Forfatter Emne: Dette er "vejen frem" - fortsætter det, vil verden blive et bedre sted at være !  (Læst 1752 gange)

Offline lyjse (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    3.2%
    • Vis profil
http://jyllands-posten.dk/international/ECE8233676/Forhenv%C3%A6rende-muslimer-tager-afstand-fra-islam-p%C3%A5-Twitter/

Citér
Forhenværende muslimer tager afstand fra islam på Twitter

Citér
Efter terrorangrebene i Paris i sidste uge er flere hashtags omhandlende muslimer blevet meget benyttet på det sociale medie Twitter.

Senest er hashtagget »ExMuslimBecause,« der på dansk kan oversættes til »eksmuslim fordi,« blevet delt tusindvis af gange.

De tre ord er i øjeblikket blandt de mest benyttede på det sociale medie, og sætter fokus på det vanskelige ved at forlade islam.

Citér
Ifølge religionsforsker ved Københavns Universitet Brian Arly Jacobsen er det ikke tidligere set med samme gennemslagskraft, at muslimer står offentligt frem og erklærer, hvorfor de ikke længere vil være en del af islam.
Han vurderer, at det kan være et udtryk for, at personer, der ønsker at forlade islam, forsøger at opnå en accept af, at man ligesom i andre religioner også skal have lov til at forlade islam, uden at det medfører problemer.

»Jeg tror, at det er en reaktion på, at religion har fundet vej til den offentlige dagsorden igen. En kampagne som denne kan være med til at normalisere, at muslimer i en offentlig sammenhæng kan erklære, at de forlader islam, uden at det får fatale konsekvenser,« siger han og understreger, at det inden for islam er forbundet med blasfemi at diskutere teologiske spørgsmål.

:d_dance: :JC_hurrah: :Laie_94:

Flying D

• Gæst
Så er det lykkens dag idag
« Svar #1 Dato: November 24, 2015, 10:58:03 am »
http://jyllands-posten.dk/international/ECE8233676/Forhenv%C3%A6rende-muslimer-tager-afstand-fra-islam-p%C3%A5-Twitter/

Citér
Forhenværende muslimer tager afstand fra islam på Twitter

Citér
Efter terrorangrebene i Paris i sidste uge er flere hashtags omhandlende muslimer blevet meget benyttet på det sociale medie Twitter.

Senest er hashtagget »ExMuslimBecause,« der på dansk kan oversættes til »eksmuslim fordi,« blevet delt tusindvis af gange.

De tre ord er i øjeblikket blandt de mest benyttede på det sociale medie, og sætter fokus på det vanskelige ved at forlade islam.

Citér
Ifølge religionsforsker ved Københavns Universitet Brian Arly Jacobsen er det ikke tidligere set med samme gennemslagskraft, at muslimer står offentligt frem og erklærer, hvorfor de ikke længere vil være en del af islam.
Han vurderer, at det kan være et udtryk for, at personer, der ønsker at forlade islam, forsøger at opnå en accept af, at man ligesom i andre religioner også skal have lov til at forlade islam, uden at det medfører problemer.

»Jeg tror, at det er en reaktion på, at religion har fundet vej til den offentlige dagsorden igen. En kampagne som denne kan være med til at normalisere, at muslimer i en offentlig sammenhæng kan erklære, at de forlader islam, uden at det får fatale konsekvenser,« siger han og understreger, at det inden for islam er forbundet med blasfemi at diskutere teologiske spørgsmål.

:d_dance: :JC_hurrah: :Laie_94:

Hvis dette gør dig lykkeligt må du juble når du læser følgende artikel

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi7j_Ci46jJAhVFkywKHf5NBDYQFggbMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.kristeligt-dagblad.dk%2Fudland%2Fvi-vil-snart-se-tomme-moskeer-i-europa&usg=AFQjCNGxGSzzWjKrdbBth_I9M0qoxBczOg&bvm=bv.108194040,d.bGg

Personligt tror jeg dog at den nye tendens du tyder på er lidt for optimistisk med de tiltagende bomberegen over Syrien og Irak
krigsindustrien vil gøre alt for at deres guldmine bliver ved med at gøre den hovedrig, og in de hele taget mener jeg at alt bliver
accelererende kompleks og forvirrende, og godt at vide hvor det ender med vores hyggelige fætter Putin med i billedet

Offline GuBBi

• Administrator
  • Hyper medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
    • Vis profil
Jeg er helt enig i at dette er en god udvikling. Jo flere mennesker der vender religion ryggen, jo bedre! Jeg håber at dette sætter et eksempel overfor rigtig mange unge nuværende muslimer i den vestlige verden at der altså findes et liv uden for islam, og at de har friheden til at vælge det. Specielt for unge piger skulle jeg mene at det var en fordel.

Offline lyjse (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    3.2%
    • Vis profil
At kirkerne nogen steder... står tomme om søndagen, betyder ikke, at kristendommen er på retur.

Vi har jo også frikirkerne, og der er" fulde huse" - derudover er der mange som jeg, der tror på Jesus, og søger ham, men ikke deltager i kristne forsamlinger - i hvert tilfælde meget sjældent.

At moskeerne er begyndt at stå tomme - nogen steder -syntes jeg derimod er et godt tegn.

Religion - det vil sige noget med "kæft trit og retning" - hvor love og regler fylder mere, end samværet med Jesus, det er roden til alt ondt !

Anklageren

• Gæst
Ingen religiøs identitet 1,1 milliarder
« Svar #4 Dato: November 24, 2015, 05:20:19 pm »
At kirkerne nogen steder... står tomme om søndagen, betyder ikke, at kristendommen er på retur.

Vi har jo også frikirkerne, og der er" fulde huse" - derudover er der mange som jeg, der tror på Jesus, og søger ham, men ikke deltager i kristne forsamlinger - i hvert tilfælde meget sjældent.

At moskeerne er begyndt at stå tomme - nogen steder -syntes jeg derimod er et godt tegn.

Religion - det vil sige noget med "kæft trit og retning" - hvor love og regler fylder mere, end samværet med Jesus, det er roden til alt ondt !

Kristelig-Dagblad glæder sig over, at "kun" 9.548 meldte sig ud af folkekirken sidste år. I 2012 var tallet 21.118.

1,1 milliard mennesker, 16 procent, svarer i en repræsentativ undersøgelse af PEW enten: jeg har intet religiøst tilhørsforhold eller jeg tror ikke på noget.

Offline lyjse (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    3.2%
    • Vis profil
Anklageren skrev:

Citér
Kristelig-Dagblad glæder sig over, at "kun" 9.548 meldte sig ud af folkekirken sidste år. I 2012 var tallet 21.118.

I 2012 var det sikkert på grund af tilladelse til homo-vielser.. men én ting er, hvor mange der melder sig ud - en anden hvor mange der bliver meldt ind.. der blev døbt 40.148 + 180 hjemmedøbte i 2014.

I 2013 var der 2,2 milliarder kristne i verden

og Islam 1,6 milliarder

Anklageren

• Gæst
Anklageren skrev:

Citér

I 2012 var det sikkert på grund af tilladelse til homo-vielser.. men én ting er, hvor mange der melder sig ud - en anden hvor mange der bliver meldt ind.. der blev døbt 40.148 + 180 hjemmedøbte i 2014.

I 2013 var der 2,2 milliarder kristne i verden

og Islam 1,6 milliarder

Jeg regner da med, at os ikke religiøse vil overhale både islam og kristendommen på et tidspunkt :biggrin:

Jeg mener nu ikke, at man skal sammenligne antallet af udmeldelser med antallet af døbte - men med antallet af døde.