Forfatter Emne: kosttilskud og helbred  (Læst 4266 gange)

Offline Debatsvinet

• Hyper medlem
  • Activity:
    5.8%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
  • En´ oneliner kan sige mere end 1000 ord ...
    • Vis profil
Sv: kosttilskud og helbred
« Svar #15 Dato: Februar 04, 2016, 05:00:53 am »
Også tak herfra for megen god info.
Jeg skal vist have tjekket mit d vitamin niveau. ..
Og lige høre mere om det med kalk og blodpropper. ..
Jeg tager kalk, men har haft en blodprop i hjernen for nogle år siden ( ja, så har man en undskyldning for at være lidt sær ;-) ), så det skal jeg da lige være obs på

Så får du højest sandsynligt også Hjertemagnyl ...Det var der mange der burde tage, det kunne redde Liv!

Mvh.
Vågner, vågner Danske Helte, springer op og spænder bælte ...

Offline musenfryd (OP)

• Administrator
  • Senior medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
    • Telefonpasning
« Svar #16 Dato: Februar 04, 2016, 07:04:37 pm »
Nope.... bare blodfortyndende.  Og så fik jeg for at nedsætte kolesterolet, men læste alverdens uhyrligheder om det, så det tager jeg ikke mere.
Jeg begyndte at tage fiskeolie på et tidspunkt, men mit blod blev alt for tyndt, så det måtte jeg desværre stoppe med. Kunne ellers tydeligt mærke en forskel.
Life's a journey, not a destination

http://prontocallcenter.dk/
hvis der er brug for telefonpasning

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Country: bs
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: Februar 04, 2016, 09:16:00 pm »
Nope.... bare blodfortyndende.  Og så fik jeg for at nedsætte kolesterolet, men læste alverdens uhyrligheder om det, så det tager jeg ikke mere.
Jeg begyndte at tage fiskeolie på et tidspunkt, men mit blod blev alt for tyndt, så det måtte jeg desværre stoppe med. Kunne ellers tydeligt mærke en forskel.
:-)  jeg har også fravalgt medicin efter at have læst indlægsedlen.
Der er bivirkninger ved stort set alt medicin - men de kan også være så store at selve virkningen er minimal i forhold til bivirkningerne.
Og så skal man tænke sig godt om, og tale med sin læge, før man kaster sig ud i kombinationer af medicin og  "helsekost".
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5%
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: Februar 06, 2016, 10:27:32 am »
Også tak herfra for megen god info.
Jeg skal vist have tjekket mit d vitamin niveau. ..
Og lige høre mere om det med kalk og blodpropper. ..
Jeg tager kalk, men har haft en blodprop i hjernen for nogle år siden ( ja, så har man en undskyldning for at være lidt sær ;-) ), så det skal jeg da lige være obs på

Godt du kom over din blodprop, måske var kalkpillen årsagen.. du er jo for ung til blodpropper, det var førhen noget, gamle mennesker fik... men i dag ser man også unge få blodpropper.

P-piller har også fået skylden, men nu har de altså fundet ud af, at kalk uden magnesium, kan være årsag til blodpropper.

Det er faktisk vigtigere at få magnesium, end kalk ..jeg har aldrig taget kalk, men spiser mælkeprodukter.

http://sund-forskning.dk/artikler/forskere-gor-overraskende-opdagelse-magnesium-ikke-calcium-er-noglen-til-sunde-knogler/

FORSKERE GØR OVERRASKENDE OPDAGELSE: MAGNESIUM, IKKE CALCIUM, ER NØGLEN TIL SUNDE KNOGLER
March 2, 2015

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.4%
  • Country: gl
    • Vis profil
Hvor svært kan det være?
« Svar #19 Dato: Februar 06, 2016, 10:43:56 am »
Der er mange penge i helsekost, men almindelige vitaminpiller med mineraler indeholder calsiumcarbonat (kalk) og magnesiumhydroxid (magnesium) i forbindelser, som let optages.

Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5%
    • Vis profil
Sv: Hvor svært kan det være?
« Svar #20 Dato: Februar 06, 2016, 08:40:49 pm »
Der er mange penge i helsekost, men almindelige vitaminpiller med mineraler indeholder calsiumcarbonat (kalk) og magnesiumhydroxid (magnesium) i forbindelser, som let optages.

Jeg vil ikke kalde vitaminer og mineraler for "helsekost" .. en vitaminpille indeholder det hele, det ved jeg godt, men det "siger jo sig selv" - at der ikke kan være fuld dags-dosis af alle  - i en lille pille - jeg tager dem enkeltvis, og nogen er ret store !
Det er lidt af en "videnskab" at finde ud af, hvad der er godt for det ene og det andet, men jeg har læst meget på nettet i årenes løb, og jeg har reddet min mors liv, flere gange, når lægen "har sovet i timen" - han vil jo hellere skrive recepter.. og læger ved ikke meget, om vitaminer og mineraler.

Bare et eks. når min mor fik vanddrivende medicin - så driver mineralerne jo ud med vandet.

Hun fik kramper - lægen gav hende malaria-piller - det rene gift, jeg sørgede for, at hun i stedet for, fik magnesium, det var jo det hun manglede.

Og sådan kunne jeg fortsætte.. jeg har også erfaring på egen krop, og har aldrig spist medicin, ud over penisillin nogle få gange..

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.4%
    • Vis profil
Der er ikke tale om, at man skal have hele sit behov dækket af vitaminpiller
« Svar #21 Dato: Februar 06, 2016, 09:40:40 pm »
Vitaminpiller er kun et supplement
Vitaminpiller er produceret ud fra nordiske næringsstof anbefalinger, så man er dækket ind, hvis man ellers får en normal kost, som jo i forvejen indeholder vitaminer og mineraler.

Der er forskellige typer, f.eks. nogen som hedder 50+

Det gælder også for calsiumcarbonat (kalk) og magnesiumhydroxid (magnesium).

Jeg vil ikke kalde vitaminer og mineraler for "helsekost" .. en vitaminpille indeholder det hele, det ved jeg godt, men det "siger jo sig selv" - at der ikke kan være fuld dags-dosis af alle  - i en lille pille - jeg tager dem enkeltvis, og nogen er ret store !
Det er lidt af en "videnskab" at finde ud af, hvad der er godt for det ene og det andet, men jeg har læst meget på nettet i årenes løb, og jeg har reddet min mors liv, flere gange, når lægen "har sovet i timen" - han vil jo hellere skrive recepter.. og læger ved ikke meget, om vitaminer og mineraler.

Bare et eks. når min mor fik vanddrivende medicin - så driver mineralerne jo ud med vandet.

Hun fik kramper - lægen gav hende malaria-piller - det rene gift, jeg sørgede for, at hun i stedet for, fik magnesium, det var jo det hun manglede.

Og sådan kunne jeg fortsætte.. jeg har også erfaring på egen krop, og har aldrig spist medicin, ud over penisillin nogle få gange..

Er det muligt at beskæftige sig med et politisk emne på Din-Debat uden at blive beskyldt for at forsvare noget?

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5%
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: Februar 07, 2016, 10:14:34 am »
En sund kost, kan ikke altid "gøre det" - mange får medicin, som dræner kroppen for vigtige vitaminer og mineraler !

Og nogen kan ikke optage dem.

Min mor var syg i lang tid, lægerne gjorde ikke noget, trods symptomerne.. langt om længe fandt de da ud af, at hun ikke kunne optage B 12 vitamin.

Hun fik så B 12 i indsprøjtning.

Men hun var stadig syg, blev gul i huden, og var virkelig langt ude psykisk.

Jeg måtte tage med hende, til lægen.

Hun viser lægen den gule kulør - lægen siger : "Skinner solen mere hos dig" ?

Hvorefter han skriver en recept på lykkepiller !

Jeg siger. "Hjælper de så, på den gule kulør" ?

Det svarede han ikke på...

Det var før internettet, men jeg havde da nogle bøger, og jeg kunne så læse, at mangler man B 12, så mangler man også folinsyre ( også kaldet B 9 ) http://sund-forskning.dk/artikler/b9-vitamin/

Jeg ringede til lægen og fortalte, hvad jeg havde læst - hvorefter han gav mig ret.

Min mor fik folinsyre, og lykkepillerne blev sendt retur.

Mange går rundt med symptomer, og tager medicin, men i mange tilfælde er det vitaminer / mineraler de mangler !

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.4%
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: Februar 07, 2016, 11:01:15 am »
Det er nok rigtigt, at mange især ældre mennesker mangler vitaminer og mineraler, men hvis man ikke er syg, så kan man gøre meget ved at spise sundt og tage vitaminpiller med mineraler.

Der er delte meninger om, hvad der er sundt. Vegetarer vil jo nok mene, at de lever sundt fordi de spiser mange grøntsager, som andre ellers spiser for lidt af, men alligevel er de i stor fare for at deres krop mangler vitaminer og protein (essentielle aminosyrer).

Kartofler er f.eks. ikke sund mad, men det tror mange (kartofler er heller ikke usunde men nærmere værdiløse). I meget gamle dage, hvor man spiste kål - som vi spiser kartofler i dag - fik man mange flere mineraler og vigtige vitaminer bl.a. folinsyre, som din mor jo manglede.

En sund kost, kan ikke altid "gøre det" - mange får medicin, som dræner kroppen for vigtige vitaminer og mineraler !

Og nogen kan ikke optage dem.

Min mor var syg i lang tid, lægerne gjorde ikke noget, trods symptomerne.. langt om længe fandt de da ud af, at hun ikke kunne optage B 12 vitamin.

Hun fik så B 12 i indsprøjtning.

Men hun var stadig syg, blev gul i huden, og var virkelig langt ude psykisk.

Jeg måtte tage med hende, til lægen.

Hun viser lægen den gule kulør - lægen siger : "Skinner solen mere hos dig" ?

Hvorefter han skriver en recept på lykkepiller !

Jeg siger. "Hjælper de så, på den gule kulør" ?

Det svarede han ikke på...

Det var før internettet, men jeg havde da nogle bøger, og jeg kunne så læse, at mangler man B 12, så mangler man også folinsyre ( også kaldet B 9 ) http://sund-forskning.dk/artikler/b9-vitamin/

Jeg ringede til lægen og fortalte, hvad jeg havde læst - hvorefter han gav mig ret.

Min mor fik folinsyre, og lykkepillerne blev sendt retur.

Mange går rundt med symptomer, og tager medicin, men i mange tilfælde er det vitaminer / mineraler de mangler !

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    5%
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: Februar 07, 2016, 09:54:42 pm »
"Anklageren" skrev:

Citér
Kartofler er f.eks. ikke sund mad, men det tror mange

Hvem har bildt dig ind, at kartofler ikke er sunde ??

http://altomkost.dk/fakta/mad-og-drikke/foedevarer/kartofler-ris-og-pasta/kartofler/kartoflens-egenskaber/

Citér
Kartoflens egenskaber

Kartofler har stor næringsværdi og indeholder næsten alle vitaminer, specielt er de en vigtig kilde til C-vitamin og kostfibre i den danske kost. De indeholder også mange mineraler, især kalium.

