Forfatter Emne: Hvor er fuglene?  (Læst 3298 gange)

Offline lyjse

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Sv: Hvor er fuglene?
« Svar #15 Dato: November 22, 2018, 08:25:30 am »
Anklager

Citér
Jeg ser da også af og til en hval blive parteret, men maven bliver jo ikke skåret op.

Men I spiser vel ikke selvdøde hvaler...

Jeg syntes I skulle se de udsendelser her :

https://www.dr.dk/tv/se/planet-plast/planet-plast-2/planet-plast-1-4

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    66.8%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Dialektisk materialist.
    • Vis profil
Sv: Alt er ikke surt
« Svar #16 Dato: November 22, 2018, 09:57:53 pm »
Jeg oplever ellers, at naturen er rig.

Der var tidligere krise med torsken i Grønland. Gennemsnitsstørrelse på dem der blev fanget, blev mindre og mindre. Og det kan kun betyde en ting. Overfiskeri

Så kom der nogle fredninger og restriktioner for fiskerne og bestanden kom sig, med flere og større torsk. men jeg får besøg af min kammerat fra Grønland efter jul. Så vil jeg høre ham for han ved meget om det.

Der har tidligere været flere problemer med rovdrift i Grønland. Bl a nedgang i bestanden af lomvier.

Jeg kunne selv undersøge det, men har andet for. Og er en gammel mand. Det er begrænset hvad jeg kan have i hovedet. Nu vil jeg sætte mig hen og se noget dokumentar om afviklingen af første verdenskrig, efter kapitulationen, for det var barsk og kostede lige så mange mennesker livet som selve krigen.
anti-rød: "Det er muligt at udvinde energien fra Co2."

Anklageren

• Gæst
Det kan da betyde mange andre ting
« Svar #17 Dato: November 22, 2018, 10:32:26 pm »
Jeg oplever ellers, at naturen er rig.

Der var tidligere krise med torsken i Grønland. Gennemsnitsstørrelse på dem der blev fanget, blev mindre og mindre. Og det kan kun betyde en ting. Overfiskeri

Torsken er nær sin nordligste udbredelse her, og afløses af "fjordtorsk" - også kaldet uvak - længere nordpå. Det er ikke en god spisefisk.

Torskebestanden er altså afhænge af små ændringer i havtemperaturen - som varierer
.

For nogen år siden påstod Grønlands Naturinstitut, at de store årgange, som var på vej stammede fra islandske torsk, og at de ville vandre tilbage til Island, når de blev gydemodne.

De er her bare endnu, så det var måske ikke tilfældet. Vi kan i hvert fald ikke mærke det.

Her er tre gydebestande.

1. I fjordene fra Nuuk til Sisimiut er der lokale gydebestande.

2. Banketorsken som lever på bankerne vest for Grønland. I den sidste varmeperiode fra begyndelsen af 1920erne til midten af 1960erne var der en stor torskebestand på de vestgrønlandske banker. Der har ikke siden 1960erne været en torskeårgang af betydning på disse banker, og de seneste torskeårgange af betydning for fiskeriet har været af islandsk oprindelse.

3. Den Islandske Torskebestand gyder udfor Sydvest-Island og æg og larver driver med strømmen til farvandene nord for Island. Nogle larver føres med Irmingerstrømmen mod Grønland, hvor de bundsætter sig ved Sydøst- og Sydvestgrønland. Det er en uregelmæssig forekomst, der nogle år giver store mængder, andre år små.

Det store torskefiskeri i 1980'erne stammede fra Island, men så ændrede havstrømmene sig.

« Senest Redigeret: November 22, 2018, 10:34:38 pm af Anklageren »