Forfatter Emne: Skole - forventning til forældrene.  (Læst 2202 gange)

Offline Anne Nyhm (OP)

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Skole - forventning til forældrene.
« Dato: Marts 29, 2013, 10:59:42 pm »
Hej igen herinde.

Jeg har måtte oprette en ny profil, da jeg ikke har kunne få adgang til min gamle, er bange for den er gået tabt i evt. debat-omlægning, men håber det går alligevel.
(mis)Bruger denne debat lidt, for ikke at forudindtagede folk andre steder lader gammelt nag præge deres holdninger.

Opretter emnet lidt for at høre hvorvidt det at stille krav/forventninger til forældres engagement er ok. Her menes ikke i børnenes indlæring eller sociale kompetencer i skole-øjemed, men i forældrenes fritid.

En lille forhistorie for at forstå dilemmaet/(måske)problemet:
Jeg er(trods mit brugernavn) en enlig far til et barn der går i 1., vi er flyttet til en provinsby for godt 2 år siden, inden skolestart, fra en større by hvor jeg syntes tingene var lidt hektiske/overfladiske. Vi kender ingen i byen udover nogle af de andre forældre som vi hilser på, og selvfølgelig naboer der bliver snakket med over hækken eller når vi brokker os over at fortorvet skal ryddes.
Der er et godt forhold til moderen, som har barnet hver 2. weekend, og bor godt 30km væk. Moderens forældre var skilt, uden kontakt til faderen, og moderen desværre gået alt for tidligt bort pga. kræft, mine forældre er arbejdsaktive og bor ~120km væk, altså ingen umiddelbare pasningsmuligheder hvis noget brænder på.
Moderens arbejdsforhold er butiksansat, med svingende mødetider fra 6-21, mine arbejdsforhold er relativt fleksible, men løbende i løbet af en dag og i tidsrummet 7-23.

Der min problemstilling så er, er at med den nye klasselærer, der er der en forventning til at vi ca. 1 gang månedligt har mulighed for et socialt arrangement, først var det info om klassens mål for året, så noget vedr. kontaktforældre, så et ssp-møde som der ikke var opbakning nok til 2 gange, hvorefter det blev omdøbt til trivsels-møde, så et opfølgende møde på det, foruden selvfølgelig de sædvanlige skole/hjem-samtaler.
2 af dem kunne jeg ikke finde tid/pasningsmuligheder til, og har måtte nøjes med referat. Men nu er det så "besluttet" at børnene inddeles i grupper af 5, og skal hjem til hinanden på skift, 1 gang i måneden, fra efter skole til efter aftensmad, at der i år(inden sommerferien) skal være 1 fælles og et kønsdelt arrangement for forældrene, og så en afslutning/opfølgning på alt det til sidst.

Jeg er normalvis ikke associal, og elsker at møde nye/forskellige mennesker, men har det bedst med jeg selv vælger hvem og hvornår, og at det ikke bliver trukket ned over hovedet på en.

Så er det virkelig normalt med så mange sociale arrangementer på 1 skoleår, og altså kun i 1. klasse, for jeg føler heller ikke man bare kategorisk kan sige nej, og holde sig helt ude af fællesskabet, det frygter jeg kommer til at hæmme mit afkom.

Ja en noget lang afhandling, men det greb lige om sig da det skulle forklares.

Campanule

• Gæst
Sv: Skole - forventning til forældrene.
« Svar #1 Dato: Marts 30, 2013, 09:09:08 am »
Jeg har ikke børn, så jeg ved desværre ikke altid helt, hvordan tingene foregår i dag. Men jeg synes, det lyder voldsomt med alt den aktivitet, og jeg er glad for jeg ikke skal deltage

Offline carmen

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
    • Klub-SUK
« Svar #2 Dato: Marts 30, 2013, 10:58:22 am »
Jeg har heller ikke skolesøgende børn længere. Har dog et barnebarn, der nu går i 5. men jeg ved ikke hvordan det er med aktiviteter og forventninger der.

Men umiddelbart synes jeg også det lyder voldsomt. Jeg tror da, jeg ville bringe det op på et fælles forældre møde. Det må da være svært for mange forældre, hvis de skal leve op til så store forventninger fra skolens side.

