Forfatter Emne: Sku' vi ikke se at komme hinande4n lidt mere ved.!  (Læst 1939 gange)

Offline Rudolf (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
    • Vis profil
Sku' vi ikke se at komme hinande4n lidt mere ved.!
« Dato: November 06, 2013, 01:18:47 pm »
Skulle vi ikke se at komme hinanden lidt mere ved.!

Dette indlæg drejer sig ikke om ar beklage sig over et eller andet, som andre burde tage sig af. Nej det er noget som vedrører os amme – måske mest de ældre enlige.

Men enlige findes i alle aldre. Og ingen går og skilter med det. Spørger man dem, siger de at de har det fint.  Kun få vil udstille deres savn. Og man får ikke venner ved at beklage sig.!

Men ingen tvivl om at der sidder mange enlige rundt omkring - Måske din nabo  der godt bruge en eller flere at snakke med. Måske nogen at gå i byen med eller nogen at lave mad til og spise sammen med.

Eller spille kort eller ludo eller hvad ved jeg. Kun fantasien sætter grænser.
Det ville være nærliggende at oprette en hjemmeside med der formål, at skabe kontakt mellem interesserede,  Det har bare den skavank at mange ældre ikke har computer eller er på nettet.

Ældresagen sender i forvejen meget materiale ud til medlemmerne flere gange om året. Der kunne sagtens være en lille pjece med men en anvisning om hvad man kunne gøre.
Samme pjece kunne udleveres til læger, hjemmepleje og ligge fremme hvor folk ellers færdes.

Men effekten vil selvfølgelig afhænge af hvorledes befolkningen reagerer  på det.
Tænker du f.eks. på om nogen i din nærhed godt kunne bruge lidt selskab i blandt. Måske nogen i din familie. Eller tænker du bare, at det ikke kommer dig ved.

I hvert fald vil jeg gerne høre din mening om sagen, da jeg mener at ensomhed er en dum ting, som kan friste folk til at gå til lægen, bare for at få en at snakke med – og ellers være skyld i megen dårligdom.

Dette indlæg har jeg bragt på flere medier, fordi jeg gerne vil i kontakt med så mange som muligt.
Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje

Campanule

• Gæst
Sv: Sku' vi ikke se at komme hinande4n lidt mere ved.!
« Svar #1 Dato: November 06, 2013, 02:46:27 pm »
Jeg tror også, der er mange ensomme mennesker rundt omkring.

Der er forskel på at være alene og at være ensom, og jeg tror, at mange ikke hiver sig selv lidt op ved nakken og benytter tilbud fra biblioteker, kirker, kommuner, ældresagen, utallige andre foreninger osv. Så er der de stakler, som ikke er i stand til at komme uden for en dør. Der kunne man måske godt fra hjemmeplejens side giver nogle gode råd om måske at få besøgsvenner, morgenopringninger o.lign.

Offline Rudolf (OP)

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: November 06, 2013, 04:22:47 pm »
Ja der findes mange tilbud med aktiviteter for ældre, men mange kommer der ikke fordi de føler sig udenfor, fordi de andre som er der snakker som de har kendt hinanden hele livet. Det kan være de først er mødtes 5 minutter før.

Men den der føler sig udenfor trasker bare hjem igen, og tænker: Det var så det.
Og vover sig ikke ud i nye eventyr. Men havde vedkommende nu haft en ledsager til den aktivitet havde han/hun sikkert ikke følt sig udenfor, og var kommet igen og havde følt sig indenfor.

Og det er her de yngre generationer kommer ind. De har måske ældre i familien, som de nok syntes kunne trænge til lidt opmuntring. Hvis der nu fandtes en måde man kunne finde venner på, så kunne disse yngre måske skubbe lidt til den ældre, der så kunne få en lidt rigere tilværelse.

Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje

Campanule

• Gæst
« Svar #3 Dato: November 07, 2013, 08:14:50 am »
Jeg ved, der findes noget, der hedder voksenvenner - altså børn som har en voksenven. Det ville være godt med en voksen-voksen ven ordning også. Og så kan vi måske generelt godt være bedre til at tage godt imod nye i de aktiviteter, vi er i.

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    31.4%
  • Country: 00
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: November 08, 2013, 03:07:55 pm »
Skulle vi ikke se at komme hinanden lidt mere ved.!

Det gør jeg også - personligt. Gamle mennesker som sådan har jeg nok af, fordi jeg gør en del ud af min mor (82) og hendes ven, som jeg er chauffør for, når det er noget de skal. Og hun har nogle gård endnu, hvor jorden godt nok er solgt fra, men hvor jeg passer bygningerne. Desuden kommer jeg hyppigt forbi og drikker en kop kaffe med dem. Minus: gamle mennesker kan man hurtigt få nok af, så det bliver i ikke for store doser. Det er de utroligste småting de kan gå op i og endog blive krakilske over.

Desuden er jeg en slags underviser/instruktør, eller hvad man kan kalde det, i et aktivitetscenter. Det synes jeg er hyggeligt og har tid nok, nu jeg er kommet på efterløn og har tid nok. Jeg pusler i øjeblikket med noget med at blive chauffør for nogen handicappede i et botilbud. Det bliver fritidskørsel og jeg har alle de nødvendige kompetencer til at køre deres biler. Det ser jeg frem til. Måske gøre noget lignende for et plejehjem? De har ofte små busser som må bruges, men hvor de mangler chauffør.
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.