Forfatter Emne: I dag er jeg træt af computere  (Læst 1920 gange)

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
  • Country: gl
  • Køn: Mand
    • Vis profil
I dag er jeg træt af computere
« Dato: November 28, 2015, 05:42:51 pm »
Jeg sad ved en Mac Book Pro, og ville deltage i debatten, men så poppede der et tilbud om at opgradere til OS X 10.11 El Capitan, og det er gratis.

El Capitan ville både være mere sikkert og gøre den hurtigere, men der stod ikke noget om, at jeg ikke kunne komme på Internettet bagefter.

Jeg skriver ikke, fordi jeg skal have hjælp til at løse problemet, men det er altså pisseirriterende så bøvlet øget sikkerhed er, men alle efterspørger det jo, så der kommer masser af det i diverse programmer uden at man har bedt om det.

Da jeg omsider kom på Internettet med denne gamle bærbare med Vista, fandt jeg hurtigt ud af, at der noget i El Capitan som hedder System Integrity Protection, og det forhindrer mit "farlige" Huawai bredbånd i at forbinde til Internettet, og det vil jeg kunne løse med lidt besvær, hvis det ellers passer hvad jeg læser, og det har jeg nogenlunde tiltro til.

Det er altså ikke uden problemer at efterspørge al den sikkerhed, fordi det er et salgsargument, så det er ikke noget man aktivt køber. I det her tilfælde opgraderede jeg fra Maverick, fordi jeg blev lovet, at computeren blev hurtigere.

Frihed lad være vort Løsen i Nord
Frihed for Loke saavelsom for Thor

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    18.2%
  • Tvivl er begyndelsen til visdom
    • Vis profil
Sv: I dag er jeg træt af computere
« Svar #1 Dato: November 29, 2015, 12:10:34 am »
Det med sikkerhed, sælger. Hvis en hacker er interesseret i en privat pc, kommer han også ind. Men hackere er slet ikke interesseret i menigmands pc, kun hvis pc'en skal bruges til at bombardere eks. en homepage.
Viste da godt du var sur på HillBill; men anede da ikke du var gået over til fjenden. Troede du var Linux fan
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    13.2%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: November 29, 2015, 12:14:57 am »
Fedt, det er ikke helt rigtigt at sikkerhed er ligegyldigt for private mennesker, for hackere kan sagtens bruge vores computere til noget selvom vi ikke har nogen spændende oplysninger.

Det de typisk vil gøre er at opbygge et stort bot-net hvor de inficerer en hel masse computere som de har adgang til. Dem kan de så bruge til at lave store DDOS angreb på større hjemmesider.

Når det er sagt er der som regel ikke grund til at have et sikkerhedssystem der er alt for tungt. Der findes ganske udmærkede freeware løsninger.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: November 29, 2015, 12:30:41 am »
Det med sikkerhed, sælger. Hvis en hacker er interesseret i en privat pc, kommer han også ind. Men hackere er slet ikke interesseret i menigmands pc, kun hvis pc'en skal bruges til at bombardere eks. en homepage.
Viste da godt du var sur på HillBill; men anede da ikke du var gået over til fjenden. Troede du var Linux fan

Det er sådan set også pga. mit arbejde, at jeg har den hjemme, og jeg har ikke selv betalt den. Jeg arbejder af og til hjemme - og jeg skelner ikke mellem fritid og arbejde på den samme måde, som mange gør.

Jeg har engang været superbruger på en mac, og jeg havde en Power PC 9600 med, da jeg flyttede til Grønland. Det var ellers en fed maskine i 1990'erne, hvor jeg en overgang arbejdede med grafisk design, og det foregik altså på en Apple dengang.

Nu er jeg slet ikke Apple fan, på den samme måde, som jeg var dengang, så man kan på en måde sige, at jeg for længst er gået over til fjenden :biggrin:

Den her var en revolution, men det er længe siden.

« Senest Redigeret: November 29, 2015, 01:20:50 am af Anklageren »

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Private PC'ere bliver aldrig som Fort Knox
« Svar #4 Dato: November 29, 2015, 01:17:25 am »
Fedt, det er ikke helt rigtigt at sikkerhed er ligegyldigt for private mennesker, for hackere kan sagtens bruge vores computere til noget selvom vi ikke har nogen spændende oplysninger.

Det de typisk vil gøre er at opbygge et stort bot-net hvor de inficerer en hel masse computere som de har adgang til. Dem kan de så bruge til at lave store DDOS angreb på større hjemmesider.

Når det er sagt er der som regel ikke grund til at have et sikkerhedssystem der er alt for tungt. Der findes ganske udmærkede freeware løsninger.

Undskyld jeg blander mig, men nu skrev Fedt altså at: Hvis en hacker er interesseret i en privat pc, kommer han også ind.

Man skal ikke bilde sig ind, at man kan forhindre hackere, som kan hacke sig ind på sikrede servere, i at komme ind på sin sin egen hjemme PC.

Derfor vil der altid være tale om at holde en vis balance, så det ikke bliver alt for let.

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    13.2%
    • Vis profil
Sv: Private PC'ere bliver aldrig som Fort Knox
« Svar #5 Dato: November 29, 2015, 02:12:44 am »

Undskyld jeg blander mig, men nu skrev Fedt altså at: Hvis en hacker er interesseret i en privat pc, kommer han også ind.