Aktivtet og fællesskab er fint, men alt med måde.

Kærlig hilsen
Carmen
De smukkeste ting i verden kan ikke ses eller røres.  De skal føles i dit hjerte

Offline Anne Nyhm (OP)

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Marts 30, 2013, 03:29:17 pm »
Ja et eller andet må jeg nok gøre.

Der var en mor der ved et af møderne sagde hun syntes det var meget tid der skulle sættes af til andre ting end lige børnenes trivsel/faglighed, hvor det så blev affærdiget lidt med at det var for at styrke børnenes trivsel ved at forældrene kunne sammen, og ikke var "bange" for at tage en evt. konflikt op på en ordentlig måde, så virkede det lidt til at den var lukket. Det var først da jeg lige så på skrift hvilke forventninger der blev stillet, at jeg lige måtte overveje om det vitterligt var normalt.

Når jeg har spurgt min omgangskreds er det enten længe siden at de har haft børn i skole, eller også er svaret at det er fordi vi bor i en lille by, hvor der værnes mere om fællesskab, og det er måske også rigtigt nok, men formodede da at det ville være med selvvalgte personer, og ikke partout 22 fædre man ingen relationer har til, hvor vi så skal drikke os fulde og kaste med støvler:(

Nåeh ja, glemte også lige at der forventes at vi inden skoleårets udgang kan alle forældre-navne. Jeg kan knap navnene på folk i min tætteste familie, så sikke da en prøvelse:)

Må lige overveje en fornuftig løsning, for det er alligevel en 9 år man skal kunne se frem i tiden, og vil helst ikke sættes i bås som ham den sære der ikke interesserer sig for hvordan det går i klassen.

Campanule

• Gæst
« Svar #4 Dato: Marts 31, 2013, 09:44:44 am »
Jeg synes, det lyder lidt for vildt. Og mon ikke flere tænker som dig, som måske ikke tage det op

Offline hanne

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.4%
  • Country: 00
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: April 01, 2013, 10:01:01 am »
Ja et eller andet må jeg nok gøre.

Der var en mor der ved et af møderne sagde hun syntes det var meget tid der skulle sættes af til andre ting end lige børnenes trivsel/faglighed, hvor det så blev affærdiget lidt med at det var for at styrke børnenes trivsel ved at forældrene kunne sammen, og ikke var "bange" for at tage en evt. konflikt op på en ordentlig måde, så virkede det lidt til at den var lukket. Det var først da jeg lige så på skrift hvilke forventninger der blev stillet, at jeg lige måtte overveje om det vitterligt var normalt.

Når jeg har spurgt min omgangskreds er det enten længe siden at de har haft børn i skole, eller også er svaret at det er fordi vi bor i en lille by, hvor der værnes mere om fællesskab, og det er måske også rigtigt nok, men formodede da at det ville være med selvvalgte personer, og ikke partout 22 fædre man ingen relationer har til, hvor vi så skal drikke os fulde og kaste med støvler:(

Nåeh ja, glemte også lige at der forventes at vi inden skoleårets udgang kan alle forældre-navne. Jeg kan knap navnene på folk i min tætteste familie, så sikke da en prøvelse:)

Må lige overveje en fornuftig løsning, for det er alligevel en 9 år man skal kunne se frem i tiden, og vil helst ikke sættes i bås som ham den sære der ikke interesserer sig for hvordan det går i klassen.

Jeg kan knap navnene på folk i min tætteste familie, så sikke da en prøvelse:)

det da utroligt du ikke kan det.
religion er roden til al ondskab på jorden
og skulle forbydes.

