Forfatter Emne: Ferier man har oplevet  (Læst 1141 gange)

Offline Rudolf (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Ferier man har oplevet
« Dato: Juli 03, 2012, 04:59:17 pm »
Fortæl om dine ferier og hvordan du oplevede dem.

Jeg vil lægge ud med min/vores første camping ferie.

I 1967 arbejdede jeg på et lille autoværksted i Aalestrup, og min kone arbejdede i weekends som serveringsdame på St. Binderup Landevejskro.

Her var der også en tjener der havde været på ferie i Holland på en Campingplads i Ter Apel.

Det havde været som at holde ferie i paradis, så der besluttede min kone, at vi også skulle hen.

Åh nej. Vi havde intet camping udstyr overhovedet og kun en gammel Opel bil.

Vi lånte et telt af min kusine og resten lånte vi rundt omkring. Vi skulle jo ha' børnene med. 3 stk på 4  5  og 6 år.

Men hvornår - se det var ikke fastlagt endnu, men det problem løste min mester for mig, idet han kom en torsdag aften, og spurgte, om ikke jeg kunne holde ferie i næste uge. Det lød som en ordre.

Hjem og finde grej frem, og pakke biloen fredag aften, så vi kunne trille afsted lørdag morgen.

Når vi nu skulle sydpå, kunne vi lige besøge min gamle kammerat der var indlagt på Augustenborg. Men da vi kom dertil var han blevet udskrevet dagen i forvejen.

Nå men vi havde god tid, der var jo ikke så langt til Holland, så vi trissede lidt rundt i Kruså for at gøre lidt indkøb.

Men så kørte vi, men jeg var ikke meget for de der motorveje, så vi valgte en rute nærmere ved kysten med lidt mindre veje til følge.

Det gik rigtig godt indtil vi kom til en mindre by. Der stoppede trafikken og vi kom kun frem i små ryk.
Omsider nåede vi frem til floden hvor et stykke vejbane blev trukket frem og tilbage over floden. Det kostede ikke noget men det tog tid.

Lidt længere fremme oplevede vi det samme. Blot var det her en kløft der skulle forceres med en hængebane.

Så nåede vi til Bremen - og motorvejen!  Jeg kørte rundt om Bremen jeg ved ikke hvor mange gange uden at finde den rette afkørsel. De skide skilte stod jo på tysk.
Jeg måtte ind på en tank og spørge om vej - den holdt vi på.!

Nu gik det strygende mod Holland, men det begyndte at knibe med tiden. Og så blev det tordenvejr og skybrud.

De fleste biler holdt bare stille, mens vi bare sneglede os afsted. Nu begyndte det at blive mørkt.

Men vi fandt grænsen og Ter Apel lå lige opad.  Men hvor mon den campingplads mon lå - hovsa der var skiltet.
Der gik en lille vej derind som vi fulgte - og kom til en vældig solid aflåst port.
Nå så måtte vi sove i bilen indtil næste morgen hvor der vel blev lukket op.  Men hvad var det? Der kom en slingrende lygte ned af vejen mod porten. Altså indefra. Det var en dame som jeg ikke forstod og hun forstod vist heller ikke mig. I hvert fald vendte hun sig og gik igen.

Nå ungerne sov trygt i bag i bilen og vi voksne ku -- hov nu kom der sgu en lygte mere slingrende, dennegang en mand der låste porten op og vinkede os indenfor.

Han førte os op på en af de bedste plads de havde, lige ved sanitetsbygningen.

Skrup så af tænkte jeg, så jeg kan komme til at slå telt op.  Han læste mine tanker og gik.  Men kun hen for at hente en makker.  Min kone og jeg fik hver sin lygte at holde mens de slog teltet op, pumpede luftmadrasser op o.s.v. De gik ikke før unger var puttet i soveposerne,

Næste dag kunne vi rigtig se pladsen. Den var stor med store åbne plæner mellem standpladserne, og så var pladsen forbundet med den kommunale friluftsbadeanstalt.

Som starten var resten af opholdet en oplevelse af at være velkommen næsten som særligt udvalgte gæster, og det varede lige til lejrchefen og hans kone stod og vinkede farvel til os.

Vi fik ikke bedre service end alle andre - alle blev behandlet ligeså godt.
Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje

Offline Rudolf (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Ferier man har oplevet
« Svar #1 Dato: Juli 15, 2012, 10:04:34 pm »
1951 en cykleferie i Jylland.

Kender i det at man hører en bestemt melodi og så dukker minderne frem.
Det år var jeg på cykelmed 2 brødre, De havde en Moster i Esbjerg som vi lige skulle besøge. Så var vi lige omkring Ribe og satte så kurs mod Kolding.

Undervejs traf vi 2 københavnske teenager piger der også var på tur. Vi boede på samme vandrehjem i Kolding og vi beskuede byen sammen med dem.

Også skotsruinen der var et museum. I et rum stod der et gammelt klaver - med et stort skilt hvorpå der stod: Må ikke berøres. Hvad der øjensynlig provokerede den ene af pigerne.
Hun satte sig i hvert fald til klaveret og spillede Tennesee Walz (det var den jeg hørte her til aften)

Vi turede lidt mere rundt i Kolging men satte så kurs mod Fredericia.
Der boede der en ung vinduespudser som Pigerne havde truffet på udturen. De kendte ikke hans adresse, men var vældig opsatte på at finde ham.

Så vi travede byen tynd på udkig efter vinduespudsere. Der var faktisk en del. Men ingen Preben.

Så skulle de østpå mod hovedstaden, mens vi skulle nordpå mod Skanderborg, så vi vinkede pænt farvel og har ikke set dem siden.

Er det ikke mærkeligt, jeg kan ikke huske hvad jeg skrev eller foretog mig i går, men en ferie for 61 år siden dukker frem - som om det var i går.
Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje

Offline musenfryd

• Administrator
  • Senior medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
    • Telefonpasning
« Svar #2 Dato: Juli 24, 2012, 08:38:39 am »
Det er altid skønt at læse dine beretninger Rudolf...

Jeg er ikke så super god til de lange beretninger mere, og lige nu har jeg dårlig tid til at fordybe mig, men måske jeg får skrevet lidt en anden dag.

Det må nok være turen op i junglen i Indonesien sammen med en veninde og to små lokale drenge der er noget af det største eller i hvert fald mest anderledes.. den kommer en anden dag :)
Life's a journey, not a destination

http://prontocallcenter.dk/
hvis der er brug for telefonpasning

Campanule

• Gæst
« Svar #3 Dato: August 30, 2012, 01:11:16 pm »
Du har en god langtidshukommelse, Rudolf. Og du skriver godt

Jeg har ikke nogen ferier, som står meget specielt for mig. Min bryllupsrejse til Gran Canaria var speciel, fordi det var en bryllupsrejse. Jeg har også været på bl.a. storbyferier, og Paris tænker jeg altid med glæde på