Forfatter Emne: Kaninunger og modermælkserstatning  (Læst 3302 gange)

Offline nallek (OP)

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Kaninunger og modermælkserstatning
« Dato: Juli 24, 2013, 02:15:56 pm »
Hej venner!

Jeg er ved at uddanne mig til dyrepasser men arbejder lige nu på en naturskole hvor vi for 3 uger siden fik kaninunger.
Helt fra starten: Min kanin kom ud til naturskolens to hunkaniner og fik dem parret. Den ene hunkanin fødte så 6 unger tirsdag nat for 3 uger siden (4 uger siden nu på tirsdag den 30) og vi troede så at det var begge kaniner der havde født.
For 3 dage siden opdager vi så at nogen har lukket vores ene hunkanin ud (hende som havde fået unger) og hende den anden voksne hunkanin fødte så natten før 7 små kaninunger. Mit problem og spørgsmål som jeg håber inderligt nogen kan svare mig på og hjælpe mig med inden i morgen er:

Den hunkanin som lige har født (og som stadig er i buret) vil meget gerne passe sine egne unger (som jo stadig bare ligger i en klump under hendes pels i hjørnet af buret) MEN de 3 uger snart 4 uger gamle unger kan godt (har jeg set) æde græs når vi smider det ind til dem MEN de vil stadig gerne drikke mælk hos den kaninmor der stadig er tilbage. Når de prøver at drikke fra hende bliver hun sur og bidder i dem så de piver. Hun er rimelig voldsom ved dem. Vi er så et par stykker der er gået med til at give dem en chance (eftersom de har drukket mælk hos moderen i 3,5 uge og fået lidt til immunforsvaret) at tage dem med hjem så den hunkanin der er tilbage kan få ro til at passe sine unger, så hun ikke også bliver stresset og vi står med 7 unger mere. Jeg har læst lidt på nettet om andre hvor moderen måske er død eller af andre årsager at folk har måtte tage kaninungerne ind til sig for at de kunne overleve. HVis vi nu vælger at tage to kaninunger til os hver, og vi har set at de i hvert fald kan spise græs og muligvis noget tørfoder der er opløst i vand. skal vi så stadig købe modermælkserstatning og fodre to gange om dagen med det? og skal det være noget specielt til dyr? jeg tænker bare at de jo ikke får de bakterier der ligger i moderens mælk som skal opbygge deres immunforsvar uanset om de får modermælkserstatning som mennesker får eller som man køber til mange penge for at det er til dyr? er der nogen herinde der har prøvet noget lignende eller som kender nogen der har prøvet det? så vil jeg meget gerne høre fra jer hurtigst muligt da de ellers bare bliver aflivet :-).

Mange hilsner fra en bekymret "dyrepasser"

Offline MacAlli

• Jr. medlem
  • **
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Sv: Kaninunger og modermælkserstatning
« Svar #1 Dato: Juli 24, 2013, 08:36:34 pm »
Dette forum er desværre ikke så godt besøgt lige i øjeblikket, så tvivler på, du kan få ret meget hjælp - medmindre der tilfældigvis er en, der ved noget om kaniner. Men ellers kan du måske prøve http://www.gnavergalleri.dk/forum - der må da være en masse, der ved noget :-)

Held og lykke med kaninungerne - jeg håber, de overlever og vil meget gerne høre en opfølgning på det :-)

Offline Sif

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Juli 24, 2013, 10:53:41 pm »
I den alder burde de kunne drikke mælk af en tallerken, jeg vil tro, at katte-mælk som man kan købe på karton er udmærket, da jeg var barn fodrede vi sommetider kaninunger, som moderen var død fra op på halvt komælk og halvt vand; men det var mælk direkte fra koen, så jeg tvivler på at den mælk man kan købe nu gør det ud for det samme.

Offline musenfryd

• Administrator
  • Senior medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • Telefonpasning
« Svar #3 Dato: Juli 29, 2013, 12:53:46 pm »
jeg ville nok ringe til dyrlægen/dyrlægevagten og forhøre mig, det er ganske gratis.
Men der burde da også være nogen på den skole der ved hvad man gør når det er et sted du skal uddannes?
Life's a journey, not a destination

http://prontocallcenter.dk/
hvis der er brug for telefonpasning

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #4 Dato: August 02, 2013, 04:49:58 pm »
Håber de små kaniner har det godt :) Jeg er ikke så aktiv lige pt. så ser først dit indlæg nu.

Jeg har ikke selv prøvet at give kaninunger mælkeerstatning, men i 4 ugers alderen mener jeg de så småt begynder at spise alm. kaninmad og grønt. Og vand/mælk kan de nok drikke af en vandflaske, sådan en med en lille tud på, som kan købes i dyreforretninger.

Ellers kan I prøve at få råd og vejledning hos danmarks kaninavlerforening http://www.kaniner.dk/

Kærlig hilsen
Carmen
De smukkeste ting i verden kan ikke ses eller røres.  De skal føles i dit hjerte