Forfatter Emne: Zornig-indsamling undergraver retssystemet  (Læst 2235 gange)

Sharia

• Gæst
Zornig-indsamling undergraver retssystemet
« Dato: Marts 14, 2016, 07:44:38 am »
Hundredvis af danskere er gået sammen om at betale Lisbeth Zornigs bøde på 22.500 kroner, som hun er blevet idømt for menneskesmugling.

Og dette er teknisk set med til at ophæve formålet med straffen, påpeger juraprofessor Eva Smith.
Man straffer for at statuere et eksempel og for at fortælle folk, at det de har gjort, er forkert.
Straffen skal også vise alle os andre, hvad der sker, hvis man gør noget, som, samfundet vurderer, ikke er rigtigt.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/professor-zornig-indsamling-undergraver-retssystemet

Har du indbetalt penge til bøden og hvorfor?

Muslimerne var jo i fred.

Anklageren

• Gæst
Det beviser bare, at loven er dum
« Svar #1 Dato: Marts 14, 2016, 11:07:40 am »
Lovgivning er formaliseret moral, og det er snotdumt at lave love, som ikke er i overensstemmelse med befolkningens moral.

Et andet kendt eksempel er forbuddet imod alkohol i USA, som ikke var i overensstemmelse med befolkningens moral - og det skabte mere end noget andet mafiaen i USA.

Offline Dr. Hackenbush

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sv: Zornig-indsamling undergraver retssystemet
« Svar #2 Dato: Marts 14, 2016, 01:05:03 pm »
Befolkningens moralopfattelse behøver nødvendigvis ikke at være den rigtige.

Anklageren

• Gæst
Hvorfor ikke?
« Svar #3 Dato: Marts 14, 2016, 01:58:01 pm »

Et samfund er et fællesskab af individer, som har organiseret sig sådan, at de i et eller andet omfang deler institutioner, kultur og normer.

Man kan ikke argumentere rimeligt for, at et  fællesskab af individer skal underkaste sig andres værdier end deres egne - men jeg ved godt, at der eksisterer moralister som med djævelens vold og magt vil undertrykke andre med deres egne normer.

Man kan vist roligt sige, at det hører ikke hjemme i et demokrati.

Offline El_Nino

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.2%
  • Country: dk
  • Vejen skal altid være snorlige og fremad
    • Vis profil
Sv: Det beviser bare, at loven er dum
« Svar #4 Dato: Marts 14, 2016, 07:12:14 pm »
Lovgivning er formaliseret moral, og det er snotdumt at lave love, som ikke er i overensstemmelse med befolkningens moral.

Et andet kendt eksempel er forbuddet imod alkohol i USA, som ikke var i overensstemmelse med befolkningens moral - og det skabte mere end noget andet mafiaen i USA.

Nah ANKLAGERen - der er altså noget som hedder http://www.indsamlingsnaevnet.dk/ som indsamlinger skal indordne sig under, og vi er altså i DK i det 21ende århundrede - ikke USA i det 20ende  :Laie_5:
Tænk altid én gang til over det, før du gør det!

Offline PU

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: 00
  • Politisk Ukorrekt
    • Vis profil
    • Dagens Blæser
« Svar #5 Dato: Marts 14, 2016, 07:16:12 pm »
indsamlingsnævnet!!!! Nedlæg dette statslige bureaukrati

Hvis folk er så dumme og betale kællingens bøder, så lad dem dog....
Iøvrigt mener jeg, at vi skal hjemsende de fremmede.

Offline El_Nino

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.2%
  • Country: dk
  • Vejen skal altid være snorlige og fremad
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Marts 14, 2016, 07:31:18 pm »
af PU Dato: I dag ved 07:16:12 pm » Indsæt citat Hvis folk er så dumme og betale kællingens bøder, så lad dem dog....

Nmjaeh - PU - der er altså noget som hedder http://www.indsamlingsnaevnet.dk/, som styre den slags, og man kan altså ikke lige sådan starte en indsamling "ud i det blå" :alc:
Tænk altid én gang til over det, før du gør det!

Offline dduck

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Marts 15, 2016, 12:12:09 pm »
Næh. Jeg har ikke betalt noget, og agter heller ikke at gøre det.
Konen har overtrådt landets lovgivning, og det skortede faktisk ikke på advarsler de dage hvor det gik rigtig hedt til, så helt uvidende kan hun jo ikke have været. Ikke at ukendskab til loven er en undskyldning, for det er det som bekendt ikke.
Mht indsamlingens lovlighed, så er det jo også et lovkrav at den slags anmeldes før indsamlingen starter.
Det er i virkeligheden nok meget godt at vi har den slags regler, for ellers kunne vi risikere at der ville være hundred- hvis ikke tusindvis af fupindsamlinger som follk gladeligt betalte til i den tro at de gjorde en god gerning.

Man kan være uenig omkring vores lovgivning, men det giver på ingen måde os almindelige dødelige mennesker ret til selv at fortolke loven efter vores eget behov!
Er man uenig, må man bide i det sure æble og overholde den alligevel, men man kan jo så passende arbejde for, at den bliver ændret til noget man synes er mere tidssvarende.
Jeg er så faktisk meget tilfreds med lovgivningen omkring menneskesmugling, og mener ikke at der er grund til at ændre noget.
Don't feed the troll...

Evalu

• Gæst
« Svar #8 Dato: Marts 15, 2016, 01:26:57 pm »
Det er åbenbart blevet populært med den slags indsamlinger.
For nyligt havde vi Hedegaard-indsamlingen; men den udløste sjovt nok ikke forargede kommentarer her på din-debat.

http://www.trykkefrihed.dk/kontant-stotte-til-domt-hedegaard.htm

Offline Holger Danske

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Sv: Hvorfor ikke?
« Svar #9 Dato: Marts 15, 2016, 01:42:40 pm »

Et samfund er et fællesskab af individer, som har organiseret sig sådan, at de i et eller andet omfang deler institutioner, kultur og normer.

Man kan ikke argumentere rimeligt for, at et  fællesskab af individer skal underkaste sig andres værdier end deres egne - men jeg ved godt, at der eksisterer moralister som med djævelens vold og magt vil undertrykke andre med deres egne normer.

Man kan vist roligt sige, at det hører ikke hjemme i et demokrati.
Så du mener at hvis jeg ikke deler de samme normer og værdier som man har vedtaget i et samfund, så kan jeg bare gøre hvad det passer mig, også hvis jeg derved skader samfundet?
Pro Patria

Offline Tigermanden

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Country: 00
  • Jeg er Muslim og Kommunist.
    • Vis profil
    • DKP
« Svar #10 Dato: Marts 16, 2016, 04:02:04 pm »
Folk må vel selv om, hvad de vil bruge deres penge på. Næste sag.
Midlerne er underordnede.