Forfatter Emne: Skræk for edderkopper.  (Læst 17671 gange)

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Forkyndende og missionerende ateist og kommunist
    • Vis profil
Skræk for edderkopper.
« Dato: Marts 02, 2013, 12:43:00 am »
Det er der mange der har. Nu er jeg meget interesseret i de små kryb, så jeg har et mindre dramatisk forhold til dem. Husedderkoppen kan jeg dog ikke li' at tage op i hænderne.

Men jeg kender noget der nærmest er en kur mod skræk for edderkopper. Det er at læse "Edderkopper bringer lykke" af John Crompton. Den er udgivet i 1956. Den er sådan set en fagbog, men stilen og formen er skønlitterær. Den går tæt på edderkoppernes liv. Læs denne gribende bog. Så bliver du din angst for edderkopper kvit. Enkelte biblioteker har den endnu.

I min interesse har jeg været på udkig efter en edderkop der fornyligt skulle være indvandret til DK som følge af klimaforandringer. Hvepsedderkoppen, som spinder Europas største hjulspind.

http://www.danmarksinsekter.dk/argiope_bruennichi.shtml

(Edderkopper er ikke insekter, selvom denne er på en side om "Danmarks Insekter")

Jeg så den første gang sidste sommer, hvor den havde spundet spind på sidespejlet på min mors bil.
Dansknationalist: Send ham til det dejlige syriske fængsel hvor der er tortur.

Campanule

• Gæst
Sv: Skræk for edderkopper.
« Svar #1 Dato: Marts 05, 2013, 08:00:31 am »
Giiiiisp - de er godt nok væmmelige. Jeg får koldsved bare ved at se billeder af edderkopper og går helt i spåner, når jeg står over for en. Selv små

Den store husedderkop - har du selv fotograferet den?

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.6%
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Marts 05, 2013, 04:31:23 pm »
Fantastiske dyr!

Hvad med den meget omtalte dansk fugleedderkop - er det en, du har ledt efter/set?

Jeg tager nu heller ikke de store med hænderne da de kan nive lidt i tyndt hud.
It is a common mistake to theorize before one has data. Insensibly one begins to twist facts to suit theories, instead of theories to suit facts.

Campanule

• Gæst
« Svar #3 Dato: Marts 07, 2013, 08:25:33 am »
Uf homofaber - selvom jeg nok må medgive, at de er lidt fantastiske især med deres spind.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32%
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Marts 14, 2013, 08:02:34 pm »
Fantastiske dyr!

Hvad med den meget omtalte dansk fugleedderkop - er det en, du har ledt efter/set?

Atypus Affinis.

http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/hvor-lever-de-danske-fugleedderkopper

Nej, jeg har ikke set den eller ledt efter den og vil heller ikke, da jeg mener at det er destruktivt overfor arten at forstyrre den ved at lede efter den. Den bor og opholder sig hele sit liv i et spundet hylster. Det vil jeg lade fagfolk om og nyde deres resultater.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32%
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Marts 14, 2013, 08:10:31 pm »
Giiiiisp - de er godt nok væmmelige. Jeg får koldsved bare ved at se billeder af edderkopper og går helt i spåner, når jeg står over for en. Selv små

Jamen når du har set sådan, så vil omtalte bog være lige noget for dig. Ikke at jeg tror du ligefrem vil komme til at elske dem, men du vil garanteret få et udramatisk forhold til dem. Når det bliver varmt i vejret, så begynd med den lille zebraedderkop som er en springedderkop. Den findes overalt, men er upåagtet fordi den er så lille.

Den vil man finde sjov når mans står og iagttager den lidt.

Citér
Den store husedderkop - har du selv fotograferet den?

Nej, det er et billede jeg linkede til på nettet.

Campanule

• Gæst
« Svar #6 Dato: Marts 15, 2013, 08:35:32 am »
Den ser lidt blød ud i "pelsen" men jeg tror nu ikke jeg a'er den

Offline homofaber

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.6%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Marts 15, 2013, 09:05:08 pm »
Egentlig er jeg mest til slanger. Sidste sommer var jeg i skoven med min mor, der aldrig kan kende forskel på en snog og en hugorm. Det lykkedes mig at finde en snog, som jeg bar hen til hende - hun var ikke så stolt ved det - men jeg tror jeg fik hende det lært. :)
It is a common mistake to theorize before one has data. Insensibly one begins to twist facts to suit theories, instead of theories to suit facts.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Marts 15, 2013, 09:46:01 pm »
Den ser lidt blød ud i "pelsen" men jeg tror nu ikke jeg a'er den

Det skal du heller ikke - a'e den. Den er ca 5 millimeter lang. Den er så ubemærket fordi den er så lille, trods den er meget almindelig. Prøv at se den på en solbeskinnet sydmur når det bliver bedre vejr. Den er sjov som den karter rundt.

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Marts 15, 2013, 09:48:32 pm »
Egentlig er jeg mest til slanger. Sidste sommer var jeg i skoven med min mor, der aldrig kan kende forskel på en snog og en hugorm.

Ikke kende forskel på en snog og en hugorm? Er folk du fuldstændigt militant uvidende? Er det skolen der fejler eller bliver almen viden og dannelse overdøvet af X-factor, Paradise Hotel og amerikansk pis og lort.

Campanule

• Gæst
« Svar #10 Dato: Marts 16, 2013, 09:00:04 am »
Jeg foretrækker nu også slanger

Men for din skyld, Carlo, vil jeg lure lidt på en sådan fyr til sommer :-))

Offline Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    32%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: April 16, 2013, 12:29:45 pm »
Så er foråret kommet og ude omkring på jorden i varmen har jeg set en del jagtedderkopper fare rundt.  De lever livet farligt, for bl a fugle er ved at yngle og har brugt vinterens næringsdepoter og skal nu fordre unger i en karrig natur. Det går ud over edderkopper og insekter.

I disse dage kan man se en del sommerfugle i luften, bl a Citronsommerfugl:

Når man ser den flakse rundt derude, er den mere gul end den på billedet.

De overvintrer som voksne og drager ud fra vinterhiet for at finde en mage, pare sig og lægge æg. Så er deres livscyklus afsluttet og de dør eller tjener som føde for sultne fugleunger.

Så går der nogle måneder hvor man ikke ser ret mange sommerfugle. Det er fordi de er i gang med forløbet æg, larve, puppe. I juli og august vrimler det med udklækkede sommerfugle og det er samtidigt med at naturen er gavmild med blomsterplanter der giver dem pollen og nektar at leve af.

Der er ikke alle sommerfugle der overvintrer som voksne. De fleste arter lægger æg om efteråret, som klækkes om foråret.

Campanule

• Gæst
« Svar #12 Dato: April 17, 2013, 08:03:23 am »
Det er en køn sommerfugl, du viser der. Og så lærte jeg lidt ved samme lejlighed

Fuglene går i haven og prikker i jorden og græsset, så noget må de finde at spise der

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.8%
  • Country: bs
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: April 17, 2013, 12:21:54 pm »
Sommerfugle har det med at smide deres æg i brændenælder - så her får brændenælderne lov til at gro og blomstre. Vi venter pænt med at fjerne dem, til sommerfuglene er på vingerne!
Mennesker kræver ytringsfrihed som kompensation for tankefrihed, hvilken de sjældent bruger.

Søren Kierkegaard - 5. maj 1813 – 11. november 1855

Campanule

• Gæst
« Svar #14 Dato: April 17, 2013, 04:18:03 pm »
Bruger du nogen sinde de brændenælder, fru Hartmann? Jeg synes, jeg har hørt noget om te lavet med brændenælder