Man skal ikke bilde sig ind, at man kan forhindre hackere, som kan hacke sig ind på sikrede servere, i at komme ind på sin sin egen hjemme PC.

Derfor vil der altid være tale om at holde en vis balance, så det ikke bliver alt for let.

Jamen det hackere vil bruge private pc'ere til er typisk de her bot nets, og for at få dem op at stå er det langt langt nemmere bare at angribe computere med dårlig eller ingen beskyttelse. En hacker gider ikke bruge flere timer på at få én slave i sit botnet, når de kan smide software ud der angriber hundredevis af ubeskyttede computere på den tid. Derfor giver det god mening med en hvis grad af beskyttelse, men det er naturligvis en balancegang mht. mængden af beskyttelse.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
Sv: Private PC'ere bliver aldrig som Fort Knox
« Svar #6 Dato: November 29, 2015, 09:22:42 am »

Jamen det hackere vil bruge private pc'ere til er typisk de her bot nets, og for at få dem op at stå er det langt langt nemmere bare at angribe computere med dårlig eller ingen beskyttelse. En hacker gider ikke bruge flere timer på at få én slave i sit botnet, når de kan smide software ud der angriber hundredevis af ubeskyttede computere på den tid. Derfor giver det god mening med en hvis grad af beskyttelse, men det er naturligvis en balancegang mht. mængden af beskyttelse.

Det ved jeg godt, men det tager ikke lang tid for en hacker. De snyder jo typisk brugeren til selv at installere noget. Du ved det sikkert godt, men jeg beskriver det alligevel.

Hvis Anti-rød sender en sjov lille video om islam til kammeraterne, så installerer kammeraterne måske en trojansk hest (on mousedown) - og aktiverer også videoen, når de slipper museknappen.

Det første opdager de ikke, men mens de sidder og griner, bliver den trojanske hest installeret, uden at de opdager det.

Det er altså svært at forhindre, hvis brugeren skal have rettigheder til at installere apps
, og hackeren får på den måde adgang til et stort antal computere med et meget lavt tidsforbrug.

Det betyder, at brugere som vil have lov til at klikke på sjove ting, der bliver rundsendt og downloade alt muligt fra Nettet, har brug for hele sikkerhedspakken (som giver dem andre problemer med en langsom computer og noget den ikke kan) - mens dem med en mere fornuftig adfærd, ikke har brug for det.

Nu kan det godt være, at Anti-rød ikke gør sådan noget, men han elsker propagandavideoer - og det er lige sådan noget, som hackere udnytter.

Selv om man har den store sikkerhedspakke, vil hackeren have succes indtil trojaneren bliver kendt, og der bliver udviklet og distribueret modforanstaltninger.

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    18.2%
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: November 29, 2015, 11:13:28 am »

kun hvis pc'en skal bruges til at bombardere eks. en homepage. Det skrev jeg jo også Gubbi, Men ville bruge almindelige ord.

DDos angreb, er også afløst af en e-mail bombe er en form for net misbrug, der består af at sende enorme mængder af e-mail til en adresse, for så at få postkassen til at flyde over  eller overvælde en server, hvor e-mail-adressen er hostet i et denial-of-service angreb.
« Senest Redigeret: November 29, 2015, 11:56:01 am af fedt »
Nogle mennesker siger, at sex er det bedste i verden; men så har de aldrig prøvet at være skidetrængende

Offline fedt

• Hyper medlem
  • Activity:
    18.2%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: November 29, 2015, 11:47:48 am »
Jeg har engang været superbruger på en mac, og jeg havde en Power PC 9600 med, da jeg flyttede til Grønland. Det var ellers en fed maskine i 1990'erne, hvor jeg en overgang arbejdede med grafisk design, og det foregik altså på en Apple dengang.

En standart Apple er stadigvæk bedst til grafisk arbejde. Windows er blevet bedre i Win10; men der skal stadigvæk installeres speciel programmer, for at matche Mac i grafisk design.

Det er stadigvæk dineros, der styrer

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    13.2%
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: November 29, 2015, 11:50:09 am »

kun hvis pc'en skal bruges til at bombardere eks. en homepage. Det skrev jeg jo også Gubbi, Men ville bruge almindelige ord.

Jaja, fair nok. Ville bare pointere hvorfor sikkerhed ikke er ligegyldigt. Det er ikke en garanti mod at blive hacket, men det gør det langt mere usandsynligt fordi hackere langt hellere vil gå efter de lette mål. Man tager jo de lavthængende frugter først.

Offline Anklageren (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    100%
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: November 29, 2015, 12:56:12 pm »

En standart Apple er stadigvæk bedst til grafisk arbejde. Windows er blevet bedre i Win10; men der skal stadigvæk installeres speciel programmer, for at matche Mac i grafisk design.

Det er stadigvæk dineros, der styrer

Jeg ved faktisk ikke, hvad man gør i dag, men jeg arbejdede mest i QuarkXpress, Adobe Photoshop og Adobe Illustrator dengang, og de to sidste er siden blevet almindelig udbredt i Microsoft verdenen.

Apple computere er ganske udmærkede, men man kan også få en ret god Win PC for de samme penge.

Så vidt jeg husker, kostede en Power PC 9600 fra godt 40.000 kr og opefter dengang afhængig af, hvor meget RAM, der var i den, og det var ret mange penge.

Også i dag er Apple i den dyre ende.