Forfatter Emne: Kan dansk madkultur tillades i Danmark?  (Læst 6574 gange)

Offline Lunavecchia

• Hyper medlem
  • Activity:
    2.6%
  • Country: dk
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
Sv: Kan dansk madkultur tillades i Danmark?
« Svar #15 Dato: December 23, 2015, 12:45:21 pm »
Der er faktisk rigtig mange muslimer, især de der er opvokset her i landet, som også fejrer juleaften.
Jesus er også en vigtig person for muslimer, idet de anser ham for at være en profet.
I'm a Troll

Offline Fynbokvinde

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: December 23, 2015, 01:10:19 pm »
Der er faktisk rigtig mange muslimer, især de der er opvokset her i landet, som også fejrer juleaften.
Jesus er også en vigtig person for muslimer, idet de anser ham for at være en profet.

Jeg kender til nogle søde muslimer som ihvertfald omgås julen. Det er jo ofte i December der er ekstra hygge på arbejdspladsen og der arbejdsgiveren giver en anerkendelse og forkæler sine ansatte lidt, så hvis de vil være med på det sociale, så er det her det sker..

Kender også en muslim som lader sine børn deltage i pakkespil/julefest i skolen m.m., for ellers vil deres børn jo være helt udenfor fællesskabet denne måned.

Anklageren

• Gæst
« Svar #17 Dato: December 23, 2015, 03:17:16 pm »
Jeg fornemmer ingen steder at folk i almindelighed holder igen med julen. Jeg oplever forskellige trend, bla er det ind igen blandt de helt unge i 20érne at lave hjemmelavet julepynt igen. Det synes jeg har været lidt off de sidste mange år. Jeg tror de fleste af de gammel traditioner kommer frem igen fra tid til anden, fordi det er en del af vores fortid..

Jeg oplever også en del (mig selv iblandt) som har fravalgt gaveræset, og så istedet have fokus på hyggen og nærværet hele December. Men jeg fornemmer ikke at der bliver holdt igen med selve julen..

Ja, det er rigtigt, at mange har fravalgt gaveræset - ihvertfald til de voksne, og kun giver gaver til børnene, hvis en større familie samles til Jul!

Muslimerne holde jo ikke Jul, og der har været stor røre om at de forsøger at forhindre vores Juletraditioner, ved at forlange at juletræer ved boligforeninger og andre tiltag ikke må være der!

Du mener, at 1 stk. juletræ blev sparet væk på taget af storskraldsbygningen i Mjølnerparken, så der kun var 1.399.999 juletræer det år.

Hvis der har været mere end det ene, så må du gerne komme med nogen links.

« Senest Redigeret: December 23, 2015, 03:28:21 pm af Anklageren »

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
  • Country: 00
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: December 23, 2015, 09:03:00 pm »
Jeg fornemmer ingen steder at folk i almindelighed holder igen med julen. Jeg oplever forskellige trend, bla er det ind igen blandt de helt unge i 20érne at lave hjemmelavet julepynt igen. Det synes jeg har været lidt off de sidste mange år. Jeg tror de fleste af de gammel traditioner kommer frem igen fra tid til anden, fordi det er en del af vores fortid..

Jeg oplever også en del (mig selv iblandt) som har fravalgt gaveræset, og så istedet have fokus på hyggen og nærværet hele December. Men jeg fornemmer ikke at der bliver holdt igen med selve julen..

Ja, det er rigtigt, at mange har fravalgt gaveræset - ihvertfald til de voksne, og kun giver gaver til børnene, hvis en større familie samles til Jul!

Muslimerne holde jo ikke Jul, og der har været stor røre om at de forsøger at forhindre vores Juletraditioner, ved at forlange at juletræer ved boligforeninger og andre tiltag ikke må være der!

Du mener, at 1 stk. juletræ blev sparet væk på taget af storskraldsbygningen i Mjølnerparken, så der kun var 1.399.999 juletræer det år.

Har før skrevet til dig, at vores juletræer primært går til eksport
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Det er mig

• Gæst
« Svar #19 Dato: December 23, 2015, 09:10:55 pm »

Har før skrevet til
 dig, at vores juletræer primært går til eksport

Rigtigt. og på grund af EU,s landbrugsstøtte er det ikke så ringe da

Anklageren

• Gæst
« Svar #20 Dato: December 23, 2015, 11:28:29 pm »

Ja det har du Fedt - uden at du ved noget om antallet, men - i Danmark produceres helt overvejende juletræer med arten nordmannsgran, og for denne art skønnes det europæiske marked at være 45 millioner træer, hvoraf Danmark producerer 12 millioner. De 10 millioner går til eksport, hvilket gør Danmark til Europas største eksportør af juletræer -  Tyskland er det største producentland med ca. 15 millioner nordmannsgran.

http://www.gronteknik.dk/artikel/85660-de-danske-juletraeer-er-i-top

Derfor passer mine tal og du tager fejl.

Polle

• Gæst
« Svar #21 Dato: December 24, 2015, 10:40:43 am »

Ja det har du Fedt - uden at du ved noget om antallet, men - i Danmark produceres helt overvejende juletræer med arten nordmannsgran, og for denne art skønnes det europæiske marked at være 45 millioner træer, hvoraf Danmark producerer 12 millioner. De 10 millioner går til eksport, hvilket gør Danmark til Europas største eksportør af juletræer -  Tyskland er det største producentland med ca. 15 millioner nordmannsgran.

Jeg tror dog ikke at man blive rig af at sælge juletræer til muslimer*S*! :biggrin:

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: December 24, 2015, 10:45:09 am »

Dine oplysninger er fra i sommer og mine er fra 26 november
 Danmark producerer årligt 11,4 mio. juletræer – heraf eksporteres 10 mio. træer. Halvdelen går til Tyskland.  - Eksporten hjembringer årligt 1,2 mia. kr. til Danmark. - Aktuelt har 125-175 mio. juletræer rod i dansk muld, på et areal der udgør ca. 30.000 hektar. - Udbuddet af juletræer i Europa er årligt 45-50 mio. stk.  - Nordmannsgran har overtaget hovedparten af markedet.   

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0ahUKEwjlpJrYmfTJAhUpvXIKHQQoBy4QFggzMAM&url=http%3A%2F%2Fwww.foodculture.dk%2F~%2Fmedia%2Ffoodculture%2FMarked%2FUdenrigshandel%2F2015%2FJuletr%25C3%25A6er.ashx&usg=AFQjCNGoetWVsh827XoQzYCYB-r0qO7sVA&sig2=cyKtZm4dWTRA7FH1uCZdzw&cad=rja
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Evalu

• Gæst
« Svar #23 Dato: December 24, 2015, 11:22:26 am »
Jeg tror dog ikke at man blive rig af at sælge juletræer til muslimer*S*! :biggrin:

Der er flere og flere muslimer i Danmark, der fejrer jul.

http://sondagsavisen.dk/familien/2015-12-18-flere-og-flere-muslimer-fejrer-julen/

citat:
"Danske muslimer holder i stigende grad jul ligesom flertallet af den danske befolkning. Det fortæller en række fremtrædende danske muslimer og kilder med kendskab til muslimske miljøer til Søndagsavisen.

»Flere og flere muslimer tager julen til sig,« siger Yildiz Akdogan, folketingsmedlem for Socialdemokraterne og selv muslim, og fortsætter:

»De tiltrækkes af nogle af de tætte familieværdier, som der er i julen. På den måde er det en rigtig god tradition.«

Yildiz Akdogan forklarer, at danske muslimer tager den danske jul og vender og drejer de klassiske traditioner lidt, så de passer til deres egne.

»Man køber eksempelvis et juletræ, men man danser måske ikke rundt om det. Det står der mere for hyggens skyld,« siger Yildiz Akdogan, der selv har et juletræ stående og også pynter op til jul."
citat slut

Sharia

• Gæst
Det er forbudt at fejre fødselsdag, jul eller fastelavn for en muslim
« Svar #24 Dato: December 24, 2015, 12:45:11 pm »

Der er flere og flere muslimer i Danmark, der fejrer jul.

http://sondagsavisen.dk/familien/2015-12-18-flere-og-flere-muslimer-fejrer-julen/

citat:
"Danske muslimer holder i stigende grad jul ligesom flertallet af den danske befolkning. Det fortæller en række fremtrædende danske muslimer og kilder med kendskab til muslimske miljøer til Søndagsavisen.