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Country: bs
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: April 02, 2013, 01:04:57 pm »
At få presset socialt samvær ned over hovedet, er noget man efterhånden oplever alt for tit.
Også på arbejdspladser forventes det at man deltager i pseudo-seminarer, gerne med overnatning og latterlige "udfordringer", som skal styrke samarbejdet...... Jeg har været tvangsindlagt til adskillige af den slags, og det giver ikke en skid. Sorry.
Mht. til "påtvunget" deltagelse som forældre, så er det udelukkende et gruppepres, opstået af dårlig samvittighed. Det skulle jo nødig hedde sig, at man ikke interesserer sig for sine ungers trivsel.
Der tages ikke hensyn til om man har den fornødne tid og overskud til at deltage i den slags arrangementer. Eller om man overhovedet har lyst til at involvere sig i den grad med de andres børn og tilhørende forældre.
Gad vist hvad den enkelte forældre ville svare, hvis de kunne få lov til at svare helt anonymt!
Det kunne meget vel vise sig, at de kun gør som de gør, fordi de tror at alle andre forventer det.
Mit, u-pædagogiske ikke-ekspertråd er; vær dig selv. Vær ærlig og fortæl at du altså ikke kan afse så meget tid til de formål, At du ikke vil påtvinges selskabeligt samvær, men gerne vil have lov til selv at prioritere din sparsomme fritid.
Kun ved at være ærlig og sige fra, kan du holde tilværelsen ud.
Og husk på, at der med garanti er flere af de andre forældre, som kun har sagt ja til de aktiviteter af skræk for, netop som du selv skriver, at være ham den underlige der ikke interesserer sig for børnenes trivsel.
Gruppepres af den slags er noget nær mobning af værste skuffe.

Den med at det forventes at man kan samtlige forældres navne.......
Mage til idioti..... Hvad tror de det er? Skulle de ikke bare tage og sørge for en ordentlig undervisning af de børn, som deres job nu en gang er. Det er da for f.... ikke forældrene de skal undervise og evaluere.
Stå fast. Det bliver sikkert hårdt, men du vil takke dig selv senere. Og lur mig om ikke du får flere "på din side" når du helt ærligt fortæller hvordan du har det med at få pressete alt det der ned over hovedet.
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Offline Anne Nyhm (OP)

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: April 13, 2013, 11:04:28 pm »
Tak til de sidste svarene også.

Det med at jeg ikke kunne navne på tætte familiemedlemmer skulle mere læses som at jeg er et "skøvl" til at huske navne, ansigter er lettere, og navne kan jeg selvfølgelig også på vigtige relationer, men 24 nye børnenavne, og 48 forældre, samt 4 lærere, skoleledere, pedel, m.v. det kommer jeg aldrig til at kunne huske, og hånden på hjertet, jeg gider faktisk heller ikke spilde mine tanker på det, da det højest sandsynligt kun vil være en til to håndfulde navne jeg vil bruge. Jeg rynker heller ikke på næsen af at blive tiltalt som "BARNENAVNETs far".

Mht. til det at tage tyren lidt ved hornene, så er vi jo blevet rystet lidt anderledes sammen her i lockout perioden, børnefødselsdage rykket til skoletiden for at hjælpe arbejdende forældre, legeaftaler på samme vis, m.v. Så jeg har(af egen fri vilje, hvilket er dejligt), været rundt ved 4 forældre(par), hvor kun den ene mor syntes det er helt super med forældre-rysten-sammen, for det vil hjælpe HENDE til bedre at turde gå til en anden forælder hvis nu der er kontroverser børnene imellem, de andre 3 hold syntes det var for meget af det gode, de har alle ældre børn på samme skole, og de har ikke oplevet tilsv. i de større klasser, og melder alle fra til de sociale arrangementer der ikke involverer børnene i direkte forstand.

Den bekræftelse var nu rar lige at få.

Så er der det oprindelige SSP-møde, som efterfølgende hed trivsel, hvor der er et hængeparti, det vil jeg nok lige med til for at vise ansigt, men der er da alligevel skåret rimelig ned i det.

Offline Rudolf

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
  • Køn: Mand
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: April 14, 2013, 12:30:44 am »
Jeg er vist lidt for gammel til at råde i skolesager i dag. Meget har forandret sig fra jeg selv gik i skole, og senere mine egne børn og børnebørn.

Men et husker jeg dog fra tiden som forælder til skolebørn. Det var absolut ikke alle forældre jeg kunne tale med, endsige enes med. Men det kan ingen med nogen ret forlange.

Jeg har ikke altid været popullær, men jeg har altid haft det bedst med at sige min mening ligeud. Folk lytter og nogle ryster på hovedet, men de husker hvad jeg sagde. Og ofte giver tiden mig ret.
Men som sagt har jeg ikke altid været lige populær. Men som regel respekteret.  :vinsent:
Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje