Forfatter Emne: At give en kat medicin.....  (Læst 2952 gange)

Saltefanden

• Gæst
Sv: At give en kat medicin.....
« Svar #15 Dato: Februar 06, 2016, 07:24:50 pm »
Vores to katte-madammer er meget forskellige - også med at skulle indtage medicin..

- den 'gamle' - en sær, gammel, trefarvet knurrebasse - hun lurer situationen omgående - end ikke en smørristet ungmus i fløde ville kunne skjule bare den mindste smule af det ækle 'ukendte'..!

Her virker kun mit speciale: 'Førergreb på firbenede dyr med sydlandsk temperament - og skarpe kløer!'

- efter jeg så har ligget på gulvet, og med det komplicerede special-brydegreb fået gjort det kære kæledyr nogenlunde ukampdygtigt, og samtidigt - med pegefinger og langemand - tvunget en tablet det halve af vejen ned i mavesækken på det pacificerede kræ -

- så kan der sagtens gå to-tre dage efter, hvor hun bare skuler olmt efter mig fra sit liggested ved radiatoren... :mad:

Den 'lille' - en fantastisk kælen og super-venlig ungkat, som dog med sikkerhed ikke stod forrest, da der blev delt almindelig katte-begavelse ud.. :cat:

Hun er i al sin dejlighed også bare vidunderligt nem at narre... - og hun finder sig godvilligt i alt hvad vi byder hende - det er bare SÅ dejligt alt sammen - bare vi gider at kæle..!  :Cherna_29:

Det er mig

• Gæst
Sv: At give en kat medicin.....
« Svar #16 Dato: Februar 06, 2016, 07:42:38 pm »
Jeg knuser pillen til katten og køber noget kattemad, der har konsistens som leverpostej og moser den knuste pille ind i massen.

2 pinex knust i mælk
Så er der ro på

Tja.... en død kat er en rolig kat.
Paracetamol, som er indholdsstoffet i Pinex, Pamol og Panodil, er farligt for hunde og katte.

http://www.spørgdyrlægen.dk/forgiftninger-hund-og-katte/paracetamol-forgiftning-hund-kat

citat:
"Den dødelige dosis for katte er ca. 50-60 mg paracetamol pr. kg legemsvægt. For en kat på 4 kg, svarer det til ca. 200-240 mg. En kat kan altså dø af en halv Panodil, Pamol eller Pinex. Hunde kan klare lidt mere og bliver dårlige ved en dosis omkring 100 mg pr. kg. Dvs. at en hund på ca. 10 kg, bliver syg af 2 tabletter paracetamol."
citat slut

Så er det godt jeg aldrig har prøvet, dog fik vores Lassie en gange en pinex, og dette virkede overhovet ikke, og dette var ellers på anbefaling af dyrlægen.
Næste nytårs aften fik den ro ude på landet, den kunne bare ikke tåle nytårskrudt i lange baner.