

Offline Tigermanden (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • DKP
« Svar #14 Dato: Marts 25, 2016, 03:59:19 pm »

Det tror jeg ikke det er - så skulle betegnelsen "dansker" jo også være det - så for at være korrekt så hedder dansker "Caucasian" :mail1: - Tigermanden, er som ofte, på galt spor

Har du ikke læst den artikel, Torsten linker til? Der har du min kilde på, at E-ordet er dybt, dybt racistisk.  :aww: :Cherna_29: