Forfatter Emne: Må man lave sin egen bibel?  (Læst 3077 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    20.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Må man lave sin egen bibel?
« Dato: Oktober 09, 2013, 11:29:37 pm »
“Den, der er tro i det små, er også tro i det store. Den, der er uærlig i det små, er også uærlig i det store.” (Lukas 16,10)

I den danske 1992-bibel står der mange steder som fodnote til vers, noget om at “Verset findes ikke i de ældste håndskrifter”. Det betyder på godt dansk at bibeloversættelsen har valgt at bruge en yngre forfalskning. Man har antageligt valgt forfalskningen fordi den passer bedre til ens religiøst forudfattede mening.

Må jeg så også være med her, og tage konsekvensen og lave min helt egen bibel? Jeg har lavet en hvor jeg har slettet dele af både vers, kapitler og bøger og lavet tilføjelser til andre vers, kapitler og bøger. F eks har jeg helt fjernet 3. Mosebog fordi der er for mange kedelige opremsninger og kalder 4. Mosebog for 3. Mosebog, Und So Weiter. Desuden synes jeg at Gamle Testamente ikke har nok om Satan, om Helvede og om Helligånden, så jeg har skrevet nogle vers og kapitler til de eksisterende bøger om det.

Hvad vil I synes om min bibel?

Carlo
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Offline Rudolf

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
    • Vis profil
Sv: Må man lave sin egen bibel?
« Svar #1 Dato: Oktober 10, 2013, 02:49:34 pm »
Biblen er kun en samling af gamle myter og overleveringer, som er blevet revideret utallige gange. Men en ateistisk bibel er da noget ganske nyt.
Man skal måske se det hele sådan lidt fra oven.  :angel (2): :connie_hotairballoon:
Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    20.8%
  • Country: 00
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Januar 04, 2014, 12:36:58 am »
Men en ateistisk bibel er da noget ganske nyt.

Den findes og endda på dansk.

http://www.biblen.info/

Biblen for ateister, er min favorit på nettet
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Offline jalmar

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
  • uvidenhed blomstrer hos dem der ikke ser helheden.
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: November 25, 2014, 08:15:17 pm »
Hej Carlo

Er blevet træt af "ny sol" -  Så du får lige et svar på et forholdsvis godt og overset emne her.

"Jehovsas vidner" har jo gjort det i stor stil - uden anden ballade end at få at vide det er noget makværk.

Og så er du galt afmarcheret re. Da92 Carlo  -

At der står “Verset findes ikke i de ældste håndskrifter”  - har den simple baggrund, at Biblerne indtil Da92 var baseret på "Textus Receptus" fra 1633?, som indeholder disse "nymodens vers" -

Mens Da92 er baseret på de "Alexandrinske Skrifter", herunder bl.a. "Novum Testamentum Graece" og "Codex Sinaiticus".

jalmar

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: November 26, 2014, 07:56:09 am »
Hej Jalmar og Carlo :-)

Så mangler vi bare nogle jv at debattere med :-)

Og jeg skal lige se mig lidt omkring herinde, hvordan det hele fungerer.

Offline jalmar

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Der er intet i vejen med Biblerne
« Svar #5 Dato: November 27, 2014, 09:17:33 am »
Hej Mera

Det er der nok omkring 2,5+ mia. mennesker der er lodret uenig i.

Det er jo ikke Biblen eller for den sags skyld Koranen der er noget i vejen med, de er jo "bare" bøger som alle andre bøger.

Det der er problemet, er den type mennesker der mener, at hvis man ikke bekender sig til netop deres form for Tro, og netop deres ´form for fortolkning af netop deres "Hellige Skrifter", er man ikke at regne for blandt de "gode" mennesker.

Et typisk eksempel på dette er fænomenet sUk og adskillige andre extreme Jehovas Vidner jeg har mødt i de 9 år jeg har været på forskellige debatfora.

Jeg ved af erfaring, at det at have en bibel er total uskadeligt, da jeg selv har flere Bibler :biggrin:: 1 forfalsket = NVO  - 3 nyere, heraf 2 børnebibler - 2 gamle (primo 1900'tallet) + 1 fra 1870'erne (med Gotiske, for mig ulæselige bogstaver)  + en såkaldt "Billedbibel med gamle smukke stik fra anslået 1916)

jalmar

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: November 27, 2014, 02:15:38 pm »
Hej Mera

Alt kan misbruges, ikke kun Bibelen.

