Forfatter Emne: Liberal politik gør folk fede  (Læst 5875 gange)

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.6%
  • Country: 00
  • Køn: Mand
  • Kattemorder.
    • Vis profil
Liberal politik gør folk fede
« Dato: Januar 20, 2013, 02:42:28 am »
Her er en særdeles god grund mere til at jeg ikke er blå:

http://videnskab.dk/kultur-samfund/liberal-politik-gor-folk-fede

Interessant citat fra artilklen: "Forskerne er overbevist om, at fedme ikke skyldes en personlig svaghed hos dem, der er det, men må være bestemt af deres levevilkår i kombination med deres genetiske baggrund."

Og når man så tager i betragtning hvordan overvægt forringer folks livskvalitet og på virker deres helbred! Skeen må i en anden hånd i sundhedspolitikken.

Der skal være restriktioner på hvad der må sælges af slik og snacks i dagligvarehandelen, benzintanke og den slags. Desuden bør der stilles lødighedskrav til restauranter. Burgere og den slags skal være yt
Du får ret og jeg får fred!

Offline kalle123

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
Sv: Liberal politik gør folk fede
« Svar #1 Dato: Februar 04, 2013, 03:16:23 pm »
Tak for den meget interessant artikel.
« Senest Redigeret: Februar 05, 2013, 02:56:55 pm af kalle123 »

Offline Rudolf

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Februar 04, 2013, 04:13:57 pm »
Citér
Der skal være restriktioner på hvad der må sælges af slik og snacks i dagligvarehandelen, benzintanke og den slags. Desuden bør der stilles lødighedskrav til restauranter. Burgere og den slags skal være yt

Så blomstrer smugkroerne igen. Folk skal nok vide at skaffe sig de fede sager - især hvis de bliver forbudt
Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.2%
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Februar 04, 2013, 04:29:24 pm »
At linke til en artikel som er fra 14. september 2011 virker lidt useriøst, og kun for provokationens skyld.
Det du ønsker dig Carlo, er det overvågede samfund, hvor andre skal gøres sig til dommer over hvad der er korrekt og "fornuftigt".
Hvad blev der af ideen om at optræde ansvarligt selv?
Tage ansvar for eget liv!

Campanule

• Gæst
« Svar #4 Dato: Februar 09, 2013, 04:42:19 pm »
Jep vi skal nemlig tage ansvar for vores eget liv

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Februar 11, 2013, 10:13:05 am »
Citér

Så blomstrer smugkroerne igen. Folk skal nok vide at skaffe sig de fede sager - især hvis de bliver forbudt

Det var nu ikke et forbud som sådan jeg sigtede efter. Kun at påpege det uheldige i at den slags sælges i dagligvarehandlen. Det er med til at undergrave folkesundheden og koster spidsen på adskillige jetjagere, foruden at det forringer livskvaliteten og giver et dårligere og kortere liv for de ramte.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Februar 11, 2013, 10:50:56 am »
At linke til en artikel som er fra 14. september 2011 virker lidt useriøst, og kun for provokationens skyld.

Øhhhhhh.... jeg harførst set artiklen fornyligt og fundet den interessant at lægge mine egne kommentarer til. Intet odiøst i det.

Citér
Det du ønsker dig Carlo, er det overvågede samfund, hvor andre skal gøres sig til dommer over hvad der er korrekt og "fornuftigt".

Jeg har ikke nævnt et ord om overvågning. Der er i forvejen grænser for hvad der må sælges. Man må ikke blande bladan i fødevarer og man må ikke blande hestekød i oksekød. Der er masser af restriktioner alligevel.

Men jeg skrev også at jeg ikke er diktator i en DDR-lignende stat.

Citér
Hvad blev der af ideen om at optræde ansvarligt selv?

Det ser ud som om liberal politik netop tager denne ansvarlighed fra folk. Faktum: Liberal politik gør folk fede.

Citér
Tage ansvar for eget liv!

Tak, BMI på 26, ryger ikke og drikker højst ti genstande om ugen. Røg noget hash i min ungdom, men det er ikke vanedannendede - bare kedeligt.

Never mind: Der er bred enighed om blandt fagfolk om at overvægt er "sygdom", som en slags afhængighed. Og jeg holder mig til folk der ved hvad de taler om. Og ikke liberalister. De har bare nogle smukke idealer om hvordan det burde være, trods facts viser realiteterne

http://videnskab.dk/krop-sundhed/kemi-i-hjernen-gor-os-tykke

Citér
Kemi i hjernen gør os tykke

Forskere fra Rigshospitalet har afsløret en kemisk sammenhæng i hjernen, som gør det svært for overvægtige at tabe sig.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/vejen-til-fedme-gar-gennem-din-hjerne

Citér
Vejen til fedme går gennem din hjerne

Gener, der styrer vores hjerneaktivitet, er tæt forbundet med risikoen for at blive tyk, viser en ny undersøgelse med dansk deltagelse. Det er et stort skridt på vejen til at forstå fedmens biologi.

Der findes masser af ressourcer på internet, som siger det samme.

Offline Revlis

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Februar 11, 2013, 08:23:16 pm »
Folk skal oplyses, hvad sundhed angår. Om de så tager det til sig eller lader være, og til gengæld fortsætter med deres usunde liv, det er op til dem selv. Staten skal ikke bestemme hvad og hvor meget jeg skal spise.

Offline Sif

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Februar 13, 2013, 01:14:58 pm »
Vi har haft forskellige "tider" Hippie tiden for eksembel, denne tid er så" den hellige forsagelses tid"

Vi har sgu så travlt med at være forarget over andre mennesker.

Så er de for fede, ryger, æder snus eller andet.

Lad dog være med, at ville styre andres liv.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Marts 02, 2013, 12:51:56 am »
Folk skal oplyses, hvad sundhed angår.

Jamen, det virker jo ikke.

Citér
Om de så tager det til sig eller lader være, og til gengæld fortsætter med deres usunde liv, det er op til dem selv.

Du har garanteret nogen der er overvægtige i din omgangskreds og ved hvordan de døjer med det. De lever sat'me ikke usundt for sjov.

Citér
Staten skal ikke bestemme hvad og hvor meget jeg skal spise.

Øh, det lagde jeg heller ikke op til. Mit oplæg gjaldt restriktioner på hvordan noget må sælges.

At supermarkeder f eks anbringer slikket oppe ved kassekøen er velkendt. Effekten af det, i form af mersalg, er også velkendt. Væk med den slags gennem lovgivning.

Offline Revlis

• Nyt medlem
  • *
  • Activity:
    0%
  • Køn: Kvinde
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Marts 02, 2013, 06:23:42 pm »
Ja, jeg kender da flere i min omgangskreds, som er overvægtige. Nogle af dem gør intet for at ændre livsstil, andre kæmper for det hver dag, og det tror jeg ikke lovgivning vil ændre så meget på.
At rykke slikket om bagerst i butikken, mener jeg ikke gør en særlig stor forskel. Det er jo ikke kun, fordi de spiser for meget slik, men fordi det mad de spiser generalt indeholder for mange kalorier.

Offline Landboen

• Hyper medlem
  • Activity:
    0.2%
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Marts 03, 2013, 04:12:24 pm »
"At supermarkeder f eks anbringer slikket oppe ved kassekøen er velkendt. Effekten af det, i form af mersalg, er også velkendt. Væk med den slags gennem lovgivning."

Vel skal der da ej lovgives om hvor selvstændige forretningsdrivende skal stille, eller ikke stille deres varer.
Folk må generelt bare lære at tage ansvar for sig selv og deres yngel. Lade være med at være så satans konfliktsky over for ungerne. Sig nej - og hold fast i det. Og få styr på eget liv.

Offline Rudolf

• Fuld medlem
  • Activity:
    0%
  • Country: dk
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Marts 03, 2013, 04:59:18 pm »
Lovgivning hjælper ikke en dyt. Det vil bare kræve øget kontrol for at se når den bliver overtrådt.

Hvis folk vil foræde sig finder de sagtens ud af det.  :LaieA_045:
Jeg behøver ikke af få ret - bare jeg får min vilje

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Maj 01, 2013, 08:51:49 am »
Hvis folk vil foræde sig finder de sagtens ud af det.  :LaieA_045:

Det er slet ikke min pointe. Min pointe er at liberal politik gør folk fede.

Og de liberale er modstandere af forbyggende indsats. De liberale er glade for privathospitaler. Overvægt gør folk sygere. Det skaffer flere kunder til privathospitalerne.

http://www.b.dk/nationalt/billige-sodavand-vil-goere-danske-boern-federe

Citér
Når regeringen afskaffer afgiften på sodavand, vil børn og unge drikke mere og blive endnu mere overvægtige, advarer forskere. Tiltaget går imod regeringens eget mål om at forebygge fedme.

Men sådan er kapitalismen. Ødelægger folks helbred i ung alder for profit. Dårligt helbred omsættes til overskud i virksomhederne. Skændigt.

Online Carlo (OP)

• Hyper medlem
  • Activity:
    57.6%
  • Kattemorder.
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Juni 27, 2013, 09:25:30 pm »
Vort helbred afgøres i vid udstrækning af ydre omstændigheder. Læs tankevækkende artikel:

http://videnskab.dk/krop-sundhed/filosof-vi-er-ikke-ansvarlige-vores-egen-sundhed

Citér
Man er aldrig selv skyld i det, hvis man får kræft eller diabetes, for ingen er ultimativt ansvarlige for egen sundhed, siger en dansk filosof. Vi har ikke en fri vilje til fuldstændigt selv at bestemme, om at vores liv skal være sundt.