»Flere og flere muslimer tager julen til sig,« siger Yildiz Akdogan, folketingsmedlem for Socialdemokraterne og selv muslim, og fortsætter:

»De tiltrækkes af nogle af de tætte familieværdier, som der er i julen. På den måde er det en rigtig god tradition.«

Yildiz Akdogan forklarer, at danske muslimer tager den danske jul og vender og drejer de klassiske traditioner lidt, så de passer til deres egne.

»Man køber eksempelvis et juletræ, men man danser måske ikke rundt om det. Det står der mere for hyggens skyld,« siger Yildiz Akdogan, der selv har et juletræ stående og også pynter op til jul."
citat slut

Allah har valgt to specielle højtider for muslimerne, og det er ’Eid al-Fitr og al-Adha. Disse højtider burde muslimer i højere grad nyde og fejre end at fokusere på andre helligdage, der ikke hører Islam til.

http://islamqa.dk/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=602&Itemid=1

Offline Fynbokvinde

• Hyper medlem
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #25 Dato: December 25, 2015, 09:08:46 am »
citat af Sharia:  "Allah har valgt to specielle højtider for muslimerne, og det er ’Eid al-Fitr og al-Adha. Disse højtider burde muslimer i højere grad nyde og fejre end at fokusere på andre helligdage, der ikke hører Islam til."

Man behøver vel ikke at fejre selve den kristne jul, fordi man tager nogle af traditionerne til sig. Der er meget social hygge både i institutionerne, på arbejdspladserne samt mellem venner/familie, så hvis man er lidt integreret vil man jo være en del af det.

Det behøver ikke være et problem for julen er ikke kun en kristne fest, men også delvis hedensk.

Hvis jeg var bosat i et muslimsk land tror jeg da også jeg kunne deltage i en Eid-fest hvis jeg blev inviteret. Derfor ville jeg da ikke tilbede Allah.

Evalu

• Gæst
« Svar #26 Dato: December 25, 2015, 11:48:56 pm »
I Korsør har 100 børn og unge muslimer holdt julefest med nissehuer, andesteg og juletræ.

http://nyhederne.tv2.dk/2015-12-25-unge-muslimer-med-nissehuer-arrangerede-julefest-i-ghettoen

Det er mig

• Gæst
« Svar #27 Dato: December 25, 2015, 11:51:41 pm »
I Korsør har 100 børn og unge muslimer holdt julefest med nissehuer, andesteg og juletræ.

http://nyhederne.tv2.dk/2015-12-25-unge-muslimer-med-nissehuer-arrangerede-julefest-i-ghettoen

Way to go

Anklageren

• Gæst
« Svar #28 Dato: December 26, 2015, 12:07:27 am »

Dine oplysninger er fra i sommer og mine er fra 26 november
 Danmark producerer årligt 11,4 mio. juletræer – heraf eksporteres 10 mio. træer. Halvdelen går til Tyskland.  - Eksporten hjembringer årligt 1,2 mia. kr. til Danmark. - Aktuelt har 125-175 mio. juletræer rod i dansk muld, på et areal der udgør ca. 30.000 hektar. - Udbuddet af juletræer i Europa er årligt 45-50 mio. stk.  - Nordmannsgran har overtaget hovedparten af markedet.   

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0ahUKEwjlpJrYmfTJAhUpvXIKHQQoBy4QFggzMAM&url=http%3A%2F%2Fwww.foodculture.dk%2F~%2Fmedia%2Ffoodculture%2FMarked%2FUdenrigshandel%2F2015%2FJuletr%25C3%25A6er.ashx&usg=AFQjCNGoetWVsh827XoQzYCYB-r0qO7sVA&sig2=cyKtZm4dWTRA7FH1uCZdzw&cad=rja

Så er vi vel omsider af omveje blevet enige om, at tallene ikke var overdrevet, da jeg skrev - at 1 stk. juletræ blev sparet væk på taget af storskraldsbygningen i Mjølnerparken, så der kun var 1.399.999 juletræer det år.

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Banned!
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #29 Dato: December 26, 2015, 10:00:13 am »
Fik lige scannet dit indlæg for hurtigt, troede lige vi havde en forskel på 600.000 juletræer