Man skal ikke bruge Bibelen som en opslagsbog, og rette sig fuldstændig efter den - tænk bare på Mosebogen, de gamle regler og love, som minder om Islam i dag - der er jo Jesus til forskel ! :-)

Offline Thor

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: December 05, 2014, 03:16:12 am »
Nu er det jo sådan, at næsten alt kan bruges til noget godt, men det kan også bruges til det onde.
Altså misbruges.

Her er biblen jo et godt eksempel.
Fulgte alle virkelig biblen, ville alle konflikter jo være umulig, det er selvfølgelig utopisk at  forvente noget sådant.

Men rigtig mange mennesker finder både håb, trøst og styrke i biblen.

Andre bruger biblen til at skabe sig magt, rigdom og ære.
Og det er jo ikke lige det den var beregnet til.

Al ting kan misbruges.
Tag for eksempel en hammer, den er uundværlig hvis man skal bygge et hus.
Så er den jo et fantastisk godt værktøj.

Men i de forkerte hænder kan den blive et mordvåben.
Men det kan da aldrig være hammerens fejl.

Og sådan er det også med biblen, at nogle onde personer bruger den som krig skaber og til forfølgelse, kan da aldrig være biblens fejl.
Med venlig hilsen
Thor

Offline politikeren

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: December 05, 2014, 05:16:37 pm »

Hej Lyjse

Egentlig så håber jeg at FTG og SK holder sig væk herfra - for de vil kun afspore debatten og tvinge den over i for eller imod JV.
De har en kedelig evne til at provokere os allesammen til hele tiden at skælde dem ud og derved får vi aldrig gang i mere lødige emner.

For min skyld må de gerne finde et andet sted at missionere - jeg er røvtræt af af den elendige sekt og alle deres hjernelamme "forkyndere".

politikeren
Med venlig hilsen
politikeren

Offline jalmar

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: December 06, 2014, 10:42:32 am »
Jo da - for så vidt har du da ret - Men det "underlige" er, at der altid er meget mere gang i de debatter hvor disse stakkels fangne mennesker deltager - Men re sUk har du da ret, for sUk var mere uvidende idiot end debattør.

ftg kunne godt producere indlæg der kunne debatteres, før sUk kom på banen, at de mere havde karakter af reklameindlæg er så en anden side af samme sag, for flere af dem kunne debatteres og blev det også - Også med ftg.

Offline Rudolf

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: December 07, 2014, 01:38:54 pm »
Religionen opstod i tidernes morgen efterhånden som kloden blev befolket, og der ikke fandtes love, regler endsige nogen myndighed. Ja man havde ikke engang et sprog. Det skulle man først forme.
Men digtere, skribenter oh manipulatorer har der altid fandtes. Også før vi lærte at skrive - og læse.

De er ophavsmænd m/k til de omtalte gamle skrifter der efterhånden er blevet til Biblen

Om der findes en skabende ånd et steds har jeg ingen anelse om. Men hvorfor ikke. Et eller andet må jo have startet det hele. Men hvor pokker komme Det så fra
Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.2%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: December 07, 2014, 02:31:58 pm »

Hej Lyjse

Egentlig så håber jeg at FTG og SK holder sig væk herfra - for de vil kun afspore debatten og tvinge den over i for eller imod JV.
De har en kedelig evne til at provokere os allesammen til hele tiden at skælde dem ud og derved får vi aldrig gang i mere lødige emner.

For min skyld må de gerne finde et andet sted at missionere - jeg er røvtræt af af den elendige sekt og alle deres hjernelamme "forkyndere".

politikeren

Hej Politikeren

Jeg er faktisk enig, det værste var løgnen om os andre - det er umuligt at få en seriøs debat, når modparten = jv og rygklapperne - lyver så det "fløjter" efter dem.

Skældsordene  var "til at tage og føle på" - men LØGNEN kunne man ikke gøre ret meget ved..  :dash2: og især  usuk og Bjarne var så fulde af løgn.

Og en udenforstående havde jo ingen mulighed - for at vide, om det var løgn eller sandt - og det vidste de jo udmærket godt !

Herinde er det så mest politik der debatteres, og "bølgerne kan gå højt" - men det er noget andet, en ærlig debat er fin, når bare ikke der lyves om andre debattører.