Det er den brune sovs, nogen kommer på -  så tyk - at man kan gå på den -  med "træsko på"  :smile: 

Offline Anklageren

• Hyper medlem
  • Activity:
    98.4%
    • Vis profil
« Svar #25 Dato: Februar 08, 2016, 12:51:59 am »
Jamen, jeg synes ikke kartofler er ret spændende uden sovs :-)

Man behøver jo ikke at spise en masse kartofler, ris eller pasta (for så er der andre fødemidler, som man ellers kunne have fået i stedet for, og som man kan sammenligne kartofler med).

Nu nævnte jeg kål. men jeg spiser ellers en del "Malay mix", som indeholder orange gulerødder 20%, Gule gulerødder 20%, Rød peberfrugt 14%, sukkerærter 11%, Grønne bønner 10%, minimajs 8%, Sorte kinesiske svampe 6%, rødløg 6% og bambusskud 5%.

Der er også meget andet.

Se det tror jeg mere på, fordi det er mere varieret, da det indeholder mange forskellig "grøntsager".

Det er vel ikke helt godt, at de er frosne, men her i Grønland koster friske grøntsager altså meget, hvis/når vi kan få dem. Vi kan forbavsende nok købe friske jordbær, vindruer,  meloner osv året rundt, og det køber jeg da også en gang imellem, selvom det er dyrt her.

Før jul spiser jeg nogen kartofler, men jeg tror, at de mister mange vitaminer, når det er længe siden, at toppen er visnet, og de gerne vil skyde nye skud.

"Anklageren" skrev:

Citér
Kartofler er f.eks. ikke sund mad, men det tror mange

Hvem har bildt dig ind, at kartofler ikke er sunde ??

http://altomkost.dk/fakta/mad-og-drikke/foedevarer/kartofler-ris-og-pasta/kartofler/kartoflens-egenskaber/

Citér
Kartoflens egenskaber

Kartofler har stor næringsværdi og indeholder næsten alle vitaminer, specielt er de en vigtig kilde til C-vitamin og kostfibre i den danske kost. De indeholder også mange mineraler, især kalium.

Det er den brune sovs, nogen kommer på -  så tyk - at man kan gå på den -  med "træsko på"  :smile:
« Senest Redigeret: Februar 08, 2016, 12:55:29 am af Anklageren »

Offline musenfryd (OP)

• Administrator
  • Senior medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
    • Telefonpasning
« Svar #26 Dato: Februar 08, 2016, 12:13:23 pm »
jeg tog nu ikke kalk før jeg fik blodproppen, så det har ikke været det. Nok nærmere mange års stress og til sidst meget stillesiddende arbejde.
Og et eller andet skal man jo finde på for at gøre sig lidt interessant :-)
Life's a journey, not a destination

http://prontocallcenter.dk/
hvis der er brug for telefonpasning

Offline Carlo

• Hyper medlem
  • Activity:
    27%
  • Country: 00
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: Marts 03, 2016, 09:02:37 pm »
Der er kommet nyt fra troværdig kilde, om D-vitamin. Vi får alt for lidt.

http://ing.dk/artikel/myndigheder-regner-galt-vi-skal-have-17-gange-mere-d-vitamin-175177
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Country: bs
    • Vis profil
« Svar #28 Dato: Marts 03, 2016, 10:11:23 pm »
Der er kommet nyt fra troværdig kilde, om D-vitamin. Vi får alt for lidt.

http://ing.dk/artikel/myndigheder-regner-galt-vi-skal-have-17-gange-mere-d-vitamin-175177
Ja, der skal en ordentlig dosis til, til de af os der ikke får sol og fisk, bvaddrrr, nok.
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Offline El_Nino

• Hyper medlem
  • Activity:
    9.4%
  • Country: dk
  • Vejen skal altid være snorlige og fremad
    • Vis profil
« Svar #29 Dato: Marts 15, 2016, 02:50:19 pm »
Tager du nogle former for kosttilskud, og oplever du at det rent faktis gør en forskel?

Ja jeg tager Livol Multi Total 50+ = for os gamle - Fra Føtex
Tænk altid én gang til over det, før du gør det!